„ BĘDĘ MÓWIĆ, CZYTAĆ I PISAĆ POPRAWNIE ”
ROZWIJANIE POTRZEBY KONTAKTU Z INNYMI LUDŹMI , UMOŻLIWIENIE ZDOBYCIA PŁYNNEJUMIEJĘTNOŚCI MÓWIENIA CZYTANIA I PISANIA POPRZEZ STOSOWANIE ĆWICZEŃ I ZABAW LOGOPEDYCZNYCH.
„Zabawa jest nauką- nauka zabawą.
Im więcej zabawy- tym więcej nauki.”
Glenn Doman
Autor innowacji:
mgr Gabriela Nowak
Publiczna Szkoła Podstawa
w Rozwadzy
OPIS INNOWACJI
ZAŁOŻENIA WSTĘPNE
Mowa ludzka jest nie tylko kluczem do wiedzy, jest ona także
ważnym czynnikiem kształtującym osobowość ludzką. Mowa kształtuje się w procesie myślenia , bierze w nim udział .
Wśród wielu aspektów mowy opanowanie właściwej techniki mówienia ,wyraziste wymawianie głosek i słów jest niezbędnym warunkiem jej prawidłowego funkcjonowania.
Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny i pozwala uniknąć niepotrzebnych stresów.
Do napisania tej innowacji skłonił mnie fakt , iż sporo uczniów mojej klasy ma zdiagnozowaną wadę wymowy , inni
mają trudności w zakresie motoryki małej , a wykonując test przesiewowy stwierdziłam , że dużo uczniów wykazuje dysfunkcje w strefie rozwoju funkcji percepcji mowy. Dysfunkcje te objawiają się trudnościami w zakresie odbioru
dźwięków mowy, różnicowania głosek . Również nasilone zaburzenia dotyczą sfery ekspresji mowy i przyjmują formę wadliwej mowy, występują trudności z zapamiętywaniem oraz odtwarzaniem poprawnej struktury dźwiękowej trudniejszych wyrazów. Praca innowacyjna ,którą opisuję ma na celu zdobycie przez uczniów umiejętności właściwego
porozumiewania się z otoczeniem poprzez szereg ćwiczeń- zabaw rozwijających i wzbogacających słownictwo dziecka oraz stymulujących językowy rozwój dziecka ułatwiający mówienie , a następnie czytanie i pisanie . Stosowanie w toku lekcji ćwiczeń i zabaw pobudzających rozwój języka służy przede wszystkim podnoszeniu sprawności rozumienia języka mówionego . Prowadzenie zaś zabaw połączonych z czytaniem stymuluje i motywuje wiele dzieci do mówienia.
Większa systematyczność prezentacji słowa pisanego, w porównaniu ze zmienną formą wzorca mówionego, odbieranego przez wzrok i słuch, nie tylko umożliwia dokładniejsza percepcję, lecz prowadzi także do lepszej artykulacji mowy. Zabawy budzą w dzieciach ciekawość i radość z uczenia się, dzięki któremu mogą zdobyć nowe doświadczenia. Mowa jest atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań. Zaburzenia artykulacyjne w dużym stopniu hamują osiągnięcie tych sukcesów , dlatego też wprowadzone w toku lekcji zabawy i ćwiczenia mają pobudzić rozwój języka i jednocześnie przygotować do prawidłowej nauki czytania i pisania.
CEL NADRZĘDNY
Umożliwienie dziecku zdobycia płynnej umiejętności mówienia, czytania i pisania
CEL PODRZĘDNY
1. Stymulacja świadomości językowej, m.in. kształcenie form gramatycznych
2. Praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych )
3. Pokonanie trudności w mówieniu
4. Podniesienie sprawności porozumiewania się i komunikowania za pomocą języka mówionego
ZMIANY W STOSUNKU DO OBOWIĄZUJĄCEGO PROGRAMU
1.Wzbogacenie toku lekcji o ćwiczenia i zabaw logopedyczne
jako pokaz prezentujący mechanizmy mowy.
2.Położenie nacisku na artykulację, mowę i wymowę
CELE KIERUNKOWE
2.Wprowadzenie wzorca artykulacyjnego głoski poprzez
szereg ćwiczeń do spontanicznej mowy
3.Swobodne wyrażanie własnych sądów , myśli , uczuć
i upodobań.
METODYKA ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH
W pracy innowacyjnej stosować będę zabawy i ćwiczenia logopedyczne, a wśród nich : ćwiczenia fonacyjne, fonetycznych przekształceń ,wyszukiwania tzw. słów kluczowych, metody „ dobrego startu”, metoda demonstracji, ,wyjaśniania ,naśladownictwa, uczulania. Wszystkie te metody mają na celu wyzwolić reakcje uczniów oraz pobudzić ich do działania i tworzenia w celu uzyskania poprawnej , płynnej wymowy.
Metodyka ćwiczeń logopedycznych obejmuje:
- ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy
(języka , warg , podniebienia )
- ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i
zaburzonego brzmienia
- ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową ( lustro)
i słuchową
- ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek
w izolacji, w wyrazie , w zdaniu , w mowie potocznej.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY
MOWY
Ćwiczenia języka:
- wysuwnie i chowanie języka
- przesuwanie języka od kącika do kącika warg
- wysuwanie języka daleko na brodę
- unoszenie języka w kierunku nosa
- oblizywanie górnej wargi
- unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych
- kląskanie językiem: czubkiem i środkiem
- wysuwanie języka wąskiego na wargi
- spłaszczanie i zwężanie języka
- unoszenie języka do nosa i wywijanie go na brodę
Ćwiczenia warg:
- cmokanie
- dmuchanie(bokiem, przez wargi ,z zębami górnymi na dolnej wardze)
- wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych
- parskanie
- półuśmiech; odciąganie na przemian kącików warg
- nadymanie policzków
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- ziewanie
- chrapanie na wdechu i wydechu
- wymawianie sylab: ak , ka, aka,oko, uku
Ćwiczenia oddechowe:
- oddychanie: wdech przez nos , wydech przez usta
- unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu
- zdmuchiwanie świeczki
- wykonanie wydechu dmuchając na skrawek papieru
- dmuchanie baniek mydlanych przez słomkę
- zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości
- dmuchanie na kłębuszki waty
- nadmuchiwanie balonów
Ćwiczenia wyrazistej artykulacji samogłosek:
- wypowiadanie samogłosek szeptem, na głos, każdą
osobno przed lustrem i nie tylko
Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- wyodrębnienie z potoku mowy wyrazów
- wyodrębnienie w wyrazach sylab
- wyodrębnienie w sylabach głosek
- ustalenie kolejności głosek w wyrazach
W realizacji założeń innowacyjnych przydatne mi będą różnorodne formy pracy :
- zajęcia (w toku lekcji), w czasie której realizowane będą
zabawy fonologiczne, morfologiczne, syntaktyczne i pragmatyczne
- zabawy pokazujące prawidłową artykulację
- zabawy uczące prawidłowego oddychania
- zajęcia wyzwalające ekspresję twórcza dziecka
(rozmawiające pacynki ,wystawa rymowanych wierszyków ,zdjęcia z przeprowadzonych zabaw ćwiczeń)
OCZEKIWANE EFEKTY
(Po dwóch latach nauki szkolnej )
1.Uczeń potrafi słuchać i wypowiadać wyraziście na
określony temat.
2. Nie lęka się przed mówieniem.
3. W wypowiedziach stosuje poprawną intonację.Poprawnie przepisuje i pisze tekst z pamięci.
4. Czyta płynne i wyraziście.
5. Dostrzega i koryguje popełnione błędy.
Słowne porozumiewanie się zostanie usprawnione przez wprowadzenie prostych zasad kontaktowania się i wykorzystywania werbalnych środków wyrazu. Zabawy
i ćwiczenia logopedyczne pomogą wyrównać defekty rozwojowe i zmniejszą do minimum niepowodzenia szkolne.
PROCEDURA EWALUACJI
(Po dwóch latach nauki)
- testy sprawdzające poprawną wymowę , pisownię i czytanie uczniów
- analiza informacji wynikająca z obserwacji uczniów
OPRACOWAŁA: mgr GABRIELA NOWAK
3
nowiny