Skrypt.pdf

(390 KB) Pobierz
Microsoft Word - Skrypt _cały_.doc
SZTUKA NEGOCJACJI
red. Justyna Olszańska
i Rafał Stefański
Consensus 2000
NEGOCJACJE 1
1. Proces negocjacji
Negocjujemy ponieważ chcemy zaspokoić swoje potrzeby. Negocjacje, a w
szczególności porozumienie, są jedynie środkiem, za pomocą którego chcemy
załatwić pewne sprawy, zrealizować swoje interesy. Rezultatem negocjacji
zakończonych porozumieniem jest złożenie sobie przez strony obietnic przyszłych
zachowań, prowadzących do wzajemnego zaspokojenia potrzeb. Celem negocjacji -
o czym trzeba zawsze pamiętać - jest nie tylko uzyskanie obietnic, ale uzyskanie
obietnic, które zostaną zrealizowane.
Można powiedzieć, że negocjacje to
proces osiągania porozumienia
lub
proces podejmowania wspólnej decyzji
lub
proces budowania consensusu ,
jako że wspólna decyzja w negocjacjach może zapaść jedynie w wyniku zgody
wszystkich stron - nie można przecież przegłosować drugiej strony
przez strony
które uczestniczą w:
procesie komunikacji
procesie uczenia się
procesie argumentowania, perswazji
procesie wywierania nacisków
aby
uzyskać zaspokojenie swoich potrzeb
® Consensus 2000
NEGOCJACJE 2
2. Strony
W negocjacjach mówimy raczej o stronach, niż o osobach, ponieważ kilka osób może
"mówić jednym głosem" i wspólnie odpowiadać za realizację danego porozumienia. Pojęcie
strony wymaga dookreślenia jako, że można je dwojako rozumieć.
* Strony konfliktu wyznaczone strukturą problemu, którego rozwiązanie jest celem
negocjacji. Trzeba brać pod uwagę także osoby lub grupy, które chociaż nie są
reprezentowane przy stole negocjacyjnym, to są zainteresowane sposobem rozwiązania
problemu i mogą obalić wynegocjowane porozumienie,
* Strony w negocjacjach wyznaczone zgodą na negocjowanie. Oprócz negocjujących osób
lub zespołów trzeba w większości przypadków uwzględniać także tych, których reprezentują
negocjatorzy; są to decydenci lub grupy nacisku, których akceptacja dla porozumienia jest
warunkiem koniecznym realizacji podjętych w negocjacjach decyzji.
Nie da się określić stron konfliktu przed uzgodnieniem definicji konfliktu, który ma być
rozwiązywany. Jeśli jakieś osoby lub grupy uznają, że wypracowane rozwiązanie zagraża ich
interesom, staną się one stroną w nowym konflikcie (mimo, że strony definiujące konflikt nie
uważały, że dane osoby czy grupy są weń uwikłane).
3. Kiedy dochodzi do negocjacji
W negocjacjach warunkiem jest współzależność stron - negocjujemy z tymi, których
określone działanie może nam uniemożliwić osiągnięcie celów, a inne działanie pomóc
w ich realizacji . "Oni" podejmą negocjacje z nami wtedy, gdy my jesteśmy w stanie
uniemożliwić im osiągnięcie celów, lub też pomóc w ich relizacji. Gdy nie mamy takiej
możliwości (i oni o tym wiedzą), możemy co najwyżej prosić drugą stronę o spełnienie
naszych życzeń, ale nie będą to negocjacje.
Pozornie podobne do negocjacji są zebrania, na których jakaś osoba lub grupa osób,
mogąca podjąć samodzielnie i zrealizować decyzję konsultuje tą decyzję bądź informuje
innych o jej podjęciu. Jeśli rzeczywiście decydent może samodzielnie zrealizować swoje
zamiary, to spotkania takie nie są negocjacjami. Często jednak w
® Consensus 2000
NEGOCJACJE 3
czasie takich spotkań okazuje się, że choć decydent o tym nie wiedział, współzależność
istnieje, to znaczy że może dojść do zablokowania jego działań. Wtedy zebranie
informacyjne staje się spotkaniem negocjacyjnym. Dopóki strony nie uświadamiają sobie
swojej współzależności, dopóki nie rozumieją, że bez określonych działań pozostałych nie
zrealizują swoich zamierzeń, to nie toczą negocjacji.
4. Kiedy nie negocjować lub przestać negocjować
Czasem negocjacje zostają przerwane, ponieważ udział w nich nie jest opłacalny dla
którejś ze stron. Rzadko jest przecież tak, że nasze cele można zrealizować tylko w jeden
sposób. Istnieją na ogół inne sposoby zaspokojenia potrzeb np. zamiast negocjować z
dłużnikiem można oddać sprawę do sądu i, najprawdopodobniej, uzyskać wierzytelność
poprzez komorniczą egzekucję wyroku, czy zamiast kupować samochód od tego
sprzedawcy, kupić podobny od innego.
Najlepszy z tych innych sposobów zaspokojenia potrzeb (czy szerzej: działań)
nazywamy BATNA (skrót z angielskiego określenia B est A lternative T o a N egotiated
A greement). Jest to skrót dobrze oddający sens tego pojęcia - nasza Najlepsza Alternatywa
Negocjowanego Porozumienia stanowi BAT NA te negocjacje . Zależy nam przecież (a
przynajmniej powinno) na osiągnięciu rezultatu lepszego, niż taki, który możemy uzyskać
poza tymi negocjacjami (nie negocjując lub w negocjacjach z kim innym). Celem negocjacji
jest przecież nie tyle samo zawarcie porozumienia, ale realizacja naszych potrzeb -
negocjowane porozumienie jest jedynie środkiem, poprzez który chcemy osiągnąć ten cel.
Określając BATNĘ należy wziąć pod uwagę wszystkie zyski i koszty możliwych
działań prowadzących do realizacji potrzeb. Warto pamiętać, by uwzględniać w ustalaniu
BATNY nie tylko interesy rzeczowe, ale także proceduralne i psychologiczne.
® Consensus 2000
NEGOCJACJE 4
5. Warunki skutecznych negocjacji
Aby móc podjąć decyzję - strony muszą mieć uprawnienia do podjęcia decyzji albo
zaakceptować sposób dalszego zatwierdzania uzgodnionego porozumienia.
Aby móc podjąć decyzję stabilną, uzgodnić porozumienie dające się wcielić w życie -
strony (zarówno strony konfliktu, jak i strony w negocjacjach) muszą być dobrze
wyodrębnione . W procesie negocjacji powinny być reprezentowane wszystkie strony (tzn.
grupy mogące zablokować realizację porozumienia).
Aby móc podjąć decyzję stabilną, uzgodnić porozumienie, którego nie będzie warto
obalać - strony muszą znać możliwe do zrealizowania inne sposoby zaspokojenia
swoich potrzeb niż ten, który jest negocjowany. Porozumienie, które jest gorsze od
najlepszej innej możliwości zaspokojenia potrzeb danej strony (czyli jej BATNY),
najprawdopodobniej nie będzie przez tę stronę dotrzymywane. Jeśli strona odkryje dopiero
po negocjacjach lepszą możliwość zaspokojenia swoich potrzeb, niż wynegocjowane
porozumienie, to może jej się opłacić zerwanie, bądź niewywiązywanie się z umowy.
Aby efektywnie uczestniczyć w procesach wzajemnego uczenia się i argumentowania
- strony muszą być gotowe do zmiany stanowiska , o ile zostaną przekonane, że jest ono
niesłuszne, niemożliwe do realizacji, bądź gdy zostanie zaproponowane rozwiązanie lepsze.
Strony muszą chcieć przekonać swych partnerów do najlepszego rozwiązania, ale dopuścić,
że same zostaną przekonane do rozwiązań innych, niż początkowo prezentowane
stanowiska.
Aby w ogóle można było mówić o prawdziwych (a nie pozorowanych) negocja-cjach -
strony muszą chcieć osiągnąć porozumienie .
® Consensus 2000
Zgłoś jeśli naruszono regulamin