Porównanie interfejsów zbudowanych na transoptorach, max232, KKL
2005-05-07
Zestawienie różnic pomiedzy interfejsami VAG
MAX232 (K-line)
OPTO(K+L line)
2 linie K(KKL-line), TACHOPRO KKL
Linie diagnostyczne
tylko linia K
linia K oraz L
2 linie K oraz linia L (automatycznie przełączane)
Obsługiwane samochody
od 1992 do 2002 moga być problemy z niektórymi autami przed 1994
od 1992 do 2002
od 1992 do 2004
Obsługiwane systemy operacyjne
DOS, WINDOWS
WINDOWS
Izolacja optyczna
nie
tak
Obsługiwane wersje VAG-COM
do wersji 311-2
do wersji 409-1
Obsługa VWTool
każda wersja
Obsługa Polskiego VAGa
brak
Podstawowa różnica pomiędzy interfejsami zbudowanymi na transoptorach, a zbudowanymi na układzie scalonym max232 to liczba wyprowadzonych linii diagnostycznych. Zbudowane na transoptorach mają wyprowadzone dwie linie diagnostyczne L - line i K - line, a na maxie tylko jedną K -line. W przypadku interfejsów na transoptorach samochód jest izolowany galwanicznie od komputera co wyklucza uszkodzenie portu w samochodzie przy przepięci z komputera i odwrotnie zabezpiecza komputer przy przepięciu z samochodu. Interfejsy zbudowane na transoptorach są praktycznie niezniszczalne, nie uszkadza ich nieprawidłowe podpięcie do samochodu - zamiana masy z napięciem zasilającym +12 lub liniami diagnostycznymi itd. W interfejsach na maxie nawet krótkotrwałe błędne podłączenie powoduje uszkodzenie układu. Interfejsy zbudowane na transoptorach działają bezproblemowo także ze starszymi samochodami, z kórymi interfejsy na maxie mają problem. Minusem układów na transoptorach jest to, że nie chodzą z programami pod DOS, a na maxie nie ma z tym problemów. Od niedawna pojawiły się interfejsy z dwoma liniami K (KKL) łączą one zalety interfejsów na maxie i na opto plus dodatkowo obsługują takze samochody powyżej roku 2002 (działają z autami od 1992 do 2004) ich dużą zaleta jest także obsługa VAG-COMa 409-1. Bezsprzecznie na dzień dzisiejszy interfejsy KKL są najlepszym wyborem, warto jednak podkreślić, że na rynku jest dużo interfejsów które są zwykłymi maxami, a sprzedawcy twierdzą że to interfejsy KKL, najlepszym sposobem na sprawdzenie tego to kliknięcie na test w opcjach programu VAG-COM 409-2, jeżeli program nie wykrywa interfejsu to znaczy że jest to zwykły max czyli interfejs z jedna linią K.
EGK69