Załączniki do ustawy.docx

(890 KB) Pobierz

Załącznik nr 1

SCHEMATY SKRAJNI DRÓG1)

1. Dwujezdniowa droga klasy A lub S

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image008.jpg

 

 

2. Jednojezdniowa droga klasy S

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image010.jpg

 

 

3. Dwujezdniowa droga klasy GP i drogi niższych klas

3.1. Jezdnia nie ograniczona krawężnikami

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image012.jpg

 

 

3.2. Jezdnia ograniczona krawężnikami

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image014.jpg

 

 

4. Jednojezdniowa droga klasy GP i drogi niższych klas

4.1. Jezdnia nie ograniczona krawężnikami

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image016.jpg

 

 

4.2. Jezdnia ograniczona krawężnikami

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image018.jpg

 

 

5. Chodnik i ścieżka rowerowa

 

5.1. Chodnik

 

5.2. Ścieżka rowerowa

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image020.jpg

 

http://www.money.pl/d/prawo/akty-prawne/zalacznik/DU1999-043-0430_pliki/image022.jpg

 

 

 

Załącznik nr 2

WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA SKRZYŻOWANIACH I ZJAZDACH

1. Na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 6, powinny być zapewnione wolne od przeszkód pola widoczności przy:

1) zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi podporządkowanej, określone w ust. 3. 1 i 3. 2,

2) zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej, określone w ust. 4. 1 i 4. 2,

3) ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej, określone w ust. 5.

2. Przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, z zastrzeżeniem ust. 6, powinno być zapewnione wolne od przeszkód pole widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania, określone w ust. 5.

3.1. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi podporządkowanej powinna być zapewniona widoczność ustawionego przed skrzyżowaniem znaku drogowego „ustąp pierwszeństwa przejazdu” lub znaku „stop” z odległości widoczności Lz umożliwiającej zatrzymanie pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną po drodze podporządkowanej, nie mniejszej niż określa tabela:

 

Prędkość miarodajna na drodze podporządkowanej*)

(km/h)

100

90

80

70

60

50

40

30

Odległość widoczności Lz

(m)

180

150

120

90

70

50

35

20

 

 

 

*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.

3.2. W polu widoczności, oznaczonym na rysunku 1, umieszczonym nad jezdnią na wysokości 1 m, nie powinny znajdować się żadne przeszkody. Nie są przeszkodami w rozumieniu niniejszego załącznika poruszające się pojazdy, piesi i inne osoby znajdujące się na drodze, pnie pojedynczych drzew, podpory znaków drogowych.

4.1. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu umożliwiająca podjęcie decyzji o wykonaniu zamierzonego manewru lub o konieczności zatrzymania się przed skrzyżowaniem:

1) poza terenem zabudowy w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż:

a) 20 m — jeżeli droga podporządkowana jest klasy GP lub G,

b) 10 m — jeżeli droga podporządkowana jest klasy Z, L lub D,

2) na terenie zabudowy w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż 10 m, jeżeli droga podporządkowana jest klasy GP, G lub Z.

Odległość widoczności L1 pola widoczności, mierzoną wzdłuż drogi z pierwszeństwem przejazdu, określa tabela:

 

Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*)

(km/h)

100

90

80

70

60

50

40

30

Odległość widoczności L1 pola widoczności:

(m)

210

180

160

140

120

100

80

60

 

 

 

*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.

4.2. W wypadku gdy nie jest możliwe zapewnienie oznaczonego na rysunku 2 wolnego od przeszkód pola widoczności, umieszczonego nad jezdnią na wysokości 1 m, należy dążyć do usunięcia tych przeszkód, zmiany lokalizacji skrzyżowania lub wprowadzenia ograniczeń wynikających z przepisów o ruchu drogowym.

5. Przy ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej oraz przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, w odległości nie mniejszej niż 3,0 m od krawędzi jezdni lub krawędzi ścieżki rowerowej, powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu, co najmniej na odległość widoczności L2 określoną w tabeli:

 

Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*)

(km/h)

100

90

80

70

60

50

40

30

Odległość widoczności L2

(m)

180

160

120

100

90

70

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin