akt_1_1_paryz.PDF

(11783 KB) Pobierz
167082046 UNPDF
AKT PIERWSZY
*-'-----..*-
167082046.002.png
Pary
Nowe lomylaniarrdowodniy mi' e la czc)e postpu stetr
aftyci,fa nimi Pod naukowcy, a Premyso{rcyPid za
tymi dwiema klasrmi.
HBNR TDB SAINT.SIMON
rE20
Jcstcm st$sliwie wleIilwy na Pewne rodaie fifycfnego pikna
- tlcfce dfiewcfta erc' - i z ni twotz rodai stucnego
raju na ziemi. Musz by blisko taca, aby y. Wydaje mi s'
Nietfsche napisa| ,,Uwictf w Bo8a tylko pod warunkiem,
o^ tcy',,
r,our s-r.etor!t,tN p cEr,rr'!s
Kto jest autotem jrlta VioJ,!, sf^t^i|skie8o?
I jakie mia pravo napisa cotakiegol
Vlcwa do ucba b.ezbtoonego
Brzdk, bum, dzy, trach zgieLu piekielnego?
Lis t do r. d I l.. i i ,,B o to n lt i.l d,'
r924
WIZJ A
Libtetto, wasnoicznie napisane przez Igof^ Sttawiskiego:
,'spieto l,,ios, iest ltworem muzyczno-baletowym. Pokazuje pogarsk Ros|
i iest zjednoczone jedn ide: tajemnici wielk moc twtczej s lifiosny.
Utwr n,iema fabu...
Cz pietw sz al PocauneLziern, obxdwiosenny..' Grajkow,ie
gtaj a trtodziecy ptzepowiadai ptzyszo.wchodzi stara kobiet. Zna
taiemnice natury i umie ptzewidywa ptzyszo.Mode dziesett , Por;rr^-
lowanymi tq/arzami nadchodz jedla za drug znad tz,eki. Tas1cz1teec
wioseony. Pocztek obtzdw... Ludzie dzie si na dwie gtupy staice
167082046.003.png
22. Akt pierwszy
l. Pary.23
naPreciw siebie. ulita procesja mdtcw. Naistatszy i na1mdtz.e1szy
ptzetywa zabawy wiosenrre' ktre ustaj' Lldf|e dr...Starcy bogosawi4
budzc si do ycia ziemi,.' Ludfie t^cz w zapamitaniu' uwicaic
iemi, jednoczc si f ni.
Cz druga: wielka ofiata. Przez ca|noc dfiewcfta wykonuj
tajemnicze obtzdy. Jedna z nich zostaje powiconajako ofiara, dwuktotnie
\,sk^z^n^
sPodziewano si, e wito frkompensuie tamto fozczafowanie'
i wspominano z uroczenie poprzednimi sensacyjnymi ,,sezonami
rosy'skimi'', gdy wytrfiorne Pafyskie towafzystwo na fwni z aftys-
tami i intelektualistami byo wfcz odufzon ofientalnymi bachana-
liami i rozmaityrni egzotyczny mi akcesoriami.
Tamtego wieczoru beal mondestawi si w komplecie. Na de
biaych gorsw, cfefni ffakw oraz szkatlfi, pluszowych teatnlnych
obi i kotat byszczaybtylantowe diademy, mieniy si jedwabie.
oprcz przepysznie wystrojonych snobw salonowych byl't te'
snobi estetyczni, ubrani zwyczl'jnie, niektrzy w bandealtx, 'lnni
w mikkich filcowych kapeluszach najtozmaltszych fasonw, na
znak buntu przeciwko sztywnym cylindtom i melonikom klas
wy'szych.Gabriel Astruc twiefdfl, e na widowni znajdo\/aosi
okoo pidziesicil zagotzaych wielbicieli Rosjan, wrd nich
gfi)pf nazi$nfpez niego ,'tadykalnymi Sttawiskimi w mikkich
czapkach,'-, Dugie wosy, brody i wsy takebyy licznie reprezen-
tovane. o owym tumie estetw' z sarn czuptyn lub w czapkach,
Cocteau, uczestnik tej i podobnych imprez, .wyrafj si,e ,,n^Etodz
bezktytycznym aP|awzem kad nowink, aby zademorrstfowa
pogafd dla siedzcych w loach''.' Kttko mwic, zebfaa si
klaka gotowa rzuci wyzwanie jaowoci'
W I9I3 roku stlj nie stanowi jednak niezawodnego znaku
rozpozfla:wczego aftystycznycb czy jakichkolwiek innych orientacii.
w modzie byo przede. wszystkim zaskakiwanie. Na ktrym
z koIejnych przedstasieSwitaGertruda Stein spostffegasiedfcego
w tiszyc}:'rzdachpoet Guillaume'a Apollinaire'a, ktry deklarowa
si jako ,,atbiter w dugim spoze pomidzy tndycja tym, co nowe''.
z9 MAJA r9r3 ROKU
Wielu pokusio si o oPis wiatowej plapfemiery wita uiosrry
w cfwaftek 29 m^ja"I9:^)foku w Thatre des Champs-Elyses. Byli
wrd nich Gabtiel Astruc' Romola Niyska, Igot Strawiski,
Misia Sert, Marie Rambert' Btonisawa Niyska, Jean Cocteau,
Carl Van Vechten, Valentine Gross i chocia ich wersje istotnie si
Ifll, w jednym wszyscy s fgodni: wydatfenie to wywoao
pra''dziwe trzsienie ziemi.
Wrd widzw pybywaicych o godfinie 8'45 wieczotem do
teatru wielu byo wyjtkowo elegancko ubranych. Podniecenie
udzielao si wsfystkim. od tygodni kryypogoski o aftystycznej
wczcie, jak zesp rosyjskiego baletu przygotowa na nowy szon
patyski. Zapowizdano, :.ed'o Patya fawita ,,autentyczna sztuka,,,
,,pra\.Idziwa' sztuka'', sztuka nie skrpowana ptzesttzeni i czasem.
Cen biletw podwojono' Publiczno z pewnoci niecierpliwie
czekaana to wydatzenie' Premiera Gier Debussy'ego w choreografii
i wykonaniu Niyskiego odbya si za]edwie dwa tygodnie
wczeniej. By to pierwszy balet w histotii wystawiony we wsp-
czesnych kostiumach, to znczy w noszonych wwcfas ubtaniach
spoftowych' fecz zosta' pfzyjty chodno' nawet przez zycz|iwie
nastawionych do sztuki nowocfesnej. od nowego Vestris, Niy-
skiego, oczekiwano wielkiej wirtuozetii; a zaprezentowa on,
zdaniem wielu, jedynie dziecinne ruchy. Piszcy w ,,Le Figaro''
Henri Quittard nazwa spektakl ,,chaotycznym pokazem zfektacjl,'
i wyrazi pogld, i widzowie byliby bardziej usatysfakcjonowan,i,
gdyby wysfuchali samej tylko muzyki. ' Do powszechnie wic
,'Ubrany by wieczorowo i ptacowicie caowa w tk tne kobiety
o wanym wygldzie. By pierwszym ze swojei paczki, ktry wszed
v u'ielki wiat wieczorowych toalet i caowania w 4k' Bylimy bardzo
tozbawieni tym widokiem i bardzo zadovolcni, e to ztobl.,,a
Innymi sowy, szok i zadziwienie byy najwikszym szykiem'
oboitnie, w jakich stawiasi stfoiach, premiefowa publiczno
odegna' iak si wyraz.iCocteau, ,,napisan dla niei tol''. Jaka to
bya rola? oburzy si, oczywicie, tym skandalem lub wywoa
rwnie potny skandal. Wrzaw^ towatzysfcL Switz miza po-
Pef los, dwukrotnie wpadaica w tfans taca. Dziewice oddaj
Y./ybrance cfe, tcfc t^niec lubny. Ptzywo':j ptzodkw i oddaj
wybrank stafcom. wyblanka skada ofiar z siebie w obcnoci staIcw'
tacfc vity taniec, wielk ofiar.'''
167082046.004.png
24. Akt Pierwzy
|. Palv.25
u/sta\yaz^Iwlo wrd widowni ywo teagw1cejna zachowanie
poszczeglnych osobnikw, jak i w samym utv/orze. Chwilami
t^ncetze na scenie na Pewno si zastanawiali, kto waciwie
wystpuie' a kto jest publicznoci'
Tu po tsknych tonach fagotu rozpoczynajcego utwf wybuchy
Pierwsze pfotesty' nL t^fje gwizdy.. Gdy kurtyna posza w gr
i ukazali si tancerze podskakujacy w gr i w d i drobicy
kroczki na czubkach palcw w sposb niezgodny z :'adlkonsvencj,
zwtzcajc stopy do wesnttz' a nie na zewntrz, tozireg'osi wycie
i syki' ,'Zaznowano sobie z publicznoci ju' taz - pisa Henri
Quittatd w ,'Le Figaio'', nasizttjc do Gier - powtarzanie tego
samego aftu, i to w tak cikim wydaniu, nie byo w najlepszym
gucie.'' ' Zamian baletu, tej nzjbazie1 ulotnej i pynnej fotmy
sztuki, na gtoteskow karykatur uzn'77o za obraz dobtego smaku
i zdtowego rozsdku publicznoci. Takiego zdania byli przeciwnicy.
Poczuli si obraeni.Gwizdali i szydz1|i.odpowiedzi zwolennikw
zespou by enftzjastycftly aplauz. Stoczono istn bitw'
obzucano si na pewno rwnie osobistymi obelgam,i, praw-
dopodobnie doszo tedo rkoczynw i wymiany biletw wizyto-
wych w celu pruejszego ottzymzria. satysfakcii. Czy nastpnego
tankz rzeczywicie stoczono poiedynek, jzk zlpewnia skonna do
melodlamatycznociRomola Niyskz; czy pewnz dama neczywicie
pluna pewnemu dentelmenowiw tw^tzi czy htabina de Pourtals
tzeczywtcie, jak twierdzi Cocteau, wstaa i z przekrzywionym
diademem, wymachuic wachlarzem, zaktzyknz:,,W caym morm
szedziesicioletnimyciu nikt nie omieli si ze mnie zakpt,'?
W'szystkie te ptzykady obtan4 skal emocji. Dawano uPust
obutzeniu i podnieceniu' Panowa taki tumult, e mwzyka chwilami
ginaw oglnym zgieku.
Lecz czy cakowicie? Z niektrych relacji wynika, jakoby nikt,
z wyjtkiem czonkw orkiestty i dyrygenta Piette'a Monteux, nie
syszaniczego poza pierwszymi tonami. Nav/et tancefze. Pierwszy
Cocteau, a po nim Strawiski opisali Niyskiego stojcego w kulisie
na ktzele,wyktzykujcego poszczeglne numety tancetzom.u aynl,
to jednak z powodu trudnoci ukadw choteograficznych i braku
tradycyjnego rytmu v/ muzyce (na prbach zalsze tak si za-
chow1'wa), a nie, jak chc nam wmwi Cocteau i Strawiski'
z powodu tfudnoci z dosyszeniem orkiestry. Valentine Gtoss,
ktrej szkice z vr'ystpw Baletw Rosyjskich eksponowano tego
wieczoru w foyer, Pnekaza'^ zzchwyczjco wie'lecz odrobin
nied'otzeczn rc|aci:
,,Nie sttaciam niczego f pedstawinia odbywajcego si w twnej mrerze
oa scenie, jak i poza ni. Stojc midzy dwiema todkowymi Iozr;rt,bez
oporw ptzyczyarn si do og)rrej wrzawy i moich tozentuziazmowanych
ptzyjaci, Cnllrerr:., e jest co cudownego w tych tytanicznych wysikach
podejmowanych, aby utrzyma owych cakowicie zaguszonych muzykw
i cakowicie oguszonych tancetzy w rygorach natzuconych przez eslidocz-
nego choteografa. Balet by zadziwiajco pikny.'' 7
Czy odmalowany twtaj obnz muzykw, ktrych nie sycha,
i tzncerzy ' ktrzy lie sysz, nie zawiera w sobie elementu abstrakcji
i absurdu? A jednak, mimo enie syszaamuzyki i nie znaa rytmu,
do kttego tlncefze aczy|l, balet wyda si Valentine Gross
,,zadzislizjco pikny''! Czy zachwyt jej wzbudzio to, co syszaa
l wtdziaa z zaptezentowanego dziea, a moe spisaa wrurcnia
dopiero pnie), pod v/pywem wspomnie o caym smakowitym
wydarzeniu?
Nowoczesny zmysdramatyczny daje o sobie znatakew relacjach
Car|lYan Vechtena. Ptzed przybyciem w l9r 3 roku doPary:a.1lko
krytyk teatralny,,New York Press'' by on klytykiem mnzycznym
i baletowym ,,New York Timesa", pierv/srym tego todzaju tecenzen-
tem w Stanach Zjednoczolych. Kilka miesicy wczeniej pomg
Mabel Dodge zainaugulowa jej synny nowojorski salon'' ',Kocie
piski i syki powitay pietwsze tony -
a potem wybucha istoa burza wtzaskw konttowana gonymi oklasLami.
Toczylimy wojo o sftuk (niektrfy z nas uwaali, eto icst sftuka, inni,
e nie)'.' okoo czterdziestu ptotestujcych wyprowadzono f teatr.J, Iecz to
nie uspokoio zam]eszaaia. Zapalono wszystkie wiatana sali, lecz haasy
tnia i pamitam Mlle Piltz [wybran dzievic] wykooujc swj dziwaczoy
tniec \,|yt^aicy religijn eLstaz na scenie przymionej olepiajcym
blaskiem z widowni, jakby ptzy chaotycznym aLompaniamencie oszalaego
dumu tozwcieczonychmczyfni kobiet...3
Wizja atystw tzczcych ptzy zglekl dochodzcym z widowni
iest wspaniaa i wymowna. Publiczno uczestniczya wic w tym
synnym przedstawieniu na rwni z mrps de ballet. A|e po czyjej
napisao ptemierze Suita -
167082046.005.png
26. Akt pie.wszy
|. Patv. z7
stfonie stali usunici widzowie? A. czterdziestw? Podobna liczba
wymagaaby na pewno caego oddziau sttay, a nikt, nawet
dytektor teatru, Gabriel Astruc, nie wspomina o mobilizacii takich
si porzdkowych ani o tak masowym rclegowaniu mcicieli z sali.
Bronisawa Niyska natomiast twietdzi, ptzeciwnie do Van Vech-
tena, le taniec ,'wybtane| dziewicy'', wykonywany ptzez Mati
Piltz, odby si w ptawie zupenej ciszy. '
opis premierowych emocji, jaki Van Vechten zamiecigdzie
indziej, wiadczy o tym, e nie jest on wiarygodnym wiadkiem,
jeli chodzi o szczegy. Naiwytaniej uczestniczyw obu, pierwszym
i drugim, przedstawieniach aita i agodnie mwiq pomiesza
niektre fakty.
,,F'coutez d'abord!
Vous sifflerez aprs!'' [Najpierw suchajcie! Gwizda moecie
potem!] i natychmiast, jlkby za udetzeniem tt|zba Neptuna,
bl:tza uciszya si: ,,Kocowej czciwysuchano w milczeniu.''
Mimo widocznych sprzecfnoci we wspomnieniach to waniena
wiadectwawyei wymienionych autrw powoywano si we
wsfystkich p'niejszych opisach ptemiefy f 29 mllz I9I, toku.
Co ze sprawozdaniami ptasou/ymi? W dociekaniu ptawdziwego
Pfzebiegu wydafze nie stanowi ofle niestety bar&iej wiarygodnego
tda od pamitnikw. Pisane byy pftez ktytyk\sl, a nie repor-
tefv/ w cisymtego sowa znaczeniu i w konsekwencji ptzesycone
s sdamiparti-pr podobnymi do tych, jakie podzieliy publiczno.
Ktytyczne uwagi dotyczyy bztdziei muzyki Sttawiskiego ni
choreografii Niyskiego (dowd zawodovego skffywienia auto-
rw), co wiadczyptzynajmniej o jednym' a mianowicie, ewikszej
cfciutwotu dao si jednak wysucha.
Jaki z tego caego galimatiasu wniosek dla nas? Czy mzmy
wystxczajce dowody, aby sdzi,lezamieszznie wywoaywojuice
ze sob frakcje widzw' dajcych wyraz bardziej swoim oczekiwa-
niom, uprzedzeniom, ustalonym pogldom na sftuk ni na sam
utwr? Ktry, jak zobaczytny, z pewnoci opiera si na sprzecznych
emocjach, lecz ich nie podgtzewa. opisy pamitnik atzy, 7 na\et
relacje ktytykw' zajmv1a si bardziej skandalem ni mlzyk
i baletem, bardziej samym wydarzeniem ni sztuk. aden ze
wiadkw nav/et nie wsPomina o nastpnych punktach progfamu
ani o reakcji publicznoci na S1lfid1, Drcba r1 i Kniaxia lgora.
Niektrzy, jak Gertruda Stein, byli, nav/et po fakcie, do tego
stopnia zahipnotyzowani owym ,,happeningiem', z pocztku dwu.
dziestego wieku' e twierdz, i w nim uczestniczyli, podczas gdy
z ca pewnoci nie znajdowali si wrd publicznoci. Czy
moemy ich vini? obecno tamtego wieczoru na widowni bya
rwnozlaczna z lczestniczeniem nie tyle w jeszcze jednym spektaklu
teatralnym, lecz w samym akcie twotzenia sftuki i f tego wzgldu
odzew widzw by i jest tak samo wany dla znaczenia owej sztuki,
jak intencje twrcw, ktny i zaprezentowali. Sztuka wykroczya
poz^ tamy rozumu' dydaktyki i celu moralnego, staasi prowokacj
i wydarzeniem.
I tak
',Siedziaem w loy'w kttej odkupiemjedno miejsce.Przedemnsiedzi
trzy damy' miejsce za nn zazajmowa jaki modzieoiec, ktry podczas
spektaklu wsta, aby lepiej widzie. Niezwyke podniecenie, iakic grl
ogarnlo pod wpywemogromnie sugestywnej muzyki, daoo sobie nagle
zna,gdyzac pisciami wybija rytm na moiej gowie. Ja zazoajdowaem
si w stanie takiej emocji, e Pe d|usfy czas niczego nie czuem.
Uderzenia byyidealnie zsynchtonizowane z muzyL. Gdy w kocu poczulem
walenie, odwrciem si. Szczerze mnie przeplosi. obaj zapomnielimy
o boymwiecie.''
Z tej rela'cji wynlka, e muzyk najwyraniej byo sycha! Van
Vechten chce, abymy uwierzyli, i jest to opis hucfnei prmrery'
tymczasem od Gettrudy Stein wiemy, e bya' ona jedn z owych
,,ttzech dlm,, siedzcych w |oy przed Van Vechtenem, lecz
uczestniczya w spektaklu poniedziakowym! A wedug Valentine
Gross, ktra ogidaa \szystkie c2tefy pafyskie przedstawienia
Swita w maju i czerwcu, biiatyka z premiety nie powttzya si ju
pniej. Swiadczy to tylko o tym, e relacja Gertrudy Stein wcale
nie jest bardziej wiarygodna od innych. ',Nie syszelimy nicz1o...
ptzez cay spektakl nie dao si usysze dosownie ani jednego
dwiku mufyki.'' '' Dosownie? Nie byo sycha utwotu na ponad
sto instrumentw? Gertruda Stein wrcia do domu z Alice B.
Toklas i napisaa nie artyku o balecie, lecz wiletsz Tbe on
inspirbwany postaci eznajomego f loy, Czr|a Van Vechtena.
Moe po prostu nie suchaa.
Komu wic wietzy? Gabriel Astruc w swoich wspomnieniach
Jean
Cocteau, ktry w swojej tytmicznej prozie (tak
t$/iefdfi, e podczzs plemiefy ktzycza z (ory..
'.
167082046.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin