cwiczenia sluchu fonematycznego (głoska ś).rtf

(4 KB) Pobierz

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

 

Ćwiczenia w różnicowaniu głosek opozycyjnych - początkowo nauczyciel kilkakrotnie powtarza jedną głoskę, potem dugą, [šššššsssss], a dziecko klaszcze, gdy usłyszy głoskę [š]. Następnie nauczyciel wypowiada głoski i regularnie zmieniając ich występowanie, [šsšss],a dziecko reaguje jak poprzednio. Z kolei są wymawiane głoski w różnej kolejności [ššsšss].

Zabawa „Gaszenie pożaru”- nauczyciel wprowadza dziecko w tematykę powstania pożaru i opowiada, jak to pewnego razu u pana Antoniego wybuchł pożar. Płomienie szybko rozprzestrzeniły się i były bardzo zadowolone z tego, że mogą wyrządzić tyle szkody. Sąsiedzi zauważyli pożar i wezwali straż pożarną. Dzielni strażacy rozwinęli długi wąż i zaczęli polewać płomienie wodą. Płomienie zaczęły się kurczyć i syczeć: ssssssss, a woda szumiała ššššš. Sąsiedzi cieszyli się, że woda zalewała ogień i gdy słyszeli szum wody [ššššš], klaskali z radości, gdy zaś słyszeli syczące płomienie, opuszczali ręce. Następnie nauczyciel zwraca się do dziecka, by pomogło strażakom przy gaszeniu pożaru. Dziecko za przykładem sąsiadów, klaszcze w ręce, gdy słyszy szum wody [ššššš], a opuszcza je, gdy słyszy syczenie ognia.

Ćwiczenia w obrębie analizy i syntezy wzrokowo - słuchowej - do zabawy wykorzystuje się obrazki przedstawiające grupki dzieci, zwierząt, ptaków, przedmiotów, itp.

              Podczas zabawy dziecko klaszcze tyle razy, ile przedmiotów jest na danym obrazku. Jeżeli na obrazku są jednocześnie dzieci i zwierzęta, można obrysować oddzielnie grupę dzieci i zwierząt, a podczas klaskania stosować krótkie przerwy przy wystukiwaniu liczby dzieci, a długą między wystukiwaniem liczby dzieci i zwierząt, po czym znów krótkie przy wystukiwaniu liczby zwierząt.

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej na materiale głoskowym - nauczyciel wypowiada zdanie, a zadanie dziecka polega na tym, by klasnąć tyle razy, ile jest wyrazów w zdaniu. Można też uderzać w bębenek, blat stołu albo układać kolorowe klocki. Analogicznie ćwiczymy podział wyrazów na sylaby, wyodrębnianie głosek w wyrazach.

Zabawa „Miś się bawi razem z nami” – dziecko otrzymuje lizak, na którego jednej stronie naklejony jest miś, na drugiej – kolorowy papier. Dziecko słucha wymawianych przez nauczyciela słów, unosi misia wówczas, gdy wyraz zaczyna się na głoskę [š]: szafa, dom, szalik, szyba, rzeka, drzewa, szklanka. Jeżeli dziecko radzi sobie ćwiczenie utrudniamy, polecając podnieść lizak, gdy dana głoska jest na końcu wyrazu: kosz, dom, mysz, kalosz, sklep, radio, listonosz lub w pozycji śródgłosu: kasza, mapa, daszek, sufit, ptaszek, koszyk, kapusta.

Zagadki – nauczycielka zwraca się do dziecka: Powiem ci trzy słowa. Słuchaj uważnie: dom – kosz – radio. W którym z nich jest głoska [š]?

              Wskaż właściwy obrazek. Dziecko wskazuje.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin