Bud.Sam.3.doc

(1169 KB) Pobierz
POLITECHNIKA RZESZOWSKA

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

 

ZAKŁAD  POJAZDÓW   SAMOCHODOWYCH I  SILNIKÓW   SPALINOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z Laboratorium Budowy Samochodów

 

Temat: Budowa skrzyni biegów II wałkowej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Cel ćwiczenia:

Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z budową i zasadą działania skrzynki biegów II wałkowej.

 

2.Wiadomości teoretyczne:

Skrzynia biegów w samochodzie służy do:

a)      Zmian przełożeń dynamicznych w przekładniach w celu uzyskania na kołach napędowych samochodu momentu obrotowego umożliwiającego pokonywanie zmiennych oporów jazdy,

b)     Zmian przełożeń kinematycznych w przekładniach w celu umożliwienia ruchu samochodu w granicach szybkości o większej rozpiętości niż rozpiętość wykorzystywanych obrotów silnika,

c)      Zmiany kierunku obrotów silnika w celu umożliwienia jazdy samochodu do tyłu,

d)     Odłączania trwałego silnika od mechanizmów napędowych w celu umożliwienia uruchomienia silnika i jego pracy na biegu jałowym w czasie postoju samochodu.

 

Ze względu na sposób zmiany przełożeń skrzynie biegów można podzielić na:

(a)   Stopniowe, w których ograniczoną liczbę przełożeń uzyskuje się skokami

(b)   Bezstopniowe, w których w określonych granicach można uzyskać nieskończenie wielką liczbę przełożeń i zmiany ich zachodzą w sposób ciągły,

(c)   Mieszane czyli posiadające cechy skrzyń stopniowych i bezstopniowych

 

Do skrzyń biegów stopniowych należą skrzynie biegów:

·         z kołami zębatymi o osiach stałych,

·         z kołami zębatymi o osiach obracających się (planetarne)

 

Do skrzyń biegów bezstopniowych należą skrzynie:

·         z przekładniami hydraulicznymi

·         z przekładniami elektrycznymi

·         z przekładniami mechanicznymi (ciernymi lub bezwładnościowymi)

 

Najczęściej stosowany jest tzw. trzywałkowy układ skrzynek biegów. Oprócz tego buduje się także skrzynki dwuwałkowe, w których napęd przenoszony jest z wałka napędzającego, przez przekładnie zębate poszczególnych biegów, na wałek napędzany umieszczony równolegle do wałka napędzającego. W tych konstrukcjach skrzynka biegów jest połączona zwykle z przekładnią główną i mechanizmem różnicowym półosi napędowych i zamknięta wraz z nimi w jednej obudowie. Charakterystyczną ich cechą jest to, że zamiast trzech wałków mają tylko dwa: sprzęgłowy, leżący na osi wału korbowego silnika oraz główny, leżący na osi przekładni głównej i zakończony zębnikiem przekładni głównej.

Wadami tego rodzaju skrzynek biegów są :brak biegu bezpośredniego, ponieważ napęd na wszystkich biegach, nie wyłączając najwyższego, jest przenoszony przez przekładnie zębatą z jednego wałka na drugi, oraz umieszczenie osi wałków wejściowego i wyjściowego na różnych poziomach, przy czym odległość tych osi jest dość duża ze względu na to, że przełożenie każdego biegu jest uzyskiwane tylko przez jedną parę kół zębatych.

W stosunku do innych skrzynek , skrzynki dwuwałkowe mają m.in.następujące zalety:

·         wysoką sprawność,

·         zwartość konstrukcji,

·         mniejsze naciski na wały i łożyska.

 



Układ napędowy samochodu Fiat 126p.

 

3. Synchronizatory

Jedną z części odpowiedzialnych za prawidłową pracę skrzyni biegów jest synchronizator.

Zadaniem synchronizatorów jest zapobieganie włączeniu sprzęgła zębatego przed wyrównaniem prędkości obrotowych sprzęganych elementów oraz przyspieszenie wyrównania tych prędkości, z wykorzystaniem do tego celu siły wywieranej przez kierowcę na dzwignię zmiany biegów.

 



                      Synchronizator cierny

 

 

1 pierścień zewnętrzny sprzęgła kłowego, 2-sprężyste pierścienie synchronizatora ciernego, 3-ząbkowany pierścień sprzęgła kłowego, 4-pierścień zabezpieczający,5-piasta sprzęgła, 6-prowadnice klinowe, 7-występy rozpierające pierścień sprężysty, 8-koło zębate obrotowe.

 

Wnioski:

Skrzynie biegów po określonym przebiegu wykazują zużycie elementów współpracujących z sobą podczas zwiększania lub zmniejszania prędkości jazdy. Zużycie powoduje także złe parametry skrzyni.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin