1. Jesteśmy samodzielni w kuchni – tydzień I
Cele ogólne:
- zapoznanie z wyglądem i wyposażeniem kuchni,
- poznanie pracy kucharki,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego przygotowania kanapek,
- uświadamianie znaczenia właściwego zachowania się przy stole,
- rozwijanie sprawności manualnych, poszerzanie doświadczeń plastycznych.
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Nasza miejscowość, nasz region
- Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola:
- poznanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ich ubiór.
Dbamy o nasze zdrowie
- Zdrowa żywność:
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsam ), nabiału ( ograniczenie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczenie napojów gazowanych).
- poznawcza,
- językowa,
- społeczna
Zwiedzanie kuchni w przedszkolu. Zapoznanie z jej wyglądem i wyposażeniem. Zwrócenie uwagi na pracę pani kucharki oraz na strój w jaki jest ubrana.
Dziecko:
- wie do czego służy przedszkolna kuchnia i co się w niej znajduje,
- wyjaśnia, na czym polega praca kucharki,
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Z garnka do garnka.
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Zamieniamy się kubeczkami.
Treść wiersza, rymowanka „Kuchareczka”, rysunki garnków, tamburyn, obrazki z artykułami spożywczymi.
- poznawcza
Wykonanie kolorowych kanapek z produktów lubianych przez dzieci. Rozwijanie umiejętności samodzielnego przygotowania kanapek. Zachęcanie do spożywania zdrowej żywności: warzyw, nabiału, razowego chleba.
- wie o zachowaniu higieny przed przystąpieniem do pracy z pożywieniem,
- stara się być samodzielny,
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Przyjaciele Misia Uszatka.
Różne przedmioty z kuchni, produkty do wykonania kanapek, plastikowe nożyki, talerze.
- muzyczna,
- ruchowa,
Zabawy przy piosence „Wesoły czajnik” . Określenie charakteru i tempa piosenki, rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej. Rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- uważnie słucha piosenki i próbuje powtarzać refren,
- wypowiada się na jej temat,
- rytmicznie klaszcze,
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Zagwiżdż jak czajnik,
Nagranie piosenki, pocięty na kawałki obrazek czajnika, bębenek, tamburyn.
- społeczna,
Słuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Gość”. Uświadamianie znaczenia właściwego i kulturalnego zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków.
- słucha uważnie opowiadania,
- wie jak należy zachowywać się przy stole,
Zabawa ruchowa z elementem rzutu: Celujemy do garnka.
Tekst opowiadania, zastawa do nakrycia stołu, opaska z rysunkiem prosiaczka.
- matematyczna,
Słuchanie wiersza „Łyżka i widelec”. Określanie do czego służą i jak należy ich używać. Segregowanie i przeliczanie sztućców. Poszerzenie doświadczeń matematycznych
- wie do czego służy łyżka, a do czego widelec,
- wie jak posługiwać się sztućcami,
- liczy i segreguje sztućce,
Zabawa ruchowa rozwijające szybką reakcję na sygnał: Nasze gotowanie.
Tekst wiersza, łyżki i widelce różnego rodzaju, papierowe talerzyki, ilustracje potraw różnego rodzaju.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
3
JulaT