Rozmowa_kwalifikacyjna.pdf

(162 KB) Pobierz
Rozmowa kwalifikacyjna
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Darmowy eBook polecony przez
Jelcyn.com
Darmowy eBook. Handlowanie publikacją zabronione. Materiał przeznaczony do swobodnej dystrybucji
pod warunkiem nie wprowadzania żadnych zmian w żadnej z części.
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2007 www.ABCpraca.pl
ISBN: 978-83-60863-35-0
Wydanie I
Dobry eBook
ul. Grenadierów 5/5, 30-085 Kraków
tel./fax (12) 353 04 05
6213538.002.png
Rozmowa kwalifikacyjna
3
www.ABCpraca.pl
1 Podstawowe wskazówki
Jesteś umówiony na rozmowę kwalifikacyjną a twoi rozmówcy mają konkretny cel –
muszą rozstrzygnąć czy zostaniesz nowym pracownikiem firmy. Im więcej wiesz na temat
firmy, do której się udajesz, tym masz większe szanse, aby przekonać prowadzącego
rozmowę, że jesteś rzeczywiście zainteresowany pracą w tej firmie.
Bądź świadomy tego, czego osoba prowadząca rozmowę chce się od Ciebie dowiedzieć.
Na ogół pragnie potwierdzenia tego, co umieściłeś w swoim CV i liście motywacyjnym
czyli:
Czy Twoje kwalifikacje są prawdziwe i odpowiednie do danej pracy?
Czy Twoje doświadczenie zawodowe jest odpowiednie do danej pracy i tak dobre
jak to sugeruje Twoje CV czyli czy posiadasz doświadczenie umożliwiające
osiągnięcie sukcesu na tym stanowisku?
Co takiego pominąłeś w swoim CV lub formularzu aplikacyjnym, co może być
informacją istotną lub dla Ciebie niekorzystną?
Jakie są Twoje umiejętności interpersonalne? Czy możesz szkolić inne osoby? Czy
jako kandydat dobrze „pasujesz” do firmy, czy rozmówca widzi cię w swoim
zespole, czy twój styl i osobowość będą odpowiadały jemu i firmie?
Jakie są Twoje umiejętności komunikowania się? Czy umiesz słuchać?
Czy możesz od razu rozpocząć nową pracę, czy wymagać będziesz przeszkolenia?
Przed rozmową
zbierz maksimum informacji o firmie (tutaj możesz wykorzystać informacje
zdobyte w Sieci) np.:
od kiedy firma istnieje,
czym się zajmuje,
jaką ma pozycję na rynku,
jakich ma konkurentów,
jakie ma szanse rozwoju,
ile zatrudnia osób i jaka jest rotacja pracowników,
warto też zebrać informacje o oferowanym stanowisku:
jaki zakres wiedzy jest potrzebny na tym stanowisku,
jakiego rodzaju doświadczenie zawodowe jest potrzebne (branża, rodzaj
wykonywanej pracy),
www.Dobry eBook .pl
strona 3 z 22
6213538.004.png
Rozmowa kwalifikacyjna
4
www.ABCpraca.pl
jakiego typu cechy psychologiczne mogą być przydatne (zdolności
interpersonalne, zdolności komunikacyjne, zdolności kierownicze,
umiejętność pracy w stresie itp.),
ważne również jest, co wiesz o sobie:
idąc na rozmowę miej w pamięci swoją drogę zawodową: nazwę
poprzedniego miejsca pracy, stanowisko, podstawowe obowiązki,
przypomnij sobie sukcesy i osiągnięcia z poprzednich miejsc pracy,
zabierz ze sobą kopię wszystkich istotnych dokumentów – mogą się okazać
potrzebne,
spróbuj się zastanowić jakie Ty zadawałbyś pytania będąc na miejscu
pracodawcy, zastanów się nad odpowiedziami – nie wolno unikać pytań
trudnych i kłopotliwych,
oraz:
zastanów się czego oczekujesz od rozmówcy, czego chciałbyś się
dowiedzieć, o co zapytać – inteligentne i rozsądne pytania mogą wywrzeć
dobre wrażenie na rozmówcy,
upewnij się, jak dotrzeć do firmy, ile potrzeba na to czasu – nie wolno Ci
się spóźniać, najlepiej gdybyś był parę minut przed czasem,
najlepiej być ubranym schludnie, ale nie można się stroić, raczej
elegancko, ale odpowiednio do okazji; źle widziany jest ostry makijaż,
bogata biżuteria, mocne perfumy i wygnieciony garnitur,
dowiedz się jak się nazywa osoba, która poprowadzi z Tobą rozmowę.
Podczas rozmowy
bądź nastawiony pozytywnie, odpręż się i uśmiechaj się,
nie przyjmuj postawy „przepraszam, że żyję”,
pewnie podaj rękę rozmówcy,
najlepiej usiądź prosto na krześle i patrz na rozmówcę; kontakt wzrokowy jest
bardzo ważny bo rozmowa to coś więcej, niż wymiana słów,
siedź spokojnie, nie na brzeżku krzesła – to sprawia wrażenie, że kandydat tylko
czeka, żeby uciec z pracy, o którą się właśnie stara,
uśmiechaj się i sprawiaj wrażenie zainteresowanego,
bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały,
kontroluj takie odruchy jak walenie palcami w stół czy bawienie się długopisem,
w czasie rozmowy nie pal nawet jeśli otrzymasz pozwolenie,
nie zaczynaj rozmowy od pytania o zarobki i czas pracy (zwłaszcza jeśli stanowisko
jest odpowiedzialne a praca wymaga zaangażowania),
www.Dobry eBook .pl
strona 4 z 22
6213538.005.png
Rozmowa kwalifikacyjna
5
www.ABCpraca.pl
bądź zwięzły – twoja odpowiedź powinna dokładnie odnosić się do zadanego
pytania i mieścić się w 2-3 minutach,
posługuj się określeniami ilościowymi – korzystaj raczej z liczb niż przymiotników,
nie mów „zaoszczędziliśmy bardzo dużo pieniędzy” tylko powiedz ile dokładnie
zaoszczędziliście,
przedstaw konkretne dokonania, np. „Problem był następujący, rozwiązałem go
w taki a taki sposób, dało to taki a taki wynik” w szczególności gdy ubiegasz się
o stanowisko menedżerskie powinieneś przedstawić rezultaty ilościowe,
nie traktuj pytań twojego rozmówcy jak płotków, które musisz pokonać w drodze
do mety; spróbuj w nich dostrzec jeszcze jedną okazję do sprzedania siebie,
nie bój się pytań o obowiązki, kryteria oceny pracy, możliwości awansu itp.,
słuchaj uważnie, a jeśli czegoś nie rozumiesz – nie bój się o tym powiedzieć,
nie trzeba się bać swoich słabości – najlepszy komentarz do porażek: „To mnie
nauczyło unikać takich błędów”,
pokaż, że jesteś przygotowany do rozmowy, używaj informacji o pracy i o firmie,
które uzyskałeś wcześniej,
odpowiedzi udzielaj z rozmysłem,
podziękuj rozmówcy za poświęcenie czasu,
upewnij się, co do wyniku rozmowy (np. kiedy możesz się spodziewać decyzji).
Nie wolno
przyjeżdżać na rozmowę zbyt późno,
palić, nawet jeśli dostaniesz pozwolenie,
siadać, nie czekając na zaproszenie,
dawać zbyt szybkich odpowiedzi – najpierw pomyśl,
odpowiadać „tak” lub „nie” – sprzedawaj się!
krytykować byłych pracodawców lub kolegów,
kłócić się,
być zbyt wesołym,
zbytnio się rozglądać,
rozsiadać się na krześle,
zakładać rąk lub zaciskać pięści.
Kilka zachowań, które mogą prowadzić do porażki w trakcie rozmowy
Zadajesz zbyt mało pytań lub zadajesz niejasne pytania.
Twoje odpowiedzi na zadane pytania są zbyt gorączkowe, niejasne,
niezdecydowane, nieścisłe, robisz dużo dygresji.
Nie masz kontaktu wzrokowego z rozmówcą podczas całej rozmowy.
www.Dobry eBook .pl
strona 5 z 22
6213538.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin