Tabulatura instrukcja.doc

(65 KB) Pobierz
Tabulatura jest to rodzaj zapisu muzyki (inne to nuty, akordy), jej plusem jest łatwość czytania i grania z niej, a minusem brak możliwości pokazania długości dźwięku (choć robiąc taby można to jakoś uwzględnić)

Tabulatura jest to rodzaj zapisu muzyki (inne to nuty, akordy), jej plusem jest łatwość czytania i grania z niej, a minusem brak możliwości pokazania długości dźwięku (choć robiąc taby można to jakoś uwzględnić). Przeważnie w oryginalnych tabulaturach, pod tabem jest zapis nutowy, który pokazuje gitarzyście długości i odległości pomiędzy dźwiękami. Główną zasadę wytłumaczę na przykładzie Enter Sandman, intro z tej piosenki pamięta chyba każdy.

 

 

intro

 

e1---------------------------

 

H2---------------------------

 

G3---------------------------

 

D4--------5-------------5----

 

A5-----7--------7----7-------

 

E6--0-------6-5---0-------6-5

 

 

Główne zasady: e1,H2...E6 jest oznaczenie strun: e1 to najcieńsza, a E6 to najgrubsza. Te cyferki na kreskach (strunach) oznaczają progi na których musisz przyciskać daną strunę ( 0 - to pusta struna, nieprzyciskana). Taby czyta się od lewej do prawej, czyli to intro będziesz grał w następujący sposób: nie przyciskając żadnego progu grasz strunę E (najgrubszą), później trzymając palca na 7 progu grasz strunę A, następnie trzymając na 5 progu szarpiesz strunę D i tak dalej...

 

e1--------------------

 

H2--------------------

 

G3--------------------

 

D4--------8-----------

 

A5--------9-----------

 

E6--------0----------- 

 

 

Jeśli liczby stąją w tym samym pionie to grasz to następująco: trzymając wskazującego palca na 8, "fucka" na 9 progu grasz 3 górne struny (struna E jest nie przyciskana) jednocześnie Powtarzanie:

 

e1|----------------------|

 

H2|----------------------|

 

G3|*--------------------*|

 

D4|*-------4----0-------*|

 

A5|-----2----2-----------|

 

E6|----------------------| 

 

 

 

W tym takcie należy zwrócić uwagę na gwiazdki (*). Czytając tabulatury czasami może się pojawić takie coś, czyli gwiazdki na strunach G3 i D4 (np. One) i oznaczają one, że to co znajduje się pomiędzy jednymi gwiazdkami, a drugimi należy zagrać dwa razy, a dopiero potem dalszą część tabulatury. Na przykład:

 

                          x2

 

e1|----------------------|-----|

 

H2|----------------------|-----|

 

G3|*--------------------*|-----|

 

D4|*-------4----0-------*|--2--|

 

A5|----------------------|--2--|

 

E6|-----3----3-----------|--0--| 

 

 

 

Pierwszy takt grasz 3 razy (bo jest napisane x2 + gwiazdki [podwójne granie]), a następnie chwyt E5. Co do tych gwiazdek to najlepiej podczas nauki tabów puszczaj sobie oryginał piosenki i wtedy będziesz wiedział co się powtarza, a co nie. Czasami możecie się spotkać z takim czymś w/flanger. Takie oznaczenie zawsze znajduje się nad taktem i oznacza to z jakim efektem gitarowym należy zagrać poniższy fragment. Literka w/ oznacza (z angielskiego - with) z (czymś). Po polsku zabrzmi to tak z flangerem. Mogą się pojawić nazwy clean (czyli bez żadnego efektu), distortion (przester=czadzik), octavier, chorus, wah-wah (kaczka) itp. Jeżeli nic nie jest napisane to grasz to bez efektu (czyli clean). Tego oznaczenia używa się też do pokazania, w którym momencie należy grać jakiś niestandardowy riff (często nazywane: Rhy. Fill, Riff #1, Riff A, Fill 1). Oznaczenie znajduje się nad taktem, a dalej zapewne możemy znaleść określenie tego riffu (przykład tabulatura One). Oto opisany przykład użycia

 

w/                              x3      w/ Fill1                            

 

e|----------------------------|----------------------------|

 

H|----------------------------|----------------------------|

 

G|*--------------------------*|----------------------------|

 

D|*------------5-------------*|-------------5--------------|

 

A|---------7---------------7--|---------7---------------7--|

 

E|-----0-----------6---5------|-----0----------6---5-------|

 

Fill 1 w/wah-wah

 

1|--------------0-----|

 

2|------------0-------|

 

3|----------0---------|

 

4|--------2-----------|

 

5|------2-------------|

 

6|----0---------------|  

 

 

 

Pierwszy takt grasz 4 razy, za 5 razem wchodzi 2 gitara z akordem e-mol przy użyciem kaczki itd. Power Chords - nazywane też kwinty lub zerówki, chwyty przeważnie używane w rocku, hard/rocku, metalu itp., przeważnie grane z przesterem. Nie różnią się niczym od innych akordów, wydobywanie dźwięków jest tylko inne, ponieważ uderzamy (przeważnie) 3 struny.

 

        A5      B5      H5      C5     C#5      D5     D#5     E5        F5      F#5       G5

 

E1|-------------------------------------------------------------------------------------------

 

H2|-------------------------------------------------------------------------------------------

 

G3|-----2-------3-------4-------5-------6-------7-------8-------9--------10-------11-------12-

 

D4|-2---2---3---3---4---4---5---5---6---6---7---7---8---8---9---9---10---10--11---11--12---12-

 

A5|-2---0---3---1---4---2---5---3---6---4---7---5---8---6---9---7---10---8---11---9---12---10-

 

E6|-0-------1-------2-------3-------4-------5-------6-------7-------8--------9--------10------

 

    E5      F5     F#5      G5     G#5      A5      B5      H5      C5       C#5      D5 

 

 

W tabulaturach występują też różne znaki lub literki, oznaczają różne techniki wydobywania dźwięków. Hammer-On (legato w górę)- literka "h" to skrót nazwy tej techniki. Należy zagrać pierwszy dźwięk, a drugi powstanie wtedy gdy energicznie przyłożymy palec na wyższy próg (przykład: intro Seek & Destroy).

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-7h9-------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

Pull-Of (legato w dół) - literka "p" to skrót nazwy tej techniki. Aby dobrze wykonać taką zagrywkę należy mieć przygotowane palce na odpowiednich progach i energicznie szarpnąć strunę z progu IX (palec trzeci) na VII (palec pierwszy).

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-9p7-------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

Hammer-On & Pull-Of/Pull-Of & Hammer-On (połączenie "h" z "p") - w obu przypadkach gramy tylko pierwszy dźwięk. Resztą zajmuje się lewa ręka.

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-7h9p7---9p7h9---------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

 

Bending (podciągnięcie) - literka "b" to skrót nazwy tej techniki (nie we wszystkich tabach). Mając strunę przyciśniętą do np. XI progu, trzeba płynnie podciągnąć ją o jeden (pół, ćwierć, półtora, dwa) ton do góry - podciąganie jest skierowane w kierunku strun basowych. bardzo ważne jest, żeby podciągnięcie kończyło się na odpowiednim tonie, bo w przeciwnym razie można się nieźle zbłaźnić fałszując. Można sobie pomóc (jeśli mamy za mało siły w palcu) drugim i pierwszym palcem, które powinny leżeć odpowiednio na progach VIII i VII (jest to tak zwany motylek, można to zauważyć na końcu solówki w teledysku Nothing Else Matters).

 

      Full     1/2      1/4     1 1/2      2

 

----/---|----/---|----/---|----/---|----/---|-

 

---/----|---/----|---/----|---/----|---/----|-

 

-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-9/-----|-

 

--------|--------|--------|--------|--------|-

 

--------|--------|--------|--------|--------|-

 

--------|--------|--------|--------|--------|- 

 

 

 

jest to podciągnięcie struny połączone z opuszczeniem jej do normalnej pozycji. Skrót literkowy to "r" (od relase)

 

Full      /\

 

     ----/--\---------------|-

 

     ---/----\--------------|-

 

     -9/--------------------|-

 

     -----------------------|-

 

     -----------------------|-

 

     -----------------------|- 

 

 

Pre-Bend (podciągnięcie przed zagraniem dźwieku) - najpierw podciągamy, a potem gramy dźwięk. Poprawność techniki można w bardzo łatwy sposób sprawdzić grając dźwięk o dwa progi wyżej niż podciągany dźwięk.

 

Full  |\

 

     -|-\-------------------|-

 

     -|--\------------------|-

 

     -9---------------------|-

 

     -----------------------|-

 

     -----------------------|-

 

     -----------------------|- 

 

 

Slide (ślizg po strunie) - przesuwamy palec wzdłuż gryfu według zaznaczonych w tabulaturze progów. Istnieje kilka rodzajów slide'ów:

 

sl.     sl.

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-7/9-----9\7-----------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

przesuwamy palec lewej ręki z początku gryfu od wskazanego progu i wtedy gramy właściwy dźwięk. Często stosowany zabieg w grze solowej

 

sl.

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-/9--------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

po zagraniu dźwieku szybo przesuwamy palec w dół gryfu

 

sl.

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-9\--------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

Vibrato (wibracja struny) - wibrato lewą ręką (szybkie podciąganie i opuszczanie struny)

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-9~~~~~~~~-------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

 

wibrato z wajchą, lub lewą ręką - dźwieki należy szybko podciągać o cały ton i opuszczać

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-9\/\/\/\/\/-----------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

 

Tryl - bardzo szybkie hammeringi i pullofy pomiędzy wskazanymi progami.

 

tr~~~~~~~~~~

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-7(9)------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-  

 

 

Tapping (młotkowanie) - wyższy dźwięk grany jest trzecim palcem prawej ręki - mocne uderzenie w środek progu. Dalej to juz czysty pull-off (przykład: solówka do One).

 

T

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-12p9------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

Palm Mutting (struny tłumione prawą dłonią) - struny są częściowo tłumione prawą ręką przez przyłożenie jej tuż przed mostkiem.

 

            P.M.-------|

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-------------2---------|-

 

-------------2---------|-

 

-0--0--0--0--0---------|-

 

-----------------------|- 

 

 

 

Sweep Picking (czyli popularne arpeggio) trudna technika polegająca na płynnym przesunięciu kostki po strunach. W tym samym czasie należy szybko zmieniać palce na strunach.

 

sweep------|

 

-----12----------------|-

 

---13--13--------------|-

 

-14------14------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

Rake (czyli trochę uproszczony sweep) - jednym, płynnym ruchem należy przeciągnąć kostką po ztłumionch (nie dociścniętych) strunach. Fraza kończy się na w skazanym progu.

 

rake

 

---7-------------------|-

 

--X--------------------|-

 

-X---------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-----------------------|- 

 

 

Muffeled Strings (tłumione struny) - ten zapis symbolizuje technikę wydobywania perkusyjnych dźwięków z gitary. Najzwyczajniej w świecie nie dociskamy strun palcami (tylko lekko je przykładamy do strun) do gryfu i gramy to kostką.

 

-----------------------|-

 

-----------------------|-

 

-XX--XX----------------|-

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin