wojewo_2.pdf

(376 KB) Pobierz
Microsoft Word - prog3.doc
ZaþĢcznik
do Uchwaþy Nr 123/ 2004
Sejmiku Wojewdztwa Mazowieckiego
z dnia 7 paŅdziernika 2004 roku
SAMORZġD WOJEWìDZTWA MAZOWIECKIEGO
WOJEWìDZKI PROGRAM
WYRìWNYWANIA SZANS OSìB NIEPEýNOSPRAWNYCH
I PRZECIWDZIAýANIA ICH WYKLUCZENIU SPOýECZNEMU
ORAZ POMOCY W REALIZACJI ZADAİ NA RZECZ
ZATRUDNIANIA OSìB NIEPEýNOSPRAWNYCH
W WOJEWìDZTWIE MAZOWIECKIM
NA LATA 2004-2008
Warszawa, 2004
Uchwaþa Nr 123/04
Sejmiku Wojewdztwa Mazowieckiego
z dnia 7 paŅdziernika 2004 roku
w sprawie Wojewdzkiego Programu Wyrwnywania Szans Osb Niepeþnosprawnych
i Przeciwdziaþania Ich Wykluczeniu Spoþecznemu oraz Pomocy w Realizacji Zadaı
na Rzecz Zatrudniania Osb Niepeþnosprawnych na lata 2004 Î 2008 w Wojewdztwie
Mazowieckim
Na podstawie art.18 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorzĢdzie wojewdztwa
(Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz.590 z pŅn. zm. 1 ) w zwiĢzku z art.35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i spoþecznej oraz zatrudnianiu osb
niepeþnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz. 776 z pŅn. zm. 2 ) uchwala siħ, co nastħpuje:
£ 1
Przyjmuje siħ Wojewdzki Program Wyrwnywania Szans Osb Niepeþnosprawnych
i Przeciwdziaþania Ich Wykluczeniu Spoþecznemu oraz Pomocy w Realizacji Zadaı na Rzecz
Zatrudniania Osb Niepeþnosprawnych na lata 2004 Î 2008 w Wojewdztwie Mazowieckim,
w brzmieniu okreĻlonym zaþĢcznikiem do niniejszej uchwaþy.
£ 2
1. zobowiĢzuje siħ zarzĢd wojewdztwa mazowieckiego do wspþdziaþania z organami
administracji publicznej oraz organizacjami pozarzĢdowymi w celu realizacji zadaı
wynikajĢcych z programu , o ktrym mowa w £ 1.
2. Zadania wynikajĢce z Programu, o ktrym mowa w £ 1, bħdĢ realizowane ze Ļrodkw
wþasnych samorzĢdu oraz ze Ļrodkw Paıstwowego Funduszu Rehabilitacji Osb
Niepeþnosprawnych na zasadach okreĻlonych w art.35c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
o rehabilitacji zawodowej i spoþecznej oraz zatrudnianiu osb niepeþnosprawnych.
£ 3
Wykonanie uchwaþy powierza siħ ZarzĢdowi Wojewdztwa Mazowieckiego .
Uchwaþa wchodzi w Ňycie z dniem podjħcia.
£ 4
1 zmiana tekstu jednolitego w wymienionej ustawie zostaþy ogþoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr
62, poz. 558; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003r. Nr 162, poz.1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz.
1055 i Nr 116 poz. 1206
2 zmiany tekstu w wymienionej ustawie zostaþy ogþoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082 oraz z 1998 r.
Nr 156, poz. 1019; Nr 99, poz. 628; Nr 106, poz. 668; Nr 156, poz. 1019; Nr 106, poz. 668; Nr 137, poz. 887; Nr
162, poz. 1118; Nr 162, poz.1126 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 486; Nr 90, poz. 1001 oraz z 1998 r. Nr 106, poz.
668 oraz z 1999 r. Nr 95, poz.1101; Nr 111, poz. 1280 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550; Nr 119, poz. 1249 oraz z
2001 r. Nr 39, poz. 459; Nr 125, poz. 1368; Nr 129, poz. 1444; Nr 154, poz. 1792; Nr 100, poz. 1080; Nr 154,
poz. 1800 oraz z 1999 r. Nr 95, poz. 1101 oraz z 2002 r. Nr 169, poz. 1387; Nr 200, poz. 1679; Nr 200, poz.
1683; Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79; Nr 90, poz. 844; Nr 223, poz. 2217; Nr 228, poz. 2262
oraz z 2004 Nr 96, poz. 959; Nr 99, poz. 1001
1
 
291518906.001.png
Spis treĻci
Wstħp
I.
Ocena i diagnoza sytuacji osb niepeþnosprawnych na Mazowszu ................................
1
1. Dziaþania organw paıstwa i administracji .......................................................... 1
2. Rozmiar i charakterystyka populacji osb niepeþnosprawnych ............................ 3
3. Edukacja osb niepeþnosprawnych ....................................................................... 4
4. Aktywizacja i rehabilitacja zawodowa .................................................................. 4
5. Rehabilitacja spoþeczna ......................................................................................... 6
6. Rehabilitacja lecznicza .......................................................................................... 6
7. Dofinansowanie sportu, kultury i rekreacji ........................................................... 7
8. Wspþpraca z organizacjami pozarzĢdowymi ....................................................... 7
9. Wykorzystanie Ļrodkw PFRON w 2003 roku ..................................................... 7
10. Europejski Fundusz Spoþeczny ............................................................................. 8
11. Inne wnioski i ustalenia wynikajĢce z przeprowadzonych badaı i analiz ............ 9
II.
Wojewdzki Program Wyrwnywania Szans Osb Niepeþnosprawnych
i Przeciwdziaþania Ich Wykluczeniu Spoþecznemu oraz Pomocy w Realizacji Zadaı
na Rzecz Zatrudniania Osb Niepeþnosprawnych w Wojewdztwie Mazowieckim
na lata 2004-2008 ............................................................................................................
10
III.
WskaŅniki do monitorowania i ewaluacji wojewdzkiego programu wyrwnywania
szans osb niepeþnosprawnych i przeciwdziaþania ich wykluczeniu spoþecznemu oraz
pomocy w realizacji zadaı na rzecz zatrudniania osb niepeþnosprawnych na lata
2004-2008 .......................................................................................................................
25
1. Zasady budowy wskaŅnikw ................................................................................ 25
2. Podstawowe wskaŅniki do monitorowania i ewaluacji wojewdzkiego
programu dziaþania na rzecz osb niepeþnosprawnych w latach 2004-2008 ........
26
2.1. Wspieranie przemian ĻwiadomoĻci spoþecznej odnoĻnie problematyki
osb niepeþnosprawnych .............................................................................
26
2.2. Zwiħkszenie dostħpu osb niepeþnosprawnych do ksztaþcenia
i podnoszenia kwalifikacji ...........................................................................
27
2.3. Zwiħkszenie dostħpu do leczenia, opieki i rehabilitacji medycznej ............ 27
2.4. Aktywizacja i rehabilitacja zawodowa osb niepeþnosprawnych ............... 28
2.5. Zwiħkszenie dostħpu do dbr i usþug umoŇliwiajĢcych rehabilitacjħ
spoþecznĢ, peþne uczestnictwo w Ňyciu spoþecznym, kulturalnym,
artystycznym, sportowym, rekreacji i turystyce ..........................................
30
2.6. Zwiħkszenie aktywnoĻci podmiotw i organizacji dziaþajĢcych na rzecz
osb niepeþnosprawnych .............................................................................
34
2.7. Wyrwnywanie rŇnic w podregionach spoþeczno-gospodarczych
wojewdztwa mazowieckiego .....................................................................
34
2.8 Podejmowanie dziaþaı zmierzajĢcych do wykorzystania Ļrodkw
z europejskich funduszy strukturalnych ......................................................
35
3. Ustalenia generalne ............................................................................................... 35
1. Planowane wydatki Mazowieckiego Centrum Polityki Spoþecznej
w 2004 roku w zakresie zadaı na rzecz osb niepeþnosprawnych.
2. Planowane wydatki Departamentu Zdrowia i Polityki Spoþecznej
w 2004 roku ze Ļrodkw PFRON i samorzĢdu wojewdzkiego.
3. Ocena sytuacji osb niepeþnosprawnych, diagnoza Î dokument
opracowany przez Mazowiecki Oddziaþ PFRON, czerwiec 2004.
2
ZaþĢczniki:
WSTĦP
Przedmiotem opracowania jest Î w oparciu o przeprowadzone badania, ich analizħ
i ocenħ Î sformuþowanie programu dziaþania na lata 2004-2008 na rzecz rozwiĢzywania
problemw osb niepeþnosprawnych w wojewdztwie mazowieckim. Aby to uczynię,
konieczne jest dokonanie oceny dziaþania w tym zakresie organw paıstwa i administracji
w skali kraju, gdyŇ wystħpuje to w Ļcisþej korelacji z realizacjĢ zadaı przez ogniwa
samorzĢdowe.
Zakres i formy opieki paıstwa nad osobami niepeþnosprawnymi, a przede wszystkim
zapewnienie peþnej i w peþni dostħpnej, caþoĻciowej rehabilitacji jest zadaniem niezwykle
trudnym do realizacji. Wynika to z faktu, Ňe problematyka ta z jednej strony jest sferĢ
interdyscyplinarnĢ, obejmujĢcĢ swym zasiħgiem praktycznie wszystkie dziaþy paıstwa, od
finansw poczĢwszy a na budownictwie skoıczywszy, z drugiej na bardzo niskiej
ĻwiadomoĻci problemw i potrzeb osb niepeþnosprawnych, nie tylko w spoþeczeıstwie, ale
nawet wĻrd elit politycznych, a wiħc tych, ktrzy w imieniu paıstwa podejmujĢ rŇnego
rodzaju decyzje dotyczĢce tego Ļrodowiska. Jak nabrzmiaþy jest to problem uzmysþowiþ nam
rok 2003, w ktrym z inicjatywy Rady Europy obchodziliĻmy Europejski Rok Osb
Niepeþnosprawnych. W ramach tych obchodw na tysiĢcach rŇnego rodzaju imprez,
spotkaniach, spartakiadach, mitingach integracyjnych, nagþaĻnianych przez media
przedstawiano spoþeczeıstwu problemy ludzi niepeþnosprawnych. Wielu dziaþaczy
i politykw odkrywaþo, Ňe w spoþeczeıstwie funkcjonujĢ obok peþnosprawnych osoby,
ktrych czħsto tak boleĻnie dotknĢþ los, Ňe tworzĢ oni drugi Ļwiat, ktry Ňyje obok i jest on
dla nich praktycznie nieznany. Europejski Rok w sensie ĻwiadomoĻci trafiþ wiħc na dobrĢ
glebħ. Ale to poczĢtek. DĢŇyę musimy do tego, aby niepeþnosprawni mieli spoþecznĢ
akceptacjħ ich miejsca w Ňyciu oraz ich praw.
Aby to osiĢgnĢę niezbħdna jest bardziej efektywna wspþpraca wszystkich
zainteresowanych tĢ dziaþalnoĻciĢ, a wiħc: Parlamentu, RzĢdu, administracji rzĢdowej
i samorzĢdowej oraz organizacji pozarzĢdowych. Chodzi o autentyczne wspþdziaþanie przy
rozwiĢzywaniu problemw osb niepeþnosprawnych. Dotyczy to szczeglnie edukacji,
warunkw Ňycia i pracy. Dobra wspþpraca to klucz do sukcesu, do trwaþych rozwiĢzaı,
wybiegajĢcych perspektywicznie daleko poza 2003 rok.
I. OCENA I DIAGNOZA SYTUACJI OSìB NIEPEýNOSPRAWNYCH
NA MAZOWSZU.
1. Dziaþania organw paıstwa i administracji.
Prawo dotyczĢce osb niepeþnosprawnych powstawaþo w rŇnych okresach i obecnie
nie tworzy spjnej caþoĻci. Pochodzi z rozmaitych okresw historycznych, a w ostatnich
latach byþo tworzone doraŅnie m.in. w obszarze ustaw okoþo budŇetowych. Uchwalona przez
Parlament RP Karta Praw Osb Niepeþnosprawnych w pewnym stopniu stara siħ
kompleksowo ujĢę prawa i obowiĢzki osb niepeþnosprawnych. Nie ma jednak formy
egzekucyjnej. Zapisy jej sĢ zbyt oglne i nie odnoszĢ siħ do rozproszonych, niestabilnych
przepisw ustawowych i rozporzĢdzeı wykonawczych. Taki stan mocno utrudnia wþaĻciwe
i skuteczne dziaþania na rzecz osb niepeþnosprawnych.
NaleŇaþoby zatem w skali kraju okreĻlię cele strategiczne, ktre powodowaþyby, Ňe
paıstwo w dziaþaniach na rzecz osb niepeþnosprawnych mogþoby oprzeę siħ na przejrzystym
systemie prawnym, a takŇe na skutecznym aparacie wykonawczym. Ustawa z dnia 27 sierpnia
1997 roku o rehabilitacji zawodowej i spoþecznej oraz zatrudnianiu osb niepeþnosprawnych
(Dz. U. Nr 123, poz. 776 z pŅniejszymi zmianami), obejmuje tylko wycinkowe regulacje
prawne, dotyczĢce przede wszystkim rynku pracy dla osb niepeþnosprawnych. PoniewaŇ
problemy rehabilitacji majĢ wymiar interdyscyplinarny naleŇy, co wielokrotnie byþo
postulowane w rŇnego rodzaju debatach publicznych, dokonaę gruntownego przeglĢdu
istniejĢcego prawa, eliminujĢc z niego rozstrzygniħcia powodujĢce domniemanie korupcji,
uznaniowoĻci i przygotowaę pakiet ustaw, tworzĢcych kompleksowe, spjne prawo,
uwzglħdniajĢce polski model rehabilitacji w zakresie:
- wychowania i edukacji,
- rynku pracy i rehabilitacji zawodowej,
- rehabilitacji leczniczej i spoþecznej.
UstawĢ z dnia 24 lipca 1998 roku o zmianie niektrych ustaw okreĻlajĢcych
kompetencje organw administracji publicznej (Dz. U. Nr 106, z pŅniejszymi zmianami),
strukturħ administracyjnĢ Polski oparto na ukþadzie: gmina Î powiat Î wojewdztwo, przy
jednoczesnym zdecentralizowaniu wydatkowania Ļrodkw finansowych na rzecz osb
niepeþnosprawnych. Celem reformy byþo przybliŇenie dostħpu do urzħdw i instytucji
dziaþajĢcych na rzecz osb niepeþnosprawnych.
Po szeĻciu latach dziaþania tego prawa, koniecznoĻciĢ staje siħ znalezienie odpowiedzi
na pytania:
- czy zostaþ zrealizowany zamiar usprawniania prac administracji publicznej w celu
umoŇliwienia osobom niepeþnosprawnym dostħpu do rehabilitacji?
- czy zostaþ zrealizowany zamiar uþatwiania osobom niepeþnosprawnym dostħpu do
urzħdw i instytucji publicznych?
- czy poprawiþa siħ skutecznoĻę dziaþaı, w tym administracyjnych, na rzecz osb
niepeþnosprawnych?
Nie kwestionujĢc zasadnoĻci przyjħtych rozwiĢzaı ustawowych, naleŇy stwierdzię, Ňe
reforma ta zostaþa Ņle przygotowana, tak pod wzglħdem organizacyjnym jak
i merytorycznym. W wiħkszoĻci ogniw samorzĢdowych w 1999 roku komrki organizacyjne
odpowiedzialne za realizacjħ tych zadaı byþy w stadium organizacji i praktycznie nie dziaþaþy
na rzecz osb niepeþnosprawnych. Nowo powstaþe powiaty zostaþy pozostawione same, bez
jakiejkolwiek pomocy. Peþnomocnik ds. Osb Niepeþnosprawnych zachowaþ w tym czasie
biernĢ postawħ, nie przedstawiþ Ňadnego programu wdroŇeniowego oraz prby
skoordynowania tych przedsiħwziħę w skali kraju, w oparciu o jednolite kryteria. Brak
przejrzystych i czytelnych procedur postħpowania doprowadziþ do sytuacji, w ktrej kaŇde
ogniwo samorzĢdowe przyjmowaþo rŇnego rodzaju rozwiĢzania lokalne. DuŇym
mankamentem jest niezadowalajĢcy przepþyw informacji na linii: wojewdztwo Î powiat Î
gmina. Osoba niepeþnosprawna jest praktycznie poza zasiħgiem informacji. W wiħkszoĻci nie
sĢ jej znane kompetencje poszczeglnych ogniw administracji publicznej. Czħsto nie posiada
wiedzy, do jakiej jednostki moŇe zwrcię siħ o pomoc. JeŇeli juŇ dotrze do kompetentnego
ogniwa, najczħĻciej brak jest Ļrodkw na zaspokojenie jej potrzeb. WĻrd wielu sþaboĻci,
w tym decentralizacji finansw publicznych, naleŇy mocno podkreĻlię to, Ňe samorzĢdy staþy
siħ odpowiedzialne za zadania, ktrych koszty nie zostaþy dokþadnie policzone i pozostajĢ
czħsto niejasne. To wszystko czyni, Ňe problemy i potrzeby ludzi niepeþnosprawnych sĢ
rozwiĢzywane w sposb nie zawsze zadowalajĢcy. W zwiĢzku z tym istotnemu wzmocnieniu
powinny ulec funkcje koordynujĢce Peþnomocnika RzĢdu ds. Osb Niepeþnosprawnych.
Doskonalone powinny byę procedury i uwarunkowania organizacyjne w stosunku do dziaþaı
gmin, powiatw i wojewdztw, a przede wszystkim do przepþywu informacji miħdzy tymi
ogniwami.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin