Wtrysk bezpośredni w silnikach Diesla__ksiązka.pdf

(132207 KB) Pobierz
03
Wtrysk bezpoÊredni
w silnikach Diesla
wtrysk z pompà VP44
wtrysk CDI w samochodach Mercedes-Benz
diagnozowanie typowych usterek
Krzysztof Trzeciak
wspó∏praca:
Jan Zawadzki
Wydawnictwo INSTALATOR POLSKI
PREZES mgr W∏adys∏aw Polesiƒski
REDAKTOR NACZELNY mgr in˝. Krzysztof Trzeciak
e-mail: k.trzeciak@automotoserwis.com.pl
SEKRETARZ REDAKCJI mgr in˝. El˝bieta Woêniak
e-mail: e.wozniak@automotoserwis.com.pl
ADRES REDAKCJI ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa
tel. 678-64-90, fax 679-71-01
www.automotoserwis.com.pl
REKLAMA
Dyrektor ds. Marketingu i Reklamy
Gra˝yna Ka∏u˝yƒska
Specjalista ds. Reklamy
Magdalena Dyszy tel. 678-37-33
e-mail: m.dyszy@automotoserwis.com.pl
PRENUMERATA : tel. 678-38-05
GRAFIKA I ¸AMANIE : MAT-Andrzej Glanda
DRUK: TAURUS, Kazimierów 13 k. Halinowa
225622277.002.png
Od redakcji
Silnik wysokopr´˝ny z wtryskiem bezpoÊrednim i w pe∏ni elektronicznym sterowaniem zosta∏
po raz pierwszy zaprezentowany publicznie na IAA we Frankfurcie w 1989 r. Silnik TDI firmy
Volkswagen zapowiada∏ wtedy prawdziwà rewolucj´ w budowie silników wysokopr´˝nych. Jednak
mog∏a si´ ona dokonaç tylko dzi´ki temu, ˝e równie˝ inni producenci podj´li produkcj´ takich
silników. Wszyscy oni przyczynili si´ do powstania ca∏kiem nowego wizerunku silnika
wysokopr´˝nego: kiedyÊ powolny, ha∏aÊliwy i twardo pracujàcy, dziÊ jest ˝wawy, komfortowy i bardzo
oszcz´dny. Ju˝ dawno przyczynami niedomagaƒ silników nie sà jedynie dotychczas znane usterki,
takie jak zawieszajàce si´ i kroplàce po zamkni´ciu wtryskiwacze, nagle s∏abnàce elektromagnetyczne
zawory odcinajàce albo zu˝yte spr´˝yny odÊrodkowego przestawiacza wtrysku. Teraz êród∏em
problemów sta∏y si´ tak˝e elektroniczne uk∏ady sterujàce zasilaniem. Mo˝na je diagnozowaç
korzystajàc z odpowiednich przyrzàdów, oczywiÊcie pod warunkiem, ˝e zna si´ podstawy budowy
i dzia∏ania badanego uk∏adu.
W tym Poradniku zostanà przedstawione uk∏ady wtryskowe z pompà VP44 stosowane
w samochodach Audi, BMW, Ford, Opel oraz uk∏ady wtryskowe Common Rail w Mercedesach.
Krzysztof Trzeciak
Na ok∏adce fot. Bosch
Wspó∏praca: Jan Zawadzki
Spis treÊci
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
1. Pompa VP44 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.1. Dwie generacje pomp VP44 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.2. Zasilanie pompy wtryskowej paliwem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8
1.3. Budowa i dzia∏anie pompy VP44 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
1.4. Sterowanie pompà . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
1.5. Regulowanie poczàtku t∏oczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12
1.6. Uk∏ady recyrkulacji spalin i do∏adowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
1.7. Odpowietrzanie pompy wtryskowej VP44 . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
1.8. Wtryskiwacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
1.9. Samodiagnozowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
1.10. Sprawdzanie podzespo∏ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
1.11. Zestawienie samochodów z pompà VP 44 . . . . . . . . . . . . . . . . .21
2. CDI w samochodach Mercedes-Benz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
2.1. Obwód niskiego ciÊnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
2.2. Obwód wysokiego ciÊnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
2.3. Wtryskiwacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
2.4. Uk∏ad sterowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
2.5. Samodiagnostyka i tryb awaryjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
2.6. Sprawdzanie czujników i nastawników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
3. Diagnozowanie typowych usterek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
225622277.003.png
Wst´p
pr´˝nych do samochodów osobowych by∏o
zastosowanie wtrysku bezpoÊredniego. Jak
wiadomo, silniki o wtrysku do komory spa-
lania umieszczonej w t∏oku majà wi´kszà spraw-
noÊç i dzi´ki temu sà bardziej ekonomiczne ni˝ sil-
niki o wtrysku poÊrednim. Wadà spalania nie w ko-
morze wst´pnej jest wy˝szy poziom ha∏asu i pro-
blem czystoÊci spalin. Wady te uda∏o si´ usunàç po
wprowadzeniu wysokich ciÊnieƒ wtrysku, elektro-
nicznych uk∏adów regulacji i wtrysku wst´pnego.
Po raz pierwszy wtrysk bezpoÊredni pojawi∏ si´
w modelu Fiat Croma TDI w 1988 r., jednak wyna-
lazek ten rozpropagowa∏ Volkswagen. Pierwszy sil-
nik wysokopr´˝ny VW TDI z wtryskiem bezpo-
Êrednim i w pe∏ni elektronicznym sterowaniem zo-
sta∏ zaprezentowany publicznie na IAA we Frank-
furcie w 1989 r. Silnik TDI zapowiada∏ wtedy
prawdziwà rewolucj´ w budowie silników wysoko-
pr´˝nych. Mog∏a ona dokonaç si´ jednak tylko
dzi´ki temu, ˝e równie˝ inni producenci podj´li
produkcj´ takich silników. Wszyscy oni przyczyni-
li si´ do powstania ca∏kiem nowego wizerunku sil-
nika wysokopr´˝nego: kiedyÊ powolny, ha∏aÊliwy
i twardo pracujàcy - dziÊ jest ˝wawy, komfortowy
i bardzo oszcz´dny.
Poczàtkowo, bezpoÊredni wtrysk by∏ realizowa-
ny przez pomp´ rozdzielaczowà. Umo˝liwi∏o to
uzyskanie z turbodiesli wi´kszej mocy (wcià˝ jed-
nak przy tej samej pojemnoÊci silniki benzynowe
P rze∏omem w dziedzinie silników wysoko-
225622277.004.png
by∏y mocniejsze) i obni˝enie spalania; pozosta∏
jednak charakterystyczny dla diesli odg∏os klekota-
nia. Prawdziwy prze∏om dokona∏ si´ pod koniec lat
90., a to za sprawà nowych technik wtryskowych.
W 1990 r. rozpoczà∏ si´ etap przemys∏owego wdra-
˝ania uk∏adu Unijet - pierwszej odmiany Common
Rail, opracowanego przez Magneti Marelli, Cen-
trum Badawcze Fiata i Elasis. Faza ta zakoƒczy∏a
si´ w 1994 r., kiedy w Fiat Auto podj´to decyzj´
o wyborze partnera majàcego najwi´ksze doÊwiad-
czenie w dziedzinie uk∏adów wtryskowych do sil-
ników Diesla (nie rozwiàzanym problemem by∏y
tolerancje wykonania wtryskiwaczy). Patent zosta∏
sprzedany firmie Robert Bosch, w celu dokoƒcze-
nia prac rozwojowych i wdro˝enia do produkcji
przemys∏owej. Przejmujàc prawa produkcji Bosch
nada∏ nowemu rozwiàzaniu, zaczerpni´tà z j´zyka
angielskiego, nazw´ Common Rail. Oznacza ona
wspólnà szyn´, listw´ (rail = szyna). Firmy stosu-
jàce to rozwiàzanie nazywajà je ró˝nie, np. Peuge-
ot pos∏uguje si´ literami HDi (skrót od „High pres-
sure Direct injection”), czyli wysokociÊnieniowe
sterowanie wtryskiem, a Mercedes - CDI (Com-
mon-rail Direct-Injection).
W ten sposób, w dziewi´ç lat od premiery Fiata
Croma TDI, w paêdzierniku 1997 r. trafi∏ na rynek
samochód Alfa 156 JTD, wyposa˝ony w turbodiesel
1.9 JTD 8V Unijet o mocy 105 KM, zapewniajàcy
niemo˝liwe dotàd do osiàgni´cia rezultaty. Praw-
dziwà rewolucjà by∏ zastosowany w nim uk∏ad za-
silania typu Common Rail. Dzi´ki licznym zaletom
system ten szybko zdoby∏ uznanie wi´kszoÊci pro-
ducentów samochodów i wkrótce po swojej pre-
mierze trafi∏ pod maski innych samochodów (m.in.
modeli Mercedes-Benz, Peugeot, Renault, Opel,
Ford). Dzisiaj z tego rozwiàzania korzystajà prawie
wszyscy producenci samochodów, za wyjàtkiem
Volkswagena, który postanowi∏ stworzyç w 1998 r.
alternatywny system wtryskowy wyst´pujàcy pod
nazwà PDS (niem. Pumpe-Düse-System) lub UIS
(ang. Unit Injector System). System ten polega na
tym, ˝e dla ka˝dego cylindra przewidziano oddziel-
nà pomp´ wtryskowà zespolonà z wtryskiwaczem.
W tablicy zestawiono wszystkie rodzaje stero-
wanych elektronicznie uk∏adów wtryskowych, sto-
sowanych w samochodach osobowych do zasila-
nia nowoczesnych silników Diesla z wtryskiem
bezpoÊrednim.
Rodzaj uk∏adu
CiÊnienie
Dawka
Cechy charakterystyczne
wtryskowego maksymalne paliwa
wtrysku, MPa mm 3 /wtrysk
Rozdzielaczowe pompy wtryskowe
Bosch VP37
125
70
pompa osiowa, poczàtek wtrysku sterowany zaworem
elektromagnetycznym zmieniajàcym ciÊnienie dzia∏ajàce na t∏oczek
przestawiacza wtrysku, uk∏ad hydrauliczny przej´ty z pomp typu VE
Bosch VP30
140
70
pompa osiowa, poczàtek i dawka wtrysku sterowane
elektromagnetycznym zaworem wysokiego ciÊnienia, wbudowany
sterownik PSG5
Bosch VP44
185
85
pompa promieniowa, poczàtek i dawka wtrysku sterowane
elektromagnetycznym zaworem wysokiego ciÊnienia, wbudowany
sterownik PSG5 lub PSG16
Lucas EPIC
75
poczàtek i dawka wtrysku sterowane zaworami elektromagnetycznymi
Lucas ESR
poczàtek i dawka wtrysku sterowane zaworami elektromagnetycznymi
Pompowtryskiwacze (PDS, UIS)
UIS P1
205
60
zawór elektromagnetyczny
Common Rail
CR 1. generacji
135
100
pompa wysokiego ciÊnienia regulowana ciÊnieniem, wtryskiwacze
elektromagnetyczne
CR 2. generacji
160
100
od 2000 r., pompa wysokiego ciÊnienia regulowana wydatkiem,
wtryskiwacze elektromagnetyczne
CR 3. generacji
160
100
od 2003 r., pompa wysokiego ciÊnienia regulowana wydatkiem,
wtryskiwacze piezoelektryczne
6 Poradnik SERWISOWY
225622277.005.png
1. Pompa VP44
1.1. Dwie generacje pomp VP44
dawka wtrysku jest sterowana elektromagnetyczn-
ym zaworem wysokiego ciÊnienia. Za pomocà tego
zaworu sà okreÊlane: poczàtek i koniec t∏oczenia
pompy wtryskowej oraz dawka wtrysku. Ró˝nica
mi´dzy VP44 a VP30 polega na tym, ˝e w VP30 wy-
sokie ciÊnienie wytwarza pompa o t∏oczkach osio-
wych, a w VP44 - pompa o dwóch lub trzech t∏ocz-
kach promieniowych. Za pomocà pompy osiowej
mo˝na wytworzyç na wtryskiwaczu ciÊnienie mak-
symalnie do 120 MPa, a za pomocà t∏oczków pro-
mieniowych - maksymalnie do 180 MPa. Dwukrot-
ne za∏àczanie elektromagnetycznego zaworu wyso-
kiego ciÊnienia, np. w nowym silniku Ford Mondeo
oraz w silniku V6-TDI koncernu VW, umo˝liwia re-
alizacj´ wtrysku wst´pnego, co przyczynia si´ do
mi´kkiego przebiegu spalania i zmniejszenia emi-
sji NO x .
Pracà pompy VP zarzàdza elektroniczny uk∏ad
sterowania silnika EDC (Electronic Diesel Control).
Pierwsze uk∏ady wymaga∏y dwóch sterowników:
sterownika silnika MSG oraz sterownika pompy
wtryskowej PSG (rys. 1.1). Póêniej zacz´to stoso-
waç jeden wspólny sterownik zamontowany bez-
poÊrednio na pompie (rys. 1.2).
Do marki Opel nale˝y palma pierwszeƒstwa
w zastosowaniu promieniowej rozdzielaczowej
pompy wtryskowej Bosch typ VP44. W 1996 r. bra-
my fabryki opuÊci∏a Astra 2.0 DI 16V z pierwszym
uk∏adem wtryskowym, który móg∏ podaç do komo-
ry spalania paliwo pod ciÊnieniem przekraczajà-
cym 1000 bar. Pompy wtryskowe VP44 sà spotyka-
ne w samochodach osobowych Audi, Ford, Opel
i BMW. Z kolei rozdzielaczowa pompa osiowa
VP30 jest stosowana w samochodach Ford: Focus,
Mondeo i Transit w wersjach o mniejszej mocy sil-
nika. Ostatnim przyk∏adem udanego zastosowania
pompy VP44 jest silnik 2.2 DTI w modelu Signum.
Wykaz samochodów z pompami VP44 podano
w tablicy (pkt 1.11). W dalszej cz´Êci opisano
czynnoÊci kontrolne dla pompy VP44 stosowanej
w samochodzie Audi A6. Ze wzgl´du na podobnà
budow´, procedury badania i parametry mo˝na od-
nieÊç do innych silników.
Pompa VP44 nale˝y wraz z pompà VP30 do ro-
dziny regulowanych elektronicznie rozdzielaczo-
wych pomp wtryskowych firmy Bosch, w których
Rys. 1.1. Przyk∏ad uk∏adu wtryskowego z pompà
Bosch VP44 oraz oddzielnymi sterownikami
silnika i pompy, zastosowanego w samochodzie
dostawczym z silnikiem Diesla o wtrysku
bezpoÊrednim (êród∏o: Bosch):
1 - sterownik silnika MSG
2 - sterownik Êwiec ˝arowych GZS
3 - filtr paliwa
4 - przep∏ywomierz powietrza
5 - wtryskiwacz paliwa
6 - Êwieca ˝arowa
7 - pompa wtryskowa VP44
ze sterownikiem pompy PSG5
8 - alternator
9 - czujnik temperatury
silnika (w uk∏adzie
ch∏odzenia silnika),
10 - czujnik pr´dkoÊci
obrotowej silnika
11 - czujnik po∏o˝enia
peda∏u przyspieszenia
Poradnik SERWISOWY 7
225622277.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin