„Prawo administracyjne cześć II”
Rozdział VIII. Podstawowe pojęcia. 5
1. Realizowanie prawa administracyjnego, a jego stosowanie. 6
2. Pojęcia używane do opisywania działań administracji publicznej. 6
3. Stosunek administracyjno prawny. 6
3.1 Pojęcie 6
3.2 Podmioty 6
3.3 Przedmiot i treść 7
3.4 Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie 8
3.5 Kategorie stosunków administracyjnoprawnych 8
3.5.1 Stosunki materialnoprawne i procesowe 8
3.5.2 Stosunki sporne 9
3.5.3 Stosunki potencjalne i realne 9
3.5.4 Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne 9
3.5.5 „Tak zwane szczególne stosunki władcze” 9
3.5.6 Inne kategorie 9
4. Sytuacja administracyjnoprawna. 10
5.Interes w prawie administracyjnym 10
5.1 Uwagi ogólne 10
5.2 Interes publiczny i interes indywidualny 10
5.3 Interes faktyczny (zwykły) 11
5.4 Interes prawny (kwalifikowany) 12
6. Publiczne prawa podmiotowe 13
6.1. Uwagi ogólne 13
6.2 Pojęcie publicznych praw podmiotowych 14
6.3 Cechy publicznych praw podmiotowych 14
6.4 Rodzaje publicznych praw podmiotowych 15
6.5 Ochrona publicznych praw podmiotowych 15
Rozdział IX. Formy działania administracji publicznej 16
1.Zagadnienia ogólne 17
1.1 Pojęcie formy działania administracji 17
1.2 Klasyfikacja form działania administracji 17
1.2.1. Kryterium władztwa 17
1.2.2 Kryterium skutku prawnego 18
1.2.3 kryterium stosunku do obowiązującego prawa. 18
1.2.4 kryterium charakteru działania prawnego 18
1.2.5 kryterium sfery skutku prawnego. 18
1.2.6 Kryterium adresata skutku prawnego. 19
1.2.7 Nowe rodzaje prawnych form działania. 19
2. Akt administracyjny. 19
2.1 Pojęcie aktu administracyjnego. 19
2.2 Decyzja administracyjna. 20
2.2.1 problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej. 20
2.2.2 Decyzja administracyjna, a wyrok sądowy. 20
2.3 Klasyfikacja aktów administracyjnych (decyzji) 21
2.3.1 kryteria podziału związane z adresatem. 21
2.3.2 kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi. 21
2.3.3 Kryterium podziału związane z treścią. 22
2.3.4 Inne kategorie aktów 23
2.4 Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji) 23
2.4.2 Fakt a prawo 23
2.4.3 Impuls do wydania aktu administracyjnego 23
2.4.4 Wybór wstępny 24
2.4.5 Fakty 24
2.4.6 Prawo 25
2.4.7 Dowodzenia faktów i wykładnia prawa 26
2.5 Uznanie administracyjne 27
2.5.3 Kontrola uznania administracyjnego. 28
2.7 Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego 29
2.8 zawartość aktu administracyjnego 29
2.9 Obowiązywanie aktu administracyjnego 30
2.10 Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie. 30
2.10.1 Wygaśnięcie aktu administracyjnego 30
2.10.2 uchylenie aktu administracyjnego 31
2.11 Wadliwość aktu administracyjnego. 32
2.11.1 Pojęcie wadliwości aktu. 32
2.12.2. Gradacja wad aktu administracyjnego 32
2.11.3. rozróżnienie wad aktu administracyjnego. 33
2.11.4 Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość. 33
3. Akty i czynności egzekucyjne 34
3.2 Formy działania organy egzekucyjnego 34
4. Działania bezpośrednio zobowiązujące. 35
4.1 Pojęcie. 35
4.2. Charakterystyka. 35
4.3. Ochrona adresata. 35
5. działania dwustronne administracji. 36
5.1 Uwagi ogólne. 36
5.2 Umowa cywilnoprawna. 36
5.3 Porozumienie administracyjne. 36
5.3.1 Podstawowe cechy charakterystyczne. 36
5.3.2. Porozumienie administracyjne w obowiązującym porządku prawnym. 37
5.4. Umowa administracyjna. 38
5.4.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość. 38
4.4.2 Umowa administracyjna w Niemczech. 38
5.4.3 Umowa administracyjna we Francji. 39
5.4.4. Koncepcja partnerstwa publiczno – prawnego. 39
5.5. Ugoda administracyjna. 40
5.5.1. Pojęcie ugody administracyjnej. 40
5.5.3. Skutki ugody. 40
5.6 Przyrzeczenie administracyjne. 40
6. działania faktyczne administracji. 41
6.1 działania społeczno organizatorskie. 41
6.2 działania materialno techniczne 42
7. Bezczynność i milczenie administracji. 42
7.1. Istota bezczynności oraz milczenia. 42
7.2.2 Bezczynność w postępowaniu administracyjnym. 42
7.2.3. Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym. 43
7.3. Milczenie administracji. 43
X. Sądownictwo administracyjne. 44
1. zagadnienia ogólne. 45
1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego. 45
1.2. Sądownictwo administracyjne, a sądownictwo powszechne i administrowanie. 45
1.3 Cele sądownictwa 46
1.5. Systemy sądownictwa. 47
1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego. 47
2. Ustrój sądów administracyjnych. 47
2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny. 47
2.2 struktura sądów administracyjnych. 47
2.3 Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa. 48
3. Przedmiot ochrony 49
3.2 przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych. 50
4. podmioty 50
4.1 podmioty czynne 50
4.2 podmioty bierne 51
4.3 inne podmioty 51
5. Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego (przedmiot i zakres zaskarżenia) 51
5.2 sposób określenia przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia) 51
5.3. System francuski. 52
5.4. System niemiecki. 52
5.5. System polski. 52
5.5.1 Decyzja administracyjna 53
5.5.2 Postanowienia administracyjne 53
5.5.3 Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa 53
5.5.4 Akty prawa miejscowego 54
5.5.5. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków. 54
5.5.7 Akty nadzoru 54
5.5.7 Bezczynność administracji 54
5.5.8 inne przedmioty zaskarżenia 55
5.5.9 Enumeracja negatywna 55
5.5.10. Spory kompetencyjne. 55
...
gosicka