słownik 1.docx

(209 KB) Pobierz

Słownik

pamięć wirtualnaGdy w pamięci RAM komputera brakuje miejsca dla uruchamianych programów, system operacyjny może część z nich przesunąć do pamięci wirtualnej - istniejącej na dysku twardym. Zaletą tego rozwiązania jest ekran wolny od irytujących komunikatów o braku pamięci; wadą - długi, w porównaniu do pamięci RAM, czas dostępu do informacji znajdującej się na dysku twardym. Por. plik wymiany.

 

plik wymianyPlik wykorzystywany przez Windows jako pamięć wirtualna, zwykle ma rozszerzenie .swp. Umożliwia obejście ograniczeń stawianych przez niedobór pamięci RAM. Standardowo wielkość pliku wymiany jest ustalana dynamicznie przez system operacyjny - rośnie i maleje w miarę potrzeby. Przy ręcznym ustawianiu wielkości pliku wymiany należy ustawić prawie dwa razy więcej pamięci wirtualnej niż pamięci RAM. Nazwa plik wymiany wzięła się stąd, że informacje, które nie mieszczą się w pamięci RAM komputera, a nie są aktualnie potrzebne, zostają tymczasowo wysłane do pliku wymiany. Kiedy nadal występuje niedobór pamięci, do pliku wymiany przesyłane są również dane wykorzystywane do działania aplikacji. Dzięki temu można uruchamiać aplikacje potrzebujące znacznie więcej pamięci operacyjnej niż zainstalowano. Odczytywanie danych znajdujących się w pliku wymiany trwa jednak wielokrotnie dłużej niż informacji zapisanych w pamięci RAM - tak więc wykorzystywanie pliku wymiany spowalnia działanie komputera.

 

czas dostępuśredni czas potrzebny komputerowi do odnalezienia informacji zapisanych na nośniku danych. Czas dostępu do dyskietki jest mierzony w ułamkach sekund. Dostęp do danych na dysku twardym oraz na płycie CD-ROM mierzony jest w milisekundach, a do danych z taśmy magnetycznej streamera - w minutach. Dostęp do pamięci RAM jest najszybszy i mierzy się go w nanosekundach.

 

StreamerNapęd wykorzystujący taśmę magnetyczną jako nośnik danych. Dzięki zastosowaniu cyfrowej metody zapisu (a także kompresji) na jednej kasetce do streamera można zmieścić nawet kilkadziesiąt gigabajtów danych. Streamery ze względu na ich dużą pojemność stosuje się do archiwizacji danych. Jest to rodzaj nośnika danych nieprzydatnego w przenoszeniu dużych porcji danych do innych komputerów, gdyż czas dostępu do informacji znajdujących się na kasetach streamera jest bardzo duży - rzędu minut - przez co szybkie wyszukiwanie informacji jest niemożliwe. Por. DAT, DDS-2, DDS-3.

 

VCACHESystem zarządzający pamięcią cache, przeznaczony do dysków twardych pracujących pod kontrolą VFAT (czyli w systemach Windows 95 i nowszych). VCACHE jest znacznie bardziej wydajny i stabilny od rozwiązań stosowanych w starszych systemach operacyjnych (np. w MS-DOS) z dwóch powodów: jest 32-bitowy oraz pracuje w trybie chronionym. Co więcej, nie rezerwuje on na stałe jakiegoś obszaru pamięci, ale wykorzystuje tylko nieużywaną w danej chwili pamięć RAM. Ang. Virtual Cache - wirtualna pamięć cache.

 

Hub – 1. Urządzenie będące centralną częścią sieci komputerowej. W nim schodzą się wszystkie kable sieciowe, dzięki czemu jest możliwa komunikacja pomiędzy poszczególnymi komputerami. Hub przesyła dane, które docierają do niego, do wszystkich pozostałych portów, co powoduje niepotrzebny ruch w sieci. Dlatego coraz częściej huby zastępowane są bardziej wydajnymi, ale także i droższymi switchami. Hub zwany jest też koncentratorem. 2. HUB występuje również jako rozszerzenie intefejsu USB. Dzięki temu do jednego portu USB można podłączyć kilka dedykowanych mu użądzeń. Ang. hub - piasta (np. w kole roweru, gdzie zbiegają się szprychy)

RuterUrządzenie lub program łączące dwie sieci komputerowe (np. LAN z siecią internet) i odpowiedzialne za przesyłanie informacji pomiędzy tymi sieciami. Najpopularniejszym zastosowaniem ruterów jest możliwość rozdzielenia stałego łącza na komputery znajdujące się w sieci lokalnej. List elektroniczny czy też strona WWW wyświetlana w oknie przeglądarki zanim znajdzie się na komputerze odbiorcy, przechodzi przez pewną liczbę ruterów. Ang. router - wyznacznik tras.

 

Switch1. W sieci komputerowej urządzenie łączące wszystkie węzły i sterujące przepływem danych pomiędzy nimi. W przeciwieństwie do sieci komputerowej, której centrum jest hub, w wypadku połączenia switchem informacja przesyłana pomiędzy dwoma komputerami nie spowalnia ani nie blokuje możliwości komunikowania się pozostałych węzłów sieci. Ang. przełącznik. Por ruter. 2. Patrz parametr.

 

Parametr1. Właściwość obiektu określająca jego zachowanie. Parametrem może być np. kolor tła czy wielkość czcionki, ale także cechy charakterystyczne fali dźwiękowej (mówimy - parametry fali dźwiękowej), takie jak amplituda czy częstotliwość. 2. Opcjonalny ciąg znaków dodawany do komendy uruchamiającej program. Parametry były stosowane w czasach MS-DOS, nadal są także bardzo popularne w Linuksie; w Windows używa się ich sporadycznie. Najczęściej parametr dodaje się po nazwie pliku wykonywalnego programu po to, by zmienić jego standardowe zachowanie. Parametry oddziela się od pliku wykonywalnego charakterystycznymi znakami - spacją, slashem lub minusem.

 



APIZbiór poleceń, za pomocą których programista wykorzystuje różne funkcje systemu operacyjnego lub uzyskuje od niego informacje. Część z tych poleceń można stworzyć samemu od podstaw (możliwość skorzystania z gotowych oszczędza jednak wiele pracy), ale istnieje także wiele poleceń API, których nie można zastąpić innymi. API na przykład pozwala bardzo szybko tworzyć graficzny interfejs użytkownika ( GUI). Polecenia API są także zalecanym sposobem komunikowania się z urządzeniami, np. z drukarką. Ang. Application Programming Interface - interfejs programowania aplikacji.

 

MAPIZaprojektowany przez Microsoft sposób obsługi komunikatów używany podczas tworzenia programów służących do wymiany wiadomości. Dzięki MAPI możliwe jest wysłanie e-maila bezpośrednio z aplikacji takiej jak edytor tekstu czy arkusz kalkulacyjny. Ang. Messaging Application Programming Interface - Interfejs Programowania Aplikacji Komunikacyjnych. Por. POP3, SMTP.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin