Próbna matura z biologii_1.pdf

(1091 KB) Pobierz
8359144 UNPDF
Miejsce
na naklejkę
z kodem
(Wpisuje zdający przed
rozpoczęciem pracy)
KOD ZDAJĄCEGO
OKRĘGOWA
KOMISJA
EGZAMINACYJNA
w KRAKOWIE
PRÓBNY EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
Arkusz egzaminacyjny I
Czas pracy 90 minut
ARKUSZ I
MARZEC 2002
BIOLOGIA
Informacje
1. Proszę sprawdzić, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak należy zgłosić przewodniczącemu Zespołu
Nadzorującego egzamin na sali.
2. Proszę wykonać zadania.
3. Przy każdym zadaniu podana jest możliwa do uzyskania liczba
punktów.
4. Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie
40 punktów.
5. Odpowiedzi należy zapisać dokładnie i czytelnie.
6. Należy użyć tylko niebieskiego lub czarnego tuszu, długopisu
albo pióra. Proszę nie używać korektora.
7. W przypadku podania błędnej odpowiedzi należy dany
fragment pracy wyraźnie przekreślić.
Nr zadania Uzyskane
punkty
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
suma
Życzymy powodzenia
(Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy)
PESEL ZDAJĄCEGO
8359144.008.png 8359144.009.png 8359144.010.png
2
Próbny egzamin maturalny z biologii
Arkusz egzaminacyjny I
Zadanie 1 (1 pkt)
Uzasadnij, za pomocą jednego argumentu, że: lizosomy są „grabarzami” obumarłych
składników cytoplazmy lub całych komórek.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2 (1 pkt)
Poniższe rysunki przedstawiają elementy jednej z tkanek roślinnych.
A
B
Z pośród podanych poniżej zdań wypisz trzy, prawidłowo charakteryzujące budowę
i funkcje przedstawionej na rysunku tkanki.
1. Rysunek A przedstawia komórki przewodzące wodę wraz z solami mineralnymi,
a rysunek B komórki przewodzące związki organiczne wytworzone w procesie
fotosyntezy.
2. Rysunek A przedstawia rurki sitowe wraz z komórkami towarzyszącymi, natomiast
rysunek B różne rodzaje naczyń.
3. Komórki przedstawione na rysunku A są żywe wyposażone we wszystkie organella
komórkowe, natomiast na rysunku B martwe.
4. Rysunek A przedstawia różne rodzaje naczyń, komórki na rysunku B to rurki sitowe wraz
z komórkami towarzyszącymi.
5. Prędkość transportu substancji w komórkach przedstawionych na rysunku A jest taka
sama jak w komórkach przedstawionych na rysunku B.
6. Zarówno komórki przedstawione na rysunku A jak i B są charakterystyczne dla
paprotników i roślin nagonasiennych.
7. Transport substancji w komórkach przedstawionych na rysunkach A i B odbywa się
w przeciwnych kierunkach.
Zadanie 3 (2 pkt.)
Rysunek przedstawia komórkę pantofelka.
Podpisz zaznaczone na nim struktury i określ pełnioną przez
nie funkcję.
.................................................................
.................................................................
.................................................................
8359144.011.png 8359144.001.png
Próbny egzamin maturalny z biologii
3
Arkusz egzaminacyjny I
Zadanie 4 (2 pkt.)
W komórkach roślinnych i zwierzęcych występują tzw. mikrociałka różniące się od
lizosomów zarówno zawartością, jak i sposobem działania.
Podaj dwa przykłady funkcji mikrociałek w komórkach roślinnych lub zwierzęcych.
1. ..................................................................................................................................................
2. ..................................................................................................................................................
Zadanie 5 (2 pkt.)
Jemioła, rosnąca na gałęziach wielu drzew, jest
półpasożytniczym krzewem.
Wskaż dwie, charakterystyczne cechy budowy, będące przystosowaniem do
występującego u niej rodzaju odżywiania.
1. ..................................................................................................................................................
2. ..................................................................................................................................................
Zadanie 6 (2 pkt.)
Schemat przedstawia budowę komórki
eukariotycznej.
Wyjaśnij na czym polega współdziałanie zaznaczonych strzałkami organelli w procesie
biosyntezy białka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
8359144.002.png 8359144.003.png
4
Próbny egzamin maturalny z biologii
Arkusz egzaminacyjny I
Zadanie 7 (1 pkt)
Z pośród podanych poniżej zdań wybierz i zakreśl to, które błędnie charakteryzuje
proces wchłaniania w układzie pokarmowym człowieka.
A. Do krwi wchłaniane są m. in.: cukry proste, aminokwasy, kwasy tłuszczowe o krótkich
łańcuchach (poniżej 13 atomów węgla).
B. W jelicie grubym są wchłaniane: woda , niektóre sole i witaminy.
C. Związki rozpuszczalne w lipidach są wchłaniane wyłącznie w jelicie cienkim.
D. Proces wchłaniania jest realizowany na drodze transportu biernego i aktywnego.
Zadanie 8 (3 pkt.)
Rysunek przedstawia układ tchawkowy
owada.
Podpisz zaznaczone elementy oraz
podaj dwie funkcje tchawek.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9 (1 pkt)
Na rysunku przedstawiono mechanizm wentylacji narządu wymiany gazowej u ryby
kostnoszkieletowej.
Określ rolę, jaką pełnią wieczka (pokrywy) skrzelowe w mechanizmie wentylacji skrzeli.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10 (1 pkt)
Oddychanie jest przykładem procesu katabolicznego.
Uzasadnij to stwierdzenie jednym argumentem.
.......................................................................................................................................................
8359144.004.png 8359144.005.png
Próbny egzamin maturalny z biologii
5
Arkusz egzaminacyjny I
Zadanie 11 (2 pkt.)
W zamkniętym krwiobiegu kręgowca istnieje kilka rodzajów zespoleń naczyniowych,
łączących ze sobą różne naczynia krwionośne, co zostało przedstawione na poniższych
rysunkach.
Napisz, który z nich (A, B czy C) jest ilustracją układu wrotnego np. do wątroby. Określ
rolę, jaką pełni ten układ w krwiobiegu człowieka.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 12 (2 pkt.)
Rysunek przedstawia jeden z ważnych organów człowieka.
............................................
Podaj nazwę tego organu. Uzasadnij jednym zdaniem, że organ ten spełnia funkcje
zarówno zewnątrz- jak i wewnątrzwydzielnicze.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13 (2 pkt.)
Pojedynczy osobnik realizuje różne czynności życiowe nie dla ważności własnego istnienia
lecz, by móc pozostawić po sobie materiał dziedziczny w postaci nowych form życia.
Wyjaśnij, dlaczego organizmy wytwarzające jaja obficie wyposażone w żółtko
produkują zwykle znacznie mniejszą ilość komórek jajowych niż organizmy posiadające
jaja skąpożółtkowe. Podaj przykład strategii rozmnażania związanej z ochroną jaj
przed drapieżnikami.
8359144.006.png 8359144.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin