Załącznik nr 1
SCHEMATY SKRAJNI DRÓG1)
1. Dwujezdniowa droga klasy A lub S
2. Jednojezdniowa droga klasy S
3. Dwujezdniowa droga klasy GP i drogi niższych klas
3.1. Jezdnia nie ograniczona krawężnikami
3.2. Jezdnia ograniczona krawężnikami
4. Jednojezdniowa droga klasy GP i drogi niższych klas
4.1. Jezdnia nie ograniczona krawężnikami
4.2. Jezdnia ograniczona krawężnikami
5. Chodnik i ścieżka rowerowa
5.1. Chodnik
5.2. Ścieżka rowerowa
Załącznik nr 2
WARUNKI WIDOCZNOŚCI NA SKRZYŻOWANIACH I ZJAZDACH
1. Na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 6, powinny być zapewnione wolne od przeszkód pola widoczności przy:
1) zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi podporządkowanej, określone w ust. 3. 1 i 3. 2,
2) zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej, określone w ust. 4. 1 i 4. 2,
3) ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej, określone w ust. 5.
2. Przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, z zastrzeżeniem ust. 6, powinno być zapewnione wolne od przeszkód pole widoczności przy ruszaniu z miejsca zatrzymania, określone w ust. 5.
3.1. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania po krzywoliniowym odcinku drogi podporządkowanej powinna być zapewniona widoczność ustawionego przed skrzyżowaniem znaku drogowego „ustąp pierwszeństwa przejazdu” lub znaku „stop” z odległości widoczności Lz umożliwiającej zatrzymanie pojazdu poruszającego się z prędkością miarodajną po drodze podporządkowanej, nie mniejszej niż określa tabela:
Prędkość miarodajna na drodze podporządkowanej*)
(km/h)
100
90
80
70
60
50
40
30
Odległość widoczności Lz
(m)
180
150
120
35
20
*) Na drodze klasy Z, L i D jest to prędkość projektowa drogi.
3.2. W polu widoczności, oznaczonym na rysunku 1, umieszczonym nad jezdnią na wysokości 1 m, nie powinny znajdować się żadne przeszkody. Nie są przeszkodami w rozumieniu niniejszego załącznika poruszające się pojazdy, piesi i inne osoby znajdujące się na drodze, pnie pojedynczych drzew, podpory znaków drogowych.
4.1. Przy zbliżaniu się do skrzyżowania po drodze podporządkowanej powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu umożliwiająca podjęcie decyzji o wykonaniu zamierzonego manewru lub o konieczności zatrzymania się przed skrzyżowaniem:
1) poza terenem zabudowy w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż:
a) 20 m — jeżeli droga podporządkowana jest klasy GP lub G,
b) 10 m — jeżeli droga podporządkowana jest klasy Z, L lub D,
2) na terenie zabudowy w odległości od krawędzi jezdni nie mniejszej niż 10 m, jeżeli droga podporządkowana jest klasy GP, G lub Z.
Odległość widoczności L1 pola widoczności, mierzoną wzdłuż drogi z pierwszeństwem przejazdu, określa tabela:
Prędkość miarodajna na drodze z pierwszeństwem przejazdu*)
Odległość widoczności L1 pola widoczności:
210
160
140
4.2. W wypadku gdy nie jest możliwe zapewnienie oznaczonego na rysunku 2 wolnego od przeszkód pola widoczności, umieszczonego nad jezdnią na wysokości 1 m, należy dążyć do usunięcia tych przeszkód, zmiany lokalizacji skrzyżowania lub wprowadzenia ograniczeń wynikających z przepisów o ruchu drogowym.
5. Przy ruszaniu z miejsca zatrzymania na wlocie drogi podporządkowanej oraz przy wjeżdżaniu na drogę ze zjazdu lub z obiektu i urządzenia obsługi uczestników ruchu bez pasa włączania, w odległości nie mniejszej niż 3,0 m od krawędzi jezdni lub krawędzi ścieżki rowerowej, powinna być zapewniona widoczność drogi z pierwszeństwem przejazdu, co najmniej na odległość widoczności L2 określoną w tabeli:
Odległość widoczności L2
dziunix1