2010 sierpień klucz.pdf
(
317 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - matematyka_PR_schemat_sierpien
Egzamin maturalny z matematyki
Poziom rozszzerzony
Zadanie 1. (
4 pkt
)
Wyznacz wszystkie rozwiązania równania
2sin
2
x
− −= należące do przedziału
7cos 5 0
0, 2π .
Rozwiązanie
Przekształcamy równanie do postaci, w której występuje tylko jedna funkcja
trygonometryczna
( )
2 1 cos
− − − =
2
x
7 cos
x
5 0
22cos 7cos 5 0
−
2
x
− − =
x
x
+ + =
Wprowadzamy pomocniczą niewiadomą, np.
2
7 cos
3 0
t
co= , gdzie
x
t
∈
−
1
t
++=
Rozwiązujemy równanie kwadratowe
49 4 2 3 25
Δ= − ⋅ ⋅ =
Δ=
5
t
−
= = −
75
3
t
−
= = −
75 1
4
1
4
2
2
Odrzucamy rozwiązanie
1
t
=− , ponieważ 3 ,1
3
−∉−
Rozwiązujemy równanie
cos
x
=−
1
2
Zapisujemy rozwiązania równania w podanym przedziale
2
x
= lub
4
x
=
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ................................................................................................................................. 1 pkt
Zapisanie równania w zależności od jednej funkcji trygonometrycznej, np.:
2
2 cos
x
7 cos 3 0
x
2 cos
2
x
+ +=.
7 cos
3 0
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp .............................................................................. 2 pkt
Wprowadzenie pomocniczej niewiadomej, np.
t
co= , zapisanie równania w postaci
x
−−⋅ −= lub
2
2730
t
2
2730
t
+⋅+=.
t
Pokonanie zasadniczych trudności zadania ............................................................................. 3 pkt
Rozwiązanie równania kwadratowego (
t
= − lub
1
2
t
= − ) i odrzucenie rozwiązania
3
t
=− .
3
Uwaga:
Zdający może od razu rozwiązywać równanie kwadratowe (w którym niewiadomą jest
cos ) i zapisać rozwiązanie w postaci
x
cos
x
= − lub cos
1
x
= − oraz zapisać, że
3
2
równanie cos
x
=− jest sprzeczne.
3
1
2 cos
Otrzymujemy równanie kwadratowe
2
2730
− − − = lub
t
Egzamin maturalny z matematyki
Poziom rozszzerzony
Rozwiązanie pełne ...................................................................................................................... 4 pkt
Rozwiązanie równania w podanym przedziale:
2
x
= lub
4
x
=
albo
120
x
=°
lub
x
=°
240
Uwagi
1. Jeżeli zdający podstawia
cos
x
=− bez żadnych założeń, to otrzymuje
1 sin
2
x
0 punktów
.
2. Jeżeli zdający podniesie obie strony równania
2cos
2
x
+=− do kwadratu
3 7cos
x
i potem nie sprawdza rozwiązań, to otrzymuje
0 punktów
.
3. Nie wymagamy, aby zdający zapisał warunek np.
t
∈
−
1
, o ile z dalszego ciągu
t
=−
, to otrzymuje
2 punkty
.
5. Jeżeli zdający popełni błąd rachunkowy w rozwiązaniu równania kwadratowego
i otrzyma dwa rozwiązania, z których co najmniej jedno należy do przedziału 1, −
i konsekwentnie rozwiąże oba równania w podanym przedziale, to otrzymuje
3 punkty
.
6. Jeżeli zdający podaje ogólne rozwiązanie równania trygonometrycznego:
2
3
x
=+ ,
π π
2
x
=+ , gdzie
k
jest liczbą całkowitą, to otrzymuje
4 punkty
.
4
π π
2
3
3
Zadanie 2. (
4 pkt
)
Rozwiąż nierówność
2
x
+
x
2
−
2
>
5
.
I sposób rozwiązania
:
wyróżnienie na osi liczbowej przedziałów
−∞− − ∞ .
Rozwiązujemy nierówności w poszczególnych przedziałach i w każdym przedziale
bierzemy część wspólną tego przedziału z otrzymanym zbiorem rozwiązań nierówności
,1, 1,2, 2,
x
∈−∞−
(
,1)
x
∈−
1, 2
)
x
∈ ∞
2,
)
−−−+>
35
x
x
22 25
x
+ −+>
1
x
+ +−>
35
22 25
x
x
−>
5
3
x
>
x
>
5
3
x
<−
x
>
Wyznaczamy część wspólną otrzymywanych wyników z poszczególnymi przedziałami
5
∈−∞
⎜
⎝ ⎠
,
( )
x
∈
1, 2
)
x
∈∞
2,
3
i bierzemy sumę tych przedziałów:
x
∈
⎝
−
∞
,
−
5
⎠
∪
( )
1
∞
.
3
2
rozwiązania wynika, że zdający uwzględnia go.
4. Jeżeli zdający rozwiąże poprawnie równanie kwadratowe i na tym zakończy, nie
odrzucając rozwiązania
Wyróżniamy na osi liczbowej przedziały:
( ) ) )
22 25
x
⎛ ⎞
⎛
⎞
Egzamin maturalny z matematyki
Poziom rozszzerzony
II sposób rozwiązania
:
zapisanie czterech przypadków
Zapisujemy cztery przypadki:
⎧
2
x
x
+
2
≥
0
⎧
2
x
x
+
2
≥
0
⎧
2
x
x
+
2
<
0
⎧
2
x
x
+
2
<
0
−
2
≥
0
−
2
<
0
−
2
≥
0
−
2
<
0
Rozwiązujemy nierówności w poszczególnych przypadkach:
⎧
2
x
x
+
2
≥
0
⎧
2
x
x
+
2
≥
0
⎧
2
x
x
+
2
<
0
⎧
2
x
x
+
2
<
0
−
2
≥
0
−
2
<
0
−
2
≥
0
−
2
<
0
⎪
x
x
≥−
1
⎪
x
x
≥−
1
niemożliwe
⎪
x
x
<−
1
⎨
⎪
2
22 25
≥
⎨
⎪
2
22 25
<
⎨
⎪
−−−+>
<
2
22 25
⎩
x
++−>
x
⎩
x
+−+>
x
⎩
x
x
⎪
x
x
≥−
1
⎪
x
x
x
≥−
1
⎪
x
x
<−
1
⎨
⎪
2
35
≥
⎨
⎪
<
2
1
⎨
⎪
−>
2
35
<
⎩
x
>
⎩
>
⎩
x
⎧
⎪
≥−
⎪
x
x
1
x
∈
()
1, 2
⎧
⎪
<−
⎪
x
x
1
⎨
⎪
⎪ >
⎩
≥
2
5
3
⎨
⎪
⎪ <−
⎩
<
2
x
x
5
3
x
∈∞
2,
)
x
∈−∞−
⎝ ⎠
,
5
3
Podajemy odpowiedź:
x
∈
⎝
−
∞
,
−
5
⎠
∪
( )
1
∞
.
3
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp .............................................................................. 1 pkt
• zdający wyróżni na osi liczbowej przedziały
( ) ) )
−∞− −
,1, 1,2, 2,
∞
albo
• zapisze cztery przypadki:
⎧
2
x
x
+
2
≥
0
⎧
2
x
x
+
2
≥
0
⎧
2
x
x
+
2
<
0
⎧
2
x
x
+
2
<
0
.
−
2
≥
0
−
2
<
0
−
2
≥
0
−
2
<
0
Uwaga:
Jeżeli zdający popełni błędy w wyznaczaniu przedziałów, ale nie są one konsekwencją błędu
rachunkowego popełnionego przy przekształcaniu nierówności, to przyznajemy
0 punktów.
Podobnie
0 punktów
otrzymuje zdający, który błędnie zapisał cztery przypadki.
Pokonanie zasadniczych trudności zadania ............................................................................. 2 pkt
Zdający zapisze nierówności w poszczególnych przedziałach np:
I.
x
∈
( )
−
∞
,
−
1
−
2
x
−
2
−
x
+
2
>
5
II.
)
x
∈−
1, 2
2
x
+ − + >
2
x
2 5
III.
)
x
∈∞ ++−>
2,
2 2
x
x
2 5
3
⎛ ⎞
⎜ ⎟
⎛
⎞
Egzamin maturalny z matematyki
Poziom rozszzerzony
Uwagi:
1. Jeżeli zdający rozwiąże nierówności w poszczególnych przedziałach i na tym zakończy
lub nie wyznaczy części wspólnej otrzymywanych wyników z poszczególnymi
przedziałami i kontynuuje rozwiązanie, to otrzymuje
2 punkty
.
2. Jeżeli zdający rozpatrzy cztery przypadki, rozwiąże nierówności w poszczególnych
przedziałach, stwierdzi, że czwarty przypadek jest niemożliwy i na tym zakończy lub nie
wyznaczy części wspólnej otrzymywanych wyników z poszczególnymi przedziałami
i kontynuuje rozwiązanie, to otrzymuje
2 punkty
.
Rozwiązanie zadania do końca lecz z usterkami, które jednak nie przekreślają
poprawności rozwiązania (np. błędy rachunkowe) ................................................................. 3 pkt
• zdający poprawnie rozwiąże nierówności i wyznaczy części wspólne otrzymanych
wyników z poszczególnymi przedziałami tylko w dwóch przypadkach, popełni błąd
w trzecim przypadku i konsekwentnie doprowadzi rozwiązanie do końca
albo
• zdający rozpatrzy cztery przypadki, poprawnie rozwiąże nierówności i wyznaczy części
wspólne otrzymanych wyników z poszczególnymi przedziałami tylko w dwóch
przypadkach, stwierdzi, że czwarty jest niemożliwy, popełni błąd w trzecim przypadku
i konsekwentnie doprowadzi rozwiązanie do końca.
Rozwiązanie bezbłędne .............................................................................................................. 4 pkt
Zdający zapisze odpowiedź
x
∈
⎝
−
∞
,
−
5
⎠
∪
( )
1
∞
.
3
Uwaga:
1. We wszystkich rozważanych przypadkach zdający może rozpatrywać obie nierówności
nieostre (przedziały obustronnie domknięte). Jeżeli natomiast rozważy wszystkie
nierówności ostre (przedziały otwarte) to przyznajemy za całe zadanie o
1 pkt mniej
, niż
gdyby wyróżnił wszystkie przedziały poprawnie.
2. Jeżeli zdający przy przekształcaniu nierówności podanej w treści zadania popełni błąd
(np.
( )
++−>), to otrzymuje
1 punkt mniej
niż przewidziany w schemacie
w danej kategorii rozwiązania.
22|
x
x
| 5
x
.
Rysujemy wykres funkcji
( )
22|
+
x
|
−
2
|
>
fx x
=++− i prostą o równaniu
x
2|
y
=
−∞ − − ∞ .
Zapisujemy wzór funkcji w poszczególnych przedziałach, np.
I.
( ) ( )
,1, 1,2, 2,
∈−∞− =− − − +
II.
) ()
x
,1
f x
2 2
x
x
2
x
∈−
1, 2
f x
= + − +
2
x
2
x
2
∈∞ =++−
Przekształcamy wzór funkcji w poszczególnych przedziałach do postaci, np.
I.
( ) ( )
III.
) ( )
x
2,
f x
2 2
x
x
2
∈−∞− =−
II.
) ()
x
,1
fx
3
x
x
∈−
1, 2
f x x
= +
4
III.
) ( )
x
∈∞ =
2,
fx x
3
4
⎛
⎞
III sposób rozwiązania:
graficznie 1
5
2
2
5
Wyróżniamy przedziały:
( ) ) )
Egzamin maturalny z matematyki
Poziom rozszzerzony
Zapisujemy wzór funkcji, np.
⎧
− ∈ −∞ −
⎪
=+ ∈−
3
x
dla
x
( )
, 1
fx x
()
⎨
⎪
4 dla
x
1, 2)
⎩
3
x
dla
x
∈∞
2,
)
Rysujemy wykres funkcji
f
i prostą o równaniu
y
= .
5
11
10
9
()
8
7
6
5
y
=
5
4
3
2
1
-6
-5
-4
-3
-2
-1
1
2
3
4
5
6
Odczytujemy odcięte punktów przecięcia wykresu funkcji z prostą o równaniu
y
= :
x
=− ,
x
=
1
.
Zapisujemy argumenty, dla których
( )
5
fx
>
:
x
∈
⎝
−
∞
,
−
5
⎠
∪
( )
∞
.
3
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ................................................................................................................................. 1 pkt
Zdający wyróżni na osi liczbowej przedziały
( ) ) )
−∞− −
,1, 1,2, 2,
∞ .
Uwaga:
Jeżeli zdający popełni błędy w wyznaczaniu przedziałów, to przyznajemy
0 punktów
za całe
zadanie.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ............................................................................. 2 pkt
Zdający zapisze wzór funkcji w poszczególnych przedziałach, np.
5
f x
5
5
3
1
⎛
⎞
Plik z chomika:
eminem_mathers
Inne pliki z tego folderu:
2012 styczeń OKE Poznań matematyka rozszerzona arkusz.pdf
(405 KB)
2012 styczeń OKE Poznań matematyka rozszerzona klucz.pdf
(3174 KB)
2011 czerwiec matematyka rozszerzona arkusz.pdf
(424 KB)
2011 czerwiec matematyka rozszerzona klucz.pdf
(332 KB)
2010 sierpień arkusz.pdf
(348 KB)
Inne foldery tego chomika:
angielski
biologia rozszerzona
chemia rozszerzona
fizyka rozszerzona
geografia rozszerzona
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin