zalozenia_pp_2007.pdf

(233 KB) Pobierz
Microsoft Word - Założenia Polityki Pieniężnje na rok 2007.doc
Narodowy Bank Polski
Rada Polityki Pieniężnej
Założenia polityki
pieniężnej na rok 2007
Warszawa, wrzesień 2006
2
1. Strategia bezpośredniego celu inflacyjnego
Zgodnie z art. 227 ust. 1 Konstytucji RP „Narodowy Bank Polski odpowiada za
wartość polskiego pieniądza”. Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku
Polskim w art. 3 określa, że „podstawowym celem działalności NBP jest utrzymanie
stabilnego poziomu cen, przy jednoczesnym wspieraniu polityki gospodarczej Rządu, o
ile nie ogranicza to podstawowego celu NBP”.
Współcześnie banki centralne przez stabilność cen rozumieją inflację na tyle
niską, aby nie wywierała ona negatywnego wpływu na inwestycje, oszczędności i inne
ważne decyzje podejmowane przez uczestników życia gospodarczego. Zapewnienie tak
rozumianej stabilności cen jest podstawowym sposobem, w jaki bank centralny
przyczynia się swoimi decyzjami do osiągania wysokiego i trwałego wzrostu
gospodarczego. Banki centralne traktują stabilność cen symetrycznie, co oznacza, że
reagują zarówno na zagrożenia inflacyjne jak i deflacyjne.
Rada Polityki Pieniężnej opiera politykę pieniężną na strategii bezpośredniego
celu inflacyjnego. Doświadczenia międzynarodowe pokazują, że taka strategia jest
skutecznym sposobem zapewnienia stabilności cen. Po sprowadzeniu inflacji do niskiego
poziomu, począwszy od 2004 r. RPP przyjęła ciągły cel inflacyjny na poziomie 2,5% z
symetrycznym przedziałem odchyleń o szerokości ± 1 punkt procentowy. Horyzontem
jego obowiązywania może być wejście Polski do ERM II. RPP realizuje strategię w
warunkach płynnego kursu walutowego, który powinien być utrzymany do momentu
przystąpienia Polski do ERM II. System płynnego kursu nie wyklucza prowadzenia
interwencji na rynku walutowym, gdyby okazało się to niezbędne do realizacji celu
inflacyjnego.
Rada podtrzymuje dotychczasowy sposób rozumienia celu inflacyjnego i jego
realizacji:
Po pierwsze, określenie cel ciągły oznacza, że odnosi się on do inflacji mierzonej
roczną zmianą cen towarów i usług konsumpcyjnych w każdym miesiącu w stosunku
do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Dla lepszego zrozumienia procesów
3
inflacyjnych uzasadnione jest również posługiwanie się rocznymi i kwartalnymi
wskaźnikami inflacji, takimi jak stosowane w projekcji inflacji NBP i w budżecie
państwa. Przy ocenie presji inflacyjnej ważną rolę odgrywają także miary inflacji
bazowej.
Po drugie, przyjęte rozwiązanie oznacza, że polityka pieniężna jest jednoznacznie
ukierunkowana na utrzymanie inflacji jak najbliżej celu 2,5%, a nie jedynie wewnątrz
przedziału wahań. Rozwiązanie takie pozwala na zakotwiczenie oczekiwań
inflacyjnych, co sprzyja prowadzeniu polityki pieniężnej, która w reakcji na wstrząsy
wymaga mniejszych i rzadszych zmian stóp procentowych.
Po trzecie, występowanie wstrząsów w gospodarce jest nieuniknione. W zależności
od siły wstrząsu i stopnia inercyjności oczekiwań inflacyjnych różne są skala i okres
odchylenia inflacji od przyjętego celu. Bank centralny zazwyczaj nie reaguje na takie
odchylenia inflacji, które uznaje za przejściowe i które mieszczą się w przedziale
wahań wokół celu. W krajach o trwale niskiej stopie inflacji bank nie musi reagować
nawet wówczas, gdy przejściowo inflacja odchyli się poza granice tego przedziału. W
przypadku wstrząsów, które oceniane są jako powodujące trwałe odchylenie inflacji
od celu, bank centralny odpowiednio modyfikuje politykę pieniężną.
Po czwarte, reakcja polityki pieniężnej na wstrząsy będzie także zależała od ich
przyczyn i charakteru. Reakcja na wstrząsy popytowe stanowi problem relatywnie
łatwiejszy, ponieważ w tym przypadku inflacja i produkcja zmieniają się w tym
samym kierunku. Podwyżka stóp procentowych osłabia aktywność gospodarczą i w
dalszej kolejności presję inflacyjną. Wstrząsy podażowe stanowią trudniejszy
problem dla polityki pieniężnej, bowiem w tym przypadku produkcja i inflacja
zmieniają się w przeciwnych kierunkach. Niewłaściwa reakcja polityki pieniężnej
może mieć daleko idące niekorzystne skutki dla gospodarki. Próba całkowitego
zneutralizowania przez politykę pieniężną wpływu wstrząsu podażowego na inflację
może prowadzić niepotrzebnie do znacznego spadku produkcji, ponieważ już sam
wstrząs podażowy wpływa niekorzystnie na konsumpcję i inwestycje. Z kolei próba
pełnego zamortyzowania skutków wstrząsu podażowego wywołującego wzrost cen i
spadek produkcji – poprzez ekspansywną politykę pieniężną – powoduje z reguły
utrwalenie się wyższej inflacji i wymaga podjęcia w następnych okresach znacznie
4
bardziej restrykcyjnej polityki pieniężnej, powodującej silniejsze spowolnienie tempa
wzrostu gospodarczego. Reakcja banku centralnego powinna zależeć od oceny
trwałości wstrząsu.
Po piąte, znaczna część wstrząsów podażowych ma przejściowy charakter i niewielką
skalę, w związku z czym nie ma potrzeby natychmiastowego reagowania na nie. Przy
większych wstrząsach nawet przejściowe przyspieszenie wzrostu cen może wywołać
względnie trwały wzrost oczekiwań inflacyjnych, a w konsekwencji wzrost inflacji ze
względu na pojawienie się żądań płacowych. Zadaniem polityki pieniężnej jest więc
w takiej sytuacji zapobieganie wtórnym skutkom wstrząsu podażowego (tzw. efektów
drugiej rundy). Ryzyko powstania tego rodzaju efektów jest znaczne w krajach o
krótkiej historii niskiej inflacji. Przy analizie wstrząsów podażowych bardzo
przydatne stają się miary inflacji bazowej, które pozwalają przynajmniej częściowo
odróżnić skutki przejściowe od trwałych zmian presji inflacyjnej.
Po szóste, ze względu na opóźnienia reakcji produkcji i inflacji na prowadzoną
politykę pieniężną, wpływa ona w niewielkim stopniu na poziom bieżącej inflacji.
Bieżące decyzje władz monetarnych oddziałują na zachowanie cen w przyszłości,
podobnie jak bieżąca inflacja pozostaje pod wpływem zmian stóp procentowych
dokonanych kilka kwartałów wcześniej. Długość tych opóźnień nie jest jednak stała i
zależy w dużej mierze od zachodzących w gospodarce zmian strukturalnych i
instytucjonalnych. Zmiany w mechanizmie transmisji impulsów monetarnych
powodują, że banki centralne tylko w przybliżeniu mogą określić opóźnienie, jakie
występuje od podjęcia decyzji do zaobserwowania najsilniejszego jej wpływu na
wielkości realne (produkcję, zatrudnienie), a następnie na inflację.
Po siódme, polityka pieniężna oddziałuje na gospodarkę nie tylko poprzez zmiany
stóp procentowych, ale również poprzez utrzymanie ich przez pewien czas na
określonym poziomie. Utrzymanie stóp procentowych przez kilka okresów (miesięcy
lub kwartałów) na niezmienionym poziomie jest również decyzją o istotnych
konsekwencjach dla gospodarki, gdyż prowadzi do stopniowego zamykania albo
otwierania się luki popytowej.
Po ósme, polityka pieniężna jest prowadzona w warunkach niepewności. Wysoka
niepewność wynika między innymi z faktu, że modele wykorzystywane przez banki
5
centralne do prognozowania inflacji mogą zacząć gorzej odwzorowywać zachowanie
gospodarki ze względu na zachodzące w niej zmiany strukturalne. Oznacza to, że a)
przy podejmowaniu decyzji konieczne jest uwzględnianie całokształtu dostępnej
informacji, a nie tylko wyników projekcji inflacji; b) nie jest możliwe posługiwanie
się prostą regułą polityki, która ex ante mogłaby być znana uczestnikom rynku oraz c)
ukierunkowana na przyszłość polityka pieniężna musi być przedstawiana otoczeniu
jako dążenie do zrealizowania celu inflacyjnego w warunkach niepewności, a nie jako
sprawowanie ścisłej kontroli nad przebiegiem procesów gospodarczych.
Po dziewiąte, w ocenie perspektyw inflacji – szczególnie, gdy jest ona niska – banki
centralne w prowadzeniu polityki pieniężnej uwzględniają kształtowanie się cen
aktywów w związku z potrzebą zapewnienia stabilności finansowej. W warunkach
zliberalizowanych rynków finansowych oraz sprzyjających niskiej inflacji
korzystnych zjawisk po podażowej stronie gospodarki, wzrasta potrzeba
uwzględniania stabilności finansowej w decyzjach władz monetarnych. Jeśli w
reakcji na niską inflację banki centralne nadmiernie obniżą stopy procentowe, może
to prowadzić do szybkiego wzrostu cen aktywów. Wzrostowi temu towarzyszy
ryzyko tzw. niestabilnego boomu, w którym wyższa inflacja pojawia się ze znacznym
opóźnieniem. Wraz z szybkim wzrostem cen aktywów narasta ryzyko gwałtownego i
znacznego ich spadku, co rodzi zagrożenie dla stabilności systemu finansowego i
sfery realnej. Stabilność systemu finansowego umożliwia efektywne funkcjonowanie
mechanizmu transmisji, co jest kluczowe dla właściwej realizacji polityki pieniężnej.
Przy ocenie ryzyka wystąpienia zaburzeń na rynku aktywów oraz perspektyw inflacji
na dłuższą metę przydatne może być uwzględnianie kształtowania się agregatów
monetarnych.
Po dziesiąte, przy ocenie stopnia restrykcyjności polityki pieniężnej należy brać pod
uwagę nie tylko wysokość realnych stóp procentowych, ale także poziom realnego
kursu walutowego. Tak rozumiana restrykcyjność polityki pieniężnej wpływa wraz z
realizowaną polityką fiskalną na łączną restrykcyjność polityki makroekonomicznej.
Nadmiernie ekspansywna polityka fiskalna jest najczęstszym powodem konieczności
utrzymania stóp procentowych na wyższym poziomie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin