Strategia organizacji
Strategia - w znaczeniu ogólnym oznacza naczelną orientację gospodarczą, społeczną, militarną, która wyraża dominujący kierunek działania danego systemu. Ta naczelna orientacja jest główną linią i zarazem wytyczną postępowania kierownictwa systemu w związku z sytuacjami, jakie zachodzą w otoczeniu i przy uwzględnieniu własnego potencjału kadrowego, organizacyjnego, finansowego i techniczno-produkcyjnego. Należy jednak podkreślić, że strategia w wymiarze podstawowym ma zawsze charakter kompleksowy, ponieważ jest projektem przyszłej organizacji i funkcjonowania całego systemu.
Strategia zarządzania jednostkami gospodarczymi:
1. przedstawia cele ogólne i cele cząstkowe szczególnego znaczenia, a więc te, które rozstrzygają o tworzeniu, funkcjonowaniu i rozwoju przedsiębiorstwa jako całości
2. jest zdeterminowana przez otoczenie i przez czynniki wewnętrzne
3. uwzględnia poziom organizacyjno- techniczny i zasoby konkurencji
4. jest wyrażona w formie programów i planów dotyczących działalności globalnej lub jakiejś funkcji przedsiębiorstwa
5. jest określona w elastycznym horyzoncie planowania
6. podlega ocenie przez zastosowanie określonych kryteriów efektywności
Dobrze pomyślana strategia koncentruje się na czterech podstawowych czynnikach:
1) zasięgu strategii – zespole rynków, na których organizacja będzie konkurować;
2) dystrybucji zasobów – sposobie, w jaki organizacja rozdziela swe zasoby pomiędzy różne zastosowania;
3) wyróżniającej kompetencji - tym, co organizacja robi szczególnie dobrze;
4) synergii - sposobie, w jaki różne dziedziny działalności firmy uzupełniają się lub wspomagają.
gosicka