Wykład 25 kwiecień 2010.doc

(67 KB) Pobierz
Do zdefiniowania finansów publicznych przydatne jest kryterium własności, wg którego działalność gospodarczą i społeczną dziel

Finanse publiczne dr Barbara Szlabowska

Wykład 25 kwietnia 2010 r.

Zasady budżetowe:

Ø      Zasada równowagi budżetowej, wydatki równają się dochodom

Ø      Zasada powszechności (zupełności), wszystkie dochody i wydatki powinny być uwzględnione w budżecie

Ø      Zasada jedności budżetowej, ma charakter formalny i materialny:

§         Formalny, budżet państwa przekładany na budżet centralny i terytorialny. Od razu jest podzielony

§         Materialny, ma charakter ogólny, nie mają odgórnego przeznaczenia, np. dotacje

Budżet określa źródła i kierunki wydatkowania, pozycje pewnej systematyki na określone numery dotyczące działu (np. szkolnictwo). Określone jest kto może wydać, do jakiej wysokości o pewnego czasu, tj. 1 rok

Ø      Zasada szczegółowości, kto będzie wydatkował, kiedy, na co i ile

Ø      Zasada jawności (demokracji), każdy obywatel może się zapoznać z budżetem i jego ustawą. Ustawę budżetową można znaleźć u Urzędzie Gminy, Urzędzie Miasta, Wydziale Prawa...

Ø      Zasada przejrzystości dotyczy procesów zawartych w gospodarce. Dokładne określenie ile środków jest przeznaczonych i na co.

Ø      Zasada gospodarności, czyli racjonalne wydatkowanie środków pieniężnych,

Ø      Zasada jednoznaczności

Ø      Zasada polityczna

Ø      Zasada uprzedniości, mówi o tym że budżet jest skonstruowany i sporządzony w roku uprzednim niż rok, którego dotyczy

 

 

Wykonanie i realizacja budżetu trwa ok. 2 lata

 

Absolutorium – absolutnie zgodne z założeniami.  Po wykonaniu budżetu jest on oceniany przez NIK. Sejm głosuje za  przyjęciem absolutorium dla rządu. NIK udziela absolutorium dla rządu za wykonany budżet.

 

Prowizorium budżetowe – zachodzi gdy nie można dojść do porozumienia w sprawie budżetu. Minister Finansów zobowiązuje się wówczas że sam każdego miesiąca będzie wydatkował 1/12 środków finansowych (sam będzie odpowiedzialny za budżet). To wydatkowanie może trwać do 3-4 miesięcy.

 

Prerogacja – polega na przedłużeniu założeń budżetu z danego roku na rok następny. Jeśli budżet z roku poprzedniego był dobry, w gospodarce dzieje się dobrze to można go skopiować na rok następny. W Polsce jeszcze się nie zdarzyło ;)

Prerogacja budżetu:               Niemcy lata ’70, ’71, ‘72

                                          Francja lata ’68, ‘69

Stosowały skopiowanie budżetu. Były to kraje bardzo bogate i mogły sobie na to pozwolić.

 

Repudiacja – zmiana, nieuczciwość. Oznacza, że państwo w ramach długu publicznego sprzedaje obligacje skarbowe. Gdy dochodzi do wykupu, oferują coś innego żeby tylko nie wykupić – zmiana warunków umowy. Spowodowane jest to brakiem środków na wykup obligacji. Jedna ze stron (strona publiczna) zmienia warunki umowy

 

 

 

Procedura budżetowa:

Budżet składa się ze skomplikowanej metody jego uchwalania

ETAP PIERWSZY:

Opracowanie założeń do przyszłorocznego budżetu, zbieranie informacji na temat planowanych inwestycji

W czerwcu następuje pierwsza „przymiarka” budżetowa. Wstępny projekt, pierwsza ocena. Osoba odpowiedzialna: Minister Finansów.

Wszystkie resorty, komórki tworzące budżet przekładają go rządowi. Następuje ocena.

We wrześniu następuje „gruntowniejsza przymiarka”.

Istnieją różne interesy poszczególnych ugrupowań politycznych, które chcą spełnić założenia kampanii wyborczej – kłótnia w rządzie:)

31 października – ostateczny projekt

15 listopada – data przedstawienia budżetu, Minister Finansów wnosi na salę sejmową budżet

Zmiany podatkowe muszą być podane do 1 listopada. Wyjątek: Minister Finansów może podjąć decyzje o zmianach podatkowych pod warunkiem, że będą korzystniejsze dla podatników. Korzystniejszy dla jednego nie oznacza korzystniejszego dla drugiego.

ETAP DRUGI:

Składa się z 1, 2 i 3 czytania budżetu

1 etap czytania budżetu w Parlamencie można oglądać w TV

Minister Finansów na oczach wszystkich przedstawia założenia budżetu na rok następny. Po tym wszystkie kluby wygłaszają opinię i się kłócą...

2 etap czytania jest wtedy, gdy zostaną naniesione wszystkie poprawki. Budżet poprawia Minister Finansów

3 etap czytania to prezentacja całości. Budżet nabiera cechy ustawy budżetowej

Po 3 czytaniu budżet trafia do Senatu, który może również wnieść poprawki (mają     1 tydzień). Każda poprawka musi być oddzielnie przegłosowana (musi mieć więcej niż 50% głosów)

Gdy Sejm uwzględnił poprawki Senatu to do 15 grudnia budżet powinien być podpisany przez Prezydenta RP. Prezydent ma na podpis 7 dni i nie może wnieść poprawek. Jeżeli ma wątpliwości to może sprawę oddać do Trybunału.

Jeśli etap drugi się nie kończy to mamy prowizorium.

ETAP TRZECI:

Wykonywanie założeń budżetu.

Władze centralne i terytorialne obowiązuje zasada racjonalności i oszczędności. Obowiązuje nadzór nad władzą wykonawczą.

ETAP CZWARTY:

Kontrola nad wykonanym budżetem.

Etap ten kończy się absolutorium przyznanym przez Sejm dla rządu na podstawie oceny wydanej przez NIK. Sprawdzanie czy budżet został wykonany pod względem legalności, gospodarności i oszczędności.

 

Kryteria przy ocenianiu budżetu:

Ø      Legalność wydatkowania środków finansowych (zamówienia publiczne),

Ø      Gospodarność

Ø      Oszczędność

 

 

 

Mogą być nakładane kary za naruszenie dyscypliny budżetowej:

Ø      Upomnienie, „przywołanie do porządku”

Ø      Udzielenie nagany, np. odsunięcie od stanowiska

Ø      Kara pieniężna nałożona przez NIK

 

Są to kary ustawowe

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin