Rob.Sheppard.-.Fotografia.Cyfrowa.Krajobrazy.i.Natura.w.Photoshopie.CS2.(2007).(osloskop.net).pdf

(6146 KB) Pobierz
Fotografia cyfrowa. Krajobrazy i natura w Photoshopie CS2
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Fotografia cyfrowa.
SPIS TREœCI
Krajobrazy i natura
w Photoshopie CS2
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Rob Sheppard
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 83-246-0683-1
Format: B5, stron: 400
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Fotografowanie przyrody i krajobrazów to jedno z najpopularniejszych zastosowañ
cyfrowego aparatu fotograficznego. Jednak, wbrew pozorom, nie nale¿y do
naj³atwiejszych. Ile razy, fotografuj¹c piêkny jesienny pejza¿, otrzymujemy obrazek
z „wypranymi” kolorami, a po zrobieniu zdjêcia oœnie¿onych górskich szczytów
stwierdzamy, ¿e œnieg jest niebieski, a niebo — bia³e? Uk³ad przetwarzania obrazu
w aparacie cyfrowym nie jest doskona³y, s¹ w nim usterki, które tylko czêœciowo mo¿na
skorygowaæ odpowiednimi parametrami ekspozycji. Na szczêœcie, u¿ytkownicy
aparatów cyfrowych maj¹ w swoim arsenale potê¿n¹ broñ — program Adobe Photoshop
CS2, który pozwala na przeprowadzenie niemal dowolnej korekty cyfrowych fotografii.
Ksi¹¿ka „Fotografia cyfrowa. Krajobrazy i natura w Photoshopie CS2” to przewodnik
po technikach obróbki zdjêæ cyfrowych, ze szczególnym uwzglêdnieniem fotografii
przyrody. Nie znajdziesz tu metod „poprawiania natury”. Nauczysz siê wydobywaæ
ze zdjêæ wszystkie szczegó³y, poszerzaæ ich zakres tonalny i korygowaæ kolorystykê.
Dowiesz siê, jak usuwaæ zmiany wynikaj¹ce z b³êdnie dobranych parametrów
ekspozycji oraz jak retuszowaæ fotografie. Poznasz zalety trybu RAW i sposoby
obrabiania plików w tym formacie. Przeczytasz te¿ o konwersji zdjêæ kolorowych na
czarno-bia³e w taki sposób, aby przypomina³y legendarne ju¿ fotografie Ansela Adamsa.
Swobodna transformacja obiektów
Dobór parametrów ekspozycji
Kadrowanie i prostowanie fotografii
Praca z modu³em Camera Raw
Korzystanie z warstw
Korekcja pó³cieni i koloru
Poprawianie jakoœci drukowanych odbitek
Drukowanie fotografii
IdŸ w œlady mistrzów fotografii pejza¿owej
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
10118786.011.png 10118786.012.png 10118786.013.png 10118786.014.png
Spis treści
Podziękowania 4
O autorze 5
Przedmowa 6
Wprowadzenie 7
Część I Photoshop dla miłośników fotograii
krajobrazowej i przyrodniczej 19
Rozdzial 1. Kilka słów o posługiwaniu się Photoshopem 21
Photoshop i fotograia przyrodnicza.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Najważniejsze są zdjęcia.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Więcej z Ansela Adamsa niż z Billa Gatesa czy Steve’a Jobsa.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Zarys procesu edycji obrazu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Rozdział 2. Jak postąpiłby Ansel? 29
10118786.001.png 10118786.002.png 10118786.003.png
Spuścizna Ansela Adamsa.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Sztuka przeciwko Nauce.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Prace Ansela Adamsa jako modelowy przykład sztuki.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Jakimi narzędziami posługiwał się Adams?.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Czy praca w ciemni może równać się fotografowaniu w plenerze?.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Obrazy pełne ekspresji.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Wariacje na temat.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Interpretacje.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Pytania i odpowiedzi.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Rozdział 3. Najważniejszy jest początek 41
Poprawne zdjęcie od samego początku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Poprawna ekspozycja — wyzwanie dla fotografa.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Co w rzeczywistości dzie­e się z niedoświetlonymi fotograiami? ..........................45
Niedoświetlenie osłabia wymowę cyfrowych fotograii ..................................46
Szum i pasmowanie ............................................................46
Prześwietlenia również należy unikać.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Rozwiązywanie problemów z ekspozycją.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Rozważania dotyczące kliszy ilmowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Ostrość.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Bądź przewidujący.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Wizualizacja i kompozycja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Cyfrowe poprawki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Pytania i odpowiedzi.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
10
10118786.004.png 10118786.005.png
Rozdział 4. Kompozycja sceny: najważniejsze informacje 59
Polecenia Open .( Otwórz ).i. Save As .( Zapisz jako ).. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
TIFF. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
PSD .........................................................................62
JPEG ........................................................................62
Obracanie.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kadrowanie.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Prostowanie horyzontu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Obracanie przy użyciu narzędzia Crop ( Kadrowanie ) ..................................67
Obracanie przy użyciu polecenia Arbitrary ( Swobodnie ) ...............................69
Ogólna korekcja zdjęcia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Konigurac­a punktu czerni i bieli ...................................................72
Polecenie Levels ( Poziomy ) i Threshold ( Próg ) .....................................73
Korekc­a półcieni ...............................................................78
Problemy z kolorem.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Szybka i wygodna korekc­a koloru .................................................82
Nasycenie koloru. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Korekcja zakresów barw, które zostały błędnie zarejestrowane.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
Pytania i odpowiedzi.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Rozdział 5. Krótki kurs formatu Camera Raw 91
11
10118786.006.png 10118786.007.png 10118786.008.png
Porównanie formatów RAW i JPEG.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Format RAW i zdrowy rozsądek.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Kadrowanie i obracanie.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Opcje procesu przetwarzania pliku.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Space (Odstęp) ................................................................95
Depth (Głębia) .................................................................96
Size (Rozmiar); docelowy rozmiar zd­ęcia ...........................................96
Resolution (Rozdzielczość); docelowy rozmiar zd­ęcia ..................................97
Ustawienia automatyczne.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Korekcje tonalne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Korekcja koloru.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Korekc­a kolorystyki zd­ęć w formacie RAW .........................................105
Korekc­a szczegółów obrazu .....................................................108
Korekcja mankamentów obiektywu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Zapisuj zdjęcie podczas pracy.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Optymalizacja modułu Camera Raw pod kątem określonego aparatu.. . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Pytania i odpowiedzi.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Część II Warstwy i inne funkcje programu 115
Rozdział 6. Wszystko o warstwach dokumentu 117
Dlaczego nie zaznaczenia?.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Najważniejsze właściwości warstw.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Warstwy na fotograiach… Ansela Adamsa?.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Wszystko pod kontrolą.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Kilka słów o warstwach na podstawie warstw korekcyjnych.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Tworzenie pierwsze­ warstwy korekcy­ne­ ...........................................124
Warstwy korekcy­ne sta­ą się ­eszcze wygodnie­sze dzięki istnieniu masek. . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Zaznaczenia i maski warstw.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Powielanie warstw.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Powielanie warstwy ............................................................140
Edyc­a powielone­ warstwy ......................................................141
12
10118786.009.png 10118786.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin