Próbny test humanistyczny 2005.pdf

(994 KB) Pobierz
Microsoft Word - test.doc
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
dzień miesiąc
rok
miejsce
na naklejkę
z kodem
MATERIAŁY DIAGNOSTYCZNE
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 13 stron i kartę
odpowiedzi. Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś
nauczycielowi.
dysleksja
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę
urodzenia.
Grudzień
2005
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
Czas pracy:
120 minut
5. W zadaniach zamkniętych są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ kratek na karcie odpowiedzi :
Liczba punktów
do uzyskania: 50
A
B
C
D
Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej
literą - np. gdy wybrałeś odpowiedź "A":
6. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeżeli
się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną
odpowiedź.
7. Rozwiązania zadań otwartych zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Redagując odpowiedzi do zadań możesz wykorzystać miejsce z napisem
Brudnopis . Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
1
Powodzenia!
381488.001.png
Oblicza władzy
Tekst I
O cnocie i szlachetności sławnego Bolesława ¹
Taka była okazałość rycerska króla Bolesława, a nie mniejszą posiadał cnotę
posłuszeństwa duchowego. Boga czcił z najwyższą pobożnością, Kościół święty wywyższał
i obsypywał go królewskimi darami. Miał też ponadto pewną wybitną cechę sprawiedliwości
i pokory; gdy mianowicie ubogi wieśniak lub jakaś kobiecina skarżyła się na któregoś
z książąt lub komesów², to chociaż był ważnymi sprawami zajęty i otoczony licznymi
szeregami magnatów i rycerzy, nie pierwej ruszył się z miejsca, aż po kolei wysłuchał skargi
żalącego się. I tak wieśniaka napominał, jak ojciec syna, by zaocznie bez przyczyny nie
oskarżał i aby przez niesłuszne oskarżenie na siebie samego nie ściągnął gniewu. Oskarżony
na wezwanie bez zwłoki co prędzej przybywał. O jakże wielką była roztropność
i doskonałość Bolesława, który w sądzie nie miał względu na osobę, narodem rządził tak
sprawiedliwie, a chwałę Kościoła i dobro kraju miał za najwyższe przykazanie! A do tej
sławy i godności doszedł Bolesław sprawiedliwością i bezstronnością, tymi samymi cnotami,
które początkowo zapewniły wzrost potędze państwa rzymskiego. Bóg wszechmogący
udzielił Bolesławowi tyle dzielności, potęgi i zwycięstw, ile w nim samym obaczył dobroci
i sprawiedliwości wobec siebie oraz wobec ludzi.
Opracowano na podstawie: Anonim tzw. Gall³, Kronika polska, Wrocław 1982
¹ Bolesław – Bolesław Chrobry, jeden z bohaterów pierwszej części Kroniki
² komes – dostojnik zarządzający określonym terenem
³ Anonim Gall – żyjący na przełomie XI i XII w. najprawdopodobniej francuski benedyktyn,
autor najstarszej kroniki polskiej pisanej w języku łacińskim
Na podstawie tekstu I rozwiąż zadania: 1. – 5.
Zadanie 1. (0 – 1)
Co jest celem przytoczonego fragmentu Kroniki ?
A. Negatywna ocena sposobu sprawowania władzy przez Chrobrego.
B. Przedstawienie Bolesława Chrobrego jako ideału władcy.
C. Analiza i ocena sytuacji historycznej przedstawionej w tekście.
D. Ukazanie fantastycznej wizji początków państwa polskiego.
Zadanie 2. (0-1)
Jakim synonimem można zastąpić słowo „cnota” w przedostatnim zdaniu tekstu?
A. zasługami
B. zaletami
C. umiejętnościami
D. zdolnościami
Zadanie 3. (0-1)
Którą z zalet Bolesława jako władcy kronikarz ilustruje przykładem?
A. dzielność
B. pobożność
C. sprawiedliwość
D. roztropność
2
Zadanie 4. (0-1)
Który z cytatów ukazuje wartości, jakimi kierował się król Bolesław?
A. (...) chwałę Kościoła i dobro kraju miał za najwyższe przykazanie!
B. O jakże wielką była roztropność i doskonałość Bolesława (...).
C. Miał też ponadto pewną wybitną cechę sprawiedliwości i pokory(...).
D. Bóg wszechmogący udzielił Bolesławowi tyle dzielności, potęgi i zwycięstw (...).
Zadanie 5. (0–1)
Kim był Bolesław Chrobry?
A. Pierwszym królem Polski.
B. Księciem Polan, który przyjął chrzest.
C. Założycielem dynastii Jagiellonów.
D. Następnym królem po Mieszku I.
Na podstawie niżej przedstawionej reprodukcji rozwiąż zadania: 6. – 9.
Marceli Bacciarelli ¹, Kazimierz Wielki słucha próśb chłopów, 1785-86.
Za: Maria i Bogdan Suchodolscy, Polska . Naród a sztuka, Warszawa 1988.
¹ Marceli Bacciarelli (1731-1818), Włoch, nadworny malarz Stanisława Augusta
3
381488.002.png
Zadanie 6. ( 0– 1)
Wskaż podobieństwo między tekstem I a obrazem Bacciarellego.
A. Oba dzieła ukazują troskę władcy o poddanych.
B. Bohaterem obydwu tekstów jest ten sam król.
C. Oba dzieła reprezentują tę samą dziedzinę sztuki.
D. Oba teksty kultury zostały stworzone w tej samej epoce.
Zadanie 7. (0-1)
Gdzie malarz umieścił postać, która wyraża prośby do króla w imieniu chłopów?
A. Po lewej stronie obrazu.
B. Skrajnie po prawej stronie.
C. Na pierwszym planie.
D. Na drugim planie.
Zadanie 8. (0 – 1)
Co w postaci króla podkreśla jego życzliwość dla chłopów?
A. Siwe włosy i długa broda.
B. Kontakt z postacią stojącą obok.
C. Korona i płaszcz z gronostajami.
D. Ręce otwarte szerokim gestem.
Zadanie 9. (0 – 1)
Jaki kierunek w malarstwie reprezentuje obraz Bacciarellego?
A. impresjonizm
B. realizm
C. abstrakcjonizm
D. kubizm
Takst II
Wśród zwierząt ?
Jakie zasady panują w stadzie?
■ Obowiązuje bezwzględne posłuszeństwo. Nie ma sytuacji, że szef mówi jedno, a ja robię
coś innego.
A ten szef kim jest?
■ U słoni na przykład jest stara słonica.
Stara! Dlaczego?
■ Decyduje przydatność. Bo dla słoni najważniejsza jest woda. Całe stada giną z powodu
suszy. A stara słonica z racji doświadczenia, które nabyła, chowając dzieci, najlepiej
ze wszystkich wie, jak trafić do wody, w którą stronę pójść, by ją znaleźć. Słonie trwają przy
niej do ostatnich chwil życia. Kiedy umiera, podtrzymują ją na trąbach, a kiedy skona, warują
przy niej tak długo, aż ostygnie. By drapieżniki żywej nie rozdarły. A potem na szefa
wybierają następną starą słonicę.
4
A małpy?
■ Dziesiątki wykarmiłam od niemowlaka, smoczkiem. I po tych kilkudziesięciu latach życia
z nimi mogę powiedzieć, że małp nie da się podporządkować. Naprawdę się nie da.
Ale szef jakoś sobie z nimi radzi.
■ Bo też małpa. W stadzie jednego gatunku obowiązują żelazne prawa.
Które jest najważniejsze?
■ Przetrwać. Urodzić silne, mocne potomstwo. Zachować gatunek. A wie pani, jak szef
wymusza na małpach posłuszeństwo?
Kłapie zębami?
■ Nie, nie, to u wilków basior 1 kłapie i atakuje zębami. Albo łapą uderza o ziemię i stroi przy
tym przedziwne miny. A jak nie podziała, to gryzie w pośladki. Małpy zaś często
posłuszeństwo wymuszają wzrokiem. Szef nie musi nic robić, wystarczy, jak na którąś
groźnie spojrzy. Tym spojrzeniem może ją zresztą zagnębić na śmierć. Bo taka karcona małpa
nie sięgnie po jedzenie, nie przybliży się do stada, będzie siedziała w kącie i może zginąć
z głodu.
Nikt nie stanie w jej obronie?
■ Przeciwko szefowi? Nikt.
To kto zostaje tym szefem?!
■ Robiono wiele badań. Normalnie jest tak, że do szefostwa trzeba przygotowywać się
od dziecka. W stadzie małp między maluchami stale odbywają się jakieś przepychanki.
Sprawdzanie, kto jest silniejszy, a kto słabszy, kogo można za ogon pociągnąć, a kogo
szarpnąć za grzywę. Przyszły szef wychowuje się więc w grupie i cały czas pokazuje,
co potrafi. A stado go obserwuje, jaki jest – twardy zawodnik czy słabizna. Jak słabizna,
to będzie siedział w kącie i jadł to, co najgorsze. Jeśli okaże się stanowczy, ma szansę zostać
szefem i wszyscy będą go słuchać.
Od razu?
■ Nie, nie, potrzebna jeszcze dobra okazja. Taka chwila próby. Szefem zostaje małpa, która
w chwilach zagrożenia potrafi podjąć właściwą decyzję, stanąć w obronie stada i to stado
obronić.
Rozmawiają: Teresa Torańska z Hanną Gucwińską.
Opracowano na podstawie: „Duży Format. Magazyn Gazety Wyborczej”, 29.09.2003.
1 basior – dorosły samiec wilka
Na podstawie tekstu II rozwiąż zadania: 10. – 14.
Zadanie 10. (0 – 1)
Tekst II jest fragmentem
A. dramatu.
B. scenariusza.
C. wywiadu.
D. reportażu.
Zadanie 11. (0 – 1)
Co jest tematem tekstu II?
A. Przejawy agresji u zwierząt.
B. Zdobywanie pokarmu przez zwierzęta.
C. Dominacja przywódcy w stadzie.
D. Wychowywanie młodych przez zwierzęta.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin