Jest to konkurs czytelniczy dla klas trzecich, mający na celu doskonalenie umiejętności pisemnego wypowiadania się, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie umiejętności kojarzenia autora, postaci z tekstem, sprawdzenie wiedzy uczniów poprzez formę zagadki-zabawy, która mobilizuje do maksymalnego wykazania się posiadanymi umiejętnościami.
Cele:
· doskonalenie umiejętności pisemnego wypowiadania się,
· rozbudzanie zainteresowań czytelniczych,
· kształtowanie umiejętności kojarzenia autora, postaci z tekstem,
· sprawdzenie wiedzy uczniów poprzez formę zagadki-zabawy, która mobilizuje do maksymalnego wykazania się posiadanymi umiejętnościami.
Przygotowania do konkursu:
· nawiązanie współpracy z wychowawcami klas III, ogłoszenie konkursu w klasach, zachęcenie uczniów do udziału w konkursie,
· udostępnienie uczestnikom zestawu lektur,
· przeprowadzenie z uczestnikami zajęć - krótkie przeanalizowanie zestawu lektur, zwrócenie uwagi na autora, postaci, kolejność akcji, ilustracje,
· zaproszenie członków komisji,
· przygotowanie pomocy dydaktycznych, dyplomów.
Pomoce dydaktyczne:
· karty konkursowe,
· kartoniki z numerami,
· koperty z puzzlami.
1. Konkurs organizuje biblioteka szkolna.
2. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów klas trzecich szkoły podstawowej.
3. Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są w bibliotece.
4. Karta konkursowa obejmuje następujące zadania (punktowane od 0,5 do 4 punktów):
· krzyżówka
· puzzle
· pozamieniane litery
· zabawa strzałkami
· plan zdarzeń
· kim jest bohater?
· błędne tytuły
· test
5. Każdy uczestnik losuje swój numer identyfikacyjny, który wpisuje w górnym rogu karty konkursowej.
6. Karty konkursowe ocenia Komisja.
7. Za każdy błąd ortograficzny komisja odejmuje 0,3 punktu.
8. Na rozwiązanie karty konkursowej uczestnik ma 90 minut.
9. Na zwycięzców czekają wspaniałe nagrody książkowe.
10. Ocena prac. Komisja ocenia poprawność prac pod względem formalnym, stylistycznym, językowym.
1. Powitanie uczestników konkursu i członków komisji.
2. Omówienie celu i zasad konkursu.
3. Rozdanie kart konkursowych, czuwanie nad prawidłowym przebiegiem konkursu.
4. KrzyżówkaWpisz poziomo w kratki rozwiązania zagadek. W oznaczonym rzędzie pionowym powstanie hasło (maks. 10 x 1 pkt)
Puzzle
Z umieszczonych w kopercie puzzli ułóż ilustrację (2 pkt). Podaj tytuł lektury, z której pochodzi ilustracja (maks. 1 pkt).
..................................................................................................
Pozamieniane litery
Rozszyfruj tytuły lektur (maks. 3 x 0,5 pkt). Obok napisz prawidłowy tytuł.
LAORYKU......................................
KOTYLOWAMO...................................
MOŁASACHWA.......................................
Zabawa strzałkami
Za pomocą strzałek połącz tytuł lektury z jej autorem (maks. 5 x 1 pkt). Przy nazwisku dopisz imię autora (maks. 5 x 1 pkt).
O psie, który jeździł koleją .................... Andersen
Szewczyk Dratewka ..................... Centkiewiczowie
Zaczarowana zagroda ...................... Lofting
Doktor Dolittle i jego zwierzęta ......................... Jaworczakowa
Brzydkie kaczątko .......................... Pisarski
Oto jest Kasia .......................... Porazińska
tytuł rozdziału z tytułem książki (maks. 3 x 1 pkt)
Mogłoby być więcej Dzieci z Bullerbyn
Moje najprzyjemniejsze urodziny Kajtkowe przygody
Roboty w tyle Jacek, Wacek i Pankracek
postać z tytułem (maks. 5 x 1 pkt)
Adele Czarna owieczka
Tugto O psie, który jeździł koleją
Perełka Jak Wojtek został strażakiem
Bonifacy Pilot i ja
Waluś Anaruk, chłopiec z Grenladii
Plan zdarzeń
Biorąc pod uwagę kolejność zdarzeń w lekturze, wpisz w pusty...
agabogusz