EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO
„Mały nadpobudliwy człowiek”
Rok szkolny 2008/2009
Opracowały:
Małgorzata Gołębska-Miłosek
Sylwia Świerczek
W roku szkolnym 2007/2008 został wdrożony program profilaktyczny dla dzieci pt. „Mały nadpobudliwy człowiek” M. Gołębskiej-Miłosek i S. Świeczek.
Ewaluacja programu profilaktytcznego została przeprowadzona w formie ankiety (Załącznik nr 1) skierowanej do nauczycieli biorących udział w spotkaniu. Poniżej przedstawiamy wyniki badań, jakie przeprowadziłyśmy badając przydatność opracowanego programu.
Mam nadzieję, że opracowane przeze mnie ankiety są wartościowym narzędziem badawczym, które pozwoli dogłębnie zbadać czynniki wpływające na organizację i przebieg procesu kształcenia. Opracowane ankiety są skierowane do szerokiego grona osób związanych z procesem kształcenia: nauczycieli oraz rodziców i uczniów. Tak przeprowadzone badanie pozwoli na szczegółową analizę czynników, które wpływają negatywnie bądź pozytywnie na jakość kształcenia. Wraz z informacjami uzyskanymi z innych źródeł umożliwi to podjęcie dalszych działań mających na celu podniesienie poziomu pracy w tej dziedzinie.
Dzięki informacjom uzyskanym przy pomocy ankiet możemy przeprowadzić ewaluację procesu kształcenia. Lista osób uczestniczących w badaniu wyniosła 9 nauczycieli, ankiet zwróconych i wypełnionych było 9.
Wyniki ankiety przedstawiają się następująco:
Pytanie 1.
1. Czy obserwuje Pani w swojej grupie dzieci z objawami nadpobudliwości psychoruchowej?
· Tak
· Nie
Z powyższego wykresu wynika, że 7 nauczycielek w swojej grupie przedszkolnej ma dziecko z objawami nadpobudliwości psychoruchowej, natomiast 2 nauczycielki nie spotkały się z takim problem.
2. Które z poniższych objawów obserwuje Pani u swoich wychowanków?
· ruchowa
· poznawcza
· emocjonalna
Z wykresu wynika, że najwięcej objawów nadpobudliwości psychoruchowej jest nadpobudliwość ruchowa , ponieważ 9 nauczycielek boryka się z takim problemem, 5 – poznawcza i emocjonalna 8 nauczycielek.
3. Jakie metody stosowała Pani w swojej pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo?
· metoda Weroniki Sherborn (ćw. ruchowe)
· Paula Dennisona (Gimnastyka Mózgu)
· Marii Montessori (ćw. wyciszające)
· technika relaksacji wg Jacobsona
· techniki parateatralne (teatrzyki)
· arteterapia
· muzykoterapia
Z wykresu wynika, że każda nauczycielka w swojej pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo stosowała różne metody pracy, metoda Weroniki Sherborn 9 nauczycielek, Paula Dennisona 7 nauczycielek, Marii Montessori 9 nauczycielek, techniki parateatralne 9 nauczycielek, muzykoterapia 7 nauczycielek, techniki relaksacji wg Jacobsona stosuje w pracy najmniejsza liczba nauczycielek oraz arteterapia 1 nauczycielka.
4. W jakiej formie prowadzi Pani zajęcia z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo?
· indywidualna
· zbiorowa
· grupowa
Z powyższego wykresu wynika, że wszystkie nauczycielki prowadzą zajęcia w formie indywidualnej 9, oraz zbiorowej 8 i grupowej 3 nauczycielki.
5. Jakie zauważyła Pani pozytywne zmiany w zachowaniu dzieci po wdrożeniu programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek”?
· panuje nad emocjami
· mniej zachowań agresywnych
Kolejny wykres przedstawia, że po wdrożeniu programu własnego „Mały nadpobudliwy człowiek” nauczycielki zauważyły pozytywne zmiany, ponieważ 9 uważa, że dzieci panują nad emocjami i kolejne 9 nauczycielek zauważyło, że jest mniej zachowań agresywnych.
6. Jak Pani sądzi, czy wdrażany program własny był potrzebny do pracy z dziećmi?
· Nie mam zdania
Powyższy wykres przedstawia, że wdrożony program autorski przyniósł zamierzone cele, ponieważ wszystkie nauczycielki 9 wykazały, że był bardzo potrzebny, natomiast 0 nauczycielek, że nie - i nie mam zdania 0 nauczycielek.
7. Czy należy kontynuować wdrażanie programu własnego w następnym roku szkolnym?
Z wykresu wynika, że należy kontynuować wdrażanie programu autorskiego w następnym roku szkolnym, 9 nauczycielek uważa że tak, nie 0 nauczycielek, nie mam zdania 0 nauczycielek.
Analiza przeprowadzonych ankiet, wskazuje na to, że opracowanie i realizacja programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek” była jak najbardziej uzasadniona i została pozytywnie odebrana przez nauczycieli.
Wnioski:
- kontynuowanie programu profilaktycznego „Mały nadpobudliwy człowiek” w przyszłym roku szkolnym 2008/2009.
M. Gołębska-Miłosek
S. Świerczek
Załącznik nr 1
ANKIETA EWALUACYJNA
dla nauczycieli
Ankieta jest anonimowa, uprzejmie proszę o wyrażenie swojej opinii na temat wdrożonego programu własnego dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Wiedza uzyskana dzięki niniejszej ankiecie pomoże nam, usprawnić pracę z dziećmi mającymi problemy z nadpobudliwością psychoruchową.
Tak Nie
Tak Nie Nie mam zdania
Dziękujemy za wypełnienie ankiety!
...
andzia-pandzia