25.02.2010.doc

(50 KB) Pobierz

Prawo administracyjne, Czwartek 25.02.2010 (wykład)

 

PRAWO ADMINISTRACYJNE

 

Prawo administracyjne

    1. Prawo administracyjne ustrojowe à Organizowanie struktury administracji

·   Podział terytorialny państwa (przepisy)

·   Tworzenie podmiotów administracji

Ø      Struktura wewnętrzna

Ø      Określenie zadań

Ø      Metody wykonywania zadań (procedura działania)

Ø      Specyfika kierowania

Ø      Specyfika kontrolowania i obiegu informacji

    1. Prawo administracyjne materialne à Precyzuje (określa) prawa i obowiązki obywateli, innych podmiotów (określa np. warunki wydania pozwolenia na budowę, wydania paszportu, zmiana imienia i/lub nazwiska).

Cechy:

·         Dziedzina przedmiotowo rozległa

·         Wiele problemów wchodzi w skład tego prawa

·         Wielość aktów normatywnych (unormowań prawnych)

·         Różny okres ich powstania

Unormowania mają częste zmiany, przez to rodzi słabą znajomość prawa w obszarze ogólnospołecznym i profesjonalnym. Przepisy nie są skodyfikowane.

Przykłady wielości problemów:

·         Ustawa o obywatelstwie

·         Ustawa o paszportach

·         Ustawa o bibliotekach

·         Ustawa o archiwach

·         Ustawa o orderach i odznaczeniach

·         Ustawa Prawo Budowlane

·         Ustawa o funkcjonowaniu uzdrowisk

    1. Postępowanie administracyjne à precyzuje zasoby działania administracji i jest skodyfikowane (kodeks postępowania administracyjnego (KPA); uchwalona w formie pierwotnej 14.06.1960)

 

Stworzenie procedury administracyjnej ma na celu:

·         Wytworzenie (wykreowanie) wiążących zasad działania administracyjnego

·         Obronić obywatela przed działaniami administracji samowolnymi, nieprzewidywalnymi, które by stawiały obywatela w sytuacji niekorzystnej

 

Cechy stosunków administracyjno-prawnych

Cechy stosunków cywilno-prawnych

1.       Strony nie są równorzędne. Nie ma równości stron.

2.       Władza publiczna (reprezentowana przez: wojewoda, minister). Występuje z pozycji władczej.

3.       Powstanie nie musi być dobrowolne i wynika z samego prawa.

4.       Stosunek (przedmiot) nie jest z reguły swobodnie ustalany przez stronę.

1.       Strony są równorzędne

2.       Zaistnienie, powstanie, powiązanie jest z reguły dobrowolnie oparte na świadomie wydanej woli

3.       Przedmiot jest z reguły swobodnie ustalany przez stronę na drodze rokowań.


ZAKRES ZAINTERESOWANIA NAUK BADAWCZYCH PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

 

  1. Poznawanie treści prawa
  2. Poznawanie unormować prawnych, racji ustawowej i podstawowej
  3. Poznawanie poglądów i ocen na temat unormowań
  4. Konferencje naukowe
  5. Publikacje prasowe
  6. Publicystyka prawnicza
  7. Skuteczność unormowań
  8. Ocena następstw obowiązywania
    (pozytywne <-> negatywne; przewidywalne <-> nieprzewidywalne)
  9. Orzecznictwo sądowe i procedury obowiązuje przed sądami administracyjnymi
  10. Badania historyczne
  11. Struktura administracji
  12. Badania porównawcze

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin