Bede_mowic_pisac_poprawnie-GN.doc

(50 KB) Pobierz
INNOWACJA PEDAGOGICZNA

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

  

 

 

 

 

 

 

 

 

„ BĘDĘ MÓWIĆ, CZYTAĆ I PISAĆ
               POPRAWNIE ”

ROZWIJANIE POTRZEBY KONTAKTU Z INNYMI LUDŹMI , UMOŻLIWIENIE ZDOBYCIA PŁYNNEJ
UMIEJĘTNOŚCI MÓWIENIA CZYTANIA I PISANIA  POPRZEZ  STOSOWANIE ĆWICZEŃ I
          ZABAW  LOGOPEDYCZNYCH.

 

 

 

 

 

                                         Zabawa jest nauką- nauka zabawą.

                                                   Im więcej zabawy- tym więcej nauki.”

                                                                   Glenn  Doman

 

 

 

                                                                             Autor innowacji:

                                                                         mgr Gabriela Nowak

                                                                 Publiczna Szkoła Podstawa

                                                                              w Rozwadzy

 

             

                             

 

 

 

 

 

 

OPIS  INNOWACJI

 

 

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

 

Mowa ludzka jest nie tylko kluczem do wiedzy, jest ona także

ważnym czynnikiem kształtującym osobowość ludzką. Mowa kształtuje się w procesie myślenia , bierze w nim udział .

Wśród wielu aspektów mowy opanowanie właściwej techniki mówienia ,wyraziste wymawianie głosek i słów jest niezbędnym warunkiem jej prawidłowego funkcjonowania.

Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny i pozwala uniknąć niepotrzebnych stresów.

Do napisania tej innowacji skłonił mnie fakt , iż sporo uczniów mojej klasy ma zdiagnozowaną wadę wymowy , inni

mają trudności w zakresie motoryki małej , a wykonując test przesiewowy stwierdziłam , że dużo uczniów wykazuje dysfunkcje w strefie rozwoju funkcji percepcji mowy. Dysfunkcje te objawiają się trudnościami w zakresie odbioru

dźwięków mowy, różnicowania głosek . Również nasilone zaburzenia dotyczą sfery ekspresji mowy i przyjmują formę wadliwej mowy, występują trudności  z zapamiętywaniem oraz odtwarzaniem poprawnej struktury dźwiękowej trudniejszych wyrazów. Praca innowacyjna ,którą opisuję ma na celu zdobycie przez uczniów umiejętności właściwego

porozumiewania się z otoczeniem poprzez szereg ćwiczeń- zabaw rozwijających i wzbogacających słownictwo dziecka oraz stymulujących językowy rozwój dziecka ułatwiający mówienie , a następnie czytanie i pisanie . Stosowanie w toku lekcji ćwiczeń i zabaw pobudzających rozwój języka służy przede wszystkim podnoszeniu sprawności rozumienia języka mówionego . Prowadzenie zaś zabaw połączonych z czytaniem stymuluje i motywuje wiele dzieci do mówienia.

Większa systematyczność prezentacji słowa pisanego, w porównaniu ze zmienną formą wzorca mówionego, odbieranego przez wzrok i słuch, nie tylko umożliwia dokładniejsza percepcję, lecz prowadzi także do lepszej artykulacji mowy. Zabawy budzą w dzieciach ciekawość i radość z uczenia się, dzięki któremu mogą zdobyć nowe doświadczenia. Mowa jest atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań. Zaburzenia artykulacyjne w dużym stopniu hamują osiągnięcie tych sukcesów , dlatego też wprowadzone w toku lekcji zabawy i ćwiczenia mają pobudzić rozwój języka i jednocześnie przygotować do prawidłowej nauki czytania i pisania.

 

CEL  INNOWACJI

 

 

CEL  NADRZĘDNY

Umożliwienie dziecku zdobycia płynnej umiejętności mówienia, czytania i pisania

 

CEL PODRZĘDNY

1.   Stymulacja świadomości językowej, m.in. kształcenie form gramatycznych

2.   Praca nad korygowaniem wad wymowy ( zaburzeń artykulacyjnych )

3.   Pokonanie trudności w mówieniu

4.    Podniesienie sprawności porozumiewania się i komunikowania za pomocą języka  mówionego

 

 

ZMIANY W STOSUNKU DO OBOWIĄZUJĄCEGO
                                      PROGRAMU

 

1.Wzbogacenie toku lekcji o ćwiczenia i zabaw logopedyczne

    jako pokaz prezentujący mechanizmy mowy.

2.Położenie nacisku na artykulację, mowę i wymowę

 

 

 

 

CELE   KIERUNKOWE

 

1.   Dążenie do prawidłowej precyzyjnej komunikacji

2.Wprowadzenie wzorca artykulacyjnego głoski poprzez      

    szereg ćwiczeń do spontanicznej mowy

3.Swobodne wyrażanie własnych sądów , myśli , uczuć

    i upodobań.

 

     METODYKA  ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH

 

 

W pracy innowacyjnej stosować będę zabawy i ćwiczenia logopedyczne, a wśród nich : ćwiczenia fonacyjne, fonetycznych przekształceń ,wyszukiwania tzw. słów kluczowych, metody „ dobrego startu”, metoda demonstracji, ,wyjaśniania ,naśladownictwa, uczulania. Wszystkie te metody mają na celu wyzwolić reakcje uczniów oraz pobudzić ich do działania i tworzenia w celu uzyskania poprawnej , płynnej wymowy.

 

Metodyka ćwiczeń logopedycznych obejmuje:

   -   ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy

(języka , warg , podniebienia )

-  ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego   i

    zaburzonego brzmienia

-        ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową ( lustro)

i słuchową

-        ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek     

     w izolacji, w wyrazie , w zdaniu , w mowie potocznej.

 

 

 

 

 

 

 

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY

                      MOWY

 

Ćwiczenia języka:

-        wysuwnie  i chowanie języka

-        przesuwanie języka od kącika do kącika warg

-        wysuwanie języka daleko na brodę

-        unoszenie języka w kierunku nosa

-        oblizywanie górnej wargi

-        unoszenie czubka języka do zębów górnych i dolnych

-        kląskanie językiem: czubkiem i środkiem

-        wysuwanie języka wąskiego na wargi

-        spłaszczanie i zwężanie języka

-        unoszenie języka do nosa i wywijanie go na brodę

 

Ćwiczenia warg:

-        cmokanie

-        dmuchanie(bokiem, przez wargi ,z zębami górnymi na dolnej wardze)

-        wysuwanie i spłaszczanie warg złączonych

-        parskanie

-        półuśmiech; odciąganie na przemian kącików warg

-        nadymanie policzków

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

-        ziewanie

-        chrapanie na wdechu i wydechu

-        wymawianie sylab: ak , ka, aka,oko, uku

Ćwiczenia oddechowe:

-        oddychanie: wdech przez nos , wydech przez usta

-        unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu

-        zdmuchiwanie świeczki

-        wykonanie wydechu dmuchając na skrawek papieru

-        dmuchanie baniek mydlanych przez słomkę

-        zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości

-        dmuchanie na kłębuszki waty

-        nadmuchiwanie balonów

Ćwiczenia wyrazistej artykulacji samogłosek:

-        wypowiadanie samogłosek szeptem, na głos, każdą

osobno przed lustrem i nie tylko

    Ćwiczenia słuchu fonematycznego:

-        wyodrębnienie z potoku mowy wyrazów

-        wyodrębnienie w wyrazach sylab

-        wyodrębnienie w sylabach głosek

-        ustalenie kolejności głosek w wyrazach

W realizacji założeń innowacyjnych przydatne mi będą różnorodne formy pracy :

-        zajęcia (w toku lekcji), w czasie której realizowane będą

zabawy fonologiczne, morfologiczne, syntaktyczne i pragmatyczne

-        zabawy pokazujące  prawidłową artykulację

-        zabawy uczące prawidłowego oddychania

-        zajęcia wyzwalające ekspresję twórcza dziecka

(rozmawiające pacynki ,wystawa rymowanych wierszyków ,zdjęcia z przeprowadzonych zabaw ćwiczeń)

    

 

 

OCZEKIWANE EFEKTY

(Po dwóch latach nauki szkolnej )

    1.Uczeń potrafi słuchać i wypowiadać wyraziście na

       określony temat.

2.   Nie lęka się przed mówieniem.

3.   W wypowiedziach stosuje poprawną intonację.Poprawnie przepisuje i pisze tekst z pamięci.

4.   Czyta płynne i wyraziście.

5.   Dostrzega i koryguje popełnione błędy.

 

Słowne porozumiewanie się zostanie usprawnione przez wprowadzenie prostych zasad kontaktowania się i wykorzystywania werbalnych środków wyrazu. Zabawy

i ćwiczenia logopedyczne pomogą wyrównać defekty rozwojowe i zmniejszą do minimum niepowodzenia szkolne.

 

PROCEDURA EWALUACJI

(Po dwóch latach nauki)

-        testy sprawdzające poprawną wymowę , pisownię i czytanie uczniów

-        analiza informacji wynikająca z obserwacji uczniów

                                                                                

                               

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA: mgr GABRIELA NOWAK

 

                                                    

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin