D20110455Lj.pdf

(415 KB) Pobierz
©Kancelaria Sejmu
s. 1/105
USTAWA
z dnia 18 marca 2011 r.
o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach
naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki
oraz o zmianie niektórych innych ustaw 1)
Opracowano na pod-
stawie Dz. U. z 2011
r. Nr 84, poz. 455, Nr
112, poz. 654.
Art. 1.
W ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164,
poz. 1365, z późn. zm. 2) ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2:
a) w ust. 1:
– pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) założyciel uczelni niepublicznej – osobę, o której mowa w pkt
3, która utworzyła uczelnię lub prowadzi uczelnię na podstawie
art. 26 ust. 3;
5) studia wyższe – studia pierwszego stopnia, studia drugiego stop-
nia lub jednolite studia magisterskie, prowadzone przez uczelnię
uprawnioną do ich prowadzenia;”,
– uchyla się pkt 6,
– pkt 7–11 otrzymują brzmienie:
1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych, ustawę z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego, ustawę z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza
i lekarza dentysty, ustawę z dnia 17 lipca 1998 r. o pożyczkach i kredytach studenckich, ustawę z
dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, ustawę z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpie-
czeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym
Planie Rozwoju, ustawę z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawę
z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojsko-
wego, ustawę z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów
bezpieczeństwa państwa z lat 1944 - 1990 oraz treści tych dokumentów, ustawę z dnia 10 kwietnia
2010 r. o zasadach finansowania nauki i ustawę z dnia 10 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii
Nauk.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328, Nr 104, poz.
708 i 711, Nr 144, poz. 1043 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 80, poz. 542, Nr 120, poz. 818, Nr
176, poz. 1238 i 1240 i Nr 180, poz. 1280, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, z 2009 r. Nr 68, poz. 584, Nr
157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 202, poz. 1553, z 2010 r. Nr 57, poz. 359, Nr 75, poz. 471,
Nr 96, poz. 620 i Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r. Nr 45, poz. 235.
2011-07-18
832127239.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 2/105
„7) studia pierwszego stopnia – formę kształcenia, na którą są
przyjmowani kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości,
kończącą się uzyskaniem kwalifikacji pierwszego stopnia;
8) studia drugiego stopnia – formę kształcenia, na którą są przyj-
mowani kandydaci posiadający co najmniej kwalifikacje pierw-
szego stopnia, kończącą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego
stopnia;
9) jednolite studia magisterskie – formę kształcenia, na którą są
przyjmowani kandydaci posiadający świadectwo dojrzałości,
kończącą się uzyskaniem kwalifikacji drugiego stopnia;
10) studia trzeciego stopnia – studia doktoranckie, prowadzone
przez uprawnioną jednostkę organizacyjną uczelni, instytut na-
ukowy Polskiej Akademii Nauk, instytut badawczy lub między-
narodowy instytut naukowy działający na terytorium Rzeczypo-
spolitej Polskiej utworzony na podstawie odrębnych przepisów,
na które są przyjmowani kandydaci posiadający kwalifikacje
drugiego stopnia, kończące się uzyskaniem kwalifikacji trzecie-
go stopnia;
11) studia podyplomowe – formę kształcenia, na którą są przyjmo-
wani kandydaci posiadający kwalifikacje co najmniej pierwsze-
go stopnia, prowadzoną w uczelni, instytucie naukowym Pol-
skiej Akademii Nauk, instytucie badawczym lub Centrum Me-
dycznym Kształcenia Podyplomowego, kończące się uzyska-
niem kwalifikacji podyplomowych;”,
– po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:
„11a) forma studiów – studia stacjonarne i studia niestacjonarne;”,
– pkt 12–14 otrzymują brzmienie:
„12) studia stacjonarne – formę studiów wyższych, w której co
najmniej połowa programu kształcenia jest realizowana w po-
staci zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego
udziału nauczycieli akademickich i studentów;
13) studia niestacjonarne – formę studiów wyższych, inną niż stu-
dia stacjonarne, wskazaną przez senat uczelni;
14) kierunek studiów – wyodrębnioną część jednego lub kilku ob-
szarów kształcenia, realizowaną w uczelni w sposób określony
przez program kształcenia;”,
– po pkt 14 dodaje się pkt 14a i 14b w brzmieniu:
„14a) obszar kształcenia – zasób wiedzy i umiejętności z zakresu
jednego z obszarów wiedzy określonych w przepisach wyda-
nych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o
stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i ty-
tule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm. 3) );
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365, z 2010 r. Nr
96, poz. 620 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455.
2011-07-18
832127239.002.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 3/105
14b) program kształcenia – opis określonych przez uczelnię spój-
nych efektów kształcenia, zgodny z Krajowymi Ramami Kwali-
fikacji dla Szkolnictwa Wyższego, oraz opis procesu kształce-
nia, prowadzącego do osiągnięcia tych efektów, wraz z przypi-
sanymi do poszczególnych modułów tego procesu punktami
ECTS;”,
– uchyla się pkt 15–17,
– pkt 18 otrzymuje brzmienie:
„18) standardy kształcenia – zbiór reguł kształcenia na studiach
przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela oraz
zawodów, dla których wymagania dotyczące procesu kształce-
nia i jego efektów są określone w przepisach prawa Unii Euro-
pejskiej;”,
– po pkt 18 dodaje się pkt 18a–18m w brzmieniu:
„18a) Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego –
opis, przez określenie efektów kształcenia, kwalifikacji zdoby-
wanych w polskim systemie szkolnictwa wyższego;
18b) kwalifikacje – efekty kształcenia, poświadczone dyplomem,
świadectwem, certyfikatem lub innym dokumentem wydanym
przez uprawnioną instytucję potwierdzającym uzyskanie zakła-
danych efektów kształcenia;
18c) efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji
społecznych uzyskanych w procesie kształcenia przez osobę
uczącą się;
18d) punkty ECTS – punkty zdefiniowane w europejskim systemie
akumulacji i transferu punktów zaliczeniowych jako miara
średniego nakładu pracy osoby uczącej się, niezbędnego do
uzyskania zakładanych efektów kształcenia;
18e) profil kształcenia – profil praktyczny, obejmujący moduł zajęć
służących zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycz-
nych albo profil ogólnoakademicki, obejmujący moduł zajęć
służących zdobywaniu przez studenta pogłębionych umiejętno-
ści teoretycznych;
18f) kwalifikacje pierwszego stopnia – efekt kształcenia na stu-
diach pierwszego stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu za-
wodowego licencjata, inżyniera lub równorzędnego określonego
kierunku studiów i profilu kształcenia, potwierdzony odpowied-
nim dyplomem;
18g) kwalifikacje drugiego stopnia – efekt kształcenia na studiach
drugiego stopnia, zakończonych uzyskaniem tytułu zawodowe-
go magistra, magistra inżyniera lub równorzędnego określonego
kierunku studiów i profilu kształcenia, potwierdzony odpowied-
nim dyplomem;
18h) kwalifikacje trzeciego stopnia – uzyskanie, w drodze przewo-
du doktorskiego przeprowadzonego na podstawie art. 11 ust. 1
2011-07-18
©Kancelaria Sejmu
s. 4/105
ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule
naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stopnia
naukowego doktora w określonej dziedzinie nauki w zakresie
dyscypliny nauki lub doktora sztuki określonej dziedziny sztuki
w zakresie dyscypliny artystycznej, potwierdzone odpowiednim
dyplomem;
18i) kwalifikacje podyplomowe – osiągnięcie zakładanych efektów
kształcenia na studiach podyplomowych, potwierdzone świa-
dectwem;
18j) filia uczelni – zamiejscową jednostkę organizacyjną uczelni, w
której skład wchodzą co najmniej dwie podstawowe jednostki
organizacyjne uczelni;
18k) student – osobę kształcącą się na studiach wyższych;
18l) doktorant – uczestnika studiów doktoranckich;
18m) słuchacz – uczestnika studiów podyplomowych;”,
– uchyla się pkt 20 i 21;
– pkt 29 otrzymuje brzmienie:
„29) podstawowa jednostka organizacyjna – wydział lub inną jed-
nostkę organizacyjną uczelni określoną w statucie, prowadzącą
co najmniej jeden kierunek studiów, studia doktoranckie lub ba-
dania co najmniej w jednej dyscyplinie naukowej;”,
– pkt 33 otrzymuje brzmienie:
„33) podstawowe miejsce pracy – uczelnię albo jednostkę nauko-
wą, w której nauczyciel akademicki lub pracownik naukowy
jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, wskazaną w
akcie stanowiącym podstawę zatrudnienia jako podstawowe
miejsce pracy; w tym samym czasie podstawowe miejsce pracy
może być tylko jedno;”,
– po pkt 33 dodaje się pkt 34 w brzmieniu:
„34) jednostka naukowa – instytut naukowy Polskiej Akademii
Nauk, instytut badawczy albo międzynarodowy instytut nauko-
wy utworzony na podstawie odrębnych przepisów, działający na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) studiach bez bliższego określenia – rozumie się przez to studia
wyższe;
2) poziomie kształcenia – rozumie się przez to studia pierwszego
stopnia, studia drugiego stopnia lub jednolite studia magister-
skie albo studia trzeciego stopnia;
3) związku uczelni, bez bliższego określenia – rozumie się przez to
związek uczelni publicznych albo związek uczelni niepublicz-
nych;
2011-07-18
©Kancelaria Sejmu
s. 5/105
4) tytule zawodowym – rozumie się przez to tytuł licencjata, inży-
niera, magistra, magistra inżyniera lub tytuł równorzędny.”;
2) w art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Wyraz „uniwersytet” może być używany w nazwie uczelni, której
jednostki organizacyjne posiadają uprawnienia do nadawania stop-
nia naukowego doktora co najmniej w dziesięciu dyscyplinach, w
tym co najmniej po dwa uprawnienia w każdej z następujących
grup dziedzin nauki:
1) humanistycznych, prawnych, ekonomicznych lub teologicznych;
2) matematycznych, fizycznych, nauk o Ziemi lub technicznych;
3) biologicznych, medycznych, chemicznych, farmaceutycznych,
rolniczych lub weterynaryjnych.
2. Wyrazy „uniwersytet techniczny” mogą być używane w nazwie uczel-
ni, której jednostki organizacyjne posiadają uprawnienia do nada-
wania stopnia naukowego doktora co najmniej w dziesięciu dyscy-
plinach, w tym co najmniej sześć uprawnień w zakresie nauk tech-
nicznych.”;
3) w art. 4:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Uczelnie kierują się zasadami wolności nauczania, badań naukowych
i twórczości artystycznej.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Uczelnie współpracują z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w
szczególności w zakresie prowadzenia badań naukowych i prac
rozwojowych na rzecz podmiotów gospodarczych, w wyodrębnio-
nych formach działalności, w tym w drodze utworzenia spółki ce-
lowej, o której mowa w art. 86a, a także przez udział przedstawi-
cieli pracodawców w opracowywaniu programów kształcenia i w
procesie dydaktycznym.”;
4) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. 1. Uczelnia ma w szczególności prawo do:
1) prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz okre-
ślania ich kierunków;
2) współpracy z innymi jednostkami akademickimi i naukowymi,
w tym zagranicznymi, w realizacji badań naukowych i prac
rozwojowych, na podstawie porozumień w celu pozyskiwania
funduszy z realizacji badań, w tym z ich komercjalizacji oraz
wspierania mobilności naukowców;
3) wspierania badań naukowych prowadzonych przez młodych na-
ukowców, w szczególności przez przeprowadzanie konkursów
finansowanych ze środków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt
3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania
nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz z 2011 r. Nr 84, poz. 455);
2011-07-18
Zgłoś jeśli naruszono regulamin