Bud.sam.7 i 8.doc

(859 KB) Pobierz
POLITECHNIKA RZESZOWSKA

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

 

ZAKŁAD  POJAZDÓW   SAMOCHODOWYCH I  SILNIKÓW   SPALINOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdanie z Laboratorium Budowy Samochodów

 

 

Temat: Budowa układu kierowniczego.

  Przekładnie kierownicze.

                                                      Mechanizmy zwrotnicze.

 

                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                               

 

 

 

1.     Cel ćwiczenia:

Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z budową układów kierowniczych i mechanizmów zwrotniczych.

 

2.Wiadomości teoretyczne:

Układ kierowniczy jest to zbiór mechanizmów umożliwiających kierowanie pojazdem. Układ kierowniczy powinien odpowiadać następującym warunkom:

¨         zależność kinematyczna między kątami skrętu kół kierowanych powinna być możliwie bliska zależności teoretycznej;

¨         koła skręcone powinny samoczynnie powracać do położenia odpowiadającego kierunkowi jazdy na wprost;

¨         przemieszczenia kół powodowane nierównościami drogi nie powinny powodować zmiany kierunku jazdy;

¨         kierowanie pojazdem powinno być łatwe i skuteczne;

 

W układzie kierowniczym rozróżnia się dwie grupy elementów, tworzące mechanizmy: zwrotniczy, kierowniczy.

Mechanizm zwrotniczy to zespół dzwigni i drążków łączących koła kierowane. Najprostszym takim rozwiązaniem, najpowszechniej stosowanym, jest trapezowy mechanizm zwrotniczy. W samochodach z niezależnym zawieszeniem kół dobór parametrów geometrycznych mechanizmu zwrotniczego jest trudniejszy niż w przypadku sztywnej osi przedniej dlatego stosuje się bardziej złożone mechanizmy zwrotnicze w których drążek poprzeczny jest dzielony. Skłonność samochodu do wychodzenia z zakrętu oraz utrzymywanie kierunku jazdy na wprost, mimo działania niewielkich sił bocznych, uzyskuje się przez odpowiednie pochylenie kół oraz sworzni zwrotnic.

Mechanizm kierowniczy umożliwia skręt kół kierowanych (pod wpływem obrotu koła kierownicy) oraz, dzięki odpowiedniemu przełożeniu dostosowuje wartości sił przyłożonych przez kierowcę do koła kierownicy i wartości kątów obrotu tego koła do wartości sił i kątów niezbędnych do kierowania pojazdem.

W skład mechanizmu kierowniczego wchodzą:

-                                                                   koło kierownicy;

-                                                                   wał kierownicy;

-                                                                   przekładnia kierownicza;

-                                                                   ramię przekładni kierowniczej;

-                                                                   drążek podłużny;

-                                                                   ramię zwrotnicy;

 

Głównym zespołem mechanizmu kierowniczego jest przekładnia kierownicza. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego przełożenia kinematycznego i dynamicznego oraz odpowiedniej charakterystyki sprawności mechanizmu kierowniczego. Istnieje wiele odmian przekładni kierowniczych wśród których wyróżnić można przekładnie:

·                    ślimakowe zwykłe;

·                    ślimakowe globoidalne;

·                    wodzikowe;

·                    zębatkowe;

·                    śrubowe;

·                    śrubowo-kulkowe;

 

2.    

Opracowanie wyników.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przy skręcie w prawo

 

2

2

2,079916

0,079916

4

4

3,773217

0,226783

6

5,5

5,384773

0,115227

8

7,5

6,897557

0,602443

10

9

8,318314

0,681686

12

11

9,656599

1,343401

14

13

10,92165

2,078346

16

15

12,12183

2,878175

18

16

13,2645

2,735496

20

18

14,35621

3,64379

22

19,5

15,40271

4,097294

24

21,5

16,4091

5,0909

26

22,5

17,37994

5,120058

28

26

18,31931

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin