18.10.05 teoria organizacji i zarzadzania.doc

(42 KB) Pobierz
Teoria organizacji i zarządzania wykład 18

Teoria organizacji i zarządzania                    wykład 18.10.2005

 

Planowanie jest wszechstronnym procesem, w którym menedżerowie formułują specyficzne cele organizacji i sporządzają plany ich osiągnięcia.

 

Misja – szeroko sformułowane cele, zamierzenia, które wyznaczają kierunek działania organizacji.

Określenie misji obejmuje:

→ opis podstawowych wyrobów lub usług organizacji

→ funkcje, które będzie wypełniała

→ rynki lub klientów, których będzie obsługiwała (do kogo będzie docierać z danym produktem)

 

Misja przedsiębiorstwa produkcyjnego- przykład:

Będziemy opracowywać i produkować zawory i instalacje z metali oraz tworzyw sztucznych celując w rynek firm budownictwa mieszkaniowego poprzez ogólnokrajową sieć hurtową.

 

Cele

1.      Istnieje wiele celów, przeważnie od kilku do kilkunastu. Na ogół określane są w kategoriach wpływów, zysków, wielkości produkcji, udziałów w rynku.

2.      Cele określane są w sposób hierarchiczny. Oznacza to, że niektóre mogą być formalnie lub nieformalnie ważniejsze od innych.

3.      Cele mają różny horyzont czasowy. Istnieją cele krótkoterminowe ( do 1 roku) i cele długoterminowe (powyżej 1 roku).

4.      Cele z punktu widzenie menedżera mogą być zależne lub kontrolowane. Cele zależne to cele narzucone menedżerowi. Cele kontrolowane to cele określane przez samego menedżera.

5.      Cele zawsze muszą określać: co? gdzie? kiedy?

 

Cel powinien być możliwy do osiągnięcia, ale nie może być zbyt łatwy, musi się wiązać z pewnym wysiłkiem.

 

Plany strategiczne- są opracowywane na 5 lub więcej lat; są koncepcyjne, opisują główne kierunki działań.

 

Polityki- są stale obowiązującym (ciągłym) planem, dostarczającym menedżerowi wytycznych przy podejmowaniu decyzji. Ich zadaniem jest zapewnienie zgodności wśród menedżerów organizacji oraz uniknięcie konieczności wielokrotnego podejmowania tych samych decyzji.

 

Procedury- trwale obowiązujący plan, bardziej konkretny i szczegółowy niż polityki. Określa, w jaki sposób mają być wykonywane powtarzające się zadania.

 

Reguły lub przepisy – najbardziej konkretny rodzaj planu stałego. Określają konieczny przebieg działań.

 

Plany operacyjne (taktyczne)- opracowywane do 1 roku, przeważnie są jednorazowe i szczegółowe.

 

Projekt -plan o jednorazowym zastosowaniu na ogół o określonym czasie trwania, opracowywany dla osiągnięcia jednego, wąskiego celu.

 

Budżet- określa wymierne ilości zasobów (pieniędzy, sprzętu, materiałów, pracy), które zostaną przeznaczone na realizację danego planu.

 

Cele: co? gdzie? kiedy?

Plany: jak? kto?

 

Co

Cele

Charakterystyka, Ograniczenia koszty/cena

Gdzie

Lokalizacja

Punkt dostawy

Kiedy

Upływ czasu

Data rozpoczęcia, Data zakończenia

Jak

Plany operacyjne

Metody, Procedury, Subwencja

Kto

Odpowiedzialność

Uprawnienia, Kontrola, Wyznaczenie do zadania

 

Proces planowania

Etap1 Określenie celów

Etap2 Ocena sytuacji – ocena warunków zewnętrznych i wewnętrznych realizacji celów

Plany mogą być modyfikowane w trakcie realizacji, gdyż otoczenie jest zmienne i mogą pojawić się lepsze rozwiązania.

Etap3 Ustalenie procedury- kto czym się zajmuje

Etap4 Ustalenie harmonogramu pracy

Etap5 Przypisanie odpowiedzialności

Etap6 Sprawdzenie planu z punktu widzenia wykonalności i kosztów

 

Metody prognozowania

1.      Prognozowanie metodą badania opinii- zbieranie informacji za pomocą kwestionariuszy.

2.      Prognozowanie metodą analizy trendów- obserwacja tego Jak wcześniej reagowano na podobne czynniki.

3.      Prognozowanie metodą analizy statystycznej- ważne tu są elementy przyczynowo-skutkowe.

 

 

 

Tworzenie harmonogramów

1.      Plany etapowe.

2.      Plany zazębiające ( wykresy Ganita).

3.      Plany sieciowe (PERT, CPM).

 

Zarządzanie przez cele

Idea przewodzenia i swoista filozofia ZPC skoncentrowana jest na wspólnym ( przełożeni i podwładni) negocjowaniu celów, wspólnym ustalaniu mierników pożądanych wyników końcowych oraz na wspólnych okresowych przeglądach i ocenie uzyskanych rezultatów.

 

Zalety ZPC

►konkretyzacja celów poszczególnych komórek organizacyjnych i osób oraz powiązanie ich z celami przedsiębiorstwa

samodzielność i przedsiębiorczość pracowników i menedżerów; angażowanie się pracowników i kadry kierowniczej

praca zespołowa oraz poprawienie relacji między pracownikiem a przełożonym

rozłożenie odpowiedzialności za losy firmy

inwencja twórcza, swoboda działania pracowników

mobilizacja pracowników, większa skuteczność

integracja załogi

planowanie taktyczne

samokontrola zamiast surowej kontroli zewnętrznej

przystosowanie w sposób szybszy do wymogów otoczenia

 

Wady i słabości ZPC

pracochłonność związana z ustaleniem i hierarchizacją celów

rozbudowana dokumentacja dotyczącą celów

skupienie się na celach materialnych i niedocenianie celów niematerialnych

trudności w procesie kontroli i oceny wyników pracy

wywoływanie napięć i stresów podczas etapu kontroli

Zgłoś jeśli naruszono regulamin