Póloś i przeguby (ogólnie).pdf

(7479 KB) Pobierz
457538239 UNPDF
Przeguby i półosie. Co to jest?
Zapewniają połączenie między skrzynią biegów a piastą koła. Półoś - jest jak sama nazwa wskazuje połową ośki ;-). Przeguby. Mają
trudne zadanie, bowiem oprucz przeniesienia napędu, muszą pracować w czasie skrętu kół (przegub zewnętrzny, przy piaście koła, kulowy) i w
czasie pracy zawieszenia (przegub wewnętrzny, przy skrznyni biegów, kulowy lub trójpalczasty w zależności od modelu). Istnieje jeszcze legenda,
że niektóre Swifty nie mają przegubów wewnętrznych tylko półoś wchodzącą do skrzyni biegów kończącą się tzw krzyżakiem...
Do czego manual można zastosować? 1. Do wymiany dziurawych, uszkodzonych gumowych osłon przegubu (dziurawy gumiak skraca
żywotność przegubu drastycznie). 2. Do wymiany przegubu. 3. W przypadku hałasowania przegubu mozemy dołożyć smaru i ocenić stan
przegubu.
Słowniczek wyrażeń:
Półoś - stalowy "pręt" łączący przeguby zewnętrznym z wewnętrznym.
Przegub zewnętrzny - przegub przy kole pojazdu, zapewniający przeniesienie napedu przy skręcie.
Przegub wewnętrzny - przegub przy skrzyni biegów, zapewniający przeniesienie napedu przy pracy zawieszenia.
Obudowa przegubu - wewnątrz siedzi wnętrze przegubu.
Gumowa osłona przegubu - "gumiak", zabezpiecza wnętrze przegubu przed zniszczeniem (piasek, błoto, syf).
Śruty - stalowe kule przegubowe.
Korona - wianek śrutów, kul.
Trybo - łącznik stalowy półosi z koroną i śrutami.
Część 1. Demontaż przegubów i półosi z pojazdu.
Co będzie potrzebne?
Podnśsnik oraz coś co podłożymy pod samochód...
Klucze fajkowe, nasadkowe, klsayczne...
Śrubokręt.
Odrdzewiacz.
Rura stalowa na want.
Młotek i majzel, przecinak.
Breżka lub mocny śrubokręt płaski.
Klocki drewniane...
Nowa nakrętka dociągu łożyska
etc..
457538239.002.png
Opis czynności:
Pod tylne koła pojazdu podkładamy klocki drewniane (aby pojazd nam nie uciekał). Zaciągamy hampel ręczny. Wbijamy jakiś bieg.
Zdejmujemy ozdobny kołpak. Atakujemy nakrętkę łożyska (A) preparatem przeciw rdzy.
Ta śruba naprawdę mocno siedzi. Trzeba użyć zmasowanej siły aby ją odkręcić. Rurka na want, to dobry pomysł... Śrubę jedynie popuszczamy...
Popuszczamy kluczem do kół śruby mocujące koło. Podnosimy samochód na podnośniku, odkręcamy koło, pod samochód podkładamy klocki
drewniane lub coś co mamy pod ręką (felgi od PF126p). Chodzi jak zwykle o to aby nie leżeć pod samochodem który wspiera się tylko na
podnośniku. Życie mamy jedno!
Odrdzewiacz .a ręki. Atakujemy dwie śruby mocujące zwrotnice z wachaczem do kolumny resorującej:
457538239.003.png
Udało /tt śruby ruszyć? Fajnie. Wykręcamy do końca naszą nakrętkę od łożyska. Zdejmujemy podkładkę. Wykręcamy i wyjmujemy śruby z
nakrętkami mocujące sworzeń zwrotnicy z wachaczem do kolumny resorującej. Tarczę hamulcową z wachaczem odciągamy do siebie, zwrotnica
wychodzi nam z kolumny resorującej. UWAGA: należy zwrócić uwagę na PRZEWÓD HAMULCOWY. Może gdzieś tam być zahaczony.
Tarczę hamulcową mamy w dole. Wciskamy wychodzącą część gwintowaną śruby od przegubu zewnętrznego. Przeciskamy przez łożysko.
Powinno się udać. Można pokombinować ruszając tarczą. I mamy przegub zewnętrzny nad tarczą:
Wchodzimy Odś samochód . Za pomocą breżki lub mocnego płaskiego śrubokrętu wyciskamy przegub wewnętrzny od skrzyni biegów ( pomiędzy
przegub a skrzynię wkłacamy coś , i pchamy ) . Przegub zewnętrzny w skrzyni zblokowany jest pierścieniem , nie siedzi mocno . Poszło ? Wyciągamy
przeguby z półosią z samochodu ostatecznie .
Część 2. Demontaż przegubu zewnętrznego.
Co będzie potrzebne?
457538239.004.png
Szczypce do segerow, lub coś podobnego.
Szmaty...
Opcja: śrubokręty i tabletki uspakajające.
Opis czynności:
Czyścimy przegub z zewnątrz. Ściągamy gumową osłonę przegubu. Może być osłona spięta plastykową opaską lub stalową (są dwie).
Bawimy więc się śrubokrętem. Po zdjęciu opasek "gumiaka" ściągamy z przegubu i przesuwamy w stronę środka półosi. Jeżeli w przegubie
mamy smar, to trzeba szmatami go usunąć, aby dostać się do zawleczki stalowej:
Używamy szczypcy i rozciągamy zawleczkę na boki, równocześnie próbując wyciągnąć półoś z przegubu. Jeżeli nie mamy szczypiec, możemy
spróbować śrubokrętem zażywając równocześnie środki uspakajające...Wyszła nam półoś. Szczypce:
Jeżeli 89.16 naszego dłubania z przegubem jest wyłącznie założenie nowej osłony gumowej - możemy ją teraz zmienić, dodając smaru do
przegubów. Smaru w przegubie nigdy za dużo. Składanie do kupy opisano gdzieś niżej.
457538239.005.png
Jeżeli celem naszego dłubania z przegubem jest ocena stanu wnętrza przegubu, to teraz trzeba wyjąć środek z obudowy przegubu. Nie wiedziałem
jak się za to zabrać. Może jest lepsza metoda. Moja mestoda jest taka. Ciśniemy jedną stronę z kulką do oporu. Po przeciwnej stronie wyjdzie
nam pierwsza kulka z "wianka" i ją wyjmujemy. Następnie zabieg powtarzamy aż wyciągniemy kulki. Trybo obracamy w koronie. Koronę
obracamy i wyciągamy. Zabawa jak kosta rubika ;-)
Wszytsko czyścimy lub myjemy w ropie/benzynie. Wyczyszczone części poddajemy oględzinom.
Część 3. Montaż przegubu zewnętrznego.
Obudowę przegubu wkręcamy w imadło. Smarujemy ścianki boczne i wogóle smaru dajemy tam we świat. Smar najlepiej nanieść ręcznie,
bowiem i tak przy wkładaniu reszty dobrze się wybrudzimy. Wkładamy koronę z trybem (uprzednio nasmarowanym). Korona wydaje się być
idealna z dwóch stron. Ale tak nie jest. Jedna ze stron ma cieńszą grubość. Ta strona siedzi od strony koła. Szersza siedzi od strony półosi. Trybo
w koronie musi być obrucone do półosi stroną z pierścieniem zabezpieczającym. Po prostu wszystko robimy jek przy demontażu, tylko w
odwrotnym kierunku ;-)
Zabawa we wkładanie "śrutów" ;-) Jest ich sześć. Umownie numerujemy 1,2,3,4,5, i 6. Wciskamy do końca jedną stronę korony z trybem.
Po przeciwnej stronie wkładamy śrut 1. Cofamy do pozycji wyjściowej - korona, trybo, obudowa przegubu w pozycji poziomej. Mamy jeden śrut.
Wkładamy śrut nr3 - aby to zrobić musimy wcisnąć koronę z trybem do oporu po przeciwnej stronie miejsca śrutu nr 3. Cofamy do pozycji
wyjściowej. Śrut nr 5.... I do końca. Im bliżej końca, tym ciężej. Smar! Dużo smaru, będzie się lepiej wkładać...
Gumiaka mamy na półosce? Półoś wsuwamy do tryba. Można rozewrzeć trochę pierścień w trybie, półoś szybciej wejdzie. Można użyć
siły też. Jeszcze dokładamy smaru. Zakładamy gumiak na przegub. Dwie opaski. Gotowe.
Część 4. Demontaż przegubu wewnętrznego kulowego (nie trójpalczastego).
Co będzie potrzebne?
Szczypce do segerow, lub coś podobnego.
Szmaty...
Opcja: śrubokręty i tabletki uspakajające.
Opis czynności:
Czyścimy przegub z zewnątrz. Ściągamy gumową osłonę przegubu. Może być osłona spięta plastykową opaską lub stalową (są dwie).
Bawimy więc się śrubokrętem. Po zdjęciu opasek "gumiaka" ściągamy z przegubu i przesuwamy w stronę środka półosi. Za pomocą śrubokrętu
zdejmujemy pierścień zabezpieczający z obudowy przegubu (zabezpiecza przedub przed wysunięciem z obudowy):
...ti ...tio wyciągnąć przegub z półosią z obudowy przegubu. Nadmiar smaru usuwamy szmatami. Za pomocą szczypc (lub śrubokręt +
środku uspakajające) zdejmujemy pierścień zaberpieczający:
457538239.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin