i_droid_instrukcja44.pdf

(200 KB) Pobierz
robot 44 10-12
KROK PO KROKU
STEROWANIE I-D01
ZA POMOCA TELEFONU
W poprzednim numerze pokazaliæmy, jak pos¸ugiwa si« oprogramowaniem do sterowania
robotem przez komputer. Teraz nadszed¸ czas, by przyjrze si« moýliwoæciom, jakie oferuje
oprogramowanie na telefon komrkowy, czyli I-Droid01 Mobile Control.
Control, dzi«ki ktremu, wykorzystujc odpo-
wiedni interfejs graficzny, moýna sterowa robo-
tem z komputera. W taki sam sposb moýna sterowa ro-
botem, pos¸ugujc si« kompatybilnym telefonem komrko-
wym. S¸uýy do tego oprogramowanie I-Droid01 Mobile Con-
trol. W numerze 42 opisaliæmy, jak przeprowadzi po¸cze-
nie mi«dzy telefonem a robotem, szczeg¸owo ilustrujc
wszystkie niezb«dne czynnoæci. Teraz natomiast przyjrzymy
si«, jakimi funkcjami robota moýna sterowa z telefonu.
Opis tych funkcji znajdziesz rwnieý w przewodniku za-
mieszczonym na pierwszej p¸ycie CD.
¥ w¸czenie i wy¸czenie reagowania na dotyk;
¥ wybranie sposobu budzenia w trybie uæpienia Ð gwizd
lub klaæni«cia w d¸onie;
¥ aktywowanie i dezaktywowanie g¸osowego has¸a dost«pu.
Wybranie opcji ãPomocÓ sprawi z kolei, ýe na ekranie poja-
wi si« krtki przewodnik po funkcjach interfejsu ãZdalne
sterowanieÓ. Komenda ãRoz¸czÓ sprawi, ýe od¸czymy i-D01
i wrcimy do menu g¸wnego.
STEROWANIE RADIOWE
Kiedy uruchomimy interfejs ãZdalne sterowanieÓ, zobaczy-
my tryb ãPe¸ny ekranÓ. Moýna go w¸czy, przytrzymujc
przez p¸ sekundy klawisz numeryczny 0. Na ekranie b«dzie
wida rýne ikony obrazujce stan robota. S to przede
wszystkim: temperatura (ta opcja b«dzie dost«pna po zain-
stalowaniu modu¸u ramion i odpowiedniego czujnika),
MENU GüîWNE
Komendy z menu g¸wnego I-Droid Mobile Control opisy-
wane by¸y juý w poprzednich numerach. Dzi«ki komendzie
ãPo¸czÓ moýna na ostatnim skonfigurowanym robocie uru-
chomi procedur« automatycznego ¸czenia. Jest to oczy-
wiæcie moýliwe tylko wtedy, gdy konfiguracja taka mia¸a
miejsce w przesz¸oæci. Komenda ãUstawÓ pozwala z kolei usta-
wi parametry po¸czenia z i-D01, tak jak opisaliæmy to
w numerze 42 oraz w przewodniku na p¸ycie CD. Wybiera-
jc ãPomocÓ uzyskasz dost«p do krtkiego przewodnika po
komendach uýytecznych przy sterowaniu robotem. Po na-
ciæni«ciu ãWyjæcieÓ program si« zamyka.
MENU ROBOT
Kiedy nawiýemy po¸czenie, pokaýe si« nowe menu
umoýliwiajce sterowanie kilkoma podstawowymi
funkcjami oprogramowania. Wybierajc komend«
ãZdalne sterowanieÓ , b«dzie moýna przejæ do pod-
stawowego interfejsu do sterowania i-D01, skd moý-
na sterowa g¸ow i podstaw robota. Wybranie opcji
ãZachowania robotaÓ umoýliwi dost«p do zarzdza-
nia zachowaniami i-D01. Moýna je aktywowa lub
dezaktywowa w sposb podobny do tego, jak mia-
¸o to miejsce przy oprogramowaniu kontrolnym na PC.
W szczeglnoæci jest moýliwe:
¥ aktywowanie i dezaktywowanie funkcji ãszukaj
rde¸ dwi«kuÓ;
Dwa widoki ekranu
oprogramowania
kontrolnego na telefon
komrkowy. Powyýej:
interfejs ãZdalne
sterowanieÓ, pokazany
w trybie ãsterowanie
g¸owÓ, gdy robot stoi,
po lewej Ð menu
ãZachowania robotaÓ.
Dzi«ki niemu moýna
sterowa niektrymi
oglnymi funkcjami i-D01.
10
STEROWANIE i-D0 1
ZA POMOC TELEFONU
W iesz juý, jak dzia¸a oprogramowanie I-Droid01 PC
524597.002.png 524597.003.png 524597.004.png
STEROWANIE i-D01 ZA POMOC TELEFONU
poziom na¸adowania baterii zasilania systemu elektronicz-
nego (L) i silnikw (M), stan æwiate¸ pozycyjnych, a na do-
le ekranu Ð ikona aktualnie wybranej wiadomoæci, wska-
nik, jak ostatnio komend« wykonano na wiadomoæciach (na-
granie, odtwarzanie, stop) i wskanik rodzaju sterowania (je-
æli si« æwieci, steruje si« g¸ow, jeæli ma kolor szary Ð pod-
staw robota). Aby przejæ od sterowania g¸ow do stero-
wania podstaw robota lub odwrotnie, wystarczy krtko
wcisn klawisz 0 na klawiaturze numerycznej. Po ærodku ekra-
nu wida cztery strza¸ki, ustawione jak w rýy wiatrw, ty-
le ýe mi«dzy nimi znajduje si« oæmiokt. Strza¸ki te wskazu-
j kierunki ruchw, jakie w danej chwili wykonuje robot.
STEROWANIE GüOW
STEROWANIE PODSTAW*
ODPOWIEDZI NA RUCHY JOYSTICKA
ODPOWIEDZI NA RUCHY JOYSTICKA
DO GîRY
G¸owa w«druje do gry, do po¸owy
ca¸kowitego moýliwego wychylenia
(lub do kompletnego wychylenia
przy d¸ugim wciskaniu joysticka)
DO GîRY
Powolny ruch do przodu (lub szybki
przy d¸ugim wciskaniu joysticka)
W Dîü
Powolny ruch wstecz (lub szybki
przy d¸ugim wciskaniu joysticka)
W Dîü
G¸owa w«druje w d¸, do po¸owy
ca¸kowitego moýliwego wychylenia
(lub do kompletnego wychylenia
przy d¸ugim wciskaniu joysticka)
W PRAWO
(gdy robot stoi)
Obrt o 90 stopni w prawo
(lub obrt aý do us¸yszenia
komendy ãstopÓ przy d¸ugim
wciskaniu joysticka)
W PRAWO
G¸owa obraca si« w prawo, do jednej
czwartej ca¸kowitego moýliwego skr«tu
(lub do po¸owy przy d¸ugim wciskaniu
joysticka)
W PRAWO
(gdy robot
jest w ruchu)
Powolny obrt w prawo (lub szybki
przy d¸ugim wciskaniu joysticka)
W LEWO
G¸owa obraca si« w lewo, do jednej
czwartej ca¸kowitego moýliwego skr«tu
(lub do po¸owy przy d¸ugim wciskaniu
joysticka)
W LEWO
(gdy robot stoi)
Obrt o 90 stopni w lewo (lub obrt
aý do us¸yszenia komendy ãstopÓ
przy d¸ugim wciskaniu joysticka)
åRODKOWY
PRZYCISK
(W NIEKTîRYCH MODELACH MA ON
KOLOR ZIELONY) Informacja
o temperaturze* (lub zrobienie zdj«cia
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
W LEWO
(gdy robot
jest w ruchu)
Powolny obrt w lewo (lub szybki
przy d¸ugim wciskaniu joysticka
åRODKOWY
PRZYCISK
(W NIEKTîRYCH MODELACH MA ON
KOLOR ZIELONY)
Zatrzymanie ruchu
ODPOWIEDZI NA WCIåNI¢CIE KLAWIATURY
NUMERYCZNEJ
ODPOWIEDZI NA WCIåNI¢CIE KLAWIATURY
NUMERYCZNEJ
1
W¸czenie/Wy¸czenie zielonych diod
w lewym oku
W¸czenie/Wy¸czenie ý¸tych diod
w lewym oku
W¸czenie/Wy¸czenie czerwonych diod
w lewym oku
W¸czenie/Wy¸czenie diod w lewym
uchu
Kolejna wiadomoæ (lub nagranie
wybranej wiadomoæci przy d¸ugim
wciskaniu klawisza; wiadomoæ moýe
trwa najwyýej 16 sekund. Jeæli
wiadomoæ juý istnieje, trzeba najpierw
j skasowa)
4
1
4
7
*
Lewe rami« do gry
Zatrzymanie ruchu lewego ramienia
Lewe rami« w d¸
W¸czenie/wy¸czenie narz«dzia
lewego ramienia
Korpus w gr«
W¸czenie/wy¸czenie æwiate¸
pozycyjnych
Korpus w d¸
Prawe rami« do gry
Zatrzymanie ruchu prawego
ramienia
Prawe rami« w d¸
W¸czenie/wy¸czenie narz«dzia
prawego ramienia
Przejæcie do sterowania g¸ow
7
*
2
5
2
8
3
6
9
#
5
Zatrzymanie nagrywania/odtwarzania
(usuni«cie wybranej wiadomoæci
przy d¸ugim wciskaniu klawisza)
Poprzednia wiadomoæ (lub odtwarzanie
wybranej wiadomoæci przy d¸ugim
wciskaniu klawisza)
W¸czenie/Wy¸czenie zielonych diod
w prawym oku
W¸czenie/Wy¸czenie ý¸tych diod
w prawym oku
W¸czenie/Wy¸czenie czerwonych diod
w prawym oku
W¸czenie/Wy¸czenie diod w prawym
uchu
Przejæcie do sterowania podstaw
robota
0
8
3
6
9
#
0
* Na razie funkcja ta nie jest dost«pna z powodu braku fragmentw lub ca¸oæci odpowiednich modu¸w.
11
524597.005.png
KROK PO KROKU
LEWA CZESC WSPORNIKA
TYLNEGO KOLA
W tym numerze znajdziesz kolejn cz«æ sk¸adow uk¸adu ruchu
robota, czyli podstawy, na ktrej b«dzie opiera¸ si« i-D01.
B«dzie to druga cz«æ wspornika tylnego ko¸a.
oprcz instalacji modu¸u mzgu i wzroku post«powa teý b«dzie montaý podstawy ro-
bota z uk¸adem nap«dowym. Do¸czony do tego numeru element stanowi w¸aænie
cz«æ uk¸adu ruchu, a dok¸adniej Ð sk¸ada si« na lew cz«æ wspornika tylnego ko¸a i-D01. Jak
juý zauwaýy¸eæ, cz«æ ta jest bardzo podobna do do¸czonej do numeru 34 prawej cz«æci te-
go samego wspornika. Te dwie cz«æci b«d tworzy rodzaj ãtylnej nogiÓ robota, ktra pozwo-
li mu utrzymywa rwnowag«. Wspornik tylnego ko¸a b«dzie teý punktem oparcia dla me-
chanizmu ruchu korpusu w gr« i w d¸. Na razie od¸ý t« cz«æ na bok, juý niebawem przyj-
dzie pora na jej zamontowanie.
KOMPONENTY
1. lewa cz«æ wspornika
tylnego ko¸a
WSKAZîWKI
1.
Tak jak w poprzednim
numerze moýesz juý dziæ
wyprbowa do¸czony
element. Powinien on
pasowa do prawej cz«æci
wspornika tylnego ko¸a
do¸czonej do numeru 34.
Umieæ tylne ko¸o
we w¸aæciwym miejscu
na prawej cz«æci wspornika
(zdj«cie po prawej),
a nast«pnie z¸ý obie po¸owy
wspornika (poniýej)
Ð powinny dobrze do siebie
pasowa i bez problemu
sk¸ada si« ze sob.
12
LEWA CZ¢å WSPORNIKA
TYLNEGO KOüA
P odczas tego nowego etapu montaýu zwanego ãUk¸ad ruchu i modu¸ mzgu i wzrokuÓ
524597.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin