Wyklady_z_poprzedniego_roku_-_projekty_unijne.docx

(76 KB) Pobierz
PGiPUE Kola-Bezka 2011

Polityka Gospodarcza i Projekty UE – Wykłady, dr M. Kola-Bezka 2011

© SDR

projekty UE – Wykłady, dr M. Kola-Bezka

Bloki tematyczne:

1. Polityka gospodarcza i projekty UE

2. Ewolucja polityki spójności

3. Założenia polityki spójności na lata 2007-2013

4. Instytucjonalny system wdrażania polityki spójności w Polsce

5. Informacja i promocja projektów finansowych ze środków UE

6. Ewaluacja polityki spójności, programów i projektów finansowanych ze środków UE

 

Zalecana literatura:

- Z. M. Doliwa-Klepacki, Integracja Europejska, Temida2, Białystok 2005

- J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska, K. Michałowska-Gorywoda, Integracja Europejska, W-wa 2007

- Traktat lizboński

:: Wykład 01 :: 15-02-2011

2/EWOLUCJA POLITYKI SPÓJNOŚCI

Istota polityki spójności (do momentu wejścia w życie traktatu lizbońskiego):

„W celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Wspólnoty, rozwija ona i prowadzi działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej i społecznej. W szczególności Wspólnota zmierza do zmniejszania dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów lub wysp uprzywilejowanych, w tym obszarów wiejskich”.

                            (Tytuł XVII Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Artykuł 158)

 

Istota polityki spójności

„W celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Wspólnoty, rozwija ona i prowadzi działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. W szczególności Wspólnota zmierza do zmniejszania dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów oraz zacofania regionów najmniej uprzywilejowanych.

Wśród regionów, o których mowa, szczególną uwagę poświęca się obszarom wiejskim, obszarom podlegającym przemianom przemysłowym i regionom, które cierpią na skutek poważnych i trwałych niekorzystnych warunków przyrodniczych lub demograficznych, takim jak najbardziej na północ wysunięte regiony o bardzo niskiej gęstości zaludnienia oraz regiony wyspiarskie, transgeniczne i górskie.”

              (Tytuł XVIII Traktatu o funkcjonowaniu UE – Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna, Artykuł 174)

 

Obecnie polityka spójności ma:

Wymiar REGIONALNY – ma na celu zmniejszanie dysproporcji w rozwoju gospodarczym i społecznym regionów oraz wzmacnianie ich konkurencyjności.

Wymiar HORYZONTALNY – ma przyczyniać się do rozwiązywania określonych problemów widocznych w skali całych gospodarek narodowych i całej UE (m.in. bezrobocie, ochrona środowiska, równość szans kobiet i mężczyzn).

 

W wymiarze horyzontalnym perspektywy na lata 2007-2013 kładzie się nacisk także na: politykę partnerstwa, innowacje i współpracę międzynarodową, politykę horyzontalną i rozwój lokalny.

 

Zbliżonym pojęciem jest polityka strukturalna – jej celem jest łagodzenie dysproporcji zagrażających harmonijnemu rozwojowi danego obszaru gospodarczego i ułatwianie dostosowań do zmieniających się warunków działania. Na poziomie UE jest ona stopniowo integrowana wokół rozwiązywania problemów powstających w regionach słabo rozwiniętych.

 

Kategorie jednostek terytorialnych zwanych regionami ekonomicznymi:

1) jednostki terytorialne wyodrębnione dla celów analizy procesu rozwoju społeczno-gospodarczego w wymiarze terytorialnym;

2) jednostki stanowiące określone całości (systemy) przestrzenno-gospodarcze ukształtowane w procesie terytorialnego podziału pracy;

3) obszary wyróżniające się występowaniem specyficznych zjawisk przestrzenno-gospodarczych;

4) jednostki podziału terytorialno-administracyjnego utworzone dla celów zarządzania publicznego oraz polityki społeczno-gospodarczej i regionalnej.

 

Region ekonomiczny jako jednostka terytorialno-administracyjna

„PRZECIW”

Podziały polityczno-administracyjne często:

# nie respektują granic naturalnych jednostek fizyczno-geograficznych,

# przecinają wspólnoty etniczne, socjologiczne,

# mają krótkie tradycje,

# mają charakter ahistoryczny i dzielą w sposób arbitralny ukształtowane w ciągu stuleci wspólnoty terytorialne.

 

„ZA”

Podziały polityczno-administracyjne umożliwiają:

# dokonywanie precyzyjnej delimitacji przestrzennej,

# gromadzenie i przetwarzanie danych statystycznych,

# wykorzystywanie wyników badań prowadzonych w przekroju terytorialno-administracyjnym dla celów polityki społeczno-gospodarczej zarządzania publicznego i administracji.

 

Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS)

NUTS – jednolita kategoryzacja jednostek regionalnych państw członkowskich UE, opracowana przez Eurostat we współpracy z odpowiednimi departamentami KE oraz urzędami statystycznymi państw członkowskich w celu ujednolicenia systemu zbierania, harmonizacji i udostępniania danych statystycznych o sytuacji społeczno-gospodarczej WE w przekroju regionalnym. Wprowadzona rozporządzenie PE i Rady w 2003r.

 

NUTS 1 – państwa członkowskie w całości lub grupy regionów niższego szczebla;

NUTS 2 & 3 – mają ułatwiać rozwiązywanie problemów społeczno-gospodarczych w układzie region-kraj-UE;

NUTS 4 & 5 – w odróżnieniu od pierwszych trzech poziomów (regionalnych) określono je jako lokalne; od 2007 r. przemianowane na lokalne jednostki administracyjne (LAU1 – dawny poziom NUTS 4, LAU2 – dawny poziom NUTS 5).

 

Od 1 stycznia 2008r. liczba jednostek NUTS i LAU wynosi:

NUTS 1 – 97 (w Polsce 6 makroregionów);

NUTS 2 – 271 (w Polsce 16 województw);

NUTS 3 – 1303 (w Polsce 66 zgrupowań powiatów);

LAU 1 – 8398 (w Polsce 314 powiatów i 65 miast na prawach powiatów);

LAU 2 – 121601 (w Polsce 2478 gmin).

 

Istota rozwoju regionu

Rozwój regionu jest procesem wszelkich zmian ilościowych i jakościowo-strukturalnych zachodzących na danym obszarze (w systemie przestrzenno-gospodarczym).

 

Rozwój progresywny – polega na zmianach pozytywnych względem przyjętych i (zawsze) dyskusyjnych założeń.

Rozwój regresywny polega na zmianach negatywnych względem przyjętych i (zawsze) dyskusyjnych założeń.

Materialną podstawę rozwoju regionu stanowi wzrost gospodarczy, którego wyznacznikiem są zmiany w wytworzonym w regionie PKB (są to zmiany ilościowe).

 

Zmianom ilościowym PKB towarzyszą przeobrażenia jakościowo-strukturalne:

# poprawia się jakość i zwiększa się asortyment wytwarzanych dóbr i usług,

# zmienia się jakość i struktura wykorzystywanych czynników produkcji,

# doskonaleniu ulega technika i technologia wytwarzania,

# następują przesunięcia w sektorowo-branżowej strukturze działalności gospodarczej i w jej lokalizacji,

# zmienia się stosunki ekonomiczne, a także społeczne,

# poprawiają się warunki bytu i poziomu życia regionalnych społeczności,

# rosną standardy cywilizacyjne.

 

popyt konsumpcyjny gospodarstw domowych – C

+

inwestycje sektora prywatnego – I

+

wydatki państwa – G

+

eksport netto – NX

=

PKB w cenach rynkowych

+

saldo z tytułu własności za granicą

=

PNB w cenach rynkowych

-

amortyzacja – A

=

PNN w cenach rynkowych

-

podatki pośrednie

+

dotacje

=

PNN w cenach czynników produkcji = dochód narodowy

 

Wady PKB jako miernika rozwoju regionów

# pomijanie produkcji nierejestrowanej (nielegalnej) oraz niebędącej przedmiotem transakcji rynkowych (produkcja gospodarstw domowych oraz podmiotów drobnotowarowych na własne potrzeby),

# ignorowanie tzw. Efektów zewnętrznych, a zwłaszcza degradacji środowiska przyrodniczego,

# pomijanie czasu wolnego, który jest istotnym elementem poziomu życia ludzi,

# nieuwzględnianie podatków pośrednich, co powoduje zniekształcenia porównań obejmujących kraje o różnych stawkach tych podatków,

# obejmowanie produkcji tzw. Dóbr wątpliwych, niepożądanych ze względów społecznych.

 

Model polityki regionalnej realizowanej do połowy lat 70. XX w.:

# rolę wyłącznego podmiotu polityki regionalnej pełniło państwo,

# działania państwa były zorientowane na:

              - finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,

              - budowa wielkich kompleksów przemysłowych na obszarach zacofanych,

              - finansowanie deglomeracji czynnej dużych ośrodków przemysłowych,

 

# najważniejsze narzędzia realizacji polityki regionalnej:

              - dotacje i subwencje przyznawane inwestorom z budżetu państwa,

              - ulgi fiskalne,

              - wydatki państwa na tzw. Infrastrukturę ciężką,

              - podejmowanie przez państwo inwestycje produkcyjne w regionach zacofanych.

 

Przyczyny reorientacji polityki regionalnej w połowie lat 70. XX w.:

# ograniczone rezultaty polityki regionalnej prowadzonej przez państwo,

# drastyczne zmniejszenie się możliwości finansowych państwa,

# istnienie dużego zróżnicowania stopnia rozwoju społecznego i gospodarczego między poszczególnymi państwami członkowskimi oraz istnienie jeszcze większych dysproporcji rozwojowych między regionami;

przyczyny:

              - pogłębianie procesów integracyjnych,

              - poszerzanie procesów integracyjnych,

# istnienie i dalsze pogłębianie tych dysproporcji mogło doprowadzić do:

              - osłabienia konkurencyjności ugrupowania,

              - trudności prowadzenia jednolitej polityki gospodarczej w ugrupowaniu,

              - konfliktów wewnątrz Wspólnoty,

              - hamowania procesów integracji.

 

Lata 1958-1974:

# polityka regionalna realizowana wyłącznie na szczeblu krajowym i finansowana głównie przez państwa z ich budżetów narodowych,

# powołano EFS (1960) i EFOiGR (1962), ale wymiar regionalny przyznano tym funduszom dopiero w 1972r.,

# utworzono EBI.

 

Lata 1975-1987 – okres, w którym ukształtowano wspólnotową politykę regionalną:

# utworzono EFRR (1975),

# zwiększenie skali finansowania polityki regionalnej,

# środki EFRR były rozdzielane w formie tzw. kwot krajowych, każde państwo-beneficjent miało swobodę rozdysponowania uzyskanych środków,

# wprowadzenie tzw. części pozakwotowej (1980) – pozostawienie do samodzielnej dyspozycji KE 5% EFRR i umożliwieniu jej interweniowania w regionach nieobjętych pomocą państw członkowskich,

# zastąpienie kwot krajowych określonymi procentowo widełkami interwencji (1984),

# wprowadzenie zasady stopniowego zastępowania subwencjonowanych projektów inwestycyjnych dofinansowaniem programów:

              - narodowych (krajowych),

              - inicjowanych przez Wspólnoty.

 

Polityka spójności w latach 1988-1992:

# polityka regionalna zyskała podstawy traktatowe – do JAE wprowadzono tytuł XIV „Spójność gospodarcza i społeczna”,

# głównym mechanizmem służącym wzmocnieniu spójności gospodarczej i społecznej miały być trzy instrumenty finansowe – fundusze strukturalne: EFRR, EFS, EFOiGR.

# podwojenie sumy środków na politykę spójności,

# uchwalono pierwszą perspektywę finansową (1989-1993),

# ustalono dyscyplinę budżetową – kontrola wzrostu wydatków rolnych; (ustalono górną granicę dochodów budżetowych Wspólnot  na poziomie 1,2% PKB krajów członkowskich),

# wprowadzono czwarte źródło dochodów w postaci wpłat bezpośrednich państw członkowskich obliczanych wg jednolitego „opodatkowania” PKB państw członkowskich,

# wyznaczono priorytetowe cele polityki spójności,

# opracowano wspólnotową nomenklaturę terytorialnych jednostek statystycznych (NUTS),

# określono zasady wspólnotowej polityki regionalnej.

 

Polityka spójności w latach 1993-1999:

# kolejna reforma polityki spójności jako następstwo Traktatu z Maastricht,

# politykę spójności umieszczono wśród głównych filarów rozwoju ekonomicznego UE,

# utworzono Fundusz Spójności/Kohezji – w celu ułatwienia najbiedniejszym państwom UE sprostanie kryterium zbieżności,

# w 1994r. pracę rozpoczął Komitet Regionów – uznanie prawa władz regionalnych do uczestniczenia w procesie decyzyjnym UE,

# utworzono Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa,

# wydłużono perspektywę finansową,

# dodano cel 6 – wspomaganie regionów o niskiej gęstości zaludnienia,

# wzmocnienie roli EBI w polityce regionalnej – bank miał ułatwiać finansowanie projektów służących waloryzacji regionów najsłabiej rozwiniętych; w gestii EBI od czerwca 1994r. pozostaje Europejski Fundusz Inwestycyjny, który gwarantuje portfele zobowiązań banków specjalizujących się w finansowaniu MŚP.

# położono nacisk na cel horyzontalny – równość szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy.

 

Fundusz spójności

# został utworzony na okres przejściowy dla najmniej zamożnych krajów (w których wskaźnik PKB na mieszkańca kształtował się poniżej 90% średniej unijnej),

# wypłacana pomoc została uzależniona od podjęcia przez dany kraj programu konwergencji,

# może finansować wydatki na terytorium całego kraju, związane z tzw. dużymi projektami z zakresu ochrony środowiska i transeuropejskich połączeń transportowych,

# wspiera pojedyncze projekty,

# pomoc UE dla sektora środowiska i sektora transportu odzwierciedla filozofię trwałego i zrównoważonego rozwoju. Polega ona na zwiększaniu produktywności i konkurencyjności gospodarki m.in. poprzez rozwój infrastruktury transportowej, lecz zarazem nie kosztem środowiska i jego zasobów, a przez to kosztem przyszłych pokoleń.

 

Polityka spójności w latach 2000-2006:

# okres, w którym do UE przystąpiły kraje Europy Środkowo-Wschodniej,

# wprowadzenie zasady n+2 – umożliwia wykorzystanie środków zaprogramowanych w roku n najpóźniej do końca roku n+2,

# ograniczenie liczby celów:

CEL 1 – promowanie rozwoju i dostosowań strukturalnych w regionach słabiej rozwiniętych zdefiniowanych na poziomie NUTS2.

CEL 2 – wspieranie gospodarczych i społecznych przekształceń obszarów przeżywających trudności strukturalne (tzn. obszarów mutacji przemysłu, upadających obszarów wiejskich, obszarów uzależnionych od rybołówstwa oraz tzw. trudnych dzielnic miast);

CEL 3 – pomoc państwom członkowskim w modernizacji polityki i systemów kształcenia, szkolenia i zatrudnienia.

 

Inicjatywy wspólnotowe (2000-2006):

INTERREG – inicjatywa wspierająca współpracę przygraniczną, transnarodową  i międzyregionalną, służąca wzmocnieniu harmonijnego, zrównoważonego i trwałego rozwoju całego obszaru UE,

URBAN – inicjatywa wspierająca gospodarczą i społeczną regenerację miast i obszarów miejskich znajdujących się w kryzysie,

EQUAL – inicjatywa wspierająca współpracę ponadnarodową w zakresie nowych środków zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy,

LEADER – inicjatywa wspierająca rozwój obszarów wiejskich.

 

:: Wykład 04 :: 08-03-2011

Zasady polityki spójności UE

Zasady generalne: Subsydiarność, Koordynacja, Elastyczność;

Zasady organizacji polityki spójności: Program...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin