chinskie_litery.pdf

(160 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - chi\361skie_litery.ppt [tryb zgodno\234ci])
B ADANIA INTEGRACJI
PERCEPCYJNO -
MOTORYCZNEJ
MOTORYCZNEJ
CHI İ SKIE LITERY
186036172.015.png 186036172.016.png 186036172.017.png 186036172.018.png 186036172.001.png 186036172.002.png 186036172.003.png 186036172.004.png 186036172.005.png 186036172.006.png
Test uczenia siħ wzrokowo- słuchowego „Chiıskie
Litery” został opracowany przez psychologa
dzieciħcego Marion Monroe.
W Polsce został on przetłumaczony i
spopularyzowany przez J. Kostrzewskiego, który
opracował dwie modyfikacje tego testu:
1. Test pamiħci wzrokowo- słuchowej, w której do
piħciu oryginalnych figur dodał dwie nowe (Ej, Lu).
System reprodukcji i oceniania równieŇ uległ
zmianie .
2. Test uczenia siħ wzrokowo- słuchowego, który
składa siħ z dziesiħciu abstrakcyjnych figur (Do,
El, Ka, Ro, Mi, Lu, Pe, Ny, Zi, Bu). System
reprodukcji i oceniania równieŇ uległ zmianie .
186036172.007.png 186036172.008.png
Oryginalnietest „Chiıskie Litery” składa siħ z piħciu
abstrakcyjnych rysunków, którym odpowiada piħę
sylab ( Re, Su, Ma, Fo, Ki ).
W czasie badaı eksponuje siħ karty z
rysunkami figur, jednoczeĻnie wymawiajĢc ich
sylaby. Po zakoıczonej ekspozycji pytamy dziecko
jak nazywa siħ kaŇda figura.
jak nazywa siħ kaŇda figura.
W teĻcie stosuje siħ system punktacji. Liczba
prawidłowych skojarzeı obrazu (figura na karcie) z
dŅwiħkiem (odpowiadajĢca sylaba) jest w tym
teĻcie wskaŅnikiem tempa uczenia siħ wzrokowo-
słuchowego.
186036172.009.png 186036172.010.png
Test Monroe mierzy integracjħ wzrokowo-
słuchowĢ.
Pierwszy etap badania polega na wytwarzaniu
skojarzeı słuchowo- wzrokowych.
Polega on na jednoczesnej prezentacji materiału
optycznego (bodŅce wzrokowe) i materiału
akustycznego (bodŅce słuchowe).
BodŅce wzrokowe i słuchowe przekazywane sĢ do
oĻrodków korowych analizatora wzrokowego i
słuchowego.
186036172.011.png 186036172.012.png
Na podstawie zwiĢzków powstałych miħdzy
elementami wizualnymi (figura na karcie) i
słuchowymi (sylaba) odbywa siħ kolejny etap
badania.
Eksponowanie bodŅca wzrokowego (pokazywanie
karty) aktualizuje dziħki zaistniałym i utrwalonym
skojarzeniom Ļlady pamiħciowe bodŅca
skojarzeniom Ļlady pamiħciowe bodŅca
słuchowego. Dziħki temu badany przypomina sobie
i wypowiada nazwħ spostrzeganej figury (reakcja
motoryczna, artykulacyjna).
Powstały w efekcie tekst badany moŇe kontrolowaę
na drodze słuchowej, którĢ odbiera materiał
bodŅcowy.
186036172.013.png 186036172.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin