PRZEDAWARYJNE REMONTY PODCZAS EKSPLOATACJI ZBIORNIKÓW STALOWYCH NA ROPĘ NAFTOWĄ.pdf

(9081 KB) Pobierz
209283446 UNPDF
Prof. dr inŜ. Jerzy ZIÓŁKO, jziolko@pg.gda.pl
Mgr inŜ. Ewa SUPERNAK, esuper@pg.gda.pl
Mgr inŜ. Tomasz HEIZIG, heizig@pg.gda.pl
Politechnika Gdańska
PRZEDAWARYJNE REMONTY PODCZAS
EKSPLOATACJI ZBIORNIKÓW STALOWYCH
NA ROP Ę NAFTOW Ą
EMERGENCY REPAIRS DURING OPERATION
OF CRUDE OIL STEEL TANKS
Streszczenie: Remonty zbiorników na paliwa płynne z reguły wykonuje się po wyłączeniu ich z eksploatacji,
jednakŜe przy zastosowaniu odpowiednich zabezpieczeń remonty takie, nawet realizowane przy zastosowaniu
spawania, mogą być przeprowadzone takŜe na zbiornikach wypełnionych paliwami płynnymi. Dwa przykłady
takich remontów omówiono w referacie.
Abstract: Repairs of liquid fuel tanks are generally carried out after the tanks have been put out of operation.
Still, when applying suitable protections such repairs, even performed with use of welding, can be carried out
also on tanks filled with liquid fuels. Two examples of such repairs have been described in a report.
1. Wst ę p
Remonty zbiorników, w których były magazynowane paliwa płynne muszą odbywać się
przy bezwzględnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa wykluczających moŜliwość powstania
poŜaru czy wybuchu. Z reguły remonty wykonuje się więc po wyłączeniu zbiornika
z eksploatacji, wymaga to jednak dokładnego wyczyszczenia wnętrza zbiornika, zwłaszcza
całkowitego usunięcia z dna osadów, z których mogą długotrwale wydzielać się pary
węglowodorów. Wybuchowość mieszanki powietrza i par węglowodorów występuje
wprawdzie w wąskim przedziale stęŜenia par ( od około 1% do około 6% ), ale dlatego
właśnie jest niebezpieczna, poniewaŜ mała zawartość par stwarza zagroŜenie wybuchem
w pomieszczeniu zamkniętym, takim jak zbiornik z dachem stałym ( rys. 1 ) lub przestrzeń
pod dachem pływającym osadzonym na podpierakach na dnie remontowanego zbiornika.
691
209283446.002.png
Rys. 1. ZagroŜenie wybuchem w przestrzeni parowo – powietrznej zbiornika z dachem stałym
Czyszczenie zbiornika przed remontem jest drogie a ponadto wymaga wyłączenia go
z eksploatacji na dłuŜszy okres a to stwarza uŜytkownikowi zbiornika dodatkowe kłopoty
z tytułu czasowej utraty pojemności magazynowej. Niektóre prace remontowe, zwłaszcza,
płaszcza zbiornika, w tym wymagające stosowania spawania, moŜna jednak bezpiecznie
prowadzić bez wyłączania zbiornika z eksploatacji. Warunkiem podstawowym jest w tym
przypadku, aby prace spawalnicze na zewnętrznej stronie płaszcza wykonywać poniŜej
poziomu, do którego zbiornik wypełniony jest paliwem płynnym, czyli aby ciepło
nieodłącznie związane ze spawaniem nie promieniowało do strefy parowo powietrznej
we wnętrzu zbiornika.
W referacie omówione są dwa przykłady napraw wykonanych przy całkowitym
wypełnieniu zbiornika ropą naftową.
2. Przykład 1
Zbiornik o pojemności 32 000 m 3 ( średnica płaszcza 52,20 m, wysokość 16,43 m)
wykonany został z ponad normatywnymi nieprawidłowościami kształtu. Płaszcz zbiornika
składał się z jedenastu pierścieni blach, a największe deformacje występowały na ósmym
i dziewiątym pierścieniu ( rys. 2 ), nieco mniejsze na dziesiątym i jedenastym pierścieniu
(rys. 3).
Rys. 2. Deformacje płaszcza zbiornika na
ósmym i dziewiątym jego pierścieniu
Rys. 3. Deformacje płaszcza zbiornika na
dziesiątym i jedenastym jego pierścieniu
692
209283446.003.png
Deformacje te były wyjątkowo niefortunnie zlokalizowane na obwodzie płaszcza, znajdowały
się bowiem na wierzchołkach prawie równobocznego trójkąta wpisanego w kolisty przekrój
płaszcza i były skierowane do wnętrza zbiornika ( rys. 4 ), mogły więc utrudniać pionowe
przemieszczanie się dachu pływającego podczas eksploatacji zbiornika.
Rys. 4. Deformacje zbiornika w rejonie górnej krawędzi
ósmego pierścienia przy zbiorniku napełnionym do poziomu + 9,429 m
UŜytkownik zbiornika stwierdził, Ŝe gdy dach pływający przemieszcza się w obrębie
ósmego pierścienia płaszcza słyszalne są huki, mogły one być spowodowane tarciem
zderzaków pontonu dachu pływającego o deformacje płaszcza albo gwałtownym
przechodzeniem blach płaszcza z wklęśnięć w wypukłości. Pomiary geodezyjne kształtu
płaszcza wykazały, Ŝe wartość największych deformacji ulega istotnemu zmniejszeniu, gdy
zbiornik jest maksymalnie wypełniony ropą naftową - występujące wówczas największe
parcie hydrostatyczne wypychało wklęśnięcia płaszcza. SpostrzeŜenie to stanowiło punkt
wyjściowy przyjętej technologii remontu zbiornika. Odstąpiono od koncepcji wycinania
zdeformowanych blach płaszcza i zastępowania ich nowymi, gdyŜ naprawy takie są bardzo
trudne i nie zawsze dają dobry rezultat. Przyjęto następujący sposób naprawy opracowany
przez pracowników Katedry Konstrukcji Metalowych Politechniki Gdańskiej przy
współudziale mgr inŜ. Artura Bereszczyńskiego z PERNu Płock:
a) zbiornik wypełniono ropą naftową do maksymalnego poziomu. Spowodowało to
zmniejszenie wklęśnięć w najbardziej zdeformowanych pierścieniach płaszcza,
b) przy stanie jak w punkcie a) opasano płaszcz z zewnątrz na poziomie ósmego
i dziewiątego pasa blach pierścieniem kratowym o przekroju trójkątnym. Pierścień
połączono przewiązkami z płaszczem zbiornika utrwalając w ten sposób kształt
693
209283446.004.png
płaszcza wytworzony przez maksymalne ciśnienie hydrostatyczne panujące
w zbiorniku ( rys. 5, 6 i 7 ),
Rys. 5. Schematyczny rysunek pierścienia i jego
lokalizacja na płaszczu zbiornika
Rys. 6. Przekrój poprzeczny pierścienia kratowego
Rys. 7. Widok przyspawanego pierścienia kratowego do płaszcza zbiornika
c) obniŜono poziom ropy naftowej w zbiorniku i wykonano pomiary geodezyjne
kształtu płaszcza w celu stwierdzenia skuteczności przeprowadzonej naprawy.
Wynik był dobry.
694
209283446.005.png
Omówioną technologię naprawy zrealizowano późną jesienią, gdy temperatura powietrza
była niska, a więc mało intensywne było parowanie ropy naftowej przez uszczelnienie dachu
pływającego nie przylegające lokalnie do zdeformowanego płaszcza.
3. Przykład 2
Nieprawidłowości w odwodnieniu dachów pływających stwierdzono w dwóch nowo
wybudowanych zbiornikach na ropę naftową. KaŜdy ze zbiorników ma pojemność
100 000 m 3 i dach pływający typu dwupłytowego. Górna płyta dachu ma spadek w kierunku
osi zbiornika, aby zapewnić spływ wody z opadów atmosferycznych do studzienki zbiorczej
znajdującej się środku dachu. Zbiorniki mają identyczną konstrukcję, identyczne były
równieŜ kłopoty związane z odwodnieniem dachów i w ten sam sposób je usunięto, dlatego
w dalszej części referatu, dla uproszczenia omawiany będzie jeden zbiornik.
Konstrukcja dachu pływającego pokazana jest na rys. 8, składa się on z ośmiu
identycznych sekcji, z których kaŜda podzielona jest na pięć hermetycznych komór.
Rys. 8. Rzut i przekrój dachu zbiornika V = 100000 m 3
Do czterech z tych komór zaprojektowano po dwa włazy z górnej płyty dachu, natomiast
do komór najbliŜszych osi zbiornika naleŜało wykonać po trzy włazy ze względu na
odmienny układ wewnętrznych usztywnień. Łącznie na dachu jest 88 włazów. Króćce tych
włazów miały jednakową wysokość 200 mm ponad górną powierzchnię dachu. Włazy
zamknięte są od góry pokrywami luźno spoczywającymi ( bez uszczelek ) na górnej krawędzi
króćca. Wysokości króćców zostały przyjęte zgodnie z polską normą i są o 20 % większe niŜ
wymagana wysokość do zatrzymania wody deszczowej z opadów z okresu jednego miesiąca,
ale nie więcej niŜ 200 mm w najniŜszym punkcie dachu ( w tym przypadku w osi dachu ).
W końcu marca 2005 roku wystąpiły wyjątkowo duŜe opady śniegu. Woda z topniejącego
śniegu przedostała się pod pokrywami włazów do komór dachu pływającego w środkowej
jego części. Wyporność dachu jest tak duŜa, Ŝe obciąŜenie wodą niektórych jego komór nie
zagraŜało jego bezpiecznej eksploatacji, tym nie mniej naleŜało podjąć działania, aby
podobna sytuacja nie powtórzyła się w przyszłości. Postanowiono podwyŜszyć 40 króćców
695
209283446.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin