1. Jaki jestem – tydzień I
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności wskazywania i nazywania poszczególnych części ciała,
- podkreślenie znaczenia owoców i warzyw w zdrowym żywieniu,
- podkreślenie wartości przyjaźni,
- rozwijanie sprawności manualnych.
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
To ja
– Podawanie informacji o sobie:
• określanie swoich cech fizycznych:
płci, wzrostu (w odniesieniu
do innych), wieku, koloru włosów, oczu.
– Poznawanie swojego ciała poprzez zabawy wykorzystujące
dotyk, oglądanie siebie
w lustrze, rysowanie siebie, wskazywanie części ciała i nazywanie ich.
– Poznawanie takich wartości moralnych, jak: szacunek,
uczciwość, odpowiedzialność,
odwaga, sprawiedliwość,
szczęście, przyjaźń, miłość, piękno, mądrość poprzez przekaz osobowy nauczyciela, film, literaturę:
• dążenie do zrozumienia
i przeżywania wymienionych
wartości moralnych.
- ruchowa,
- poznawcza,
- społeczna,
Ćwiczenia logorytmiczne „To jest Ania” (według M. Bogdanowicz). Rozwijanie umiejętności wskazywania i nazywania wybranych części ciała.
Dziecko:
- prawidłowo wskazuje i nazywa wybrane części ciała,
· Zabawa ruchowa
rozwijająca szybką
reakcję na sygnał
„Zawody owoców”
(według M. Staniek).
Rozcięte polowy sylwet, piosenka „Pięć paluszków”, małe piłeczki, lalka.
- językowa,
- zdrowotna,
Słuchanie opowiadania
I. Salach „Co lubi jeść Zosia?” Podkreślenie znaczenia owoców i warzyw w codziennym odżywianiu.
- wie, że należy jeść owoce i warzywa,
z elementem
równowagi „Spacer
z jabłkiem”.
Ilustracje do opowiadania, nagranie muzyki tanecznej.
- muzyczna,
Zabawy z wykorzystaniem
piosenki „Kot jest czysty.” Wyraża muzykę ruchem i gestem. Porusza się rytmicznie do melodii.
- uczestniczy w zabawie ruchowej przy piosence,
- rozpoznaje znane melodie,
- próbuje śpiewać piosenkę,
· Zabawa orientacyjno-
porządkowa
„Rozsypane owoce”.
Nagranie piosenki, obrazek brudnego chłopca, przybory służące do utrzymania czystości.
- plastyczna,
„Serduszko dla kolegi” –
wyklejanie konturów serca kawałeczkami czerwonego papieru. Zachęcanie do sprawiania bliskim radości, np. poprzez wykonanie drobnych upominków.
- wypełnia ograniczona powierzchnię kawałeczkami papieru,
· Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym. Zachowanie zasad bezpieczeństwa.
Sylweta serca, czerwony papier, obrazki smutnego i wesołego chłopca.
- społeczna
Teatrzyk kukiełkowy na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego -
„Przyjaciele zajączka”. Uświadomienie dzieciom wartości i znaczenia przyjaźni.
- uważnie ogląda przedstawienie kukiełkowe,
- wie, kto to jest przyjaciel,
· Spacery w pobliżu przedszkola. Obserwowanie zmian związanych z aktualna porą roku.
Tekst wiersza, kukiełki zwierzątek, karta pracy, paski kolorowej bibuły zawieszone na sznurku.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” – K. Wlaźnik.
2
JulaT