_WYKLADY miedzynarodowe.doc

(625 KB) Pobierz

PRAWO MIĘDZYNARODOWE – WYKŁADY

Adam Wiśniewski

Podręcznik Bierzanek, Symonides – Prawo Międzynarodowe publiczne, nowe wydanie – 2005 Góralczyk – Międzynarodowe w zarysie

Egzamin pisemny testowe jednokrotnego i otwarte

Konsultacje – środa 8.30 – 9.30 co drugi tydzień

 

HISTORIA

§          Traktat z Kadesz XII wiek p.n.e – pierwszy traktat pokojowy między Ramzesem II a Hattusilisem III

§          początki to regulowanie kwestii spornych, granic, pokoju miedzy dwoma państwami, ale nie było jeszcze czegoś takiego jak suwerenność międzynarodowa

§          ius gentium – w Rzymie  - prawo narodów, zalążki prawa dyplomatycznego

§          Średniowiecze przede wszystkim prawo kanoniczne, rozwija sie międzynarodowe prawo morskie i handlowe

§          Odrodzenie – dyplomacja, racja stanu, równowaga sił, pojęcie suwerenności (najwyższa władza ponad poddanymi – Bodin)

§          Fundamentalne dzieło Hugo Grocjusza – O prawie wojny i pokoju (stworzenie całościowego systemu), wprowadzenie zasady wolności mórz;

§          Emer de Vattel – Drot des gens – wprowadza zasadę równosci (państwa równe niezależnie od wielkości)

§          XIX w. – dominacja koncepcji pozytywistycznej, okres konferencji, rozwój umów wielostronnych –normy generalno-abstrakcyjne

§          Pojawiają się dwie koncepcje – dualistyczna (oparta na pozytywizmie – koncepcja woli państwa, państwo suwerenne i posiada najwyższa władzę ale przy kilku państwach już państwo jest ograniczone, wiec należy oddzielić te dwa sytemy od siebie i do państwa należy czy wchłonie prawo międzynarodowe tzw. Transformacja), i monistyczna – prawo miedzynarodowe bezpośrednio obowiązuje w prawie wewnętrznym państwa

§          XX wiek – powstaje Liga Narodów potem ONZ, wzrasta liczba umów i zwyczajów w prawie międzynarodowym jako podstawowych źródeł prawa międzynarodowego,; rozwój organizacji międzyrządowych; zwiększa się liczba zagadnień prawa międzynarodowego np: prawa człowieka i prawa kosmiczne

§          1925 – powstanie ONZ – 50 członków, wysoki przyrost członków

 

Prawo międzynarodowe prywatne – gałąź prawa zawierająca normy kolizyjne wskazujące jakie prawo jest właściwe dla oceny stosunku prawnego z elementem zagranicznym (Ustawa Prawo pywatne międzynarodowe)

PRAWO MIĘDZYNARODOWE

Definicja klasyczna = genus (rodzaj) + differentia specifica (różnica gatunkowa)

Prawo = zespół norm generalno abstrakcyjnych, ustanowionych przez kompetentne organy państwa we właściwym trybie, których zastosowanie zabezpieczone jest przymusem państwowym

Prawo międzynarodowe  =  zespół norm 

+         kryterium tworzenia – w tworzeniu których biorą udział niezależne od siebie i niepodporządkowane żadnej wspólnej władzy podmioty

+         charakterystyczne źródła – opartych na umowie międzynarodowej lub zwyczaju  międzynarodowym

+         specyfika sankcji – zabezpieczonych przymusem stosowanym indywidualnie przez państwa i organizacje międzynarodowe zbiorowo

+         przedmiot regulacji – regulujące stosunki wzajemne między państwami oraz organizacjami  międzynarodowymi i innymi uczestnikami stosunków międzynarodowych mającymi zdolność do działania w stosunkiach międzynarodowych

 

Problem między pozytywistami a prawem międzynarodowym

§          Dla pozytywistów prawo międzynarodowe to nie prawo a  pozytywna moralnośc

§          John Austin – prawo wiąże sie z wolą suwerena, który może wymusić jego stosowanie

ü        Normy prawa międzynarodowego nie mogą ograniczać suwerenności państw, ich stosowanie nie jest oparte na stosowaniu przymusu fizycznego

 

Więc czy jest to prawo? Możliwości:

§          Odrzuca sie prawnie wiążący charakter prawa międzynarodowego, ponieważ nie spełnia warunku „prawa”

§          Zmienia sie założenia pozytywistycznej definicji prawa, tak aby prawo międzynarodowe do niej pasowało (np: socjologiczne ujęcie prawa)

§          Ponieważ nie można zdefiniować prawa międzynarodowego w oparciu o sankcje, trzeba je badać poprzez pytanie: czy państwa czują się zobowiązane do podporządkowania się regułom  prawa międzynarodowego

 

Podstawy obowiązywania prawa międzynarodowego

§          Teoria naturalistyczna – zakłada że z samego faktu istnienia prawa można wywieść pewne przyrodzone, fundamentalne prawa

§          Teoria woluntarystyczna (pozytywistyczna) – Podstawą obowiązywania norm prawa międzynarodowego jest zgoda niezależnych państw

§          Teoria consensusu – podstawą obowiązywania prawa międzynarodowego jest akceptacja całej społeczności, a nie poszczególnych państw

 

Powody przestrzegania prawa międzynarodowego

§          Zasada wzajemności

§          Korzyści , które mogą być rezultatem przestrzegania prawa międzynarodowego

§          Wspólny interes całej społeczności międzynarodowej

§          Pogłębiająca się współpraca pańśtw i stały rozwój międzynarodowych stosunków handlowych

§          Siła

 

 

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO

ü        cechy wynikają z charakteru tego co regulują

ü        społeczność międzypaństwowa – mniej zorganizowana niż wewnątrzpaństwowa, brak przymusu

ü        dominuje zasada równości

ü        podstawowym trzonem są suwerenne państwa, równorzędne w stosunku do sibie

§          brak podporządkowania

§          brak scentralizowanego ustawodawcy

§          tworzenie prawa międzynarodowego jest niesformalizowane i zdecentralizowane

§          partykularyzm prawa międzynarodowego

ü        ograniczony zakres obowiązywania umów

ü        dotyczy przede wszystkim umów międzynarodowych

ü        zgoda państw podstawą obowiązywania umów

ü        umowa często wiąże tylko niektóre państwa (to jej wada)

ü        zwyczaj ma charkter bardziej powszechny (ius cogens)

§          specyfikacja systemu prawa międzynarodowego oraz jego struktury

ü        brak struktury chierarchicznej (ale rysuje się chierarchizacja – art. 103 KNZ „Karta ma pierwszeństwo przed innymi instrumentami międzynarodowymi; oraz normy ius cogens – KWPT – normy imperatywne od których nie ma odstępstwa)

§          brak zorganizowanego apartau przymusu (zunifikowanego systemu egzekwowania prawa)

ü        istnieją sankcje nie zawsze oparte na przymusie (np socjologiczne)

ü        istnieją sankcje zorganizowane (przez organizacje i umowy międzynarodowe, np sankcje Rady Bezpieczeństwa)

ü        nie można stosować trójelementowej koncepcji normy prawa – hipoteza, dyspozycja, sankcja; raczej metoda cywilistyczna – równość stron (ale nie zawsze adekwatna)

§          brak obowiązkowego sądownictwa międzynarodowego

ü        państwo żeby było poddane jurysdyckji sądu międzynarodowego musi wyrazić zgode

ü        Trybunał Praw Człowieka – zgoda jest przymusowa a nie dobrowolna (choć pośrednio wyraża zgode przystępując do Konwencji Praw Człowieka)

§          jest to prawo w tworzeniu którego biorą udział niezależnie od siebie i niepodporządkowane żadnej wspólnej władzy podmioty

§          te same podmioty tworzą prawa i jednocześnie je stosują i egzekwują (3 w 1)

§          prawo międzynarodowe zawiera m.in. normy jednakowe dla wszystkich państw (zwyczaj powszechny)

§          proliferacja międzynarodowych trybnałów

ü        jurysdykcje sądów niekiedy sie krzyżują (Trybunał Praw Człowieka i Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości – competing jurisdiction)

§          dynamiczny rozwój organizacji międzynarodowych i pogłębiająca się współpraca pańśtw w ramach tych organizacji

§          zmiana tradycyjnego paradygmatu suwerenności

ü        wyroki trybunałów wpływają na ustawodawsto poszczególnych państw

§          fragmentaryzacja prawa międzynarodowego

ü        reżimy działowe

+         międzynarodowe prawo chrony środowiska, administracji, morza, gospodarcze, ochrony praw człowieka, unijne (ale w tym wypadku istnieje spór i raczej prawo unijne ma być odrębne od międzynarodowego, ale w naszej katedrze jest to raczej podsystem a nie odrębne prawo

ü        reżimy samowystarczalne – organizacje tworzące prawo i mające zdolność jej implementacji

+         system rady europy, prawo dyplomatyczne

+          

 

SPOŁECZNOŚĆ MIĘDZYNARODOWA

§          Sensu stricto – ogół suwerennych państw pozostających ze sobą w stosunkach wzajemnych opartych na prawie międzynarodowym

§          Sensu largo – ogół suwerennych państw oraz podmiotów niesuwerennych zdolnych do działania na płaszczyźnie międzynarodowej

§          Przestrzeń w której działa prawo międzynarodowe

 

 

PORZĄDEK MIĘDZYNARODOWY

§          całokształt norm międzynarodowych i krajowych regulujących stosunki miedzynarodowe sensu largo, tzn wszelkie stosunki międzynarodwe wykraczające poza granice państwowe między wszystkimi podmiotami stosunków międzynarodowych

§          elementy:

ü        prawo międzynarodowe

ü        moralność międzynarodowa

ü        kurtuazja międzynarodowa (sposób podpisywania, honory oddawane państwu)

ü        międzynarodowe normy polityczne

ü        prakseologia międzynarodowa (jak prowadzić negocjacje)

 

 

NORMY PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO

§          Soft law – normy prawa międzynarodowego o charakterze niewiążącym (deklaracje, rezoucje.. istnieją w świadomości i torują dorgę do przyjęcia ich do hard law)

§          Hard law

§          Ius cogens – imperatywna norma powszechnego prawa międzynarodowe jest norma przyjęta i uznana przez międzynarodową społeczność państw jako całość za normę, od której żadne odstępstwo nie jest dozwolone i która może być zmieniona jedyne przez późniejsza normę powszechnego prawa międzynarodowego o tym samym charakterze

§          Ius dispositivum

 

 

§          Normy kontraktowe  - (kupna- sprzedarzy) dwustronne, poddawane regulacji prawnej danych państw

§          Normy generalno – abstrakcyjne

§          Powszechnie obowiązujące

§          Partykularne

 

 

 

FUNKCJE PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO

§          zapewnienie pokoju

§          organizowanie i regulowanie stosunków między podmiotami tego prawa

§          rozwiązywanie sporów między podmiotami prawa międzynarodowego

§          integracyjna – koordynowanie i harmonizowanie współpracy

§          kształtowanie stosunków wewnętrznych w poszczególnych państwach

 

 

SANKCJE W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM

§          Sankcja – negatywna reakcja innego państwa/pańśtw/społeczności międzynarodowej z jaką spotyka sie podmiot prawa międzynarodowego (pańśtwo) naruszający normy tego prawa

§          Sankcje zorganizowane – przewidzane w umowach międzynarodowych

o         są stosowane nie przez samego pokrzywdzownego, lecz przez właściwy organ międzynarodowy

o         są wyraźnie przewidziane w umowie międzynarodowej, która określa precyzyjnie:

+         sytuacje w jakich te sankcje mogą być stosowane

+         sposób w jaki mają być podjęte

+         środki przymusu bezpośredniego

o         art. 2 pkt. 4,  art. 41,  art. 42 Karty NZ

+         Rada może zdecydować jakie środki,, nie pociągające za sobą użycia siły zbrojnej należy zastosować dla wykonania jej decyzji, oraz może zażądać od członków ONZ zastosowania trakich środków (częściow...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin