Tabulatura jest to rodzaj zapisu muzyki (inne to nuty, akordy), jej plusem jest łatwość czytania i grania z niej, a minusem brak możliwości pokazania długości dźwięku (choć robiąc taby można to jakoś uwzględnić). Przeważnie w oryginalnych tabulaturach, pod tabem jest zapis nutowy, który pokazuje gitarzyście długości i odległości pomiędzy dźwiękami. Główną zasadę wytłumaczę na przykładzie Enter Sandman, intro z tej piosenki pamięta chyba każdy.
intro
e1---------------------------
H2---------------------------
G3---------------------------
D4--------5-------------5----
A5-----7--------7----7-------
E6--0-------6-5---0-------6-5
Główne zasady: e1,H2...E6 jest oznaczenie strun: e1 to najcieńsza, a E6 to najgrubsza. Te cyferki na kreskach (strunach) oznaczają progi na których musisz przyciskać daną strunę ( 0 - to pusta struna, nieprzyciskana). Taby czyta się od lewej do prawej, czyli to intro będziesz grał w następujący sposób: nie przyciskając żadnego progu grasz strunę E (najgrubszą), później trzymając palca na 7 progu grasz strunę A, następnie trzymając na 5 progu szarpiesz strunę D i tak dalej...
e1--------------------
H2--------------------
G3--------------------
D4--------8-----------
A5--------9-----------
E6--------0-----------
Jeśli liczby stąją w tym samym pionie to grasz to następująco: trzymając wskazującego palca na 8, "fucka" na 9 progu grasz 3 górne struny (struna E jest nie przyciskana) jednocześnie Powtarzanie:
e1|----------------------|
H2|----------------------|
G3|*--------------------*|
D4|*-------4----0-------*|
A5|-----2----2-----------|
E6|----------------------|
W tym takcie należy zwrócić uwagę na gwiazdki (*). Czytając tabulatury czasami może się pojawić takie coś, czyli gwiazdki na strunach G3 i D4 (np. One) i oznaczają one, że to co znajduje się pomiędzy jednymi gwiazdkami, a drugimi należy zagrać dwa razy, a dopiero potem dalszą część tabulatury. Na przykład:
x2
e1|----------------------|-----|
H2|----------------------|-----|
G3|*--------------------*|-----|
D4|*-------4----0-------*|--2--|
A5|----------------------|--2--|
E6|-----3----3-----------|--0--|
Pierwszy takt grasz 3 razy (bo jest napisane x2 + gwiazdki [podwójne granie]), a następnie chwyt E5. Co do tych gwiazdek to najlepiej podczas nauki tabów puszczaj sobie oryginał piosenki i wtedy będziesz wiedział co się powtarza, a co nie. Czasami możecie się spotkać z takim czymś w/flanger. Takie oznaczenie zawsze znajduje się nad taktem i oznacza to z jakim efektem gitarowym należy zagrać poniższy fragment. Literka w/ oznacza (z angielskiego - with) z (czymś). Po polsku zabrzmi to tak z flangerem. Mogą się pojawić nazwy clean (czyli bez żadnego efektu), distortion (przester=czadzik), octavier, chorus, wah-wah (kaczka) itp. Jeżeli nic nie jest napisane to grasz to bez efektu (czyli clean). Tego oznaczenia używa się też do pokazania, w którym momencie należy grać jakiś niestandardowy riff (często nazywane: Rhy. Fill, Riff #1, Riff A, Fill 1). Oznaczenie znajduje się nad taktem, a dalej zapewne możemy znaleść określenie tego riffu (przykład tabulatura One). Oto opisany przykład użycia
w/ x3 w/ Fill1
e|----------------------------|----------------------------|
H|----------------------------|----------------------------|
G|*--------------------------*|----------------------------|
D|*------------5-------------*|-------------5--------------|
A|---------7---------------7--|---------7---------------7--|
E|-----0-----------6---5------|-----0----------6---5-------|
Fill 1 w/wah-wah
1|--------------0-----|
2|------------0-------|
3|----------0---------|
4|--------2-----------|
5|------2-------------|
6|----0---------------|
Pierwszy takt grasz 4 razy, za 5 razem wchodzi 2 gitara z akordem e-mol przy użyciem kaczki itd. Power Chords - nazywane też kwinty lub zerówki, chwyty przeważnie używane w rocku, hard/rocku, metalu itp., przeważnie grane z przesterem. Nie różnią się niczym od innych akordów, wydobywanie dźwięków jest tylko inne, ponieważ uderzamy (przeważnie) 3 struny.
A5 B5 H5 C5 C#5 D5 D#5 E5 F5 F#5 G5
E1|-------------------------------------------------------------------------------------------
H2|-------------------------------------------------------------------------------------------
G3|-----2-------3-------4-------5-------6-------7-------8-------9--------10-------11-------12-
D4|-2---2---3---3---4---4---5---5---6---6---7---7---8---8---9---9---10---10--11---11--12---12-
A5|-2---0---3---1---4---2---5---3---6---4---7---5---8---6---9---7---10---8---11---9---12---10-
E6|-0-------1-------2-------3-------4-------5-------6-------7-------8--------9--------10------
E5 F5 F#5 G5 G#5 A5 B5 H5 C5 C#5 D5
W tabulaturach występują też różne znaki lub literki, oznaczają różne techniki wydobywania dźwięków. Hammer-On (legato w górę)- literka "h" to skrót nazwy tej techniki. Należy zagrać pierwszy dźwięk, a drugi powstanie wtedy gdy energicznie przyłożymy palec na wyższy próg (przykład: intro Seek & Destroy).
-----------------------|-
-7h9-------------------|-
Pull-Of (legato w dół) - literka "p" to skrót nazwy tej techniki. Aby dobrze wykonać taką zagrywkę należy mieć przygotowane palce na odpowiednich progach i energicznie szarpnąć strunę z progu IX (palec trzeci) na VII (palec pierwszy).
-9p7-------------------|-
Hammer-On & Pull-Of/Pull-Of & Hammer-On (połączenie "h" z "p") - w obu przypadkach gramy tylko pierwszy dźwięk. Resztą zajmuje się lewa ręka.
-7h9p7---9p7h9---------|-
Bending (podciągnięcie) - literka "b" to skrót nazwy tej techniki (nie we wszystkich tabach). Mając strunę przyciśniętą do np. XI progu, trzeba płynnie podciągnąć ją o jeden (pół, ćwierć, półtora, dwa) ton do góry - podciąganie jest skierowane w kierunku strun basowych. bardzo ważne jest, żeby podciągnięcie kończyło się na odpowiednim tonie, bo w przeciwnym razie można się nieźle zbłaźnić fałszując. Można sobie pomóc (jeśli mamy za mało siły w palcu) drugim i pierwszym palcem, które powinny leżeć odpowiednio na progach VIII i VII (jest to tak zwany motylek, można to zauważyć na końcu solówki w teledysku Nothing Else Matters).
Full 1/2 1/4 1 1/2 2
----/---|----/---|----/---|----/---|----/---|-
---/----|---/----|---/----|---/----|---/----|-
-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-
--------|--------|--------|--------|--------|-
jest to podciągnięcie struny połączone z opuszczeniem jej do normalnej pozycji. Skrót literkowy to "r" (od relase)
Full /\
----/--\---------------|-
---/----\--------------|-
-9/--------------------|-
Pre-Bend (podciągnięcie przed zagraniem dźwieku) - najpierw podciągamy, a potem gramy dźwięk. Poprawność techniki można w bardzo łatwy sposób sprawdzić grając dźwięk o dwa progi wyżej niż podciągany dźwięk.
Full |\
-|-\-------------------|-
-|--\------------------|-
-9---------------------|-
Slide (ślizg po strunie) - przesuwamy palec wzdłuż gryfu według zaznaczonych w tabulaturze progów. Istnieje kilka rodzajów slide'ów:
sl. sl.
-7/9-----9\7-----------|-
przesuwamy palec lewej ręki z początku gryfu od wskazanego progu i wtedy gramy właściwy dźwięk. Często stosowany zabieg w grze solowej
sl.
-/9--------------------|-
po zagraniu dźwieku szybo przesuwamy palec w dół gryfu
-9\--------------------|-
Vibrato (wibracja struny) - wibrato lewą ręką (szybkie podciąganie i opuszczanie struny)
-9~~~~~~~~-------------|-
wibrato z wajchą, lub lewą ręką - dźwieki należy szybko podciągać o cały ton i opuszczać
-9\/\/\/\/\/-----------|-
Tryl - bardzo szybkie hammeringi i pullofy pomiędzy wskazanymi progami.
tr~~~~~~~~~~
-7(9)------------------|-
Tapping (młotkowanie) - wyższy dźwięk grany jest trzecim palcem prawej ręki - mocne uderzenie w środek progu. Dalej to juz czysty pull-off (przykład: solówka do One).
T
-12p9------------------|-
Palm Mutting (struny tłumione prawą dłonią) - struny są częściowo tłumione prawą ręką przez przyłożenie jej tuż przed mostkiem.
P.M.-------|
-------------2---------|-
-0--0--0--0--0---------|-
Sweep Picking (czyli popularne arpeggio) trudna technika polegająca na płynnym przesunięciu kostki po strunach. W tym samym czasie należy szybko zmieniać palce na strunach.
sweep------|
-----12----------------|-
---13--13--------------|-
-14------14------------|-
Rake (czyli trochę uproszczony sweep) - jednym, płynnym ruchem należy przeciągnąć kostką po ztłumionch (nie dociścniętych) strunach. Fraza kończy się na w skazanym progu.
rake
---7-------------------|-
--X--------------------|-
-X---------------------|-
Muffeled Strings (tłumione struny) - ten zapis symbolizuje technikę wydobywania perkusyjnych dźwięków z gitary. Najzwyczajniej w świecie nie dociskamy strun palcami (tylko lekko je przykładamy do strun) do gryfu i gramy to kostką.
-XX--XX----------------|-
...
meloman17