GRUPA( IMIONA I NAZWISKA )
1................................
2................................
4................................
3................................
DATA PRZEPROWADZENIA BADAŃ- ....................
MIEJSCE PRZEPROWADZENIE BADAŃ- ...............
PRZYBORY:
1. MAPA TOPOGRAFICZNA
2. OŁÓWKI
3. KOLOROWE KREDKI
4. KOMPAS
5. SŁOIK
6. TERMOMETR, TYCZKA, PAPIERKI LAKMUSOWE
1. Na mapie topograficznej zaznacz drogę, jaką pokonałeś idąc ze szkoły do zbiornika wodnego.
2. Zmierz zaznaczoną drogę na mapie i oblicz rzeczywistą odległość szkoła – zbiornik:
a) podaj skalę mapy - ....................
b) odległość szkoła – zbiornika na mapie -................(cm)
c) odległość szkoła – zbiornik w rzeczywistości - ................................................................................................................
3. Za pomocą kompasu wyznacz kierunki w terenie i w wyznaczonym miejscu narysuj kształt zbiornika wodnego oraz wpisz po dwa elementy przyrody ożywionej (zgodnie z kierunkami ).
a)...................
b)..................... N
kształt
a)................. zbiornika a)...................
b)................. b)..................
a).................... b)....................
4. Zbadaj wodę w zbiorniku według poleceń:
a) Nabierz do słoika wodę i określ zapach wody wybierając odpowiednie określenie:
a) Bez zapachu
b) Bardzo słaby zapach
c) Silny zapach
-siana
-ziemi
-mchu
-pleśni
-zbutwiały
-zgnilizny
-chloru
-inny( jaki?)...............
5. Określ barwę wody podkreślając właściwą odpowiedź:
- bezbarwna
- mętna
- zielonkawa
- brunatna
- inna( jaka?)....................
6. Za pomocą papierka lakmusowego zbadaj stopień zakwaszenia wody:
· Nabierz do słoika wodę
· Zanurz papierek lakmusowy w wodzie
· Wyciągnij papierek z wody i osusz go
· Porównaj jego kolor ze skalą na pudełku
· Odczytaj wartość pH i wpisz w prostokąt poniżej
Większość organizmów wymaga wody , której pH wynosi 6 lub 7 do 7, 8.
7. Zmierz temperaturę wody na różnej głębokości:
a) przy powierzchni wody i wpisz w prostokąt:
b) w głębszych warstwach wody i wpisz w prostokąt:
8. Przyjrzyj się roślinom rosnącym na brzegu zbiornika i w wodzie ; rozpoznaj je.
Obecność niektórych z nich świadczy o poziomie zanieczyszczenia wody:
a) woda czysta – strzałka wodna, wywłócznik kłosowy, kosaciec żółty
b) woda średnio zabrudzona – żabiściek pływający, pałka wodna, jeżogłówka gałęzista
c) woda mocno zanieczyszczona – moczarka kanadyjska, rogatek sztywny, trzcina pospolita
Na podstawie występowania roślin określ stan czystości wody w zbiorniku:
a) woda czysta
b) woda średnio zanieczyszczona
c) woda mocno zanieczyszczona
Podkreśl właściwą odpowiedź
sampkk