Prawo Administracyjne 11 pytan z odpowiedziami.doc

(71 KB) Pobierz
Pojęcie Administracji Publicznej- Przedmiotem naszych zainteresowań będzie prawo Adm

 

!!!PYTANIA!!!

1)     POJĘCIE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO:

2)     ADMINISTRACJA PUBLICZNA POJĘCIE;

3)     CECHY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ:

4)     RODZAJE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ:

5)     PODZIAŁ ŻRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO:

6)     CHARAKTERYSTYKA ŻRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO:

7)     GENEZA I SPOSÓB TWORZENIA USTAWY:

8)     PODZIAŁ TERYTORJALLNY:

9)     ADMINISTRACJIA RZĄDOWA:

10) KOMPETENCJIE WOJEWODY:

11) ADMNISTRACJIA ZESPOLONA NIE ZESPOLONA:

 

 

!!!ODPOWIEDZI!!!

 

AD1) Pojecie Prawa Administracyjnego- prawo adm. jest to zespół norm które regulują adm. działalności państwa normy te można podzielić na:

Ø      Normy bezpośrednie dotyczące organizacji aparatu adm.- jest to ustrojowe prawo adm.

Ø      Normy bezpośrednio dotyczące toku działania organów w adm. publicznej- jest to procedura adm. postępowanie adm.

Ø      Normy dotyczące konkretnych działów adm. publicznej- jest to materialne prawo adm.

 

Prawo Administracyjne- tworzy wielka liczba norm prawnych zawartych ustawach, umowach międzynarodowych, rozporządzeniach, ustawowych statutach, i innych aktach. Ponadto trzeba zwrócić uwagę na orzecznictwo sądowe i inny zwyczaj.

Termin źródło prawa nie jest jednoznaczny niekiedy uważa się że źródłem prawa jest to z czego można się dowiedzieć jaka jest treści norm prawnych (źródła poznania) a według innego ujęcia źródłem prawa jest sam akt którym zawarte są przepisy

 

AD2) Pojęcie Administracji Publicznej- Przedmiotem naszych zainteresowań będzie prawo Adm. Znajomości prawa która odnosi się do adm. Publicznej. Dlatego niezbędne jest ustalenia pojęcia adm. publicznej. Pod pojęciem adm. rozumie się wszelką zorganizowaną działalności zmierzającą do osiągnięcia pewnych celów dlatego można mówić o adm. domu przedsiębiorstwa zakładu.

Etymologicznie wyraz adm. oznacza służenie czynności podporządkowanych rozkazom.

 

AD3)

Cechy administracji Publicznej:

Ø      Jest zjawiskiem społecznym, przedmiotem działania adm. publicznej jest współżycie społeczne działanie ukierunkowane jest na interes publiczny jednakże przy ustaleniu interesu publicznego należy uwzględnić interes jednostki.

Ø      Adm. cechuje aktywności, inicjatywa, działalności ukierunkowana na przyszłości, ta cecha występuje wtedy gdy adm. wykonuje ustawy. To co ustawodawca określa generalnie i abstrakcyjnie. Adm. nie ogranicza się tylko do wykonywania ustaw ale realizuje zadania które nie są ściśle określone w ustawach. Jak np. budowa dróg, budowa i utrzymywanie urządzeń użyteczności publicznej. Cała działalności adm. publicznej odbywa się według ściśle określonych zasad zasady te zawarte są w ustawach oraz w kodeksie postępowania adm.

Ø      Adm. podejmuje konkretne środki do uregulowania spraw jednostkowych i urzeczywistnienia określonych przed się wzieństw.

Ø      Władztwo adm. działalności jednostki lub grupy jednostek jest uważana za działalności państwową tylko wówczas gdy istnieje norma nakazująca traktować ową działalności jako działalności państwową. Aktom prawnym nadawanym przez organy państwowe przysługuje moc obowiązująca zaś możności użycia przymusu państwowego jest sankcją tej mocy. Cech władztwa adm. wyróżnia adm. publiczną z pośród innych rodzajów adm.

 

AD4) Różne postacie Administracji Publicznej:

Ø      Adm. władcza- mówimy wówczas gdy wkracza ona przy użyciu środków władczych w strefę prawną obywatela. Poprzez ograniczanie jego wolności i własności, nałożenie na niego obowiązki lub obciążenia. (regulacje ruchu drogowego, podatki)

Ø      Adm. Świadcząca- o adm. świadczącej mówimy wtedy gdy zapewnia ona obywatelowi różnego rodzaju świadczenia, dotacje, dofinansowania, stypendia, subwencje i świadczenia zdrowotne.

Niejednokrotnie bywa i tak że adm. władcza i świadcząca się zazębiają ze sobą to znaczy że świadczenie zostanie spełnione w przypadku gdy adresat spełni określone warunki.

AD5) Podział Źródeł Prawa Administracyjnego:

W systemie źródeł prawa można wyróżnić pewne ich grupy:

Ø      Źródła prawa stanowione przez centralne organy państwa

Ø      Źródła prawa stanowione przez organy terenowe

Mówiąc o organach centralnych mamy na uwadze centralne organy władzy ustawodawczej(sejm, senat) jak i władzy wykonawczej (prezydenta RP, radę ministrów, ministrowie). Gdy mówimy o organach terenowych to mamy namyśli organy samorządu terytorialnego.

Ø      Źródła prawa Powszechnie obowiązujące

Ø      Źródła prawa wewnętrznego

Do źródeł prawa powszechnie obowiązującego należy zaliczyć:

1.      konstytucję

2.      ustawy

3.      umowy ratyfikowane

4.      rozporządzenia

5.      akty prawa miejscowego

AD6) Charakterystyka Źródeł Praw Stanowionych przez Organy Centralne

Ø      Konstytucja- od 17.pażdziernika 1997r.- naczelne miejsce w systemie źródeł prawa zajmuje Konstytucja RP. Konstytucja jest najważniejszym prawem a jej przepisy stosuje się bezpośrednio konstytucja określa że ustrój RP opiera się na podziale i równowadze władzy (ustawodawczej, wykonawczej, sądowniczej) z punktu widzenia prawa adm. jako źródło prawa powszechnie obowiązującego wiąże wszystkie organy władzy publicznej i obywateli. Organy adm. publicznej i inne podmioty adm. Normy za konstytucji mają nadrzędne znaczenie dla kształtu Ustroju adm. publicznej jak i działalności adm. podstaw prawnych i jej funkcjonowania oraz jej kontroli.

Ø      Ustawa po konstytucji kolejne miejsce w systemie źródeł prawa powszechne obowiązującego zajmuje ustawa w myśl art. 120 konstytucji RP Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów obecnych co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Chyba że konstytucja przewiduje inaczej. !!! sejm jako jedyny ma prawo uchwalania ustaw.

Ø      Umowy ratyfikowane Umowy między narodowe Art. 87 konstytucji zalicza umowy międzynarodowe do źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Konstytucja mówi że ratyfikowana umowa między narodowa po jej ogłoszeniu w dzienniku ustaw RP stanowi części krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana. Ratyfikacja jest to uroczysty akt zatwierdzenia przez głowę państwa umowy międzynarodowej w krajach unii europejskiej ratyfikacja jest wymogiem. W określonych przypadkach ratyfikacja jest uzależniona od wcześniejszej zgody parlamentu. Zgoda ta wyrażona jest w ustawie i dotyczy to następujących przypadków:

- pokoju – sojuszu układów politycznych- wolności praw i wolności obywateli.

Ø      Rozporządzenia – są aktami normatywnymi wydawanymi na podstawie upoważnionych ustawowych przez organy władzy wykonawczej. Podobnie jak ustawy zawierają normy prawne powszechnie obowiązujące. Rozporządzenie nie ma zastąpić ustawy lecz ją odciążyć, chodzi tu o szczegóły techniczne uregulowania zmianę w czasie, postanowienia o fachowym znaczeniu. Podmioty uprawnione do stanowienia rozporządzeń:

- prezydent RP

- Rada ministrów

- Prezes rady ministrów

- Minister kierujący działem administracji rządowej.

- przewodniczący komitetów wchodzących w skład rady Ministrów

- KRRiT

- Przewodniczący KBN

- wojewoda

 

Cechy rozporządzenia:

- akt normatywny powszechnie obowiązujący

- wydawany na podstawie wyraźnego upoważnienia Ustawowego

- musi być zgodny z konstytucją

- warunkiem jego wejście w życie jest ogłoszenie w dzienniku ustaw

- ma określony czas obowiązywania

- wygasa z chwilą wygaśnięcia ustawy zawierającą jego upoważnienie do wydania

- podlega kontroli przez rade ministra

- podlega kontroli przez trybunał konstytucyjny

 

 

Ø      Akt prawa miejscowego- przepisy prawne powszechnie obowiązujące na oznaczonej części państwa a nie na całym jego obszarze. Wydawane są przez organy samorządu terytorialnego lub tworzone organy administracji Rządowej.

Podział aktów:

- akty zawierające statuty

- akty zawierające przepisy wykonawcze

- akty zawierające przepisy porządkowe

Przykładem przepisów porządkowych mogą być przepisy wydawane w formie np. Rozporządzeń porządkowych – wydaje je wojewoda, rada powiatu w formie uchwały lub zarząd gminy i powiatu w przypadku nie cierpiącym zwłoki.

Przykładem przepisów wykonawczych mogą być przepisy np. o podatku

 

 

AD7) Projekty ustaw mogą być tworzone przez komisję sejmową, co najmniej 15 posłów podpisanych pod projektem, rade ministrów, 100 000 obywateli mających prawo wybierania do sejmu. Projekt ustawy składa się w formie pisemnej na ręce marszałka sejmu. Do projektu ustawy dołącza się.

Ø      Uzasadnienie (cel, potrzebę wydanej ustawy)

Ø      Stan rzeczywisty w dziedzinie która ma być ustawą uregulowana

Ø      Wskazać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym

Ø      Przewidywalne skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i źródła finansowania.

Gdy projekt ustawy składa senat, prezydent RP, rada ministrów, lub komisja sejmowa uzasadnienie powinno zawierać stwierdzenie o zgodzie z prawem Unii Europejskiej.

 

 

Od Projektu Do Ustawy:

Marszałek sejmu zarządza doręczenie projektu posłom, prezydentowi RP, marszałkowi senat i premierowi. Sejm rozpoznaje projekty ustaw w 3 czytaniach. Prawo wnoszenia poprawek do projektu ustawy przysługuje wnioskodawcą projektu posłom, radzie ministrów.

1 czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. Obejmuje debatę w sprawach ogólnych projektu.

Projekt zostaje skierowany do komisji, która szczegółowo rozpoznaje wnioski po debacie wiązane z projektem ustawy.

2 czytanie obejmuje przedstawienie przez komisję wniosków, oraz przeprowadzanej debaty, zgłoszenie poprawek i wniosków poprawki można zgłosić najpóźniej do zakończenia 2 czytania.

3 czytanie obejmuje przedstawienie gotowego sprawozdania komisji i głosowania.

 

W większości przypadkach zostaje uchwalana przy obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Wędruje do senatu, jeśli tam zostanie przegłosowana to jest kierowana do prezydenta który ma następujące możliwości:

Ø      Podpisać

Ø      Nie podpisać

Ø      Skierować do trybunały konstytucyjnego.

Trybunał konstytucyjny może:

Ø      Zatwierdzić

Ø      Odrzucić

Ø      Przyjęci w połowie

Gdy trybunał konstytucyjny zatwierdzi ustawę Prezydent zobowiązany jest do podpisania.

 

AD8) Podział terytorialny- zasadniczy podział terytorialny reguluje ustawa z 24 lipca 98 r. (o wprowadzenie zasadniczego podziału terytorialnego) jednostkami tego podziału są gminy, powiaty i województwa Zmiana granic województwa może nastąpić w drodze rozporządzenia. Chodzi tu o tworzenie łączenia dzielenie lub znoszenie powiatów po zasięgnięciu opinii jednostek samorządu terytorialnego. Rozporządzenie rady ministra z dnia 7 sierpnia 98 r. mówi o tym iż utworzono 308 powiatów. Miasta na prawach powiatu i 65 miast na prawach powiatu, powiaty grodzkie- definicja ta przysługuje miastom które w dniu 31 grudnia 98r, liczyły więcej niż 100 tysięcy mieszkańców.

Pojęcie gminy- gmina stanowi wspólnotę samorządową którą tworzą jej mieszkańcy. Gmina posiada osobowości prawną wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialności.

 

Organy gminy- Rada gminy, zarząd gminy. Rada gminy która jest wybierana przez mieszkańców można określić jako organ uchwałodawczy i kontrolny. Rada gminy może stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalić ich przedmiot działania i skład osobowy. Obowiązkowe jest powołanie komisji rewizyjnej. Wójt, burmistrz lub prezydent stoja na czele gminy (miasta) i wraz z zarządem jt organem wykonawczym minę można podzielić na jednostki pomocnicze gdzie również powołuje się organy.(W sołectwie działa sołtys z radą sołecką, w dzielnicy lub osiedlu funkcjonuje rada z przewodniczącym na czele) w skład rady gminy wchodzą radni w ilości:

15 do 10 tysięcy mieszkańców

19 do 20 tysięcy mieszkańców

21 do 51 tysięcy mieszkańców

23 do 100 tysięcy mieszkańców

30do 200 tysięcy mieszkańców

oraz 5 na każde rozpoczęte 100 tysięcy ale nie więcej niż 60 radnych.

Kadencja rady gminy trwa 4 lata wybory są równe, powszechne bezpośrednie odbywaja się w głosowaniach tajnych.

W skład zarządu gminy wchodzi od 3 do 5 osób przewodniczącym jest wójt lub burmistrz.

Pojęcie powiatu- organy powiatu rada powiatu Zarząd powiatu. W skład rady powiatu wchodzi 15 do 40 tysięcy mieszkańców i na kolejne rozpoczęte 20 tysięcy po 3

Rada powiatu jest organem stanowiącym i kontrolującym rada powiatu wybiera przewodniczącego (starostę) i 1 lub 2 wice przewodniczących. Rada powiatu może powoływać komisję do określonych zadań obowiązkowo musi być powołana komisja rewizyjna. Organem wykonawczym powiatu jest zarząd ze starostą na czele. Zarząd wybiera radę powiatu w liczbie 3 do 5 osób.

 

Sejmik województwa- organ samorządu województwa są, sejmik województwa, zarząd województwa. W skład sejmiku wchodzą radni w liczbie

45 w województwach do 2 milionów mieszkańców oraz po 3 na każde rozpoczęte 500 tysięcy.

Sejmik jest organem stanowiącym i kontrolującym. Kadencja trwa 4 lata. Sejmik wybiera ze swego grona przewodniczącego, wice przewodniczących nie więcej niż 3. sejmik może powołać z swego grona stałe i doraźne komisje jest zobowiązany powołać komisję rewizyjną. Zarząd jest to organ wykonawczy liczy do 5 osób na czele zarządu stoi marszałek którego wybiera się bez względną większością głosów ustawowego składu sejmiku w głosowaniu tajnym.   

 

AD9)Administracja rządowa składa się z organów naczelnych i centralnych

Organy naczelne to przede wszystkim rada ministrów, szefowie komitetów wchodzących w skład rady ministrów obsługiwane przez urzędy zwane ministrami. Organy naczelne powoływane są przez prezydenta lub przez sejm a ich właściwości obejmuje terytorium całego państwa ministrowie kierują określonymi działami adm. rządowej o tym jakimi działaniami kierują poszczególni ministrowie decyduje prezes rady ministrów. W niektórych ministerstwach działają pełnomocnicy rządu powołani do określonych spraw.

Organy centralne – to najczęściej organy jedno osobowe noszące następujące nazwy: prezes, przewodniczący, szef, główny inspektor, dyrektor generalny, kierownik. Przepisy prawne określają je jako centralne organy administracji rządowej podległe bezpośrednio organom naczelnym i przez nie nadzorowane. Centralne organy adm. rządowej podlegają prezesowi rady ministrów, radzie nadzorczej lub odpowiednim ministrom sprawującym nadzór nad nimi. Centralne organy adm. rządowej oraz urzędy centralne dzielą się na kilka rodzajów

- komendanci obsługiwani przez komendy główne wykonujące zadania w sferze bezpieczeństwa powszechnego porządku publicznego np. komendant główny policji.

- główni inspektorzy obsługujący przez główne inspektoraty a także urzędy dozoru wypełniający funkcję w sferze bezpieczeństwa publicznego publicznego charakterze  specjalistycznym

- prezesi urzędów zwanych ..................... do których zadań należy: regulacje funkcjonowania ważnych gospodarczo i społeczni rynków. Rynki te często maja charakter monopolistyczny

- komisje obsługiwane przez urzędy komisji lub biura

- organy regulujące politykę państwa w określonym obszarze nie posiadający jednak inicjatywy ustawodawczej i wydawania przepisów powszechnie obowiązujących

w adm. Rządowej występują jednostki adm. nie będące ani ministerstwami ani urzędami centralnymi podległe prezesowi rady ministrów sa to rządowe centra obecnie jest to np. rządowe centrum legislacji    

 

 

 

 

AD10)

WOJEWODA- Wojewoda jest reprezentantem adm. Rządowej na terenie województwa regulację prawną organizacyjną wojewody charakteryzuje ustawa z dnia 5 czerwca z 1998r. o adm. rządowej w województwie zgodnie z artykułem z 7 z wymienionej ustawy wojewoda jest

- przedstawicielem rady ministrów w województwie

- zwierzchnikiem adm. rządowej zespolonej

- organem nadrzędnym nad jednostkami samorządu terytorialnego

- reprezentantem skarbu państwa w zakresie i na zasadach w określonych odrębnych ustawach.

Wojewodę powołuje i odwołuje prezes rady ministrów na wniosek właściwego ministra do spraw administracji. Wojewoda wykonuje następujące zadania.

- Kontroluje wykonywanie przez organy zespolonej adm. rządowej, zadań wynikających z ustawy i innych aktów prawnych.

- Dostosowuje do miejscowych warunków szczegółowe cele polityki rządu oraz kontroluje wynikające z tego wykonanie zadań.

- Zapewnia współ działanie wszystkich jednostek organizacyjnych adm. rządowej i samorządowej działających na adres województwa i kieruje ich działalności w zakresie zapobiegania zagrożenia życia zdrowia lub mienia oraz środowiska bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego.

– kieruje pracą jednostek samorządu terytorialnego pod kontem zapobiegania klęsk żywiołowych i innych nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, wykonuje i koordynuje zadania z zakresie obronności państwa wynikające z odrębnych ustaw.

-Reprezentuje rade ministrów na uroczystościach państwowych i w trakcie oficjalnych wizyt składających W województwie..

- przedstawia radzie ministrów projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa.

-Zatwierdza regulaminy komend, inspektoratów i innych jednostek organizacyjnych.

-Powołuje i odwołuje kierowników zespolonych służb inspekcji i straży z wyjątkiem komendanta wojewódzkiego policji i państwowej straży pożarnej.

-Stanowi akty prawa miejscowego. Wydaje wojewódzki dziennik urzędowy.

 

AD11) Administracja zespolona- jest elementem rządowej adm. terenowej obejmuje ona wszystkie organy administracji państwowej podlegle bezpośrednio wojewodzie. Są to między innymi 1i2 wice wojewoda zespolone inspekcje straży czy też dyrektor generalny urzędu wojewódzkiego

Administracja nie zespolona jest częścią administracji rządowej w terenie która w przeciwieństwie do adm. zespolonej nie jest podległa wojewodzie jest ona natomiast podległa centralnym organom administracji (np. urząd karbowy) organ adm. nie zespolonej są terenowe organy adm. rządowej podporządkowane właściwemu ministrowi a także kierownicy innych państwowych jednostek organizacji wykonujących zadaniu administracji rządowej na obszarze województwa

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin