Prawo administracyjne, Czwartek 25.02.2010 (wykład)
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne
· Podział terytorialny państwa (przepisy)
· Tworzenie podmiotów administracji
Ø Struktura wewnętrzna
Ø Określenie zadań
Ø Metody wykonywania zadań (procedura działania)
Ø Specyfika kierowania
Ø Specyfika kontrolowania i obiegu informacji
Cechy:
· Dziedzina przedmiotowo rozległa
· Wiele problemów wchodzi w skład tego prawa
· Wielość aktów normatywnych (unormowań prawnych)
· Różny okres ich powstania
Unormowania mają częste zmiany, przez to rodzi słabą znajomość prawa w obszarze ogólnospołecznym i profesjonalnym. Przepisy nie są skodyfikowane.
Przykłady wielości problemów:
· Ustawa o obywatelstwie
· Ustawa o paszportach
· Ustawa o bibliotekach
· Ustawa o archiwach
· Ustawa o orderach i odznaczeniach
· Ustawa Prawo Budowlane
· Ustawa o funkcjonowaniu uzdrowisk
Stworzenie procedury administracyjnej ma na celu:
· Wytworzenie (wykreowanie) wiążących zasad działania administracyjnego
· Obronić obywatela przed działaniami administracji samowolnymi, nieprzewidywalnymi, które by stawiały obywatela w sytuacji niekorzystnej
Cechy stosunków administracyjno-prawnych
Cechy stosunków cywilno-prawnych
1. Strony nie są równorzędne. Nie ma równości stron.
2. Władza publiczna (reprezentowana przez: wojewoda, minister). Występuje z pozycji władczej.
3. Powstanie nie musi być dobrowolne i wynika z samego prawa.
4. Stosunek (przedmiot) nie jest z reguły swobodnie ustalany przez stronę.
1. Strony są równorzędne
2. Zaistnienie, powstanie, powiązanie jest z reguły dobrowolnie oparte na świadomie wydanej woli
3. Przedmiot jest z reguły swobodnie ustalany przez stronę na drodze rokowań.
ZAKRES ZAINTERESOWANIA NAUK BADAWCZYCH PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
1
gosicka