3. Poznajemy świat Za pomocą zmysłów – tydzień III
Cele ogólne:
- wielozmysłowe poznawanie otaczającego świata,
- wzmacnianie pamięci wzrokowej, słuchowej poprzez zabawy i ćwiczenia,
- wzmacnianie koncentracji uwagi poprzez zabawy,
- zapamiętuje wiersze i piosenki treściowo bliskie.
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Nasze zmysły
- Poznajemy świat poprzez zmysły:
· Rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, zapachu, wzroku, słuchu.
Ćwiczymy pamięć i koncentracje uwagi
- Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających pamięć wzrokową, słuchową, ruchową:
· nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom – sytuacjom z jakimi się spotykają.
- Rozwijanie uwagi:
· uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi poprzez krótki czas.
- poznawcza,
- językowa,
- społeczna,
Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „Brzydka sówka”. Przestrzeganie przed ocenianiem ludzi na podstawie wyglądu. Podkreślenie, że wygląd zewnętrzny nie jest w życiu najważniejszy.
- słucha uważnie opowiadania,
- wie, że nie należy oceniać po wyglądzie.
· Zabawa ruchowa z elementem skoku: Zanurzamy się.
· Zabawa bieżna: Latające sówki.
Tekst opowiadania, elementy do ułożenia sówek, bębenek, kolorowe patyczki.
Zabawa dydaktyczna: „Co jeździ, co pływa, co lata?” Poznanie różnych środków lokomocji. Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia: „O jakim pojeździe myślę?”
- poprawnie nazywa wybrane pojazdy,
- określa w jaki sposób się poruszają,
· Zabawa orientacyjno – porządkowa: Samochody.
Nagrania głosów różnych pojazdów, obrazki przedstawiające różne środki lokomocji.
- środowiskowa,
Zachęcanie do letnich wycieczek na podstawie wiersza T. Fiutowskiego „Już lato”. Zwrócenie uwagi na charakterystyczne oznaki lata.
- wypowiada się na określony temat,
- wymienia charakterystyczne oznaki lata,
· Zabawy ruchowo – naśladowcze: Nad morzem, Letnie zabawy.
Tekst wiersza, obrazki kojarzące się z latem, muszelki, ilustracje różnych ubrań.
- plastyczna,
„Kolorowe statki” – wykonanie pracy plastycznej. Naklejanie elementów wg określonego wzoru. Poznanie różnych rodzajów statków, np. pasażerskie, tankowce, kutry rybackie.
- wymieni kilka rodzajów statków,
- wykonuję sylwetę statku wg wzoru.
· Zabawy muzyczno – ruchowe: Płyniemy statkiem, Wakacyjne pociągi.
Obrazki przedstawiające różne rodzaje statków, nagrania morskich odgłosów, elementy statku wycięte z kolorowego papieru.
- muzyczna,
- ruchowa,
Zabawy przy piosence „Lato”. Rozwijanie wrażliwości słuchowej. Rozwijanie umiejętności szybkiego reagowania na zmienny akompaniament.
- uważnie słucha piosenki,
- zauważa zmianę w muzyce i odpowiednio reaguje.
· Zabawa ruchowo – naśladowcza: Letnie zabawy.
Nagranie piosenki, piłka plażowa, tambury, kołatka, grzechotka.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
1
JulaT