Autobus do 100 kmh.pdf
(
1903 KB
)
Pobierz
278060554 UNPDF
BADANIA TECHNICZNE
Badania techniczne
Fot. Mercedes
Sylwester Murawski
Autobus
o dopuszczalnej
nisterstwa Infrastruktury, dotyczących warunków tech-
nicznych pojazdów i zakresu ich niezbędnego wyposa-
żenia oraz zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicz-
nych pojazdów i wzorów dokumentów stosowanych przy tych
badaniach, zmusza diagnostę przeprowadzającego badanie do
podejmowania decyzji opartych na porównaniu zapisów praw-
nych i tworzeniu własnej opinii przy ich niejasności. Diagnosta
to technik lub inżynier, specjalista techniczny, który powinien
dysponować jasnymi i precyzyjnymi zapisami prawnymi. Nie
wydaje się najlepszym rozwiązaniem składanie na jego barki
odpowiedzialności interpretacyjnej w tym zakresie.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia
2002 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wypo-
sażenia w rozdziale 6 §23 ust. 2 stanowi:
„2. Autobus powinien być typu homologowanego w za-
kresie hamowania według regulaminu nr 13 EKG ONZ zgod-
nie co najmniej z 06 serią poprawek”.
Jednocześnie w rozporządzeniu ministra infrastruktury z
dnia 16 grudnia 2003 r. (z późniejszymi zmianami) w spra-
wie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych
pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych
badaniach przeczytamy w załączniku nr 1 poz. 16 ust. 16.1
pkt 2 dotyczącym specjalistycznego badania autobusu, któ-
rego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspre-
sowej wynosi 100 km/h:
„2. Brak lub niedziałanie zwalniacza hamulcowego”.
Tak więc brak zwalniacza w odniesieniu do każdego auto-
busu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h musi powodo-
wać negatywny wynik badania.
Przytoczone wyżej przepisy prawne dotyczą warunków
technicznych i specjalistycznego badania
tego samego
ro-
dzaju pojazdu.
Sam regulamin nr 13 EKG ONZ jest bardzo obszernym ak-
tem prawnym, ale rzeczywiście są w nim opisane wymagania
dotyczące układu hamulcowego pojazdów kategorii M2 i M3,
czyli autobusów o masie całkowitej do 5000 kg i powyżej.
W odniesieniu do autobusów homologowanych w katego-
rii M2 nie jest wymagany zwalniacz.
Powstaje zatem pytanie: czym powinien kierować się dia-
gnosta przy podejmowaniu decyzji o wyniku badania?
Przy kryteriach oceny zamieszczonej w zakresie i sposo-
bie przeprowadzania badań technicznych wystarczyło dopi-
sać krótki tekst: „Nie dotyczy kategorii homologacyjnej M2” i
nie byłoby problemu.
Umieszczanie w akcie wykonawczym zapisu stwierdzają-
cego, że dany pojazd ma spełniać wymagania określonego re-
gulaminu europejskiego, jest ułatwieniem przy jego tworze-
niu i utrudnieniem przy jego stosowaniu. Kierując się taką
zasadą tworzenia aktu prawnego, można zastosować tylko
zapisy prawa Unii Europejskiej i zrezygnować z ich przeło-
żenia na polskie przepisy w tym zakresie.
Diagnosta ma ściśle określone akty prawne na stanowisku
stacji kontroli (rozporządzenie ministra transportu i budow-
nictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych
wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania
techniczne pojazdów, zał. nr 1) i nimi powinien się posługi-
wać. Nie jest możliwe rozstrzyganie wątpliwości interpreta-
cyjnych dotyczących prawa na stanowisku pracy diagnosty.
Klient czeka i nie zadowoli się wątpliwym wyjaśnieniem.
Dlaczego ten, który wykonuje techniczne czynności spraw-
dzające ma zamieniać się w radcę prawnego?
Sylwester Murawski, wykształcenie średnie techniczne.
Kariera zawodowa: mechanik, diagnosta, kierownik
stacji, dyrektor zarządzający przedsiębiorstwa. Obecnie
dyrektor biura Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.
Na łamach Serwisu Motoryzacyjnego porusza problemy
prawne i techniczne związane ze stacjami kontroli
pojazdów oraz z działalnością PISKP.
Jeśli ktoś by mnie zapytał, czy dopuściłbym do ruchu au-
tobus o dopuszczalnej szybkości do 100 km/h bez zwalnia-
cza na podstawie aktów prawnych, to odpowiedziałbym, że
nie. Ja też jednak jestem tylko technikiem.
S
SERWIS
MOTORYZACYJNY
10/2008
29
prędkości
do 100 km/h
S
zczegółowa analiza rozporządzeń wykonawczych Mi-
Plik z chomika:
jan.xxl
Inne pliki z tego folderu:
Badanie_pojazdow_ADR_2.pdf
(3065 KB)
Sprawdzanie elementow nosnych.pdf
(4793 KB)
Pojazdy marki SAM.pdf
(1402 KB)
Pojazdy do przewozu pieniedzy.pdf
(1986 KB)
Pierwsze badanie techniczne.pdf
(1807 KB)
Inne foldery tego chomika:
- AutoMapa 6.10 E (1206) EUROPA + POLSKA ( ORYGINAŁ ) 23-06-2012 ◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉◉
• Vivid WorkShop Data ATI 10.2 PL - sprawdzona instalacja
• Vivid Workshop Data ATI v10.2 Q2 2010 PL+ dodatki
►AUTOROBOT 2.12 PL
★ Testy gimnazjalne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin