Makbet- cykl 4lekcji.pdf

(2077 KB) Pobierz
289586868 UNPDF
Cykl czterech lekcji języka polskiego dla pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej: William
Szekspir, "Makbet".
Uczniowie na dwa tygodnie przed omawianiem lektury otrzymują karty pracy , które wypełniają w trakcie czytania
Makbeta . Taka forma pracy zmobilizuje ich do uważnego przeczytania lektury, na lekcji posłuży jako materiał pomocniczy do
interpretacji wybranych zagadnień, rozwiązywania określonych problemów. W ten sposób nauczyciel zaoszczędzi także czas,
którego uczniowie potrzebowaliby na wyszukanie stosownych cytatów, potrzebnych na przykład do pracy w grupie.
Na pierwszej lekcji uczniowie określają tematykę utworu, prezentacja wcześniej przygotowanych przez nich plakatów będzie
swoistym komentarzem, refleksją na temat zawartych w Makbecie motywów, preludium do lekcji poświęconych wybranym
tematom. Pierwsza część ankiety pozwoli nauczycielowi na rozpoznanie stopnia zainteresowania lekturą, jej atrakcyjności,
określonych preferencji tematycznych uczniów. Druga część ankiety, którą uczniowie wypełnią po omówieniu lektury, pozwoli
na ewentualne modyfikacje scenariusza cyklu lekcji poświęconych Makbetowi , ocenienie stopnia zainteresowania lekturą oraz
pozwoli określić stopień znajomości problematyki utworu.
Na drugiej lekcji uczniowie zastanowią się nad przyczynami działań Makbeta (wpływ zła w różnej postaci na jego czyny).
Następnie rozpatrzą skutki tych działań (destrukcja osobowości bohatera, jego sposób postrzegania siebie oraz świata - świat jako
teatr, świat jako sen-koszmar, władza jako zgubna obsesja, objawiająca się tyranią). W tym celu napiszą a następnie wygłoszą
monologi, jakie mógłby wypowiedzieć Makbet oraz napiszą list do Makbeta - władcy w sprawie jego abdykacji.
Lekcja trzecia będzie poświęcona Lady Makbet i jej postawie, która ostatecznie doprowadziła ją do szaleństwa i samobójstwa.
Celem tej lekcji jest pokazanie, jak zgubna, destrukcyjna może być nadmierna ambicja oraz wniosek, że nie wolno przekraczać
granic człowieczeństwa. Uczniowie porównają działania Lady Makbet z działaniami jej męża - dwie różne drogi przekraczania
granic moralnych.
Na lekcji czwartej przeprowadzą rozprawę sądową, na której ostatecznie zdecydują, na jaką karę zasługuje Makbet i czy można w
jego przypadku zastosować jakiekolwiek okoliczności łagodzące. Na koniec zastanowią się nad istotą tragizmu bohatera.
Cykl lekcji poświęconych Makbetowi może zakończyć się sesją, na której uczniowie zaprezentują wszystkie powstałe na lekcjach
prace związane z lekturą. Warto je także zamieścić na stronie internetowej szkoły, w gazetce szkolnej.
Lekcja 1. Gry wstępne, czyli co w Makbecie piszczy?
Czas pracy:
1 godzina lekcyjna.
Cele:
Uczeń:
określa tematykę Makbeta ,
prezentuje wybrany motyw w formie plakatu teatralnego lub filmowego,
pisze krótki komentarz, krótką recenzję plakatu.
Metody i formy pracy:
dyskusja, prezentacja.
Pojęcia kluczowe:
pojęcia związane z występującymi w Makbeci e motywami, np. motyw władzy, zła, teatru, snu-koszmaru,
obsesji (obłędu), samotności, Lady Makbet, zbrodni - krwi.
Materiały pomocnicze:
arkusz papieru z wyrysowanymi kręgami tematycznymi,
plakaty przygotowane w domu przez uczniów,
ankiety,
karty pracy.
Przebieg zajęć
1. Określenie tematu utworu. Nauczyciel rozwiesza na tablicy makietę z narysowanymi "kręgami
tematycznymi" oraz pytaniem: Co w Makbecie piszczy ? Prosi jednego z uczniów o uzupełnienie
poszczególnych kręgów znaczeniowych (uczeń wypełnia kręgi zgodnie z wykonanym przez siebie
zadaniem 1 z kart pracy). Pozostali uczniowie mają, w drodze dyskusji, potwierdzić lub
zweryfikować propozycje kolegi. Odwołują się do swoich kart pracy. Dyskusja może mieć
charakter burzy mózgów lub dyskusji punktowej (10 min).
Przykładowe kręgi tematyczne:
289586868.007.png
2. Prezentacja plakatów. Uczniowie mieli przygotować w domu plakat teatralny bądź filmowy do
Makbeta , którego tematem miał być jeden z następujących motywów: motyw władzy, zła, świata
jako teatru, snu-koszmaru, obsesji (obłędu), samotności, Lady Makbet, zbrodni - krwi;
nauczyciel przydzielił każdemu z uczniów jeden z tych motywów. Na lekcji wybrani uczniowie
prezentują swoje plakaty (każdy uczeń prezentuje jeden z motywów, pozostałe plakaty
nauczyciel oceni po lekcji), zadaniem pozostałych uczniów jest napisanie krótkich (5 - 7 zdań)
komentarzy - minirecenzji uwzględniających następujące aspekty pracy: sposób ujęcia tematu,
w tym pomysł na ujęcie tematu, walory estetyczne, przejrzystość kompozycji, zrozumienie
tematu. Nauczyciel zbiera recenzje, czyta wybrane z nich, ciekawsze recenzje ocenia, uwzględnia
je przy ocenie plakatu. Uwaga! Podobna prezentacja plakatów może nastąpić na sesji
poświeconej Szekspirowi, plakaty mogą się również znaleźć na wystawie zorganizowanej przez
klasę na zakończenie omawiania Makbeta (25 - 30 min).
3. Na zakończenie lekcji nauczyciel rozdaje ankiety załącznik 1 dotyczące oceny bohaterów
tragedii, stopnia atrakcyjności lektury, uzasadnienia omawiania tej lektury na lekcjach języka
polskiego. Prosi uczniów o wypełnienie pierwszej części ankiety, drugą część uczniowie wypełnią
na zakończenie omawiania lektury (5 min).
Zadanie domowe
Uczniowie dają nauczycielowi do sprawdzenia zadanie 12 z kart pracy, dotyczące cech teatru
szekspirowskiego. Prezentacja cech teatru elżbietańskiego, teatru szekspirowskiego może
nastąpić na sesji poświęconej Szekspirowi.
Lekcja 2. Makbet, czyli świat jako piekło, życie jako "powieść idioty", władza jako obsesja.
Czas pracy:
2 godziny lekcyjne, najlepiej połączone.
Cele:
Uczeń:
ocenia wpływ zła na postawę Makbeta,
tworzy monolog Makbeta na temat piekła wewnętrznego oraz piekła zewnętrznego , z
uwzględnieniem motywu świata jako snu-koszmaru, motywu świata jako teatru,
określa, na czym polega istota władzy w Makbecie ,
podaje cechy Makbeta jako władcy,
pisze list, w którym ocenia postawę bohatera.
Metody i formy pracy:
dyskusja, praca w grupach, drama, praca z tekstem;
Pojęcia kluczowe:
289586868.008.png 289586868.009.png
zło (Czarownice, Lady Makbet, ambicja i pycha Makbeta), świadomość i wolna wola, motyw snu-
koszmaru, motyw świata jako teatru; władza, uzurpator, tyran.
Materiały pomocnicze:
cztery pudła lub rzutnik,
arkusz papieru,
karty pracy.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel stawia na stole cztery pudła (może być także rzutnik), kolejno wyciąga z nich i czyta
cytaty załącznik 2 z Makbeta , poruszające problem istnienia zła w świecie i wpływu tego zła
na decyzje Makbeta, rozdaje te cytaty uczniom - jeden zestaw cytatów na dwóch uczniów (zło w
postaci wiedźm, zło w postaci demonów Lady Makbet, zło w postaci ambicji Makbeta, zło w
postaci pychy Makbeta - o trzech z nich uczniowie powinni napisać w zadaniu 3 w kartach
pracy). Prosi uczniów o krótką dyskusję (burzę mózgów) - mają się oni wypowiedzieć, który z
zaprezentowanych przejawów zła najsilniej wpłynął na postawę Makbeta, który był dla bohatera
zdecydowanie najbardziej destruktywny. Wnioski zapisuje w formie schematu załącznik 3 ,
tabeli. Uwaga! Uczniowie powinni dojść do wniosku, iż najbardziej niebezpieczne jest to, co
znajduje się w samym bohaterze - to on sam jest dla siebie największym złem. Sam decyduje o
tym, czy zaufać Czarownicom i Lady Makbet, czy kierować się własnym rozumem (20 min).
2. Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy hasła: Piekło to ja; Piekło to świat; Piekło to władza.
Następnie dzieli klasę na 6 grup. Przydziela im następujące zadania:
grupy I i IV - zastanawiają się, czy Makbet mógłby wypowiedzieć zdanie Piekło to ja ? (ich
zadanie polega na znalezieniu w utworze cytatów potwierdzających to stwierdzenie - mogą
wykorzystać zadanie 5 i 11 z kart pracy). Przewodnim cytatem dla grupy będzie cytat: Nie
zaśniesz już więcej! Makbet zabija sen, niewinny sen . Następnie nauczyciel prosi grupy o
napisanie monologu Makbeta na temat: Piekło to ja . Nauczyciel może, jako wzór, podać grupom
monolog Hamleta ( Być albo nie być.. .).
grupy II i V - zastanawiają się, czy Makbet mógłby wypowiedzieć zdanie Piekło to świat ? (ich
zadanie polega na znalezieniu w utworze cytatów potwierdzających to stwierdzenie - mogą
wykorzystać zadanie 6 i 10 z kart pracy). Przewodnim cytatem dla grupy będzie cytat: Życie jest
tylko (…) nędznym aktorem, który swoją rolę/ Przez parę godzin wygrawszy na scenie/ W nicość
przepada . Następnie nauczyciel prosi grupy o napisanie monologu Makbeta na temat: Piekło to
świat . Nauczyciel może, jako wzór, podać grupom monolog Hamleta.
grupy III, VI - zastanawiają się, czy Makbet mógłby wypowiedzieć zdanie: Piekło to władza ? W
tym celu najpierw wcielają się w rolę Makbeta i odpowiadają na pytania dotyczące: sposobu
dojścia do władzy Makbeta (motyw krwi), charakteru jego rządów (Makbet to tyran, uzurpator),
cech władcy (Makbet to władca bezwzględny, okrutny, podejrzliwy, cyniczny, itp.), skutków jego
rządów (Makbet wprowadza terror, jego zachowanie doprowadzi do śmierci niewinnych ludzi, w
konsekwencji do buntu przeciwko niemu) - grupy otrzymują przygotowany przez nauczyciela
zestaw takich pytań (uczniowie mogą również skorzystać z zadania 4 z kart pracy). Następnie
piszą list otwarty obywateli do Makbeta z prośbą o jego abdykację (uczniowie mogą wykorzystać
zadanie 9 z kart pracy).
Uwaga! W pierwszym przypadku uczniowie powinni zwrócić uwagę na znaczenie motywu snu-
koszmaru w życiu Makbeta (zadanie 11 z kart pracy), w drugim przypadku na motyw świata jako
teatru (zadanie 10 z kart pracy), w trzecim przypadku na to, jakim Makbet był rycerzem
(informacje te mają w kartach pracy - zadanie 2) (30 min).
3. Prezentacja (na lekcji drugiej): najlepsi aktorzy z grup I, II, IV, V wygłaszają przygotowane
przez grupy monologi, przedstawiciele grup III i VI odczytują listy do Makbeta z prośbą o jego
abdykację.
Specjalna komisja (jeden uczeń z każdej grupy przy założeniu, iż nie będzie miał prawa
głosowania na swoją grupę) ocenia: występy, zgodność z tekstem Szekspira oraz oryginalność i
głębię intelektualną przygotowanych tekstów. Głosowanie odbywa się na specjalnych kartach
załącznik 5 . Uwaga!
Teksty te mogą się znaleźć w gazetce szkolnej lub na stronie internetowej szkoły.
Wniosek: Makbet to postać bardzo złożona, Szekspir stworzył niezwykle skomplikowany portret
psychologiczny bohatera, pokazał jednocześnie, iż to, kim jesteśmy zależy od tego, jak patrzymy
na siebie, innych i świat. Szekspir pokazał także, jak żądza władzy może zniszczyć człowieka,
który uchodzi za wzór do naśladowania (20 min).
4. Podsumowanie: Nauczyciel zadaje pytanie: Czy Makbet ma rację, mówiąc, iż życie jest powieścią
idioty, głośną, wrzaskliwą, a nic nie znaczącą ? Krótka dyskusja i zapisanie na arkuszu papieru
lub tablicy. Nauczyciel może też podzielić klasę na dwa obozy - jeden opowie się za słusznością
cytatu, drugi - przeciw. Dyskusja w formie konfrontacji. Przykładowo argumentem "za" może być
289586868.010.png 289586868.001.png 289586868.002.png 289586868.003.png
fakt, iż przepowiednia czarownic się sprawdziła i to dwa razy, że pierwszy mord implikował
kolejne mordy; argumentem "przeciw" może być fakt, iż to sam Makbet zadecydował o tym, że
za wszelką cenę zostanie władcą, to on zabił Dunkana, planował kolejne mordy, itp. uczniowie
wypowiadają własne refleksje na ten temat (10 min).
Zadanie domowe
Podaj przykłady władzy (władców), której rządy były przykładami tyranii. Jaki był finał tych rządów? Czy
znajdujesz takie przykłady we współczesnym świecie? Forma pracy: esej, felieton.
Nauczyciel prosi o uzupełnienie w domu zadania 14 z kart pracy (Edyp i Makbet jako władcy -
porównanie).
Dla chętnych zadanie załącznik 6 , związane z motywem świata jako teatru.
Lekcja 3. Czyż te ręce nigdy obmyć się nie dadzą ? - Lady Makbet, czyli o skutkach
przekraczania granic człowieczeństwa.
Czas pracy:
1 godzina lekcyjna
Cele:
Uczeń:
charakteryzuje Lady Makbet,
określa, na czym polega jej tragizm,
dostrzega, jaki jest związek pomiędzy jej działaniami a granicami moralnymi, których nie wolno
przekraczać,
porównuje Makbeta z Lady Makbet.
Metody i formy pracy:
praca w grupach (w tym przyjmowanie pozy), dyskusja.
Pojęcia kluczowe:
ambicja, szaleństwo, tragizm, człowieczeństwo, motyw krwi.
Materiały pomocnicze:
arkusz papieru ze schematem piramidy,
karty pracy.
Przebieg zajęć
1. Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie przemiany i dlaczego dokonały się w Lady Makbet? Dzieli
uczniów na 5 grup, czterem z nich przydziela określone zadanie . Jeden z uczniów
przygotowuje wybraną pozę, pozostali odpowiadają na następujące pytania: Jakie emocje,
namiętności, zachowania dominują w wybranej pozie Lady Makbet? Jakie są intencje Lady
Makbet? Czy jest świadoma swojej sytuacji, swoich czynów? Jakie w was wzbudza uczucia w
danym momencie? Uwaga! Uczniowie mogą stosować język potoczny (chodzi o ich emocjonalne
zaangażowanie).
Piąta z grup ma za zadanie zinterpretować słowa Makbeta na temat śmierci Lady Makbet:
Powinna była umrzeć nieco później (zadanie 8 z kart pracy). Przykładowa interpretacja: Może
bohater oskarża Lady Makbet o to, kim się stał dzięki jej namowom? Może jej śmierć złowrogo
zapowiada jego koniec? Może boi się, że jej śmierć obudzi w nim wyrzuty sumienia, których już
dawno się pozbył? Może to wyraz jego cynizmu wobec życia i śmierci? Zapisanie na arkuszu
papieru (10 min).
2. Prezentacja - wybrany uczeń z grupy przyjmuje określoną pozę, lider grupy na podstawie
przygotowanych przez grupę odpowiedzi, interpretuje zachowanie (pozę) Lady Makbet. Grupa V
przedstawia interpretację słów Makbeta (15 min).
3. Nauczyciel rozwiesza arkusz ze schematem piramidy - po prawej stronie uczniowie wpisują
kolejne zmiany w osobowości Lady Makbet, po lewej (dla porównania) kolejne zmiany w
osobowości Makbeta (uczniowie wykorzystują swoją wiedzę z poprzedniej lekcji). Uczniowie
powinni zauważyć, iż Makbet jest przeciwieństwem swojej żony - przeszedł metamorfozę od
człowieka pełnego wątpliwości, niezdecydowania do wyrachowanego i cynicznego zbrodniarza,
dla którego sumienie przestało mieć jakiekolwiek znaczenie. Droga Lady Makbet jest to droga od
okrutnej i bezwzględnej oraz ambitnej kobiety, świetnie znającej swojego męża i
wykorzystującej bezlitośnie jego słabości dla swoich celów do kobiety, którą wyrzuty sumienia
doprowadzają do szaleństwa i samobójczej śmierci (10 min).
289586868.004.png 289586868.005.png
4. Podsumowanie. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy tragiczny finał historii Lady Makbet oraz historii
Makbeta może być przestrogą dla ludzi żądnych władzy? Czy ostrzega przed przekroczeniem
granic człowieczeństwa, granic moralnych. Krótka dyskusja, wnioski w formie schematu (10
min).
Lady Makbet:
czynienie zła = przekraczanie granic człowieczeństwa => wyrzuty sumienia + szaleństwo, obłęd
=> samobójstwo (próba ratowania człowieczeństwa?)
Makbet:
dobry rycerz + nadmierna, chora ambicja = żądza władzy => czynienie zła = przekraczanie
granic człowieczeństwa => wyrzuty sumienia + koszmar, strach, obsesja => śmierć na polu
walki (potrzeba ratowania człowieczeństwa, dobrego imienia rycerza?)
Zadanie domowe
Nauczyciel przydziela wybranym uczniom określone role: mają wcielić się w role obrońcy Makbeta,
oskarżyciela Makbeta, oskarżonego - Makbeta, świadków (Lady Makbet, Ducha Banka, jednej z
Czarownic, jednego z zabójców Banka), sędziego. Każdy ma się odpowiednio przygotować do swojej roli.
Świadkowie oraz Makbet przygotowują odpowiedzi na pytania, jakie może zadać sędzia. Obrońca i
prokurator przygotowują stosowne przemówienia, sędzia - przebieg rozprawy.
Lekcja 4. Jestem w pułapce; nie mogę uciekać - sąd nad Makbetem.
Czas pracy:
1 godzina lekcyjna
Cele:
Uczeń:
ćwiczy umiejętność przemawiania,
wyjaśnia, na czym polega tragizm bohatera.
Metody i formy pracy:
przemówienie, sąd nad bohaterem, krótka dyskusja.
Pojęcia kluczowe:
tragizm, zbrodnia, zbrodniarz.
Materiały pomocnicze:
kolorowe kartki do głosowania.
Przebieg zajęć
1. Przypomnienie o zadaniu domowym i przygotowanie klasy do przeprowadzenia rozprawy.
2. Rozprawa sądowa - sąd nad Makbetem: wyznaczeni uczniowie zgodnie z przydzielonymi im przez
289586868.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin