Przepisy merytoryczne VI.docx

(20 KB) Pobierz

WYKŁAD VI

 

 

Przepisy merytoryczne :

·         §20 w przepisach merytorycznych można wydzielić przepisy ogólne i przepisy szczególne

·         Wydzielone przepisy ogólne oznacza się nazwą Przepisy ogólne można je scharakteryzować grupy tematyczne oznaczać nazwami charakteryzującymi treści każdej z grup.

·         Budowa aktu prawne na zasadzie od ogółu do szczegółu znajduje swoje uzasadnienie również w jednej z dyrektyw wykładu ( argument ) zgodnie z którą przepis prawny należy interpretować z uwzględnieniem jego miejsca w systematyce aktu prawnego którym jest on zawarty

·         Nieodpowiednie umiejscowienie przepisów ogólnych może zaburzać ich zakres oddziaływania. Dobrym przykładem tego są same ZTP

·         Rozdział I przepisy ogólne umieszczono w nich nie na samym początku aktu lecz w ramach Działu I dotyczącego projektów ustaw. Spowodowało oto że mimo iż w większości zasady wyrażone w tym rozdziale odnoszą się do wszystkich rodzajów aktów prawnych formułowaniu stosuje się ich do aktów wykonawczych. W takiej sytuacji należało najpierw wydzielić dział I przepisy ogólne i zawrzeć w nim odpowiednie zredagowane zasady ogółu odnoszące się do wszystkich AKTÓW PRAWNYCH .

·         To czy merytorycznie wyodrębniony przepisy ogólne należy formalnie zgrupować i odpowiednio oznaczyć zależy od tego jaką objętość ma dany akt prawny. Im większa jest ta objętość tym silniej należy zalecać dokonanie takiego formalnego wyodrębnienia

·         Wada3tólnZasada wyrażona w 20 ust 2 w stosunku do ogólnych zasad systematyzacji przepisów aktu które zostały wyrażone w art. 60, 61,62 Z przepisów tych wynika że wydzielenie przepisów ogólnym powinno się odbywać według następujących reguł :

·         Jeśli przepisy ogólne grupują artykuły to otrzymają nazwę rozdział który to jest numerowany cyfrą arabską jeśli grupują one rozdziały – otrzymują nazwę rozdział i są numerowane cyfrą rzymską a jeśli grupują działy nazwę tytuł i są numerowane cyfrą rzymską itd. Więcej

·         Nazwa jednostki systematyzacyjnej wyższego stopnia składa się  z wyrazów części księga tytuł dział  rozdział z odpowiednią cyfrą porządkową oraz ze zwrotu przepisy ogólne rozpoczętą wielka literą rozpoczętą od nowego wiersza.

Odpowiednik stosujący się do rozporządzenia:

·         $ 125 w przepisach ogólnych rozporządzenia

·         Określa się jego przedmiot w szczególność wtedy gdy tytuł rozporządzenia jest zwięzły i nie zawiera szczegółowej informacji o wszystkich sprawach uregulowanych w rozporządzeniu rozpoczyna przepisów od wyrazów „rozporządzenie określa ……”

·         Postanowienia i stosowane w rozporządzeniu skróty

Przepisy merytoryczne :

·         Zgodnie z tym przepisem na początku aktu powinny się znaleźć kolejno przepisy:

·         Określające zakres spraw regulowanych aktem i podmiotów których ona dotyczy lub spraw i podmiotów wyłączonych spod jej regulacji

·         Objaśnić użyte w akcie skróty i pojęcia , zawiera inne niż wskazane wyżej postanowienia wskazane dla wszystkich albo dla większości przepisów merytorycznych zawartych  w akcie

·         Zasady wyrażone w tym przepisie stosuje się tylko wtedy gdy w danym akcie prawnym wyodrębniono bla bla

·         Nap oczątku klauzula kolizyjna która rozstrzyga zakres zastosowania danego aktu Zamieszczenie na początku danego aktu stosowanych w nim definicji i skrótów oraz wszelkich postanowień wspólnych dla całego aktu jest zgodne z postulatami

W USTAWIE:

·         Pierwszym przepisem aktu powinien być przepis określający zakres spraw regulowanych aktem ( zakres przedmioty) i Pomietowy których on dotyczy ( podmiotowy) Określenie to może uzupełnione w sposobów negatywne

określenie spraw podmiotów włączonych spod regulacji tego aktu.

 

Przepisy merytoryczne ( rozporządzenia)

$ 121.1 tekst rozporządzenia rozpoczyna się od przytoczenia przepisu ustawy zawierającego upoważnienie ustawy jako podstawy prawnej wydania rozporządzenia

·         Jeżeli upoważnienie ustawowe jest wyrażone w kilku przepisów jako podstawę …. Bla bla

·         123 pkt.1 wynika że przepis określający przedmiot rozporządzenia zamieszcza się w szczególności wtedy gdy tytuł rozporządzenia jest zwięzły nie zawiera szczegółowej info o wszystkich sprawach regulowanych w rozporządzenia Oznacza to że przepis określający przedmiot rozporządzenia musi być znacznie bardziej precyzyjny … bla bla

·         Jeśli rozporządzenie nie reguluje w sposób wyczerpujący spraw przekazanych w upoważnieniu ustawowym w przepisie ogólnym tego rozporządzenia powinna się znaleźć info. o tym jakie sprawy nie zostały uregulowane w danym rozporządzeniu

Zakres spraw przepisów merytorycznych

·         Przepisy pełnią ważną funkcję normatywną wyrażoną one normy kolizyjne a więc normy które pozwalają rozwiązywać w procesie stosowania problemy wynikające ze zbiegu przepisów Dzięki prawidłowemu posługiwaniu takimi normami wydaje się realizować postulat niesprzeczności systemu prawnego. Przepisy wyrażające normy zawierają jednocześnie informację o tych

Przepisy merytoryczne:

·         To właśnie odmienna rola przepisów określających zakres aktu od jego tytułu powoduje że4

·         Przepisy określające zakres aktu muszą być znacznie bardziej precyzyjne od tytułu

·         Nawet jeśli zakres aktu został dostatnie precyzyjnie określone w tytule należy go … bla bla

·         Warunkiem poprawnego i zwięzłego określenie przedmiotowego i podmiotowego zakresu spraw regulowanych w danym akcie jest przestrzeganie zasady wyrażonej w $ e ust 2 ZTP w myśl której w akcie nie zamieszcza się przepisów które regulowałyby sprawy wykraczające poza wyznaczony przez nią zakres przedmioty oraz podmiotowy

·         Najczęściej i stosunkowo najzgrabniej zakres przedmiotowy aktu wyraża się przy użyciu zwrotu „określa się, stanowi”

Przykład: art. 1 ustawa z dnia o bla bla  stanowi ….

·         Innym zwrotem służącym określeniu spraw „reguluje”

·         „normuje”

·         Dotyczy  zakres podmiotowy

·         Warunkowe wyłączenie jakiegoś zakresu regulacji wymaga zwrotu Często używa się „nie stosuje się jeżeli”

·         W przepisie określającym zakres spraw regulowanych danym aktem nie powinno się zawierać innych treści w szczególności nie powinno się jednocześnie wyrażać postanowień ogólnych

·         Jeżeli w danym akcie nie zostają wyrażone odpowiednie normy kolizyjne wówczas znajdą zastosowanie:

·         Ogólne normy kolizyjne wyrażone w aktach wyższego rzędu

·         Szczególne normy kolizyjne wyrażone w innej ustawie

·         Reguły kolizyjne powszechnie przyjmowane w orzecznictwie i doktrynie

·         Szczególnymi przypadkami ogólnych norm kolizyjnych są :

·         Normy rozstrzygające konflikty pomiędzy systemami prawnymi

·         Zasada pierwszeństwa  ustawy : 92 art. konstytucji

·         Do reguł kolizyjnych można zaliczyć takie reguły jak :

·         Norma wyższego rzedy reguluje niższego itp.  1 nadrzędna uchyl nadrzędna, późniejsza wcześniejszą , (uzupełnić )

·         Reguły stanowiące konsekwencje ich hierarchii takie jak : ustawa później podrzędna nie uchyla ustawy wcześniej nadrzędnej

·         Ustawa ……

·         Drugim elementem przepisów powinien być słowniczek

·         Zawarcie przesłanki formułowanie definicji danego określenia 146 ZTP

Definicje i skróty w rozporządzeniu:

·         Szczególni należy podkreślić ze w aktach wykonawczych bez upoważnienie ustawowego nie formułuje się definicji ustalających znaczenia określeń ustawowych w szczególności w akcie wykonawczym nie formułuje się definicji które ustalałby znaczenia określeń zawartych w ustawie upoważniającej

·         W słowniczku powinny się znaleźć tylko definicje danych określeń a nie normy postępowania

·         Zawarte w danym rozporządzenie definicję będą stosowane tylko do określeń użytych w tym rozporządzeniu Dlatego  też najbardziej stosowane są zwroty sygnalizują ten zakres  takie o jakich mowa w 148 ZTP

·         Skrótów nie wprowadza się w tym samym przepisie którym formułuje się definicje ( 154 ust. 4 ZTP) stosunków najmniej problemów stwarza wprowadzenie skrótów w tym przepisów dane go aktu w którym po raz pierwszy zostało użyte skrócone określenie

·         Dane określenie ma być  użyte w jednym znaczeniu w obrębie całego jego definicję zamieszcza się w przepisach ogólnych akty 150 art. ZTP

·         Jeżeli danego określenie ma być używane w jednym znaczeniu w obrębie całej jednostki systematyzujące .. bla bla

·         Jeżeli akt zawiera rozbudowane przepisu ogólne i wiele wielokrotnie powtarzających się określeń … bla

 

 

Konstruowanie definicji

·         Jeśli dane określenie jest wieloznaczne znaczenie należy skonstruować jego definicje

·         Nieostrość danego  określenia, gdy nie można go zastąpić należy stworzyć jego definicję

·         Dane określenie nie jest powszechnie zrozumiane należy stworzyć jego definicje $ 8 ust.1 ZTP

·         Zrozumiane na terenie całego kraju

·         Używane współcześnie i nie należy się posługiwać archaizmami

·         Rozumiane tak samo w społ , bez używania wyrażeń środowiskowych

·         Należy stwierdzić czy określenie jest poprawne

·         Ustalenie nowego znaczenia dla danego określenia które może być różnie rozumiane

·         Konieczność korzystanie to wynika z wykładni językowej i poprawnie przyjęte znaczenie jako zasady pierwszeństwa 

·         Inne znaczenie niż poprawne użycie  słowa to trzeba sformułować jego definicję w ustawie

·         § 10 ZTP

Odstąpienie od zasady konsekwencji terminologicznej :

·         §147 ust 2 formułuje sposób postępowania gdy należy odstąpić od zasady wyrażonej w $ 147 ust.1 .

·         §9 ZTP w ustawie należy się posługiwać się zwrotami użytymi w ustawie podstawowej dla danej dziedziny spraw. Prymat decyzji kodeksowej - ZASADA

·         Definicje kodeksowe mają zadanie wykończeniowe znaczące dla systemu prawa

 

DEFINICJA KODEKSOWA -  ZAKOŃCZENIE

 

 

 

 

 

 

5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin