akt_1_1_paryz.PDF
(
11783 KB
)
Pobierz
167082046 UNPDF
AKT PIERWSZY
*-'-----..*-
Pary
Nowe lomylaniarrdowodniy mi' e la czc)e postpu stetr
aftyci,fa
nimi
Pod
naukowcy, a
Premyso{rcyPid
za
tymi dwiema klasrmi.
HBNR TDB SAINT.SIMON
rE20
Jcstcm
st$sliwie
wleIilwy na
Pewne
rodaie fifycfnego pikna
-
tlcfce dfiewcfta erc'
-
i z ni twotz
rodai
stucnego
raju na ziemi. Musz by blisko taca, aby y. Wydaje mi s'
Nietfsche napisa|
,,Uwictf
w
Bo8a tylko pod
warunkiem,
o^ tcy',,
r,our s-r.etor!t,tN
p
cEr,rr'!s
Kto jest autotem
jrlta
VioJ,!, sf^t^i|skie8o?
I
jakie
mia pravo napisa cotakiegol
Vlcwa do
ucba
b.ezbtoonego
Brzdk, bum, dzy, trach zgieLu piekielnego?
Lis t do r. d I l..
i
i
,,B
o to n lt i.l d,'
r924
WIZJ A
Libtetto, wasnoicznie napisane przez Igof^ Sttawiskiego:
,'spieto
l,,ios,
iest
ltworem muzyczno-baletowym. Pokazuje
pogarsk
Ros|
i
iest
zjednoczone
jedn
ide: tajemnici wielk moc twtczej s
lifiosny.
Utwr n,iema fabu...
Cz
pietw
sz al PocauneLziern, obxdwiosenny..'
Grajkow,ie
gtaj a trtodziecy ptzepowiadai ptzyszo.wchodzi stara kobiet. Zna
taiemnice natury i umie ptzewidywa ptzyszo.Mode dziesett ,
Por;rr^-
lowanymi tq/arzami nadchodz
jedla
za drug znad tz,eki. Tas1cz1teec
wioseony. Pocztek obtzdw... Ludzie dzie si na dwie
gtupy
staice
22. Akt pierwszy
l. Pary.23
naPreciw siebie. ulita procesja mdtcw.
Naistatszy i na1mdtz.e1szy
ptzetywa zabawy
wiosenrre' ktre ustaj' Lldf|e
dr...Starcy bogosawi4
budzc si do ycia
ziemi,.' Ludfie t^cz w zapamitaniu' uwicaic
iemi, jednoczc
si f ni.
Cz druga:
wielka ofiata. Przez ca|noc
dfiewcfta wykonuj
tajemnicze obtzdy.
Jedna
z nich zostaje powiconajako
ofiara, dwuktotnie
\,sk^z^n^
sPodziewano si, e wito frkompensuie tamto fozczafowanie'
i wspominano z uroczenie poprzednimi sensacyjnymi
,,sezonami
rosy'skimi'', gdy wytrfiorne
Pafyskie
towafzystwo na fwni z aftys-
tami i intelektualistami byo wfcz odufzon ofientalnymi bachana-
liami i rozmaityrni egzotyczny mi akcesoriami.
Tamtego wieczoru beal mondestawi si w komplecie. Na de
biaych gorsw, cfefni ffakw oraz szkatlfi, pluszowych teatnlnych
obi
i
kotat byszczaybtylantowe
diademy, mieniy si
jedwabie.
oprcz przepysznie wystrojonych snobw salonowych byl't te'
snobi estetyczni, ubrani zwyczl'jnie, niektrzy w bandealtx,
'lnni
w mikkich filcowych
kapeluszach najtozmaltszych fasonw, na
znak buntu przeciwko sztywnym cylindtom i melonikom klas
wy'szych.Gabriel Astruc twiefdfl, e na widowni znajdo\/aosi
okoo pidziesicil zagotzaych wielbicieli
Rosjan, wrd nich
gfi)pf nazi$nfpez niego
,'tadykalnymi
Sttawiskimi w mikkich
czapkach,'-, Dugie wosy, brody i wsy takebyy licznie reprezen-
tovane. o owym tumie estetw' z sarn czuptyn lub w czapkach,
Cocteau, uczestnik tej i podobnych imprez,
.wyrafj
si,e
,,n^Etodz
bezktytycznym
aP|awzem kad nowink, aby zademorrstfowa
pogafd dla siedzcych w loach''.' Kttko mwic, zebfaa si
klaka gotowa rzuci wyzwanie
jaowoci'
W
I9I3 roku
stlj
nie stanowi jednak niezawodnego znaku
rozpozfla:wczego aftystycznycb czy
jakichkolwiek
innych orientacii.
w modzie byo przede. wszystkim zaskakiwanie. Na ktrym
z koIejnych przedstasieSwitaGertruda Stein spostffegasiedfcego
w tiszyc}:'rzdachpoet Guillaume'a Apollinaire'a, ktry deklarowa
si
jako
,,atbiter
w dugim spoze pomidzy tndycja tym, co nowe''.
z9 MAJA r9r3 ROKU
Wielu pokusio
si o oPis wiatowej plapfemiery
wita uiosrry
w cfwaftek 29 m^ja"I9:^)foku
w Thatre des Champs-Elyses. Byli
wrd nich Gabtiel Astruc' Romola
Niyska, Igot Strawiski,
Misia
Sert, Marie Rambert' Btonisawa
Niyska,
Jean
Cocteau,
Carl Van
Vechten, Valentine Gross i chocia ich
wersje istotnie si
Ifll, w
jednym
wszyscy
s fgodni: wydatfenie to
wywoao
pra''dziwe
trzsienie ziemi.
Wrd
widzw pybywaicych o godfinie
8'45 wieczotem do
teatru wielu byo
wyjtkowo elegancko ubranych. Podniecenie
udzielao si wsfystkim. od tygodni
kryypogoski o aftystycznej
wczcie, jak zesp
rosyjskiego baletu
przygotowa na nowy szon
patyski. Zapowizdano,
:.ed'o Patya fawita
,,autentyczna
sztuka,,,
,,pra\.Idziwa'
sztuka'', sztuka nie
skrpowana ptzesttzeni i czasem.
Cen biletw podwojono' Publiczno
z pewnoci niecierpliwie
czekaana
to wydatzenie' Premiera Gier Debussy'ego
w choreografii
i wykonaniu
Niyskiego odbya si za]edwie
dwa tygodnie
wczeniej.
By to pierwszy
balet w histotii wystawiony we wsp-
czesnych
kostiumach, to znczy w noszonych
wwcfas ubtaniach
spoftowych' fecz zosta'
pfzyjty chodno' nawet przez
zycz|iwie
nastawionych do sztuki
nowocfesnej. od nowego Vestris, Niy-
skiego, oczekiwano wielkiej wirtuozetii;
a zaprezentowa on,
zdaniem
wielu,
jedynie
dziecinne ruchy.
Piszcy w
,,Le
Figaro''
Henri
Quittard
nazwa
spektakl
,,chaotycznym
pokazem zfektacjl,'
i wyrazi pogld, i widzowie
byliby bardziej usatysfakcjonowan,i,
gdyby
wysfuchali samej tylko muzyki.
'
Do powszechnie wic
,'Ubrany
by wieczorowo i ptacowicie caowa w tk tne kobiety
o wanym wygldzie. By pierwszym ze swojei paczki, ktry wszed
v u'ielki wiat wieczorowych toalet i caowania w
4k'
Bylimy bardzo
tozbawieni tym widokiem i bardzo zadovolcni, e to
ztobl.,,a
Innymi sowy, szok i zadziwienie byy najwikszym szykiem'
oboitnie, w
jakich
stawiasi stfoiach, premiefowa publiczno
odegna'
iak
si wyraz.iCocteau,
,,napisan
dla niei tol''.
Jaka
to
bya rola? oburzy si, oczywicie, tym skandalem lub wywoa
rwnie potny skandal. Wrzaw^ towatzysfcL Switz miza po-
Pef
los, dwukrotnie wpadaica w tfans taca.
Dziewice oddaj
Y./ybrance cfe,
tcfc t^niec lubny. Ptzywo':j ptzodkw
i oddaj
wybrank stafcom. wyblanka skada ofiar z
siebie w obcnoci staIcw'
tacfc vity
taniec, wielk ofiar.'''
24. Akt
Pierwzy
|. Palv.25
u/sta\yaz^Iwlo
wrd widowni ywo teagw1cejna
zachowanie
poszczeglnych osobnikw, jak
i w samym utv/orze. Chwilami
t^ncetze na scenie na
Pewno
si
zastanawiali,
kto waciwie
wystpuie'
a kto
jest
publicznoci'
Tu po
tsknych tonach fagotu rozpoczynajcego utwf
wybuchy
Pierwsze
pfotesty'
nL t^fje gwizdy.. Gdy kurtyna posza w gr
i ukazali si tancerze podskakujacy w gr i
w d i drobicy
kroczki na
czubkach palcw w sposb niezgodny z :'adlkonsvencj,
zwtzcajc stopy
do wesnttz' a nie na zewntrz, tozireg'osi wycie
i syki'
,'Zaznowano
sobie
z publicznoci
ju'
taz
-
pisa Henri
Quittatd
w
,'Le
Figaio'', nasizttjc
do Gier
-
powtarzanie tego
samego aftu, i to
w tak cikim wydaniu, nie
byo w najlepszym
gucie.''
'
Zamian baletu,
tej nzjbazie1 ulotnej i pynnej fotmy
sztuki, na gtoteskow karykatur uzn'77o
za obraz dobtego smaku
i
zdtowego rozsdku publicznoci. Takiego zdania
byli przeciwnicy.
Poczuli
si obraeni.Gwizdali i szydz1|i.odpowiedzi zwolennikw
zespou by enftzjastycftly
aplauz. Stoczono istn bitw'
obzucano si na pewno rwnie
osobistymi obelgam,i, praw-
dopodobnie
doszo tedo rkoczynw i wymiany biletw wizyto-
wych w celu pruejszego
ottzymzria. satysfakcii. Czy nastpnego
tankz rzeczywicie stoczono
poiedynek,
jzk
zlpewnia skonna do
melodlamatycznociRomola Niyskz; czy
pewnz dama neczywicie
pluna
pewnemu dentelmenowiw tw^tzi czy htabina
de Pourtals
tzeczywtcie,
jak
twierdzi
Cocteau, wstaa i z przekrzywionym
diademem, wymachuic wachlarzem, zaktzyknz:,,W
caym morm
szedziesicioletnimyciu nikt nie omieli
si ze mnie zakpt,'?
W'szystkie
te ptzykady obtan4 skal emocji. Dawano
uPust
obutzeniu i podnieceniu'
Panowa taki tumult, e mwzyka chwilami
ginaw oglnym zgieku.
Lecz
czy cakowicie? Z niektrych relacji
wynika,
jakoby
nikt,
z wyjtkiem czonkw
orkiestty i dyrygenta Piette'a Monteux, nie
syszaniczego poza pierwszymi
tonami. Nav/et tancefze. Pierwszy
Cocteau, a po nim Strawiski opisali Niyskiego
stojcego w kulisie
na ktzele,wyktzykujcego poszczeglne numety
tancetzom.u aynl,
to
jednak
z
powodu trudnoci ukadw choteograficznych i
braku
tradycyjnego rytmu v/ muzyce (na
prbach zalsze tak si za-
chow1'wa),
a nie,
jak
chc nam wmwi
Cocteau
i
Strawiski'
z powodu
tfudnoci z dosyszeniem orkiestry. Valentine
Gtoss,
ktrej szkice z vr'ystpw Baletw Rosyjskich eksponowano
tego
wieczoru w foyer,
Pnekaza'^
zzchwyczjco wie'lecz odrobin
nied'otzeczn
rc|aci:
,,Nie
sttaciam niczego f pedstawinia odbywajcego si w twnej mrerze
oa scenie,
jak
i
poza
ni. Stojc
midzy dwiema todkowymi Iozr;rt,bez
oporw ptzyczyarn si do og)rrej wrzawy i moich tozentuziazmowanych
ptzyjaci, Cnllrerr:., e
jest
co cudownego w tych tytanicznych
wysikach
podejmowanych, aby utrzyma owych cakowicie zaguszonych muzykw
i cakowicie oguszonych tancetzy w
rygorach
natzuconych
przez eslidocz-
nego choteografa.
Balet
by
zadziwiajco pikny.''
7
Czy odmalowany twtaj obnz muzykw,
ktrych nie
sycha,
i tzncerzy
'
ktrzy
lie
sysz,
nie zawiera w sobie elementu abstrakcji
i absurdu?
A jednak, mimo enie syszaamuzyki i nie znaa
rytmu,
do kttego tlncefze aczy|l, balet wyda si Valentine Gross
,,zadzislizjco
pikny''! Czy zachwyt
jej
wzbudzio to, co syszaa
l wtdziaa z zaptezentowanego dziea,
a moe
spisaa
wrurcnia
dopiero pnie),
pod
v/pywem
wspomnie o caym smakowitym
wydarzeniu?
Nowoczesny zmysdramatyczny daje o sobie
znatakew relacjach
Car|lYan Vechtena. Ptzed
przybyciem w l9r
3
roku doPary:a.1lko
krytyk teatralny,,New York Press'' by on klytykiem mnzycznym
i baletowym
,,New
York Timesa", pierv/srym tego todzaju tecenzen-
tem w Stanach Zjednoczolych.
Kilka miesicy wczeniej pomg
Mabel
Dodge
zainaugulowa
jej
synny nowojorski salon''
',Kocie
piski i syki powitay pietwsze tony
-
a potem wybucha istoa burza wtzaskw konttowana
gonymi
oklasLami.
Toczylimy
wojo o sftuk (niektrfy z nas uwaali, eto
icst
sftuka, inni,
e nie)'.' okoo czterdziestu ptotestujcych wyprowadzono f teatr.J,
Iecz to
nie uspokoio zam]eszaaia. Zapalono
wszystkie wiatana sali, lecz haasy
tnia i pamitam Mlle Piltz
[wybran
dzievic] wykooujc swj dziwaczoy
tniec
\,|yt^aicy
religijn eLstaz na scenie przymionej olepiajcym
blaskiem
z widowni, jakby ptzy chaotycznym aLompaniamencie oszalaego
dumu tozwcieczonychmczyfni kobiet...3
Wizja
atystw tzczcych ptzy zglekl dochodzcym z widowni
iest
wspaniaa i wymowna. Publiczno uczestniczya wic w tym
synnym przedstawieniu na rwni z mrps de ballet. A|e po czyjej
napisao ptemierze Suita
-
26. Akt pie.wszy
|. Patv. z7
stfonie stali usunici
widzowie? A. czterdziestw?
Podobna liczba
wymagaaby na pewno
caego oddziau sttay, a nikt,
nawet
dytektor
teatru, Gabriel Astruc, nie
wspomina o mobilizacii takich
si porzdkowych
ani o tak masowym
rclegowaniu mcicieli z sali.
Bronisawa Niyska natomiast
twietdzi, ptzeciwnie
do Van Vech-
tena, le taniec
,'wybtane|
dziewicy'', wykonywany
ptzez Mati
Piltz,
odby si w ptawie zupenej ciszy.
'
opis premierowych
emocji,
jaki
Van
Vechten zamiecigdzie
indziej, wiadczy
o tym, e nie
jest
on wiarygodnym
wiadkiem,
jeli
chodzi
o szczegy. Naiwytaniej
uczestniczyw obu, pierwszym
i drugim, przedstawieniach
aita
i agodnie mwiq pomiesza
niektre fakty.
,,F'coutez
d'abord!
Vous sifflerez aprs!''
[Najpierw
suchajcie! Gwizda moecie
potem!] i natychmiast,
jlkby
za udetzeniem tt|zba Neptuna,
bl:tza uciszya
si:
,,Kocowej
czciwysuchano w milczeniu.''
Mimo widocznych sprzecfnoci we wspomnieniach to waniena
wiadectwawyei wymienionych autrw powoywano si we
wsfystkich p'niejszych opisach ptemiefy f 29 mllz I9I, toku.
Co
ze
sprawozdaniami ptasou/ymi? W dociekaniu ptawdziwego
Pfzebiegu
wydafze nie stanowi ofle niestety bar&iej wiarygodnego
tda od pamitnikw. Pisane byy pftez ktytyk\sl, a nie repor-
tefv/
w cisymtego sowa znaczeniu i w konsekwencji ptzesycone
s sdamiparti-pr podobnymi
do tych,
jakie
podzieliy publiczno.
Ktytyczne uwagi dotyczyy bztdziei muzyki Sttawiskiego
ni
choreografii Niyskiego
(dowd
zawodovego skffywienia auto-
rw), co wiadczyptzynajmniej
o
jednym'
a mianowicie, ewikszej
cfciutwotu dao si
jednak
wysucha.
Jaki
z tego caego galimatiasu wniosek dla nas? Czy mzmy
wystxczajce dowody, aby sdzi,lezamieszznie wywoaywojuice
ze
sob frakcje widzw' dajcych wyraz bardziej swoim oczekiwa-
niom, uprzedzeniom, ustalonym pogldom
na sftuk ni na sam
utwr? Ktry,
jak
zobaczytny, z pewnoci opiera si na sprzecznych
emocjach, lecz
ich nie podgtzewa. opisy pamitnik atzy, 7 na\et
relacje ktytykw' zajmv1a
si bardziej skandalem ni mlzyk
i baletem, bardziej samym wydarzeniem ni sztuk. aden ze
wiadkw nav/et nie wsPomina o nastpnych punktach progfamu
ani o reakcji publicznoci na
S1lfid1,
Drcba
r1 i Kniaxia lgora.
Niektrzy,
jak
Gertruda Stein, byli, nav/et po fakcie, do tego
stopnia zahipnotyzowani owym
,,happeningiem',
z pocztku dwu.
dziestego wieku' e twierdz, i w nim uczestniczyli, podczas gdy
z ca pewnoci nie
znajdowali si wrd publicznoci. Czy
moemy ich vini? obecno tamtego wieczoru na
widowni bya
rwnozlaczna
z lczestniczeniem nie tyle w
jeszcze jednym
spektaklu
teatralnym, lecz w
samym akcie twotzenia sftuki i f tego wzgldu
odzew widzw by i
jest
tak
samo
wany
dla znaczenia owej sztuki,
jak
intencje twrcw, ktny
i
zaprezentowali. Sztuka wykroczya
poz^ tamy rozumu' dydaktyki i celu moralnego, staasi prowokacj
i wydarzeniem.
I tak
',Siedziaem
w loy'w kttej odkupiemjedno
miejsce.Przedemnsiedzi
trzy damy'
miejsce za nn zazajmowa
jaki
modzieoiec,
ktry podczas
spektaklu wsta, aby
lepiej widzie. Niezwyke podniecenie,
iakic
grl
ogarnlo
pod wpywemogromnie sugestywnej
muzyki, daoo sobie nagle
zna,gdyzac pisciami
wybija
rytm
na moiej gowie.
Ja
zazoajdowaem
si w stanie takiej emocji,
e
Pe
d|usfy czas niczego nie czuem.
Uderzenia
byyidealnie zsynchtonizowane z muzyL.
Gdy w kocu poczulem
walenie, odwrciem si. Szczerze
mnie przeplosi. obaj
zapomnielimy
o boymwiecie.''
Z tej rela'cji wynlka,
e muzyk najwyraniej
byo sycha! Van
Vechten chce, abymy uwierzyli,
i
jest
to opis hucfnei prmrery'
tymczasem
od Gettrudy Stein wiemy,
e bya' ona
jedn
z owych
,,ttzech
dlm,,
siedzcych w |oy przed
Van Vechtenem, lecz
uczestniczya w
spektaklu poniedziakowym! A wedug
Valentine
Gross, ktra ogidaa
\szystkie
c2tefy pafyskie przedstawienia
Swita w maju
i czerwcu, biiatyka z premiety
nie powttzya si
ju
pniej. Swiadczy
to tylko o tym, e relacja Gertrudy
Stein wcale
nie
jest
bardziej wiarygodna
od innych.
',Nie
syszelimy nicz1o...
ptzez
cay spektakl nie dao
si usysze dosownie ani
jednego
dwiku
mufyki.''
''
Dosownie? Nie
byo sycha utwotu na ponad
sto instrumentw?
Gertruda Stein wrcia
do domu z Alice B.
Toklas i napisaa nie artyku
o balecie, lecz wiletsz
Tbe on
inspirbwany
postaci eznajomego f loy,
Czr|a Van Vechtena.
Moe po prostu
nie suchaa.
Komu wic wietzy?
Gabriel Astruc w swoich
wspomnieniach
Jean
Cocteau, ktry w swojej tytmicznej prozie (tak
t$/iefdfi, e podczzs plemiefy ktzycza
z
(ory..
'.
Plik z chomika:
fiaa
Inne pliki z tego folderu:
akt_1_2_berlin.PDF
(10506 KB)
akt_1_1_paryz.PDF
(11783 KB)
prolog_wenecja.PDF
(1127 KB)
poczatek_ilustracje_spis_tr.PDF
(3232 KB)
okladka.jpg
(780 KB)
Inne foldery tego chomika:
Żółty Tygrys (Seria Żółtego Tygrysa) (ameba54)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin