Prawo administracyjne - K. Wlaźlak ćwiczenia 9.docx

(15 KB) Pobierz

Źródła prawa administracyjnego

Źródłem prawa jest sam akt, w którym zawarte są normy prawne.

System źródeł prawa jest to odnoszony do danego miejsca i czasu, usankcjonowany wolą państwa zbiór źródeł prawa, pozostających we wzajemnych uporządkowanych relacjach.

Cechy systemu źródeł prawa to:

·         Jedność

·         Spójność

·         Zupełność

·         Hierarchiczność

System źródeł prawa administracyjnego charakteryzuje się ponadto dodatkowymi właściwościami odróżniającymi go od systemów innych gałęzi prawa.

·         Na ten system składa się najliczniejsza i najbardziej zróżnicowana grupa źródeł prawa. Źródła te w znacznej mierze pochodzą od samej administracji (władzy wykonawczej).

·         W tym systemie mamy stosunkowo dużą liczbę źródeł prawa wewnętrznego.

·         Istotne znaczenie pełnią akty prawa miejscowego stanowione przez organy samorządu terytorialnego, oraz terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej).

·         Istotną rolę w tym systemie pełnią takie akty prawne, które nie zostały włączone wprost do konstytucyjnej kategorii źródeł prawa.

o        Statuty

o        Regulaminy

o        Akty planowania

o        Normy techniczne

Członkostwo Polski w UE spowodowało istnienie pewnego rodzaju dualistycznego modelu źródeł prawa, na który składają się 2 podsystemy:

·         Podsystem prawa polskiego

·         Podsystem prawa wspólnotowego

Podział źródeł prawa ze względu na ich zakres obowiązywania:

·         Źródła prawa powszechnie obowiązującego – do tych źródeł odnosi się art. 87, art. 234.2

·         Źródła prawa wewnętrznego – uregulowane są w art.93

Wyrok TK z 1.12.1998r.                             K21/98

Wyrok TK z 28.06.1999r.              K25/99

Podział źródeł prawa wspólnotowego

·         Prawo pierwotne – prawo, które stoi najwyżej w hierarchii źródeł prawa europejskiego. Jest to prawo, które nie podlega kontroli legalności. Zalicza się do niego:

o        Traktaty – przepisy tych traktatów są powszechnie obowiązujące w całości i bezpośrednio skuteczne. Stosuje się do wszystkich państw członkowskich, organów wspólnot i jednostek występujących w państwach członkowskich

o        Prawo niepisane (zasady ogólne)

§         Proporcjonalność

§         Subsydiarność

o        Prawo zwyczajowe

·         Prawo wtórne (pochodne) – musi być zgodne z prawem pierwotnym, podlega kontroli legalności.

o        Prawo wiążące

§         Rozporządzenia – mają charakter generalny i abstrakcyjny, obowiązują w całości, są bezpośrednio skuteczne. Wiążą państwa członkowskie oraz jednostki w tych państwach.

§         Dyrektywy – wiążą państwa członkowskie, wiążą co do rezultatu, natomiast nie jest wiążąca jeśli chodzi o dochodzenie do tego rezultatu. Celem dyrektywy jest ujednolicenie prawa.

§         Decyzje – ma charakter indywidualny (polega on na tym, że decyzja nie jest adresowana do wszystkich państw członkowskich, ale tylko do pewnej grupy lub określonej kategorii osób fizycznych lub prawnych.)

o        Prawo niewiążące – prawo miękkie. Ma charakter opiniodawczy. Zawiera wskazówki co do dokonywania wykładni prawa wspólnotowego.

§         Opinie

§         Zalecenia

§         Rezolucje

§         Wytyczne

§         Noty informacyjne

§         Komunikaty

Prawo wspólnotowe stanowi również w części międzynarodowe prawo publiczne, kiedy organy wspólnoty są stronami umów międzynarodowych.

Konstytucja

·         Jest naczelnym aktem prawa w Polsce.

·         Jako akt najwyższej rangi określa podstawowe zasady ustrojowe.

·         Wprowadza też zasadę kontroli administracji publicznej.

·         Określa podstawowe prawa i wolności obywateli.

·         Odnosi się do każdego organu władzy publicznej w państwie, ponieważ działalność każdego z organów można bezpośrednio lub pośrednio wyprowadzić z przepisów konstytucji.

·         Określa kompetencje:

o        Prezydenta RP

o        Rady Ministrów

o        Prezesa Rady Ministrów

o        Odnosi się do pozycji prawnej ministrów i członków rządu

o        Określa wojewodę jako przedstawiciela RM w województwie

o        Odnosi się do samorządu terytorialnego

o        Stanowi, że podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina, a potencjalnie wypowiada się również o innych jednostkach tego samorządu, odsyłając w tym zakresie do ustawy.

o        Warunkiem wejścia w życie konstytucji jest jej opublikowanie w Dzienniku Ustaw RP

Dz.U. 2007 nr.68 poz.449 z późniejszymi zmianami.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin