java_comment.doc

(118 KB) Pobierz

1.    Niezbędne narzędzia

Ponieważ Java jest prawdziwym językiem programowania do tworzenia apletów konieczne jest posiadanie odpowiedniego oprogramowania. Oprogramowanie to, w postaci całego zestawu programów użytkowych, bibliotek oraz przykładowych kodów źródłowych, można bezpłatnie ściągnąć ze stron firmy SUN pod adresem http://www.java.sun.com. Jednak ze względu na szybkość transmisji polecam polskie strony, a w szczególności www.javasoft.pl . Po ściągnięciu należy program zainstalować, a następnie zaktualizować zawartość pliku autoexec.bat w taki sposób, aby instrukcja PATH zawierała katalogi BIN i LIB zestawu J2SDK.

2.    Proces tworzenia apletu

 

W skład pakietu J2SDK wchodzi wiele różnych programów. Nas jednak najbardziej będzie interesował program javac.exe, czyli kompilator języka Java. Kompilatory stanowią specjalną grupę programów, które dokonują translacji kodu źródłowego stworzonego przez programistę na kod maszynowy. Innymi słowy napisany przez programistę program musi zostać przetłumaczony na język maszynowy, który jest zrozumiały przez procesor komputera i może zostać wykonany.

Z tego powodu tworzenie programów w języku Java przebiega w następującej kolejności:

1.                              Należy utworzyć plik tekstowy o dowolnej nazwie, ale koniecznie o rozszerzeniu .java

2.                              Do pliku tego zapisujemy kod programu napisany oczywiście w języku Java.

3.                              Następnie plik należy zapisać i skompilować. W tym celu muismy wykonać następujące polecenie: javac.exe ***.java, gdzie *** jest nazwą naszego programu.

4.                              Jeżeli kompilacja przebiegła poprawnie (nie popełniliśmy żadnych błędów) to powinien powstać plik o nazwie ***.class, gdzie *** jest oczywiście nazwą utworzonego pliku .java

Powstały plik o rozszerzeniu .class jest już gotowy do uruchomienia. Aby tego dokonać trzeba go najpierw osadzić na jakiejś stronie www.

 

 

3.    Osadzanie apletów na stronie www

W celu uruchomienia apletu zawartego w pliku o rozszerzeniu .class, konieczne jest jego umieszczenie na stronie www. Kod HTML najprostszej możliwej strony, która to umożliwi znajduje się poniżej.

<HTML>

<head>

              </head>

              <body>

              <applet code=***.class width=400 height=160>

              </applet>

              </body>

              </HTML>

Po zapisaniu powyższego kodu w dowolnym pliku o rozszerzeniu .html i jego uruchomieniu, w oknie przeglądarki wyświetlić powinien się aplet ***.class.

4.    Pierwszy aplet wyświetlanie napisu

 

import java.awt.Graphics;

public class nazwa_apletu extends java.applet.Applet

{

              public void paint(Graphics g)

              {

                            g.drawString(„WITAM W JAVIE,60,30);

              }

}

 

Instrukcja import służy do poinformowania kompilatora, że zamierzamy w programie korzystać z gotowych komponentów znajdujących się w bibliotekach. W powyższym przykładzie będziemy korzystać z gotowych funkcji biblioteki Graphics znajdującej się w pliku java.awt. W kolejnej linijce programu tworzona jest klasa o nazwie nazwa_apletu. Klasa jest pewną konstrukcją programistyczną, którą można porównać do formy odlewniczej. Klasa stanowi specjalnie utworzony zbiór funkcji (metod) i zmiennych, który to zbiór można dowolnie modyfikować zależnie od potrzeb. Biblioteki Javy zawierają bardzo duży zbiór gotowych klas. Jedną z nich jest między innymi klasa Applet, która służy do tworzenia apletów i odpowiada między innymi za wyświetlanie okna apletu oraz obsługę menu. Słowo kluczowe extends oznacza, że utworzona przez nas klasa nazwa_apletu jest wywiedziona, czyli po prostu jest kopią klasy Applet.

Znajdujące się dalej instrukcje dokonują jedynie modyfikacji utworzonej przez nas klasy nazwa_apletu. Modyfikacji podlega funkcja paint, do której wprowadzamy instrukcję wypisującą na ekranie napis WITAM W JAVIE!”.

                           

5.    Drugi aplet tworzenie przycisków

 

import java.applet.Applet;

import java.awt;

import java.awt.event.*;

public class nazwa_apletu extends Applet implements ActionListener

{

              TextField tekst;

              Button przycisk1, przycisk2;

 

              public void init()

              {

                            tekst = new TextField(20);

                            add(tekst);

                            przycisk1 = new Button(Nacisnij tutaj”);

                            add(przycisk1);

                            przycisk1.addActionListener(this);

 

                            przycisk2 = new Button(Albo tutaj”);

                            add(przycisk2);

                            przycisk2.addActionListener(this);

              }

              public void actionPerformed(ActionEvent zdarzenie)

              {

                            String msg1 = new String(Witaj w Javie”);

                            String msg2 = new String(Ale z ciebie Łoś”);

                            if (zdarzenie.getSource()==przycisk1)

                                          {

                                          tekst.setText(msg1);

                                          }

                            if (zdarzenie.getSource()==przycisk2)

                                          {

                                          tekst.setText(msg2);

                                          }

              }

}

W aplecie tym pojawia się instrukcja implements, z której korzysta się w przypadku konieczności utworzenia klasy poprzez wywiedzenie jej metod i zmiennych z dwóch gotowych klas. Następnie deklarowane są trzy zmienne: jedna zmienna typu TextField i dwie zmienne typu Button. Następnie wewnątrz funkcji init() tworzone są wcześniej zadeklarowane zmienne (za pomocą instrukcji new) oraz umieszczane są one w oknie apletu (instrukcja add). Dodatkowo do przycisków zostaje dowiązany ActionListener, który odpowiada za obsługę zdarzeń związanych z wyborem przycisku.

W przypadku naciśnięcia przycisku ActionListener przekazuje sterowanie do funkcji actionPerformed, która posiada zmienną zdarzenie, do której zapisywana jest informacji o przycisku, który spowodował wywołanie funkcji. Instrukcja warunkowa if umożliwia identyfikację przycisku i wyświetlenie odpowiedniego napisu. Tekst napisu jest wcześniej zadeklarowany jako zmienne msg1 i msg2

6. Trzeci aplet pola wyboru

import java.applet.Applet;

import java.awt.*;

import java.awt.event.*;

 

public class nazwa_apletu extends Applet implements ItemListener

{              Checkbox box1, box2, box3;

              TextField text1;

 

              public void init()

              {              box1 = new Checkbox(„1);

                            add(box1);

                            box1.addItemListener(this);

 

                            box2 = new Checkbox(2);

                            add(box2);

                            box2.addItemListener(this);

 

                            box3 = new Checkbox(3);

                            add(box3);

                            box3.addItemListener(this);

 

                            text1 = new TextField(20);

                            add(text1);

                            }

              public void itemStateChanged(ItemEvent e)

                            {if (e.getItemSelectable()==box1) ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin