ZASADY WYKAZYWANIA WYDATKÓW NIEKWALIFIKOWALNYCH W PROJEKTACH W RAMACH ZPORR
- KOREKTY FINANSOWE
Przez korektę finansową rozumie się korekty pomniejszające wydatki kwalifikowalne. Wszelkie korekty powiększające wydatki można na bieżąco wykazywać we wnioskach o płatność.
W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTU MOGĄ WYSTĄPIĆ NASTĘPUJĄCE SYTUACJE:
1. WYDATEK NIEKWALIFIKOWALNY NIE ZOSTAŁ UJĘTY WE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
a. w dniu wykrycia nieprawidłowości na konto projektu należy przekazać kwotę uznana za niekwalifikowalną,
b. jeżeli środki zostaną przekazane w terminie późniejszym należy naliczyć odsetki i przekazać je na rachunek WUP
c. WUP należy poinformować pisemnie o wykryciu nieprawidłowości w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia przekazania środków, przesłać kopie przelewu bankowego potwierdzającego zwrot środków na rachunek projektu, kopię dokumentu potwierdzającego niekwalifikowaność wydatku oraz kalkulację odsetek
d. wydatek nie będzie wykazywany we wnioskach o płatność
2. WYDATEK NIEKWALIFIKOWALNY ZOSTAŁ UJĘTY WE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ, ALE WNIOSEK NIE ZOSTAŁ JESZCZE ZATWIERDZONY
a. w dniu wykrycia nieprawidłowości na konto projektu należy przekazać kwotę uznana za niekwalifikowalną
c. należy niezwłocznie poinformować telefonicznie i pisemnie WUP o wykryciu nieprawidłowości, przesłać poprawioną wersję wniosku o płatność wraz z kopią dokumentu potwierdzającego wykrycie wydatku niekwalifikowalnego oraz kopią przelewu potwierdzającego zwrot środków
3. WYDATEK NIEKWALIFIKOWALNY ZOSTAŁ UJĘTY W ZATWIERDZONYM WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
c. należy niezwłocznie poinformować telefonicznie i pisemnie WUP o wykryciu nieprawidłowości, sporządzić zestawienie korekt finansowych (załącznik 1) i przesłać do Instytucji Wdrażajacej
DATA WYKRYCIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI - przykłady:
· data wpływu faktury korygującej do beneficjenta
· data otrzymania informacji pokontrolnej
· data otrzymania pisma informującego o weryfikacji wniosku o płatność, w którym jest informacja o niekwalifikowalności wydatku
· data wystawienia innego dokumentu np. notatki służbowej w przypadku, gdy wydatek niekwalifikowalny został wykryty przez Beneficjenta
Wykrycie nieprawidłowości zawsze powinno być potwierdzone stosownym dokumentem zewnętrznym (np: fakturą korygującą, informacją pokontrolną, informacją o weryfikacji wniosku) lub wewnętrznym (np. notatką służbową).
Przekazując do wUP kopie dokumentów finansowych należy potwierdzić je za zgodność z oryginałem.
W przypadku wydatków zakwestionowanych podczas kontroli należy w dniu otrzymania informacji pokontrolnej przekazać kwotę niekwalifikowalną na konto projektu. Jeżeli wyjaśnienia Beneficjenta zostaną uznane przez Instytucję Wdrażającą i wydatki zostaną przywrócone jako kwalifikowalne wówczas z konta projektu można przekazać odpowiednią kwotę na konto firmowe Beneficjenta.
ODSETKI
· są kosztami niekwalifikowalnymi i muszą być pokrywane ze środków własnych beneficjenta
· należy kalkulować jak dla zaległości podatkowych (można skorzystać z kalkulatora znajdującego się na stronie www.infor.pl)
· do kalkulacji należy przyjąć okres dnia wykrycia nieprawidłowości do dnia wpływu należności głównej na rachunek Instytucji Wdrażającej lub na rachunek projektu
· ze względu na fakt, iż data wypływu środków z rachunku bankowego nadawcy jest czasem wcześniejsza niż data otrzymania środków na konto odbiorcy zaleca się pozyskanie informacji od banku obsługującego beneficjenta w jakim terminie środki zostaną przekazane do Instytucji Wdrążającej i naliczenie odsetek do tego dnia
· jeżeli wysokość odsetek nie przekracza trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez „Pocztę Polską” za polecenie przesyłki listowej odsetki nie są naliczane (na dzień 10.05.2007 kwota ta wynosi 6,60 zł)
· są przekazywane na konto WUP wraz z informacją o sposobie kalkulacji (wskazanie okresu za jaki są naliczane wraz z uzasadnieniem)
ZWROT ŚRODKÓW
· na kwotę zwrotu przypada należność główna i odsetki
· jeżeli projekt jest w trakcie realizacji, należność główną należy zwrócić na konto projektu najlepiej w dniu wykrycia nieprawidłowości (wówczas odsetki nie będą naliczone)
· jeżeli Beneficjent dokonał już ostatecznego zwrotu środków niewykorzystanych do Instytucji Wdrażającej na koniec realizacji projektu należność główną należy zwrócić na rachunek Instytucji Wdrażającej
· naliczone odsetki należy przekazywać zawsze na rachunek WUP
Załącznik 1
ZESTAWIENIE KOREKT FINANSOWYCH NR ....*
Nazwa Beneficjenta:
Nr projektu:
LP.
NR WNIOSKU O PŁATNOŚĆ
POZ.W TABELI 20
KWOTA BRUTTO KOREKTY
W TYM VAT
ŹRÓDŁO FINANSOWANIA WYDATKU (D/W)**
DATA WYKRYCIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
DOKUMENT POTWIERDZAJĄCY (NAZWA, NUMER, DATA WYSTAWIENIA)
DATA ZWROTU NALEŻNOŚCI GŁÓWNEJ
WYSOKOŚĆ ODSETEK
DATA ZWROTU ODSETEK DO IW
* - należy nadać kolejny numer w ramach projektu
** - D – wydatek finansowany docelowo z kwoty dofinansowania, W - wydatek finansowany docelowo w ramach wkładu własnego,
Zatwierdził: ............................
data i podpis
Załączniki:
- kopie dokumentu potwierdzających uznanie wydatków za niekwalifikowane potwierdzone za zgodność z oryginałem
- w przypadku zwrotu środków na rachunek projektu kopie wyciągów bankowych lub poleceń przelewu potwierdzone za zgodność z oryginałem
gosicka