Wstęp:Święta Bożego Narodzenia są dla nas wszystkich szczególnym przeżyciem.Najbardziej jednak cieszy nas sam okres przygotowań i oczekiwania, który rozpoczyna się już na wiele dni przed Wigilią. A któż bardziej cieszy się z nadchodzących Świąt jak nie dzieci?Dlatego postanowiłam ten czas przygotowań rozpocząć jak najwcześniej opracowując projekt edukacyjny, poświęconykultywowaniu zwyczajów i tradycji świątecznych.W projekcie biorą udział uczniowie klas I – III ,włączając również do wybranych zadań dzieci z oddziału przedszkolnego.Nauczyciele realizujący projekt: ...............W metodzie projektu uczniowie realizują zadanie znając wcześniej przyjęte założenia. Ma on charakter interdyscyplinarny – działa w różnych dziedzinach edukacji. Cele ogólne •Poznanie tradycji i zwyczajów świątecznych•Wzbudzanie szacunku wobec wiary•Zintegrowanie społeczności szkolnej do realizacji zadań•Wzmacnianie więzi rodzinnych•Rozwijanie zdolności plastycznychCele operacyjne •Zna tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia•Potrafi wypowiadać się na temat zwyczajów bożonarodzeniowych w jego rodzinnym domu•Wymienia tradycyjne potrawy wigilijne•Potrafi pisać i adresować list •Uczestniczy w spotkaniu muzealnym - Gwiazdkowe zwyczaje •Potrafi współpracować w grupie •Poprawnie wykonuje ozdoby świąteczne•Śpiewa kolędy •Bierze udział w „Jasełkach”•Składa życzenia i dzieli się opłatkiemZADANIACo wiem o dawnych zwyczajach i tradycjach?- rozmowy ze starszymi osobami – krótkie notatki- książki, czasopismaPrzysłowia mądrością narodu.- szukamy przysłów związanych z Bożym Narodzeniem(rodzina, znajomi, książki, internet, kalendarze) Z wizytą w Muzeum Regionalnym w Krotoszynie - wysłuchanie ciekawych opowieści o zwyczajach i tradycjach bożonarodzeniowych naszego regionu,-występ starszych dzieci - kolędników- wspólne śpiewanie kolędList do Św. Mikołaja- wspólne redagowanie listu- ozdabianie go, wklejanie zdjęcia,-adresowanie kopertyWykonanie ozdób choinkowych i organizacja kiermaszu- wykonanie wspólnie z dziećmi oddziału, przedszkolnego wieńca adwentowego na konkurs organizowany przez Dom Kultury w Koźminie Wlkp.- prace przestrzenne wg wzoru,- prace plastyczne,- ubieranie choinki i dekoracja sali,- wybór najładniejszych prac dzieci na świąteczny kiermasz,Robimy plakat informujący o kiermaszu świątecznym w naszej szkole na zajęciach kółka informatycznego- pisanie i drukowanie życzeń na kartki świąteczne,- wspólne redagowanie treści ogłoszenia,- rozwieszanie plakatów,Przygotowujemy przedstawienie bożonarodzeniowych „Jasełek”-opracowanie scenariusza-przydział ról,-przygotowanie scenografii,- przygotowanie strojów,- prezentacja przedstawienia podczas szkolnej uroczystości,Podsumowanie projektu- spotkanie wigilijne z rodzicami •Przedstawienie jasełkowe•Dzielenie się opłatkiem i składanie sobie życzeń•Spotkanie z Gwiazdorem -prezenty- udział w konkursach•„ Przy Kobierskim żłóbku” – konkurs kolęd„Wokół tradycji” – konkurs międzyszkolnyDOKUMENTACJA1.Sporządzenie raportu z realizacji projektu.2.Album z fotografiami kolejnych etapów realizacji projektu.3.Artykuł w gazecie lokalne.4. Wpis do kroniki szkolnej. EWALUACJAOpinia dyrekcji oraz nauczycieli obecnych podczas prezentacji zadań. Samoocena działań uczniów i nauczycieli,.Narzędziami do zebrania opinii będą wywiady, rozmowy oraz ankiety.Efekty podjętych działańSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU„Tradycje Świąt Bożego Narodzenia”Podczas realizacji projektu uczniowie twórczo współpracowali ze sobą. Korzystali z różnych źródeł informacji. Aktywnie uczestniczyli w cyklu lekcji poświęconych tradycjom Świąt Bożego Narodzenia. Wszystkie dzieci z naszej szkoły odwiedziły Muzeum Regionalne w Krotoszynie, gdzie brały aktywny udział w „ Spotkaniu Gwiazdkowym” – poświęconym krotoszyńskiej obrzędowości.Ze szczególnym zaangażowaniem dzieci przystąpiły do wykonania ozdób świątecznych, które trafiły na szkolny kiermasz oraz przystroiły nimi izby lekcyjne.Dzieci z oddziału przedszkolnego wspólnie z panią wykonały piękny wieniec adwentowy, który zawiozły na konkurs do Koźmina Wlkp., gdzie zdobył wyróżnienie i nagrodę do przedszkola – dużą sztalugę do malowania.Podczas spotkań poświęconych na realizację projektu dzieci wymieniały się między sobą informacjami, spostrzeżeniami na temat zwyczajów i tradycji obchodzonych w ich domach dawniej i jakie zachowały się do dzisiaj.Emocje i wzruszenie można było oglądać na twarzach rodziców, kiedy dzieci występowały w przedstawieniu jasełkowym, a później podczas dzielenia się opłatkiem i składania sobie życzeń. Napięcie i podniosłą atmosferę rozładował Gwiazdor z pełnym workiem prezentów. Zorganizowaliśmy wewnątrz szkolny przegląd – śpiewania kolęd oraz ogólnej wiedzy związanej ze świętami Bożego Narodzenia, w wyniku którego wyłonieni zostali laureaci reprezentujący naszą szkołę w konkursach:•„Przy kobierskim żłóbku” – dzieci z oddziału przedszkolnego Ada Kosior i Julia Kozłowska z kolędą: „Anioł pasterzom mówił”•„Wokół Tradycji” – Szymon Dąbrowski – kl. I- Irena Janicka - kl. II- Sandra Oszczepalińska - kl. II- Klaudia Dymarska - kl. III- Katarzyna Gendera - kl. IIIEwaluacja•pozytywne zatwierdzenie projektu przez Radę Pedagogiczną w Szkole Filialnej w Dąbrowie, aprobata nauczycieli przystępujących do współrealizacji,•przeprowadzona wśród uczniów analiza wykazała, że 100% uczniów stwierdziło, że chętnie brało udział w tym projekcie, a powierzone im zadania okazały się interesujące, •poparcie szkół z gminy Rozdrażew, co do celowości wybranego zagadnienia konkursu,Na podstawie przeprowadzonego konkursu wiedzy i umiejętności praktycznej, można stwierdzić wysoki poziom przygotowań uczestników. Chcąc rozstrzygnąć konkurs, trzeba było przyznać w tajnym głosowaniu dodatkowy punkt za współpracę w drużynie.I GMINNY KONKURS „W KRĘGU TRADYCJI”ZADANIE PIERWSZE – kapitan drużyny losuje jeden zestaw pytań – 10 min. na przygotowanie się, odpowiada osoba wyznaczona przez kapitana. Pytania konkursowe Zestaw 11.Jak nazywa się czterotygodniowy okres poprzedzający Boże Narodzenie? 1 p2.Kiedy według tradycji zasiadamy do wigilijnego stołu? 1 p3.Ułóż życzenia świąteczne dla bliskiej ci osoby. 3 p Zestaw 21.Jak nazywają się pieśni śpiewane w okresie świąt Bożego Narodzenia? Podaj co najmniej trzy tytuły. 2 p2.Co o jest podłaźniczka? 1 p3.Wymień dwa drzewa iglaste, które najczęściej występują w roli choinki? 2 pZestaw 31..Dokończ zdanie: Okres świąt Bożego Narodzenia dawniej nazywano……. 2 p2.Co to są jasełka? 2 p3.Dlaczego na wigilijnym stole stawia się jedno dodatkowe nakrycie? 1 pZestaw 41.Jakie znasz tradycyjne potrawy, które powinny znaleźć się na wigilijnym stole? Wymień co najmniej trzy? 3 p2.Jak nazywa się msza św. Odprawiana o północy w wigilię Bożego Narodzenia? 1 p3.Jakie święto kończy okres świąt Bożego Narodzenia? 1 pZestaw 51. Co to jest pastorałka? 1 p2. Co przedstawia bożonarodzeniowa szopka? 2 p3. Co to jest jemioła i jaka tradycja się z nią wiąże? 2 pZestaw 61.Z jakiego kraju przywędrował do Polski zwyczaj stawiania w domach przystrojonych choinek? 1 p2.Wymień co najmniej trzy symbole świąt Bożego Narodzenia? 2 p3.Jakie postacie występują najczęściej w Jasełkach? 2 pZestaw 71.Do kogo przeznaczone są opłatki innego koloru niż biały? 1 p2.Co to jest kutia? 2 p3.Jak wygląda wigilijny stół? 2 pZestaw 8 1.Kiedy przychodzi gwiazdor? Opisz jego strój? 2 p2.Kto to są kolędnicy? 2 p3.Jak nazywa się zwierzę ciągnące sanie Św. Mikołaja? 1 pZADANIE DRUGIE – rzut prezentem do wora – osoba wyznaczona przez kapitana drużyny rzuca trzy razy prezentem z ustalonej odległości, zdobywając odp. 1,2,3 p.ZADANIE TRZECIE – drużyna losuje kolędę, którą wyznaczona osoba wykonuje, śpiewając 1 zwrotkę bez podkładu muzycznego – możliwość zdobycia od 1 – 3 pkt.ZADANIE CZWARTE – drużyny dostają niezbędne materiały i narzędzia i w czasie15 minut wykonują ozdobę świąteczną – za to zadanie można zdobyć od 1 – 3 pkt.ZADANIE PIĄTE – każda z drużyn otrzymuje w koszach niezbędne akcesoria potrzebne do nakrycia wigilijnego stołu w czasie 15 minut, punktacja od 1 – 3 .Skład Jury: Przewodniczący: dyrektor ZSP – K. BrodaCzłonkowie: kierownik SF – H. KowalewiczNauczycielka – M. MarszałekNauczycielka – E. WaliszewskaNauczycielka – Karolina Hoffman – Włoch Nauczycielka – Bogumiła Keller Podczas wykonywania zadaniach liczyła się zgodna współpraca i integracja grupy, co było jednym z naszych celów projektu edukacyjnego. Właśnie za to jury mogło przyznać dodatkowy punkt, który rozstrzygnąłby o zwycięstwie w razie remisu.Po wnikliwym przeliczeniu punktów, trzy szkoły zajęły miejsca równorzędne: Dąbrowa, Grębów i Nowa Wieś. W tajnym głosowaniu wykorzystano dodatkowy punkt i przyznano go drużynie z Dąbrowy, która otrzymała wyróżnienie. Każdy z uczestników otrzymał dyplom, który wręczył przewodniczący jury. Podsumowaniem konkursu była wizyta Gwiazdora z drobnymi upominkami dla wszystkich uczniów oraz poczęstunek przy własnoręcznie nakrytych stołach.Dwie dziewczynki z oddziału przedszkolnego reprezentowały naszą szkołę podczas konkursu kolęd: „Przy kobierskim żłóbku”. Zaśpiewały kolędę „Anioł pasterzom mówił” z podkładem muzycznym. Mimo, iż nie zdobyły nagrody, to występ zaliczam do bardzo udanych. Zaśpiewały najlepiej jak potrafiły, mimo dużej tremy. Najważniejsze, że wzięły udział. W nagrodę za uczestnictwo otrzymały maskotkę, książeczkę i słodycze.Opis założonych osiągnięć: W wyniku wdrożenia projektu dzieci oraz uczniowie:•Zwiedziły muzeum regionalne w Krotoszynie,•Poznały tradycje i zwyczaje świąt Bożego Narodzenia z różnych źródeł,•Potrafiły wykonać różne ozdoby świąteczne,•Poznały i śpiewały kolędy,•Wszystkie brały udział w jasełkach,•Potrafiły składać sobie życzenia,•Zacieśniły się więzi rodzinne – podczas przekazywania wiedzy o zwyczajach, •Czynny udział rodziców i pomoc w przygotowaniu strojów do jasełek,•Zaangażowanie się rodziców w pomoc w przygotowaniu konkursu, Projekt edukacyjny przyniósł założony efekt. Cele zostały zrealizowane, a uczniowie pracowali metodą, która sprawia wrażenie zabawy, trochę rywalizacji w poszukiwaniu na własną rękę ciekawych wiadomości.
mama-anulka