Ściąga Infr. Drogowa.doc

(55 KB) Pobierz

BUDOWNICTWO KOMUNIKACYJNE – WYKŁADY

Dziennik ustaw nr 43 poz. 430 z roku 1999 mówi o:

a) Bezpieczeństwie użytkowania

b) Nośności i stateczności konstrukcji

c) Bezpieczeństwie z uwagi na możliwość wystąpienia pożaru lub innego miejscowego zagrożenia

d) Ochronie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem ochrony przed nadmiernym hałasem, wibracjami i zanieczyszczaniem powietrza, wody i gleby

Droga – specjalnie wyznaczony pas w terenie przeznaczony do ruchu pojazdów, ludzi i zwierząt.

Linie rozgraniczające drogę – granice terenów przeznaczonych na pas lub pasy drogowe ustalone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w wypadku autostrady w decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady w liniach rozgraniczających drogi na terenie zabudowanym.

Pas awaryjny – część pobocza służąca do zatrzymania się i postoju pojazdów unieruchomionych ze względów technicznych.

Skrzyżowanie – przecięcie lub połączenie dróg na jednym poziome zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy.

Środkowy pas dzielący – część drogi stanowiącą rozdzielenie jezdni przeznaczonych do ruchu w przeciwnych kierunkach.

Węzeł – krzyżowanie lub połączenie dróg na różnych poziomach zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy.

Przejazd drogowy – krzyżowanie dróg na różnych poziomach uniemożliwiające wybór kierunku jazdy.

Natężenie miarodajne ruchu – natężenie ruchu w roku prognozy wyrażone liczbą pojazdów na godzinę.

Prędkość miarodajna – parametr odwzorowujący prędkość samochodów osobowych w ruchu swobodnym na drodze, służący do ustalenia wartości elementów drogi, które ze względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do tej prędkości.

Prędkość projektowa – parametr techniczno-ekonomiczny, któremu przyporządkowane są graniczne wartości elementów drogi, proporcje między nimi oraz zakres wyposażenia drogi. Prędkość projektowa nie jest związana z prędkością dopuszczalną, o której mowa w przepisach ruchu drogowego.

Krętość odcinka drogi – stosunek sumy bezwzględnych wartości kątów zwrotu kierunków trasy drogi wyrażonych w stopniach do jej długości.

Kwantyl prędkości V85 – prędkość w ruchu swobodnym, której na suchej nawierzchni nie przekracza 85% pojazdów bez utrudnień ze strony innych użytkowników.

Wyspy kanalizujące – wyspy realizujące zadania kanalizacji ruchu.

Przepustowość pasa ruchu lub wlotu podporządkowanego – największa liczba pojazdów jaka z danego pasa lub wlotu może przejechać skrzyżowanie w jednostce czasu przy określonych natężeniach strumieni nadrzędnych lub/oraz przy określonym programie sygnalizacji.

Rondo – skrzyżowanie z wyspą środkową i jednokierunkową jednią wokół wyspy, na którym pojazdy są obowiązane objeżdżać wyspę środkową w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Klasyfikacja techniczna dróg:

A – autostrady , S – ekspresowe , GP- główne ruchu przyspieszonego , G- główne

Z – zbiorcze , L – lokalne , D – dojazdowe

Kategorie:

a) drogi krajowe – klasy A, S, GP, wyjątkowo G (zarządza nimi GDDKiA)

b) drogi wojewódzkie – klasy G, Z, wyjątkowo GP (zarządza nimi UM poprzez ZDW)

c) drogi powiatowe – klasy A, Z, wyjątkowo L (zarządza nimi starosta poprzez ZDP/PDZ)

d) drogi gminne – klasy L, D, wyjątkowo Z (zarządza nimi zarząd gminy)

Autostrada:

a) ma co najmniej dwie nie mniej niż dwupasmowe jednokierunkowe jezdnie

b) skrzyżowania na różnych poziomach

c) wjazdy i wyjazdy są możliwe tylko na węzłach

d) ma pasy awaryjne służące do zatrzymania i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych oraz opaskę prowadzącą przy pasie dzielącym

e) jest oznakowana znakiem D-9 „autostrada”

f) na autostradę mogą wjeżdżać pojazdy, które osiągają prędkość powyżej 40km/h na odcinku poziomym

g) jest ogrodzona

Droga ekspresowa:

a) może mieć dwie nie mniej niż dwupasowe jezdnie jednokierunkowe, trwale rozdzielone pasem dzielącym jezdnie lub jedną jezdnię dwukierunkową

b) krzyżuje się z innymi drogami i trasami w różnych poziomach, ale może też mieć skrzyżowania w jednym poziomie (dot. Dróg klas niższych)

c) wjazdy i wyjazdy są możliwe tylko na węzłach lub skrzyżowaniach

d) ma pasy awaryjne służące do zatrzymania i postoju pojazdów unieruchomionych z przyczyn technicznych, wyjątkowo dopuszcza się zatoki awaryjnego postoju

Skrzyżowanie – przecięcie lub połączenie dróg na jednym poziome zapewniające pełną lub częściową możliwość wyboru kierunku jazdy.

Typy skrzyżowań:

a) zwykłe – brak wysepki wewnątrz skrzyżowania ,     b) skanalizowane – co najmniej 1 wysepka

Podział pod względem wlotów:

a) trzywlotowe   b) czterowlotowe       c) wielowlotowe

Podział pod względem poszerzenia wlotów:

a) poszerzone wloty ,    b) brak poszerzonych wlotów

Podział pod względem sposobu organizacji ruchu:

a) z ruchem okrężnym ,   b) z pierwszeństwem ,   c) bez pierwszeństwa ,   d) równorzędne

Podział pod względem zastosowania sygnalizacji:

a) z sygnalizacją     b) bez sygnalizacji

Podział pod względem zakresu skanalizowania:

a) skanalizowana droga główna/podporządkowana/obie

b) w ruchu okrężnym małe rondo, duże rondo, kropla, skupione z wyspą centralną

Podział pod względem możliwości wyboru kierunku jazdy:

a) pełen wybór        b) ograniczony wybór (znaki)

Skrzyżowanie zwykłe – skrzyżowanie o trzech lub czterech wlotach, które nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego, a łączna szerokość wlotu i wylotu jest taka sama jak odcinka drogi dochodzącej do skrzyżowania.

Skrzyżowanie zwykłe o poszerzonych wlotach – skrzyżowanie o trzech lub czterech wlotach, które nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego, a łączną szerokość wlotu i wylotu zwiększono dla wprowadzenia dodatkowych pasów ruchu.

Skrzyżowanie ze skanalizowanymi wlotami drogi podporządkowanej lub drogi z pierwszeństwem przejazdu – na co najmniej jednym z wlotów drogi podporządkowanej lub z pierwszeństwem przejazdu ma wyspę dzielącą kierunki ruchu.

Skrzyżowanie ze skanalizowanymi wlotami drogi z pierwszeństwem przejazdu i drogi podporządkowanej – na co najmniej jednym z wlotów drogi z pierwszeństwem przejazdu i na co najmniej na jednym z wlotów drogi podporządkowanej ma wyspy dzielące kierunki ruchu.

Mini rondo – budowane na osiedlach i na drogach niskiej klasy (nie wyższej niż Z), powodują redukcję prędkości, uspokajają ruch, zajmują niewielką powierzchnię: średnica 14-22m, z przejezdną wyspą środkową o średnicy 4-10m, wyspa środkowa jest przejezdna – na krawędzi wyniesiona jest do 6 cm ponad powierzchnie jezdni wokół wyspy i nie więcej niż 16 cm w środku wyspy, wloty i jezdnia ronda są jednopasowe.

Małe rondo – średnica zewnętrzna krawędzi jezdni 26-40 m z wyspą środkową tworzącą wizualną przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda, wloty i jezdnia mogą mieć szerokości umożliwiające ruch jedno lub dwustrumieniowy.

Średnie rondo – średnica zewnętrzna krawędzi jezdni 41-65m z wyspą środkową, ma jedno lub dwupasmową jezdnię wokół wyspy środkowej i może mieć więcej niż cztery wloty.

Duże rondo – średnica zewnętrzna krawędzi jezdni większa od 65m z wyspą środkową, może mieć więcej niż cztery wloty i jezdnię wokół wyspy środkowej o jednym, dwóch a wyjątkowo przy sygnalizacji trzech pasach ruchu (dotyczy tylko uzasadnionych przypadków), przy bardzo dużej średnicy ronda na odcinkach jezdni na rondzie między sąsiednimi wlotami może dochodzić do przeplatania strumieni ruchu.

Skrzyżowanie z wyspą centralną – skrzyżowanie skanalizowane z wewnętrznymi powierzchniami akumulacyjnymi przy wyspie centralnej dla skręcających w lewo pojazdów, wyposażone w sygnalizację świetlną.

 

Skrzyżowanie skanalizowane z szerokim pasem dzielącym na drodze z pierwszeństwem przejazdu – w obrębie pasa dzielącego występują wyznaczone powierzchnie akumulacyjne o pojemności co najmniej 1 samochodu osobowego, którego korzystają pojazdy skręcające w lewo z drogi z pierwszeństwem przejazdu lub pojazdy jadące na wprost bądź skręcające w lewo z wlotów podporządkowanych, skrzyżowanie ułatwia zawracanie.

Przejazdy do zawracania – rozwiązania powstające w wyniku przecięcia szerokiego pasa dzielącego w sposób umożliwiający manewr zawracania, mogą być elementem skrzyżowania lub występują samodzielnie na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami.

Jezdnie do zawracania – pętla powstająca poprzez wykonanie zjazdu z drogi i wjazdu na nią z takim jego ukształtowanie, które umożliwia wykonanie manewru zawracania. Mogą występować samodzielnie lub stanowić uzupełnienie skrzyżowania pełniącego inne funkcje.

Skrzyżowanie typu cygaro – skrzyżowanie skanalizowane, na którym relacje skrętu w lewo ze wszystkich wlotów i relacje na wprost z wlotów podporządkowanych są realizowane w sposób pośredni poprzez przejazdy do zawracania.

Wyspy – wyłączone z ruchu powierzchnie obszaru skrzyżowania i jego wlotów, mogą być wyznaczane przez znaki poziome na jezdni (ciągłe linie) lub wyodrębnione z jedni o krawędziach wyniesionych ponad powierzchnię jezdni na wysokość nie mniejszą niż 6cm z nawierzchnią z kostki, bruku lub z zielenią.

Ze względu na kształt i funkcję wyspy dzielą się na:

a) wyspy dzielące środkowe – rozdzielające jezdnie dwóch kierunków ruchu i służące zwykle do segregacji ruchu pojazdów z przeciwnych kierunków

b) wyspy dzielące boczne – pas dzielący boczny oddzielający przystanek autobusowy od jezdni

c) wyspy trójkątne – oddzielające ruch pojazdów z tego samego kierunku

d) wyspy środkowe, kołowe, owalne lub o innych kształtach, na rondach i skrzyżowaniach z wyspą centralną

e) wyspy azylu – umożliwiające pieszym i rowerzystom przekraczanie jezdni na raty

Wyspy dzielące środkowe:

a) podłużna – stosowana na drodze z pierwszeństwem przejazdu w terenach zabudowy i poza tymi terenami przy większych natężeniach ruchu, wyspa ta towarzyszy wprowadzeniu na wlocie dodatkowego pasu do skrętu w lewo.

b) Duża kropla – stosowana na wlotach dróg podporządkowanych poza terenem zabudowy przy większych natężeniach ruchu, powinna być stosowana tylko w połączeniu z wyspami trójkątnymi

c) Mała kropla – stosowana na wlotach dróg podporządkowanych poza terenem zabudowy przy małych natężeniach ruchu, gdy można zrezygnować ze stosowania wysp trójkątnych.

d) Kryjąca – znajdująca się na przedłużeniu pasa dla skrętu w lewo i wyspy podłużnej na przeciwległym wlocie drogi z pierwszeństwem przejazdu stosowana na skrzyżowaniach typu T.

Węzły.

Grupa A – nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko, jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu

a) Koniczyna     b) Trąbka     c) Krzyż maltański

Grupa B – węzeł częściowo bezkolizyjny, na którym następuje przecinanie torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg. Na tej drodze funkcjonuje skrzyżowanie lub zespół skrzyżowań. Tory ruchu o dominującym natężeniu ruchu powinny być prowadzone bezkolizyjnie.

a) karo

Grupa C – węzeł dwupoziomowy, na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się bezkolizyjnie. Relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach.

Do środków uspokojenia ruchu z zakresu organizacji ruchu zalicza się m.in.:

* wyznaczanie tak zwanych „stref 30”, wydzielonych obszarów o ograniczonej prędkości z wyraźnie oznakowanymi granicami i zmienionym charakterem podkreślającym uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów w strefie

* tworzenie zamkniętych enklaw, mające na celu eliminację ruchu tranzytowego przez obszar uspokajany, poprzez:

* wyznaczenie ciągów ulic jednokierunkowych

* zamknięcie przejazdu przez niektóre ulice dla samochodów (z ewentualnym dopuszczeniem przejazdu komunikacji zbiorowej)

* zastępowanie skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu, skrzyżowaniami równorzędnymi lub rondami

* odpowiednia polityka parkingowa

* optyczne zawężenie pasów ruchu za pomocą oznakowania poziomego

Do budowlanych środków uspokojenia ruchu zalicza się m.in.:

* progi zwalniające

* skrzyżowania z wyniesioną powierzchnią, wyniesione przejścia dla pieszych

* zwężenia pasów ruchu (np. z wykorzystaniem środkowego pasa brukowanego)

* wyspy „kanalizujące” ruch, azyle dla pieszych

* mini i małe ronda

* esowanie pasów ruchu, szykany

* fizyczne zamknięcie przejazdu dla samochodów (całkowite lub umożliwiające przejazd jedynie komunikacji zbiorowej)

* bramy wjazdowe do miejscowości

Kolizja drogowa – zdarzenie drogowe, w wyniku którego osoby w niej uczestniczące nie ponoszą śmierci ani nie doznają urazów, a szkodzie ulegają jedynie mienia (np. samochody)

Wypadek drogowy – to zdarzenie w ruchu drogowym, gdzie jeden lub więcej uczestników ruchu drogowego bierze udział w zdarzeniu, w wyniku którego uczestnik ruchu drogowego został ranny lub doszło do jego śmierci. Należy bezzwłocznie wezwać policję i pogotowie.

Promień łuku kołowego jest zależny od:

- przyspieszenia bocznego dopuszczalnego, - pochylenia poprzecznego,    - prędkości miarodajnej,

Parametr Klotoidy – z klotoidą mamy do czynienia przy projektowaniu krzywej przejściowej    A2 = RLKP

Pojazd samochodowy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Krzywa przejściowa – krzywa stosowana w projektowaniu dróg w celu uzyskania płynnego przejścia między odcinkiem prostym i łukiem.

Zależy od: prędkości pojazdu, klasy drogi
Przyspieszenie kątowe pojazdu poruszającego się po krzywej przejściowej ze stałą prędkością jest stałe więc siła odśrodkowa rośnie liniowo z czasem.

Strefy komunikacyjne:

- strefa ruchu pieszego, - strefa zintegrowanego ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego V<20 km/h

- strefa ruchu uspokojonego V=30 km/h, - strefa umiarkowanej prędkości V= 40-50 km/h

- strefa podwyższonej prędkości V= 60-80 km/h , -strefa wysokiej prędkości V>80 km/h

Środki do zarządzania prędkością:

- przepisy prawne (znaki, ograniczenia prędkości),

- środki działające na psychikę,

- fizyczne zmuszające kierowcę do redukcji prędkości,

Droga samochodowa – budowla liniowa łącząca określone punkty w terenie przeznaczonym do ruchu i postoju pojazdów, do ruchu pieszych oraz zwierząt (w przypadku niższych klas technicznych).

Elementy przekroju poprzecznego drogi:

- pas drogowy, - korona drogi, - jezdnia, - pas dzielący (środkowy, boczny), - pobocze, - opaska chodnika, - droga (ścieżka) rowerowa, - pas awaryjny, - skarpy wykopów lub nasypów, - boczne rowy odwadniające,

Pas drogowy – wydzielony liniami rozgraniczającymi teren do umieszczenia w nim drogi, przeznaczony do urządzeń związanych z obsługą, ochroną drogi, ochroną środowiska, a także zawierające rezerwę terenu pod rozbudowę.

Korona drogi – jest częścią drogi, obejmuje jezdnie lub jezdnie, opaski stanowiące obramowanie jezdni, pasy dzielące, pobocza, chodniki w razie potrzeby również inne elementy (dodatkowe pasy ruchu) pasy dzielące zatoki postojowe, zatoki autobusowe.

Jezdnia – jest częścią korony drogi, przeznaczona do ruchu samochodowego.

Pobocze – jest częścią korony drogi przyległa do jezdni

Pas dzielący – jest częścią korony drogi, która rozdziela jezdnię przeznaczonych do przeciwnych kierunków ruchu (pas dzielący środkowy) lub spełnia inne funkcje (pas dzielący boczny).

Drogi – poza miastem , Jezdnia – w mieście (teren zabudowy)

Opaska chodnika – rodzaj obramowania oddzielającego chodnik od pobocza ziemnego oraz oddzielające różne rodzaje nawierzchni chodników od siebie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin