Scenariusz zajęcia integracyjnego z Rodzicami pt. "Barwy jesieni"
Cele:
· wprowadzenie radosnego nastroju
· ukazanie korzyści, jakie daje nam przyroda jesienią
· rozwijanie słuchu fonematycznego
· tworzenie sytuacji umożliwiających dziecku dostrzeganie rytmicznie pojawiających się regularności {jabłko-gruszka, seler-pietruszka}
· rozwijanie pamięci kinestetycznej
· rozwijanie zmysłu czucia i wyobraźni twórczej dziecka
· poznawanie otaczającej rzeczywistości przy pomocy zmysłu węchu i dotyku.
Pomoce
· płaszczyk jesienny
· opaska z motywem jesiennym
· worek
· warzywa, owoce
· pieprz, ocet, pomarańcza, cebula, czosnek
· brystole, klej, pędzle
· materiał przyrodniczy (liście, kwiaty, owoce jarzębiny)
1. Zabawy integracyjne w kole wiązanym.
o "iskierka" (uścisk dłoni, przekazanie uczuć miłości, ciepła)
o powitanie części ciała inspirowane treścią piosenki pt. "Przedszkolaczek"
Przebieg zabawy:W kole wiązanym rodzice i dzieci ze śpiewem poruszają się w rytm piosenki. Na hasło przybliżają się do środka koła witając się częściami ciała (ręce, nogi, kolana itp.)
2. Piosenka pt. "Idzie jesień"Przebieg zabawy.Dzieci w półkolu śpiewają piosenkę. Jedno dziecko przebrane za jesień z koszem warzyw i owoców porusza się pokazując dary jesieni.
3. Zabawa pt. "Kogo wołamy?"Przebieg zabawy:Dzieci siedzą w kole na dywanie podzielone na dwie grupy. Rodzice na krzesłach też w dwóch grupach. Jedno dziecko /wybrane z wyliczanki/ wychodzi do łazienki, pozostałe ustalają, jakie przywołają imię dwusylabowe np. To-mek, Dar-ria. Po ustaleniu wypowiadają sylabami określone imię – dziecko wracające z łazienki odgaduje je.
4. Zabawa pt. "Witaminki, witaminki".Przebieg zabawy:Rodzice i dzieci ustawiają krzesła w kole siedzeniem do środka siadając na nich. Osoba prowadząca przydziela, w jakie warzywo lub owoc ma się wcielić rodzić i dziecko (jabłko-gruszka, seler-pietruszka). Liczba krzeseł jest o jeden mniejsza od liczby uczestników. Na hasło prowadzącego miejscami zamieniają się jabłko z gruszką i seler z pietruszką. Natomiast na hasło „witaminki” wszyscy uczestnicy zmieniają miejsca. Uczestnik, który nie zdążył zająć miejsca przejmuje rolę prowadzącego zabawę.
5. Zabawa pt. "Czarodziejski worek" - rozpoznawanie warzyw i owoców poprzez dotyk.Przebieg zabawy:Na środku stoi pięć krzeseł. Udział bierze pięcioro dzieci zaproszonych do zabawy po imieniu. Kolejno wkładają rękę do worka i nie patrząc starają się odgadnąć, jakie warzywo lub owoc wzięły do ręki. Po wyjęciu warzywa lub owocu z worka weryfikują czy prawidłowo określiły jego nazwę.
6. Zabawa pt. "Co się unosi w powietrzu?" - rozpoznawanie produktów z wykorzystaniem zmysłu węchu bez kontroli wzroku (pieprz, czosnek, cebula, ocet, pomarańcza).Przebieg zabawy:Na środku stoi pięć krzeseł. Udział bierze pięcioro rodziców, którzy mają zawiązane oczy chustkami. Wąchają wybrany produkt i odgadują jego nazwę.
7. Układ taneczny do piosenki pt. "Chodzi wiatr po łące&".Przebieg zabawy:Biorący udział stają w parach twarzami do siebie w pewnej odległości, tworząc tzw. Uliczkę. Wyznaczona para cwałem bocznym rozpoczyna taniec w uliczce, powraca na swoje miejsce i zaprasza do tańca parę sąsiadów.
8. Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego – zajęcia w pięciu zespołach (rodzice i dzieci).
9. Podziękowanie za udział we wspólnej zabawie, rozdanie nagród, poczęstunek (galaretka, napoje).
grazynaa1378