PROGRAM WYCHOWAWCZY DLA GRUPY 3 LATKÓW „PUCHATKI”
NA ROK SZKOLNY 2009/2010
HASŁO: „JESTEM DOBRYM KOLEGĄ I TWÓRCZYM PRZEDSZKOLAKIEM”
ETAPY
CELE
GŁÓWNE ZADANIA
SPOSOBY REALIZACJI
TERMINY
ODPOWIEDZIALNI
I.
Zintegrowanie miniśrodowisk
Radość i zadowolenie z bycia razem. Otwartość w wyrażaniu uczuć, zapał i motywacja do działania.
1. Poczucie bezpieczeństwa w swojej grupie.
2. Uroczystości urodzin i imienin dzieci.
3. Uroczystości przedszkolne.
4. Zajęcia otwarte, dni otwarte, warsztaty z rodzicami.
5. Kształtowanie poczucia przynależności do środowiska lokalnego.
6. Organizowanie spacerów i wycieczek okolicznościowych
Tworzenie wspólnie z dziećmi odpowiedniej atmosfery, opartej na życzliwości, przyjaźni i opiekuńczości w stosunku do potrzebujących pomocy.
Prowadzenie zabaw integracyjnych.
Współdziałanie z nauczycielką w przygotowaniu niespodzianek. Składanie życzeń solenizantom.
Udział dzieci w przygotowaniu uroczystości zgodnie z kalendarzem imprez.
Dni otwarte dla rodziców.
Realizacja Planu Patriotycznego:
Przygotowanie kącika patriotycznego
Prowadzenie rozmów n/t bycia Polakiem, rozpoznawania godła i barw narodowych, zabytków Iławy i okolic.
Zapewnienie stałego kontaktu z przyrodą.
Systematycznie.
Nauczycielki.
Wg harmonogramu imprez
Nauczycielki
W każdą 1 środę miesiąca
I.2010
W ciągu roku/wg tematyki kompleksowej
W ciągu roku/ wg tematyki kompleksowej
II.
Nauczanie wzajemnego komunikowania się oraz rozwiązywania konfliktów
Ośmielanie i zwiększanie otwartości dzieci poprzez zabawę, podtrzymywanie poczucia własnej wartości w kontakcie z nauczycielkami oraz rówieśnikami
1.Zapoznanie z narzędziami komunikacyjnymi i wykorzystywanie ich w codziennym życiu
2. Wypracowanie własnych zasad postępowania.
Osłuchanie z poprawną mową potoczną.
Rozmowy z dziećmi n/t postępowania bohaterów literatury dziecięcej.
Wdrażanie do umiejętnego korzystania i poszanowania książek.
Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”.
Przyzwyczajenie do zgodnej zabawy.
Zgłaszanie przez dz potrzeb i napotkanych trudności w czasie zabaw i wykonywanych czynności.
Przestrzeganie praw i obowiązków – zapoznanie z nimi dzieci i rodziców.
Prowadzenie tematyki kompleksowej z zakresu savoir-vivre.
Zapoznanie dzieci i rodziców z „Katalogiem nagradzania”.
Respektowanie potrzeb i praw innych członków grupy
W ciągu roku.
W ciągu roku. Współpraca z rodzicami.
Systematycznie, w ciągu roku
III.
Stwarzanie miłej atmosfery
Zdobycie przez dziecko umiejętności odróżniania dobra od zła oraz odczuwania radości spowodowanej własnym pozytywnym zachowaniem
1. Wdrażanie do przestrzegania zasad
2. Wspólna zabawa karnawałowa
3. Uczestnictwo w imprezach okolicznościowych
Prowadzenie zabaw integrujących grupę.
Tworzenie atmosfery sprzyjającej ufnemu i bezpośredniemu zwracaniu się do nauczycielek, pracowników przedszkola.
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców.
Kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy. Estetycznego poruszania się a takt muzyki.
Przygotowanie dzieci do udziału w różnych uroczystościach
- // -
W ciągu roku
Współpraca z rodzicami
IV.
Integracja przedszkola i domu rodzinnego dziecka
Włączanie w proces wychowania środowiskowego rodziców
1. Pedagogizacja rodziców
Stosowanie różnych form współpracy z rodzicami (pedagogizacja rodziców, warsztaty twórcze, prelekcje, kontakty indywidualne)
Wg harmonogramu współpracy z rodzicami
V.
Wprowadzenie dziecka w świat pozytywnych wartości: dobro, piękno, prawda, miłość.
Nabycie umiejętności oceny bohaterów literackich.
Nabycie umiejętności wyrażania przeżyć w formie artystycznej
1. Swobodne wypowiedzi dzieci n/t postaw bohaterów
2. Kształtowanie umiejętności wyrażania przeżyć w powiązaniu z treścią utworów literackich w różnych formach artystycznych.
Prowadzenie cyklu zajęć: „Dobro, prawda, miłość, piękno”.
Udział w teatrzykach, przedstawieniach, inscenizacjach
Wyrażanie emocji, przeżyć poprzez twórczość plastyczną.
Zorganizowanie wystawy prac plastyczno – technicznych na terenie przedszkola, Bibliotece Miejskiej.
technicznych dzieci
Opracowała: Bogumiła Dymek
beata2702