4. Zagościła zima – tydzień IV
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- utrwalenie charakterystycznych zjawisk atmosferycznych towarzyszących zimie,
- zwrócenie uwagi na zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych,
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Poznajemy uroki zimy:
- Rozwijanie umiejętności określania charakterystycznych cech zimy:
· Zwrócenie uwagi na zjawiska atmosferyczne występujące w czasie tej pory roku: śnieg, mróz, burze śnieżne,
- Zwrócenie uwagi na konieczność przebywania na świeżym powietrzu również w czasie zimi:
· zachęcanie do zabaw zimowych: lepienie bałwana, jazda na sankach, łyżwach,
· wdrażanie do bezpiecznego korzystania z uroków zimy: zakładanie cieplej odzieży, zabawy pod okiem dorosłych,
- muzyczna,
- ruchowa,
Zabawy ruchowe ze śpiewem w kole. Powtórzenie znanych zabaw i piosenek ruchowych. Rozwijanie umiejętności poruszania się do muzyki.
- śpiewa znane piosenki,
- potrafi poruszać się do muzyki,
Zabawa ruchowa: Śniegowe płatki – swobodna ekspresja ruchowa.
Nagrania znanych dzieciom piosenek i zabaw muzycznych.
- poznawcza,
Opowieść ruchowa „W krainie Królowej Śniegu”. Tworzenie za pomocą ruchu, gestu, mimiki opowieści. Przypomnienie charakterystycznych cech i symboli zimy.
- słucha uważnie opowieści czytanej przez nauczyciela,
- odtwarza treść opowiadania ruchem,
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Jedziemy na sankach
Treść opowiadania, emblematy zimy: Śnieg, bałwan, sanki, itp.
- językowa,
„Zagadki zimowe” - (z wykorzystaniem obrazków). Ćwiczenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek. Utrwalenie podstawowych zjawisk atmosferycznych towarzyszących zimie.
- rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe,
- wie jakie zjawiska atmosferyczne towarzyszą zimie,
Zabawy ruchowe przy muzyce – reagowanie na umówiony sygnał dźwiękowy lub melodię.
Tekst zagadek, obrazki do zagadek słownych, nagrania muzyki instrumentalne, tamburyn bęben.
Zabawy edukacyjne „Moje bajki” – rozpoznawanie fragmentów ilustracji ze znanych dzieciom bajek, słuchanie fragmentów bajek i rozpoznawanie ich tytułów.
- rozpoznaje co to za bajka po fragmencie teksty,
- wymienia bohaterów bajkowych,
,
Zabawa orientacyjno – porządkowa: Płatki śniegu.
Fragmenty tekstów znanych dzieciom bajek, ilustracje,
- językowa
Słuchanie bajki „Kopciuszek”. Omówienie dobrych i złych cech bohaterów. Zabawa „Bajkowe rekwizyty” - dobieranie rekwizytów do znanych postaci bajkowych.
- słucha uważnie bajki,
- dopasuje rekwizyt do postaci
Zabawy ruchowe przy muzyce: Moja Ulijanko, Rolnik sam w dolinie.
Tekst bajki, rekwizyty i portrety postaci bajkowych.
Nagrania piosenek.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Metody pedagogiki zabaw w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym” – R. Domań
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
„Śpiewające Brzdące” – Zima, wyd. Akord
3
JulaT