Pedagogika muzealna
Cele:
· zaspokajanie potrzeb poznawczych, moralnych i estetycznych młodzieży i dorosłych
· rozwijanie zdolności twórczych
· kształtowanie szacunku dla dziedzictwa kulturowego
· kształtowanie zrozumienia potrzeby ochrony przyrody
· kształtowanie zdolności do identyfikowania się z wartościami kultury narodowej, europejskiej i światowej
· humanizowanie świadomości młodzieży i dorosłych
· uczenie racjonalnej i odpowiedzialnej indywidualnej percepcji zbiorów muzealnych
· uczenie cennych znalezisk, pamiątek, dokumentów
· uczenie integracji wiedzy szkolnej z doświadczeniem muzealnym
· rozwijanie pasji poznawczej ukierunkowanej na określoną dziedzinę wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze
· uczenie postrzegania zabytków kultury przez pryzmat historii i współczesnych tendencji rozwoju
· uczenie szukania w kulturze różnych narodów i regionów wartości uniwersalnych (edukacja międzykulturowa) i specyfiki dla danej grupy
Zasady edukacji muzealnej:
· ukierunkowana działalność muzeum na ważne w danym społeczeństwie i momencie historycznym cele edukacyjne
· demokratyzacja dostępu do zbiorów muzealnych
· przygotowywanie młodzieży i dorosłych do racjonalnego i metodycznego zwiedzania muzeum
· respektowanie zainteresowań młodzieży, dorosłych i tworzenia wystaw problemowych uwzględniających te za zainteresowania
· integracja wiedzy szkolnej z poznawaniem zbiorów muzealnych
· racjonalna, skuteczna i wielopłaszczyznowa współpraca z instytucjami edukacyjnymi
· popularyzacja dorobku muzeum w środowisku lokalnym i w kraju
· prezentacja najbardziej atrakcyjnych i wartościowych eksponatów
· organizowanie w muzeum różnych form pracy oświatowej (kursy, cykle, wywiady, spotkania z twórcami, odczyty, prelekcje, studia)
· naukowa interpretacja poznawcza i artystyczna wartości zbiorów muzeum
· uwzględnianie rocznic i wydarzeń lokalnych w układaniu i doborze eksponatów muzealnych
· tworzenie trwałych wspólnot muzealnych (np. towarzystwo miłośników danego muzeum)
· respektowanie praw wykrytych (np. przez psychologię i socjologię reklamy)
· umacnianie roli i pozycji muzeum w systemie lokalnych instytucji kulturalno-oświatowych:
o współpraca
o komunikacja
o wymiana doświadczeń
Metody edukacji muzealnej:
· przekazywanie informacji[1] o eksponatach muzeum
o prelekcje
o wykłady
o wyjaśnienia
o komentarze
· organizowanie kontaktów młodzieży i dorosłych ze zbiorami muzealnymi
o wycieczki
o spotkania
· prezentowanie dorobku muzeum i jego popularyzacji
o urządzanie wystaw
o pokazy
· organizowanie wystaw z okazji ważnych uroczystości
· dyskusja i przekonywanie
· przybliżanie problematyki związanej z posiadanymi przez muzeum zbiorami
o spotkania z pracownikami muzeum
o sesje naukowe
o seminaria
o sympozja
· zapraszanie instytucji i osób na otwarcie wystaw, zwiedzanie ich
· udostępnianie zwiedzającym znajdujących się w muzeum, lecz rzadko pokazywanych eksponatów
· upowszechnianie wiedzy z zakresu teorii i historii sztuki, nauki i techniki
· prezentowanie wiedzy w lokalnej prasie zasobów muzealnych i nowych nabytków
· uatrakcyjnianie pobytu w muzeum
· lekcje muzealne z udziałem nauczycieli i pracowników muzeum
· konkursy wiedzy o muzeum
Rodzaje muzeów
Podział podstawowy:
· muzea przyrodnicze
· muzea historyczne
· muzea humanistyczne
Inne:
· regionalne
· poświęcone poszczególnym twórcom
· sztuki
· literackie
· biograficzne
Przykłady muzeów:
· Muzeum Historii Miasta Warszawy
· muzeum narodowe (Warszawa, Kraków, Poznań)
· Dom Matejki (Kraków)
· Muzeum Fryderyka Chopina (Żelazowa Wola)
· Muzeum Sienkiewicza (Oblęgorek)
· muzea martyrologii narodu polskiego
· Pinakoteka (Monachium)
· Muzeum Guggenheima (Nowy Jork)
· Pergamon Meseum (Berlin)
· Villa Boghese (Rzym)
· Muzeum Lotnictwa (Kraków)
· Muzeum Poczty i Telekomunikacji (Wrocław)
· Luwr (Paryż)
· Rijksmuseum (Londyn)
· Muzeum Techniki (Warszawa)
[1] Istotny udział przewodników naukowych muzeum.
var