skanuj9.txt

(3 KB) Pobierz
przewodniczenie spotkaniom Rady oraz Rady Europejskiej. To samo dotyczy . stkich spotkań COREPER-u i grup roboczych. Kraj sprawujšcy prezydencję ezentuje również UE na scenie międzynarodowej, występujšc jako rzecznik UE ˇwsunkach zagranicznych. Genialnoć rotacyjnej prezydencji polega na tym, że iÓwnuje ona znaczenie wielkich i małych państw, dajšc malutkiemu Luksemburi takš samš szansę kierowania sprawami UE, jak na przykład Niemcom, Fran':zy Wielkiej Brytanii. Porzšdek rotacji był pierwotnie alfabetyczny, ale obecnie uje się aby w większym stopniu przeplatać prezydencje dużych i małych oraz -:'ch i nowych krajów członkowskich. Porzšdek zmienia się również po to, by żakraj członkowski nie sprawował stale prezydencji w okresie styczeń-czerwiec .ipiec-grudzień, ponieważ musiałby się wówczas. zajmować zawsze tymi samyustalonymi punktami programu ustawodawczeg"2,:,Uak np. okrelanie rocznych , odłowów na jesieni czy cen produktów rolnych -na wiosnę). Przewodniczenie ie wišże się z ogromnymi obowišzkami logistycznymi, ponieważ kalendarz Rady jest rozłożony na szeć miesięcy.tplano~anie prezydencji zaczyna się za,:zaj na 18 miesięcy przed datšjej rozpoczęci aJ Mimo całego zwišzanego z tym .!šŻenia, kraje członkowskie bardzo sobie ceniš możliwoć sprawowania prezy<:ji, traktujšc to jako okazję, by kierować sprawami Unii. Kraj sprawujšcy pre=tlcję nie tylko organizuje posiedzenia, lecz także ma duży wpływ na ich pro(na dyskutowane tematy i na kolejnoć ich rozpatrywania) oraz na wybór išzań (przez negocjowanie porozumień, zgłaszanie kompromisów, przygotoanie konkluzji). Sprawowanie prezydencji w UE wymaga cichej dyplomacji luarach i nierzadko w dwustronnych rozmowach na marginesie spotkań (tak -c konfesjonały). Jest to niezbędne do osišgnięcia postępu w pracach nad nowy:-ropozycjami oraz aby stawiać czoła nieuniknionym, nieprzewidzianym wydaˇom i kryzysom w miarę ich pojawiania się. Sprawowanie prezydencji jest 'dziwš sztukš wymagajšcš na przykład umiejętnej oceny, czy propozycja jest .=otowa, aby przekazać jš z grupy roboczej do COREPER-u lub z COREPER-u ::;)inistrów. Konieczne sš też umiejętnoci dyplomatyczne. Trzeba wiedzieć, ˇ:ej kolejnoci udzielać głosu w dyskusji państwom członkowskim, aby zwiększansę akceptacji (lub odrzucenia) okrelonej propozycji, kiedy ogłaszać przena kawę oraz jak wybrać odpowiedni moment, aby zasugerować "kompromis ;ˇdencji". Państwa członkowskie uważajš swojš kadencję u steru za szansę, by stawić własny lad w procesie integracji. Wraz ze wzrostem obecnoci polityr: w mediach wzrosła znacznie presja na kraje przewodniczšce Unii, aby po iomiesięcznej kadencji mogły pochwalić się jakimi osišgnięciami.
~Prezydencja jest doskonałym przykładem enigmatycznej natury Rady. Kraj, _ jš sprawuje, musi promować wspólne rozwišzania europejskie, dbajšc jednoie o okrelone interesy narodowtD Aby utrzymać równowagę między tymi a wymogami, niezbędna jest duża delikatnoć podczas negocjacji, zwłaszcza ::h obszarach polityki, gdzie występujš gotowe do działania i wiadome swoich esów grupy społeczne oraz gdzie stawka mierzona kosztami gospodarczymi

Rada Unii Europejskiej 219

Zgłoś jeśli naruszono regulamin